Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 apr 2024 04:38


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 01 dec 2011 11:07 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 14 aug 2011 17:33
Indlæg: 326
http://www.dr.dk/P1/Agenda/Udsendelser/ ... 174309.htm
Citat:
Tænk at stå på apoteket og lade fingrene glider hen over de mange præparater:

Mosquitospray, migrænemedicin ... moralpiller.

Tag en moralpille og oplev på få minutter at blive et bedre menneske. Du får lyst til at donere flere penge til Afrika, du bliver mindre aggressiv og fremstår i det hele taget mere sympatisk i andres øjne. Måske får du også øjnene op for en større og bedre verdensorden, som kan forhindre, at vi udsletter os selv inden år 2100.

Endnu er scenariet science fiction, men stofferne til brug for en moralpille er ikke så fjerne, som man skulle tro.


Syntes selv at dette er en oplagt løsning på vores problemer, og jeg kan, try hard as I might, ikke finde en eneste god grund til at sige nej til det her. P1 udsendelsen er helt vildt spændende, syntes jeg, lige på nær interviewet med ham tåben fra etisk råd, han er fanme ulidelig at høre på; jeg lukkede for udsendelsen halvvejs gennem hans idiotiske mund-diarre. Hvad mener i om en sådan pille?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 dec 2011 11:43 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 28 okt 2011 10:37
Indlæg: 1231
For hver dag jeg undlader at tage noget så svare det faktisk til at jeg spiser den pille - lidt omvendt, men det er sådan det er og jeg kan nikke genkendende til det her:

"Du får lyst til at donere flere penge til Afrika, du bliver mindre aggressiv og fremstår i det hele taget mere sympatisk i andres øjne."

Selve ideen med en moral pille hm jeg tænker tids typpisk - mennesket vil tage den lette vej og ikke ligge det arbejde i som forandringen kræver. I stedet for at arbejde med det indre, hvilket er svært så gøre det nemme og tilføre noget udfra for at blive et bedre menneske/have det bedre med sig selv.

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 dec 2011 12:23 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 jun 2009 11:55
Indlæg: 2306
Geografisk sted: Casa Tranquila
Nu har jeg ikke hørt udsendelsen, men kan man overhovedet opfinde sådan en pille?
Hvis ikke er diskussionen vel irrelevant.

Jeg er nok lidt skræmt af tanken og hvis alle skulle begynde at tage sådan en pille er det altså svært at se konsekvenserne af det. Selvom jeg virkelig gerne vil have en mere retfærdig verden, så tror jeg piller er en for nem løsning. Tror udviklingen skal foregå overlængere tid. Verden kan ikke blive humanistisk fra den ene dag til den anden.

_________________
«Jeg tror, det er vigtigt med oplevelser, der taler til vores sanser, noget, der befrugter vores fantasi, som nærer tanken, og som kan gøre vores verden større.
Det er slet ikke så unyttigt endda.»
HKH Margrethe ll af Danmark


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 dec 2011 13:01 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 04 dec 2004 14:22
Indlæg: 2447
Geografisk sted: Schwiez
Er oxytocin vist det stof kvinder (og fædre) producerer i tiden efter fødslen af deres barn.
http://en.wikipedia.org/wiki/Oxytocin
Ret interessant forskning.

_________________
Magien, er dig selv.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 dec 2011 13:04 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jun 2007 18:56
Indlæg: 3533
Geografisk sted: Outside
Har ikke hørt programmet endnu, må jeg lige få tid til senere, har dog læst om pillen. Men jeg spørger så bare lige: Hvilke problemer? Ikke fordi jeg ikke ved hvilke problemer du snakker om, men der vil uden tvivl være folk som ikke har lyst til at få deres adfærd reguleret med en pille, som egentlig synes at deres moral er ganske fin som den er... Og det vigtigste spørgsmål, findes der en "højeste moral"? Og vil alle der får den pille der pludselig rette sig ind efter noget, der er italesat på ligeså mange forskellige måder, som der er religioner, filosoffer og pædagoger osv...?

Der er væsentligt flere problemstillinger end dem jeg har nævnt, men skal nok spæde til senere...

