Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 apr 2024 21:40


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 08 okt 2011 16:55 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 27 feb 2009 19:21
Indlæg: 1379
Hej Psy,

Inden i starter bør det nævnes at jeg selv er 17, og min ven 18.

Hvad jeg gerne vil snakke lidt om, er nogle af de spørgsmål som min bedste ven og jeg, fik stillet os selv på et svampetrip, og ikke kan finde klarhed med.
De helt store emner den aften, lå på at snakke om hvordan vi fungere socialt, og hvordan vi tænker, og hvordan vi er i forhold til andre.

1. Hvordan tilbringer de andre mennesker i vores klasse deres weekend, og havde nogen af dem i deres vildeste tanker forstillet sig hvad vi selv lavede lige nu?

2. Hvor mange venner har man egentlig? Med venner mener jeg selvfølgelig ikke bare dem man snakker med fordi man går i klasse med dem, eller i byen sammen med dem, men de venner som man virkelig kender og holder af?

3. Har alle mennesker rigtige venner, eller er alle deres venner bare overfladiske, venner som de kan grine med, og så ikke ret meget mere end det?

4. Behøver vi overhovedet at have "rigtige" venner? Når jeg ser på nogle venskaber udefra, så ser de bare så tomme ud, og jeg føler at de bare har fæstnet sig ved at det er sådan det er, fordi de ikke ved at man kan have bedre venner, og derfor nemt kan prise sig lykkelige med hvad de har.

5. Kan alle mennesker gennemskue hinandens adfærd, ved at reflektere over på dem selv? Jeg har lagt mærke til, at jeg begynder at finde flere og flere ligheder i folk, og det irritere mig at jeg langsomt bliver overbevist om hvor skide ens vi alle sammen er.

6. Bunder mode ud i ligegyldighed? Når mennesker bare høre musik, fordi det er populært lige nu, og går i tøj der er populært lige nu, er det så fordi det ikke betyder nok for dem til at de selv gider at tage stilling til det, og derfor bare hopper med på strømmen, fordi det er så nemt?

Jeg vil gerne slutte af med et allersidste spørgsmål:
Stiller alle sig selv disse spørgsmål?

_________________
Tilgiv Tilbliv


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 okt 2011 18:42 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jun 2007 18:56
Indlæg: 3533
Geografisk sted: Outside
1. Svært at sige...
2. Lær at tælle og tæl derefter hvor mange du har, det er mit bedste bud...
3. Nogen mennesker har kun brug for mennesker de kan grine med... Hvis de er rigtige for dig, så er det rigtige venner...
4. Rigtige venner er utroligt vigtigt for mig, nogen man føler man kan dele alt med. Jeg tror det er fordi du netop ser dem udefra, de fleste har et eller andet overfladisk spil de kører når de er sociale..
5. I princippet ja, men det er nok de færreste der gør det. Det handler jo i høj grad om, om man tør erkende den homogenitet der er imellem os, der er er jo nogen der pryder sig med tanken om, at der "unikke"... Men igen, som du siger... Det er bare overflade...
6. Det er igen, et ret godt bud... Men jeg tror nu også, at det stammer fra en helt ordinær trang til at høre til, og så er det nemmeste jo blot at høre til, dér hvor de fleste hører til... Jeg synes dog ikke generelt at mode, som i påklædningsmode, er fuldstændig ligegyldigt, da det er en form for kommunikation - dog mest mellem mænd og kvinder, og kvinder og kvinder.

(7) På et eller andet tidspunkt, så tror jeg, at de fleste gør ja... Men chancen for at man gør det under et svampetrip, er nok måske en tand større :D

_________________
"Inform yourself. What does inform yourself mean? It means transcend and mistrust ideology. Go for direct experience." - T. McKenna


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 okt 2011 20:25 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jun 2007 21:49
Indlæg: 2185
Geografisk sted: up yours
@iSmoke: dude, bare koncentrer dig om at leve livet. og med det mener jeg ikke party skide fucking uartig, men hvad du interesserer dig for, hvilke mennesker du gerne vil have som venner, hvem du selv gerne vil være. gem alle de filosofiske spørgsmål til du er blevet ældre. det er alt for nemt at mudre sit hoved til med den slags, når man er ung. jeg har selv lavet den fejltagelse at prøve at analysere tilværelse, og prøve at foregribe situationer jeg gerne vil undgå. spild af tid! man laver fejl, og en af de største man kan lave er at blive viklet ind i sit eget tankespind. lev livet forlæns, forstå det baglæns.

Edit: jeg er iøvrigt enig i mange af dine betragtninger. 4, 5 og 6 er også betragtninger jeg selv er kommet frem til. spørgsmålet er så bare hvilke konsekvenser de betragtninger skal have? det er det som er det kritiske. pas i hvert fald på med ikke blive fordømmende, og bare afskrive folk. igen taler jeg af erfaring her.

