Snoezel: Ja, det er rigtigt, at vi har forskellige opfattelser af, hvad der er ondskab, og at det til dels er noget kulturbestemt, så måske findes ondskab i sin rene form slet ikke. Den norske filosof Lars Fr. Svendsen skelner mellem fire forskellige typer af ondskab, og ifølge ham findes den dæmoniske ondskab slet ikke, som man også kan kalde den rendyrkede ondskab, hvor man føler glæde ved at skade andre, og hvor ondskaben er et mål i sig selv. Når man ser på en gerningsmands motiv, vil man dog ofte finde, at det ikke er tilfældet, og at der ligger andre bevæggrunde bag, f.eks. det at opnå et gode for sig selv eller en gruppe. Det kan man måske opleve strider lidt i mod ens opfattelse af ondskab, men på den anden side er det også rart at vide, at der ikke er nogen, der er onde af natur. Efter en del refleksioner er jeg nok tilbøjelig til at give dig ret i det, men jeg er stadig lidt i vildrede, hvad angår den frie vilje. For hvis alt kan føres tilbage til kulturelle påvirkninger, hvori består da menneskets frihed til at handle, som det ønsker, og det deraf følgende ansvar? Kan man sige det således, at individet selv vælger sin respons på disse påvirkninger? På den anden side giver det ikke mening, når man snakker om torturofre og lignende - de reagerer ufrivilligt på de pinsler, de bliver udsat for. Men i andre sammenhænge kan man måske godt bruge det eksempel. Er der nogen af jer, der kan svare på, hvordan man sikrer den frie vilje og samtidig anerkender kulturens betydning for vores adfærd?
Brugernavn: Jeg synes også, at Hannah Arendts begreb om ondskabens væsen indfanger det meget godt - ondskab kan opstå, når vi glemmer at reflektere over vores handlinger og slår vores samvittighed fra, og når vi opgiver vores individuelle identitet til fordel for en gruppe. Det er det, der er det farlige, som vi bør værne os i mod. Jeg tror, at det hun forsøgte, var, at betone det individuelle ansvar, som enhver, der tog del i jødeudryddelsen, havde, da Eichmann ligesom så mange andre forsøgte at fraskrive sig det ansvar. Du siger, at der i bund og grund ikke er forskel på dyr og mennesker. I mine øjne er der dog en stor forskel, nemlig at vi har fået evnen til at tænke og reflektere over godt og ondt. Dyr har ikke nogen moralsk bevidsthed, de handler blot ud fra deres impulser og er ikke i stand til andet, men sådan forholder det sig ikke med mennesker. Jeg kan vælge, hvad jeg vil gøre i en given situation, ud fra bestemte overvejelser, eller jeg kan vælge at slå denne evne fra og handle udelukkende efter mine drifter eller blot handle som resten af gruppen gør. Under alle omstændigheder har jeg altid et valg, og det er netop dét, som er det vigtige. Det er dette personlige, individuelle valg, der er med til at definere os som mennesker; ellers ville vi blot være dyr. Selvfølgelig er vi underlagt visse omstændigheder, men vi har i os selv evnen til at frigøre os fra dem, til at bryde årsagskæden. Jeg ved ikke, om det er for optimistisk, men det er nu engang min oplevelse.
|