_________________
"Inform yourself. What does inform yourself mean? It means transcend and mistrust ideology. Go for direct experience." - T. McKenna


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 dec 2011 14:21 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 jun 2009 11:55
Indlæg: 2306
Geografisk sted: Casa Tranquila
Har ikke hørt programmet endnu, må jeg lige få tid til senere, har dog læst om pillen. Men jeg spørger så bare lige: Hvilke problemer? Ikke fordi jeg ikke ved hvilke problemer du snakker om, men der vil uden tvivl være folk som ikke har lyst til at få deres adfærd reguleret med en pille, som egentlig synes at deres moral er ganske fin som den er... Og det vigtigste spørgsmål, findes der en "højeste moral"? Og vil alle der får den pille der pludselig rette sig ind efter noget, der er italesat på ligeså mange forskellige måder, som der er religioner, filosoffer og pædagoger osv...?

Der er væsentligt flere problemstillinger end dem jeg har nævnt, men skal nok spæde til senere...


Det er nok nogle af de problemstillinger der ville komme. Men jeg tænker også at det kunne blive et problem hvis egoismen forgår fuldstændig i det kapitalistiske system, hvor vækst er nødvendig. Kunne forestille mig at sympatiske direktører ville være dårligere til at presse sine medarbejdere. Det er selvfølgelig en god ting, sådan humanitært. Men vil det kunne fungere i den samfundsform der er nu til dags? Der er mange ting der skal overvejes før at man lancere en pille. Jeg kunne forestille mig at der skal en revolution af verdenssamfundet til før at Klima-problemer, Sociale problemer og krigs problemerne bliver løst. Tror ikke en Oxytocin skabende pille ville være nok. (Oxytocin er det fedeste stof i vores hjerne BTW).

_________________
«Jeg tror, det er vigtigt med oplevelser, der taler til vores sanser, noget, der befrugter vores fantasi, som nærer tanken, og som kan gøre vores verden større.
Det er slet ikke så unyttigt endda.»
HKH Margrethe ll af Danmark


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 dec 2011 14:54 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 aug 2002 01:01
Indlæg: 2651
Geografisk sted: I mulmehulen
Hvorfor fanden begynder mennesker ikke bare at tage sig selv lidt mere seriøst og lave noget ordentligt arbejde på sig selv, i stedet for bare at poppe en pille? Er det ikke den mentalitet og forsimpling af vores reelle problemer der gør, at vi nu står i lort til halsen?
Jeg tror ikke på dette "mirakel".

_________________
:roll:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 dec 2011 15:32 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 14 aug 2011 17:33
Indlæg: 326
Har ikke hørt programmet endnu, må jeg lige få tid til senere, har dog læst om pillen. Men jeg spørger så bare lige: Hvilke problemer? Ikke fordi jeg ikke ved hvilke problemer du snakker om, men der vil uden tvivl være folk som ikke har lyst til at få deres adfærd reguleret med en pille, som egentlig synes at deres moral er ganske fin som den er... Og det vigtigste spørgsmål, findes der en "højeste moral"? Og vil alle der får den pille der pludselig rette sig ind efter noget, der er italesat på ligeså mange forskellige måder, som der er religioner, filosoffer og pædagoger osv...?

Der er væsentligt flere problemstillinger end dem jeg har nævnt, men skal nok spæde til senere...


Lyt til indslaget :wink:

Det er ikke en eller anden propaganda-pille der fylder dit hoved med bestemte ordrer fra regeringen... Det ville, i teorien, være en pille der øger din empati for omverdenen. Det ville ikke være en pille der gør alle til robotter, vi ville beholde vores personligheder, med den eneste ændring at vi ville være mere empatiske og sympatiske overfor andre mennesker. Der ville ikke længere være mulighed for blot at trække på skuldrene og sige "Det er ikke mit problem". Igen, lyt til indslaget...


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 dec 2011 15:38 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 14 aug 2011 17:33
Indlæg: 326
Hvorfor fanden begynder mennesker ikke bare at tage sig selv lidt mere seriøst og lave noget ordentligt arbejde på sig selv, i stedet for bare at poppe en pille? Er det ikke den mentalitet og forsimpling af vores reelle problemer der gør, at vi nu står i lort til halsen?
Jeg tror ikke på dette "mirakel".