_________________
Corporations cannot commit treason, nor be outlawed, nor excommunicated, for they have no souls. ~ Sir Edward Coke


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 okt 2011 19:58 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 apr 2007 11:55
Indlæg: 1272
Geografisk sted: hulen
Alle mennesker har indhold i livet i nogen forstand, men spoergsmaalet om, hvad der er et meningsfuldt eller godt liv er et spoergsmaal, der er lige saa gammelt som mennesket, og som har diskuterets systematisk siden antikken i Europa og vestverden, og endnu laengere i Oesten.

I dag er de fleste nok reduktive naturalister og forbinder det gode liv med det, at vaere lykkelig, eller slet og ret ligestiller det med det liv, der bringer en mest mulig lykke. Men formulerer vi spoergsmaalet i termer af meningsfuldhed, saa kommer vi jo, som i sikkert ogsaa gjorde, til at indse, at der er mere og andet end det, at vaere lykkelig. Men det er svaere spoergsmaal, og jeg har ingen rigtige svar, desvaerre. Noget jeg selv tror er vigtigt, er at man reflekterer over sig selv og den verden vi lever. Er man bevidst om hvad man ved og ikke ved, og er man aaben overfor ny viden, saadan saa man hele tiden udfordrer sig selv, saa bliver ens liv ofte mere indholdsrigt, om ikke alene af den grund, at man beskaeftiger sig mere med det. Det goer ogsaa, at man kan deltage mere aktivt, og vigtigere, saa goer det, at man har noget at lave, selv naar man ikke har noget at lave. Det er ogsaa lettere at indse, om noget er vigtigt for en eller ej. Personligt er jeg blevet mere sikker paa mig selv, naar jeg handler i strid med min omgangskreds vilje eller bud, medmindre jeg ved eller tror, at mit valg er urimeligt. Saa jeg snakker selvf. kun om valg, der handler om selvrealisering (eller hvad man nu vil kalde det).

Det med venner, det kan i nok besvare bedst selv, tror jeg. Venner er nogle man kan dele oplevelser, tanker og oel med, og for de fleste sker de tre ting paa en og samme gang.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 okt 2011 13:56 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 feb 2011 20:23
Indlæg: 1336
6. Bunder mode ud i ligegyldighed? Når mennesker bare høre musik, fordi det er populært lige nu, og går i tøj der er populært lige nu, er det så fordi det ikke betyder nok for dem til at de selv gider at tage stilling til det, og derfor bare hopper med på strømmen, fordi det er så nemt?

Det er her jeg må grine af dig og fortælle dig at det der er mest poppet er, at stræbe efter at være speciel og unik - føle sig lidt trendy, høre noget musik andre endnu ikke kender osv. Går ud fra at du ved den sætning kendetegner sig selv ved at være en af dem der går imod strømmen - men tro mig, du gør præcis det modsatte. ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 okt 2011 14:12 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jun 2007 18:56
Indlæg: 3533
Geografisk sted: Outside
NeXu$ skrev:
6. Bunder mode ud i ligegyldighed? Når mennesker bare høre musik, fordi det er populært lige nu, og går i tøj der er populært lige nu, er det så fordi det ikke betyder nok for dem til at de selv gider at tage stilling til det, og derfor bare hopper med på strømmen, fordi det er så nemt?

Det er her jeg må grine af dig og fortælle dig at det der er mest poppet er, at stræbe efter at være speciel og unik - føle sig lidt trendy, høre noget musik andre endnu ikke kender osv. Går ud fra at du ved den sætning kendetegner sig selv ved at være en af dem der går imod strømmen - men tro mig, du gør præcis det modsatte. ;)



Hold da kæft... Du ved sgu da ikke en skid om, hvilken "strøm" han følger? Hvis han føler at han går imod den, eller slet ikke følger nogen, så er det dét, der er hans virkelighed... Det kan godt være, at det er blevet populært at gå imod strømmen... Men det betyder ikke, at der stadig er nogen der sætter moden og at det i virkeligheden er lettest at følge den, i stedet for at bruge tid på at vælge sit eget ud...

_________________
"Inform yourself. What does inform yourself mean? It means transcend and mistrust ideology. Go for direct experience." - T. McKenna


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 okt 2011 14:33 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 feb 2011 20:23
Indlæg: 1336
Alle får indflydelse fra et eller andet.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 okt 2011 14:50 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jun 2007 18:56
Indlæg: 3533
Geografisk sted: Outside
NeXu$ skrev:
Alle får indflydelse fra et eller andet.


No shit sherlock? Har jeg på noget tidspunkt bestridt dét? Det handler om at vælge fra og til, ikke om hvorvidt man får indflydelse fra nogen....

