Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 apr 2024 23:46


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel: Re: Religion
Indlæg: 01 dec 2011 22:39 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 okt 2011 18:16
Indlæg: 87
Og fundamentalistiske religiøse.


Bortset fra at jeg har ret og de tager fejl.



Mener du at religiøse tager fejl ?


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Religion
Indlæg: 01 dec 2011 23:39 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jun 2007 18:56
Indlæg: 3533
Geografisk sted: Outside
Man kan ikk sige man har ret, når man ikke har noget at have ret i... :roll:

_________________
"Inform yourself. What does inform yourself mean? It means transcend and mistrust ideology. Go for direct experience." - T. McKenna


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Religion
Indlæg: 02 dec 2011 00:34 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 14 feb 2011 18:13
Indlæg: 68
Og fundamentalistiske religiøse.


Bortset fra at jeg har ret og de tager fejl.



Mener du at religiøse tager fejl ?


Er det ikke nærmest definitionen på at være ateist?


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Religion
Indlæg: 02 dec 2011 00:53 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jun 2007 18:56
Indlæg: 3533
Geografisk sted: Outside
nah, ateisme er fraværet af troen på guddommeligheder eller overnaturlige væsener... Man kan ikke sige, at religiøse tager fejl, for det hele handler om meget mere end bare empiri og målbare resultater... Naturvidenskaben kan f.eks ikke måle etik, det kan filosofi og religion - eller de kan i hvert fald tilnærme sig noget der minder om en måling...

_________________
"Inform yourself. What does inform yourself mean? It means transcend and mistrust ideology. Go for direct experience." - T. McKenna


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Religion
Indlæg: 02 dec 2011 00:55 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 okt 2011 18:16
Indlæg: 87
Men religion er også et følsomt emne, også et emne man kan diskuter om til du dør, for ingen for ret da mange har en mening/tro. Det samme med politik.


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Religion
Indlæg: 02 dec 2011 15:46 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 14 feb 2011 18:13
Indlæg: 68
nah, ateisme er fraværet af troen på guddommeligheder eller overnaturlige væsener... Man kan ikke sige, at religiøse tager fejl, for det hele handler om meget mere end bare empiri og målbare resultater... Naturvidenskaben kan f.eks ikke måle etik, det kan filosofi og religion - eller de kan i hvert fald tilnærme sig noget der minder om en måling...


Når f.eks. kristne siger at jorden blev skabt på 7 dage, kan jeg da godt mene de tager fejl. Jeg kan selvfølgelig ikke vide det med sikkerhed, men alligevel tror jeg ikke på det skete sådan.


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Religion
Indlæg: 02 dec 2011 16:29 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jun 2007 18:56
Indlæg: 3533
Geografisk sted: Outside
det kan du da godt mene... Men det er ikke det afgørende som gør dig til ateist... Jeg tror heller ikke på skabelsesberetningen, men jeg vil stadig ikke betegnes som ateist...

_________________
"Inform yourself. What does inform yourself mean? It means transcend and mistrust ideology. Go for direct experience." - T. McKenna


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Religion
Indlæg: 02 dec 2011 16:33 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 29 maj 2011 18:48
Indlæg: 72
Interessant emne.

Jeg er heller ikke religiøs i den forstand, men jeg tror på, at det ikke er alt, som videnskaben kan måle og veje - den har så at sige sine grænser. Her tager filosofien og religionen over for nogen. Under alle omstændigheder så har vi allesammen noget, som vi tror på, f.eks. nogle bestemte principper, som vi lever ud fra, som ikke nødvendigvis behøver at være rationelt begrundede. Det er også noget af det, som Tor Nørretranders er inde på i bogen ''At tro på at tro'', som handler om, at tro er andet og mere end religion, men at vi alle i vores daglige liv har noget, som vi tror på - det kan være andre mennesker eller verden. Den kan i øvrigt anbefales, selv om det godt nok er længe siden, at jeg har læst den.

Mennesket er ikke udelukkende et fornuftigt væsen - men også styret af sine drifter og irrationelle følelser. Så set i det perspektiv er religion en naturlig ting, da troen netop ikke er rationel. Men det er der så mange andre ting i tilværelsen, som heller ikke er. Dog tror jeg også, at vi alle stræber efter en mening med livet, hvor nogle så finder den i religionen, der repræsenterer en større sammenhæng, hvor mennesket har en bestemt plads. Det er også bemærkelsesværdigt, at mennesker til alle tider og alle steder har bekendt sig til forskellige religioner eller mytologier, så man fristes til at sige, at ideen om noget guddommeligt findes hos alle mennesker - uden at man dog deraf kan udlede, at der findes noget højere, da man ikke nødvendigvis kan slutte fra begreb til virkelighed.