Lyt til indslaget. Please. Det er altså ikke helt nemt at deltage i en diskussion omkring et emne som man ikke har sat sig det mindste ind i :p

Forskerens pointe er netop, at vi som mennesker ikke bare kan tage os sammen, at vi har visse genetiske begrænsninger som vi bliver nød til at forholde os til, hvis vi ønsker at skabe en bedre verden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 dec 2011 17:13 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 aug 2002 01:01
Indlæg: 2651
Geografisk sted: I mulmehulen
Jamen, jeg tror ikke på den form for materiel reduktionisme. Men jeg skal selvfølgelig nok lige få det hørt igennem når tiden er til det.. hehe..

_________________
:roll:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 dec 2011 18:19 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jun 2007 18:56
Indlæg: 3533
Geografisk sted: Outside
^this... Og hvis det virkelig bare var mere empati der skulle til... Hvad så med at få lovliggjort dét narko hva'? Psykedelika og empathogener har givet mig rigeligt med empati for min omverden, nogle gange så rigeligt at omverdenen ikke vil vide af det... :roll: Får lige lyttet til programmet senere i aften, har stadig ikke tid :mrgreen:

_________________
"Inform yourself. What does inform yourself mean? It means transcend and mistrust ideology. Go for direct experience." - T. McKenna


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 dec 2011 01:01 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 nov 2011 10:20
Indlæg: 539
Geografisk sted: Lyngfryd
Citat:
Tænk at stå på apoteket og lade fingrene glider hen over de mange præparater:

Mosquitospray, migrænemedicin ... moralpiller.

Tag en moralpille og oplev på få minutter at blive et bedre menneske. Du får lyst til at donere flere penge til Afrika, du bliver mindre aggressiv og fremstår i det hele taget mere sympatisk i andres øjne. Måske får du også øjnene op for en større og bedre verdensorden, som kan forhindre, at vi udsletter os selv inden år 2100.

Endnu er scenariet science fiction, men stofferne til brug for en moralpille er ikke så fjerne, som man skulle tro.


Kommer sådan til at tænke på a clockwork orange, vil den frie vilje stadig eksistere i lige så højgrad? Vil en sådan pille ikke manipulere med vores frie vilje? selvom den kun ændrer os til det bedre? jeg synes det er skræmmende, men spændende.

_________________
NH: At være på spanden. Det er iøvrigt en gammelt dansk udtryk, der stammer fra når bønderne var løbet tør for jointpapir og derfor var nødt til at sidde ude i markerne og ryge på zinkspande og overskårne colaflasker. - Bubber


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 dec 2011 01:11 
Offline
In our memories
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 mar 2010 22:33
Indlæg: 434
Geografisk sted: syd for kosmos
^this... Og hvis det virkelig bare var mere empati der skulle til... Hvad så med at få lovliggjort dét narko hva'? Psykedelika og empathogener har givet mig rigeligt med empati for min omverden, nogle gange så rigeligt at omverdenen ikke vil vide af det...


Fuckin +1 på den der!

_________________
Jeg ved præcis hvor vi skal hen.. øhh 150 grader mod nordvest, eller nærmere omvendt! Jeg putter det her varmometer i munden og ser at pulsen er 2 millioner grader .. og og jeg er ikk rigtig klog!

men jeg kan jo eller ikke side og suge rohypnoler i bongmix hverdag for så stiger tolerance jo


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 dec 2011 01:47 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 jun 2011 14:18
Indlæg: 244
Siden hvornår har ukritisk sympati været godt? Det er som Mickey Baws siger et "A Clockwork Orange" scenarie, hvor samfundet fængsles i politisk bedrevidenhed og propaganda - altså vil dette medføre modsatte af det at være et godt menneske (hvad det så end er).


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 dec 2011 18:14 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 okt 2008 02:20
Indlæg: 599
Geografisk sted: Nordkysten
Er oxytocin vist det stof kvinder (og fædre) producerer i tiden efter fødslen af deres barn.
http://en.wikipedia.org/wiki/Oxytocin
Ret interessant forskning.