_________________
"Inform yourself. What does inform yourself mean? It means transcend and mistrust ideology. Go for direct experience." - T. McKenna


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 okt 2011 16:12 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 feb 2011 20:23
Indlæg: 1336
Jeg får bare et indtryk at I ser pop-menneskerne som "svage", det synes jeg ikke. Jeg ser ikke mig selv som bedre fordi jeg er anderledes fra dem.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 okt 2011 17:22 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 jun 2011 14:18
Indlæg: 244
Pop-menneskerne, som du kalder dem, indskrænker deres smag til den sælgende kunst. Man kan ikke skelne imellem om noget er godt eller dårligt, fordi en milliard eller ingen kender til det. Sådanne generaliseringer kan ikke foretages!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 okt 2011 17:56 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jun 2007 18:56
Indlæg: 3533
Geografisk sted: Outside
^Præcis.. Og jeg ser ikke ned på nogen her... De fleste af de "pop-mennesker" jeg kender er søde og rare og oprigtige mennesker, de fascineres bare af andre ting. Men vi har jo allesammen dybere værdier tilfælles end bare modestrømninger og popkultur, det kan bare være svært at se dem engang imellem...

_________________
"Inform yourself. What does inform yourself mean? It means transcend and mistrust ideology. Go for direct experience." - T. McKenna


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 okt 2011 18:19 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 27 feb 2009 19:21
Indlæg: 1379
NeXu$ skrev:
Det er her jeg må grine af dig og fortælle dig at det der er mest poppet er, at stræbe efter at være speciel og unik - føle sig lidt trendy, høre noget musik andre endnu ikke kender osv. Går ud fra at du ved den sætning kendetegner sig selv ved at være en af dem der går imod strømmen - men tro mig, du gør præcis det modsatte. ;)

Jeg er godt klar over at det er "det nye" at prøve at skille sig ud, men et ønske om at skille sig ud, bunder også ud i en hvis interesse for at folk ligger mærke til en, og tænker "det ser sgu da fedt ud", hvilket jeg er ligeglad med.

_________________
Tilgiv Tilbliv


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 okt 2011 03:34 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 dec 2008 01:43
Indlæg: 71
Geografisk sted: Henne i hjørnet
Mennesker gør i de fleste tilfælde hvad deres omgivelser forventer af dem. Se dig omkring på en håndfuld af dine bekendte - hvor mange af dem er initiativtagere eller 'ledere', og hvor mange følger bare med strømmen? Langt de fleste - over 95% - gør som der forventes af dem.

I 2007 overtalte Washington Post den berømte violinvirtuos Joshua Bell til at spille i Washington DC's subway midt under morgentrafikken. Bell tog sin 18 mio. kroners Stradivarius-violin og spillede det bedste han havde lært - og næsten ingen lagde mærke til ham eller standsede for at lytte. Han fik indsamlet i alt 32 dollars på den time han spillede. Morgentrafikanterne i Washington DC er ikke umusikalske, men uden sit almindelige social proof - koncertplakater, dyre billetter, gallatøj osv. - bedømte de violinisten ud fra de øvrige forbipasserendes reaktioner.

Et andet eksempel er dåselatter. Selv om studier viser at seere finder dåselatter irriterende, viser de samme studier også, at serier med dåselatter konsekvent bliver vurderet som sjovere end de samme serier uden dåselatteren. Andres mening - selv når den er falsk - påvirker vores egen mening betydeligt.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 okt 2011 21:40 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 14 aug 2011 17:33
Indlæg: 326
iSmoke skrev:
Jeg er godt klar over at det er "det nye" at prøve at skille sig ud, men et ønske om at skille sig ud, bunder også ud i en hvis interesse for at folk ligger mærke til en, og tænker "det ser sgu da fedt ud", hvilket jeg er ligeglad med.


Nej du er ej, du er bare teenager.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 okt 2011 13:33 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 okt 2010 09:53
Indlæg: 54
Det hele handler om intelligens, men dermed behøver du ikke at være et røvhul overfor andre mennesker. Hvis du skelner folk i 'Svag' og 'Stærk' har du mere til fælles med en tysk diktator, end de såkaldte "Pop-mennesker"... Jeg nævner ingen navne!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 okt 2011 14:40 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 apr 2007 11:55
Indlæg: 1272
Geografisk sted: hulen
The nazicard has been drawn! Instant win to Soren Pind.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 okt 2011 18:47 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 feb 2011 20:23
Indlæg: 1336
Søren Pind skrev:
Det hele handler om intelligens, men dermed behøver du ikke at være et røvhul overfor andre mennesker. Hvis du skelner folk i 'Svag' og 'Stærk' har du mere til fælles med en tysk diktator, end de såkaldte "Pop-mennesker"... Jeg nævner ingen navne!

NEMLIG!!!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 18 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team