Men ja, religion er et følsomt emne og man kan let komme til at træde nogen over tæerne, hvis man udtrykker sin mening al for bramfrit. Men det bør ikke afholde nogen fra at komme med kritik af religion. Dog er der en tendens til, at nogle (de såkaldte ''aggressive ateister'') selv bliver helt religiøse i deres hårdnakkede afvisning af religionen og dermed gør sig skyldige i noget af det, som de selv kritiserer religiøse mennesker for. Man kan måske ligefrem tale om fundamentalistiske ateister - det er i hvert fald et udtryk, der er begyndt at dukke op i debatten. Ateismekritik er også vigtig. Under alle omstændigheder er det vigtigt, at man respekterer hinanden, uden at det selvfølgelig skal lægge en dæmper på kritikken.


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Religion
Indlæg: 16 dec 2011 23:36 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 jan 2011 14:54
Indlæg: 449
Geografisk sted: ja
Religion er en god ting, hvis det betyder at man har en fornuftig holdning til livet.


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Religion
Indlæg: 17 dec 2011 16:29 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 14 sep 2011 16:12
Indlæg: 45
Geografisk sted: Mosen
problemet er ikke religion i sig selv, problemet er at mennesker ikke kan tolerere at andre mennesker har andet livssyn, meninger og holdninger

_________________
There's a life worth living and it's interesting
there's a calm that's real somewhere


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Religion
Indlæg: 21 dec 2011 18:18 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 21 dec 2011 05:19
Indlæg: 2
Organiseret religion kan være et problem, hvis de forkerte mennesker får lov at organisere den.

På et eller andet plan har vi vel allesammen brug for et kodeks at leve efter, om vi tænker over det eller ej.
Nogen af os har brug for at læse hvordan vi skal leve i en bog, andre skaber det af sig selv.
Den største trussel mod det moderne samfund er ikke religion, men mennesker.


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Religion
Indlæg: 10 jan 2012 08:22 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 18 apr 2011 12:01
Indlæg: 165
Som Inkvisitor siger så er organiseret religion et kæmpe problem,det er en vildledelse og et massehysteri.Det er en narresut fordi vi som mennesker er bange og sårbare,derfor har vi brug for noget større at at sætte vores lid til.Den organiserede religion bruges mest til at fordømme andre som ikke deler den samme opfattelse af Gud som en selv,og man ophøjer dermed sig selv og man kan få sit ego stivet af.


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Religion
Indlæg: 10 jan 2012 19:48 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 okt 2008 02:20
Indlæg: 599
Geografisk sted: Nordkysten
Du burde overveje at tjekke filmen ZEITGEIST ud. Første del af filmen omhandler alle de store religioner i vor tid og hvordan de alle kan spores tilbage til den gang man tilbad solen som gud. Man kan jo tro hvad man vil, men dfilmen gir uden tvivl stof til eftertanke.

Og hvis du har humor på trods af en evt. religiøs overbevisning, så skal du se Religulous!

Uhyre morsom film om religion med komikeren Bill Maher.

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Religion
Indlæg: 10 jan 2012 21:53 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 18 apr 2011 12:01
Indlæg: 165
Hvis det er mig du hentyder til sunshinejunkie,så kan jeg fortælle dig at jeg stammer fra et muslimsk land og begge mine forældre er/var muslimer.Jeg fandt i en meget ung alder ud af at det religionscirkus var et stort fupnummer og jeg nægtede at tage med i moskeen da jeg 7-8 år gammel.Jeg har ikke mere respekt for Islam eller kristendom end jeg har for en der tror på en flyvende the-kande der er i kreds om jorden og som styrer alle menneskers tanker.

Hvad zeitgeist angår,og alle de andre konspirationsteoretikere som ham den fede i radioen som jeg ikke lige kan huske hvad hedder.Så mener jeg de selv er blevet en del af det mørke og den ondskab som de fabler om.Det er simpelthen blevet en industri.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 20 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team