Increasing trust and reducing fear. In a risky investment game, experimental subjects given nasally administered oxytocin displayed "the highest level of trust" twice as often as the control group. Subjects who were told that they were interacting with a computer showed no such reaction, leading to the conclusion that oxytocin was not merely affecting risk-aversion.[30] Nasally administered oxytocin has also been reported to reduce fear, possibly by inhibiting the amygdala (which is thought to be responsible for fear responses).[31] Indeed, studies in rodents have shown that oxytocin can efficiently inhibit fear responses by activating an inhibitory circuit within the amygdala. Some researchers have argued that oxytocin has a general enhancing effect on all social emotions, since intranasal administration of oxytocin also increases envy and schadenfreude.[32]

Meget intressant. (: Stik mig nogen oxytocin! Og så vælger de sgu at administrere det nasalt (:

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 dec 2011 19:59 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 29 maj 2011 18:48
Indlæg: 72
Interessant, men skræmmende debat. Jeg hører også udsendelsen nu.

Men jeg må nok indrømme, at jeg på forhånd er skeptisk indstillet over for sådan en pille. Hvis en stat begyndte at uddele sådanne piller til dens befolkning, ville jeg se det som et overgreb og et for vidtgående forsøg på at kontrollere befolkningens tanker og handlinger. Hvem skulle desuden administrere det? De moralsk retlinede? Jeg får associationer til et Orwellsk samfund, som vi næppe kan have nogen interesse i at fremelske. Og som det også blev nævnt før, så er det ikke sikkert, at der findes nogen absolut moral, eller at vi mennesker overhovedet har adgang til viden om de eventuelle højere moralske principper, der måtte eksistere.

Som Odden også nævner er det ikke sikkert, at mennesket kan reduceres til et stykke biologi alene, således at alt kan løses ved hjælp af en pille, som der er en tendens til at tro i dagens samfund, hvor lægerne hyppigt udskriver lykkepiller. Desuden er det utrolig svært at forudsige virkningerne af menneskers handlinger, og hvilken effekt de vil have. Opfattelser af den rette moral ændrer sig jo også fra kultur til kultur og fra samfund til samfund, så måske vil det, som vi tror er rigtigt at gøre nu, vise sig at have uønskede konsekvenser i fremtiden. Som de også nævner i programmet, så negligerer man fuldstændig handlingens motiv og kigger udelukkende på handlingen. Jeg synes, at det ville være en krænkelse af det enkelte individ og dennes vilje. Så umiddelbart håber jeg ikke, at det er noget, der kommer på banen.

Hvad er argumenterne for? Tankevækkende at førende filosoffer fra Oxford overvejende er tilhængere af pillen.

Mvh. Hypatia.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 dec 2011 21:52 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 14 sep 2009 14:02
Indlæg: 938
Citat:
Selve ideen med en moral pille hm jeg tænker tids typpisk - mennesket vil tage den lette vej og ikke ligge det arbejde i som forandringen kræver.

Meget enig.

Dog har jeg sådan, at når jeg tager stoffer, oplever jeg altid noget jeg forsøger at tage med, når jeg bliver ædru.
Jeg forsøger fx ofte, når jeg bliver usikker på mig selv omkring andre mennesker at tænke tilbage på en amfetaminrus. Prøve at gengive energien, og lysten til at være social, samt fjerne mine hæmninger.
Det synes jeg er en meget god måde at forbedre sig selv som menneske på. Hvis jeg derimod tog amfetamin, når jeg blev usikker, ville det ikke være en tilstand, jeg arbejdede mig selv inden i, det ville bare være narkoens virkning på mig.
Det samme kunne gælde en moralpille. Hvis man fik en oplevelse ud af det, på samme måde som med amfetamin, hash, alkohol etc., og tog ved lære af den oplevelse, ville det jo være godt.

Har hørt om folk, der under indflydelse af mere psychedeliske substancer end amf, indså at de var nogle røvhuller el. lign.
Det er måske en mere rigtig måde at udvikle sig på, da man ikke bare genskaber en rus i ædru tilstand, men derimod analyserer og filosoferer etc etc.

Spørgsmålet er så om vi overhovedet skal bruge stoffer til den slags? Stoffer er jo en nem måde at springe over meditation og arbejde med selvindsigt.

_________________
there is someone in my head and it's not me


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team