Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 maj 2024 15:32

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 25 aug 2011 00:08 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
Hej alle.

Jeg leder efter enten steder på nettet (e-bøger, wiki-lignende sites) eller bøger, hvor der er en slags indeks og tilgang til diverse områder inden for filosofi.

Fx til Hegels dialektik og til Kant's imperativer, eller til solipsisme og altruisme.
Jeg ville foretrække hvis der var en uddybelse og evt. kritik og diskussion af emnerne, samt en grundig gennemgang af dem. Og jeg foretrækker dem på nettet, da jeg ikke har særlig meget lyst til at gå op og hente bøger om dem, da jeg leder efter en mere "klinisk" tilgang til det - en mere ligetil tilgang, som ikke kræver, at man studerer en bog for at forstå dem.
Så vil man nok ikke få det fulde udbytte af det, hvis man leder efter dette, men efter min mening ville det umiddelbart være rigeligt, til at få en nogenlunde forståelse for diverse emner.

Jeg leder vel egentlig efter en slags Wikipedia om emnerne, bortset fra, at jeg ikke synes Wikipedia er spændende eller indsigtsfuld nok - så hellere læse det i et mindre tørt sprog (det kan vel også blive supertørt, at læse en professors opdeling og forklaring af et givent emne, Wikipedia er bare så neutralt og dølle), og læse evt. tilhørende diskussion/kritik, da jeg synes denne del giver en endnu dybere forståelse for emnet..

Så, et periodisk system med dertilhørende uddybning af diverse emner. Det må også meget gerne være emner jeg ikke har nævnt, disse var blot eksempler.
Kræver jeg for meget, kan vi jo blot lukke topic og henvise mig til biblioteket, men findes der sådanne sites/blogs, kunne det være fedt, at have en sticky med "Filosofi 101: områder inden for filosofi" eller noget lignende...

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 aug 2011 00:24 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jun 2007 18:56
Indlæg: 3533
Geografisk sted: Outside
Jeg fandt denne her rimelig hurtigt på stumbleupon.com - hvis du bare sætter den til at stumble over filosofi, så finder du masser af sider med interressante ting.

http://www.iep.utm.edu/

_________________
"Inform yourself. What does inform yourself mean? It means transcend and mistrust ideology. Go for direct experience." - T. McKenna


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 aug 2011 01:17 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
Genialt, tusind tak!

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 aug 2011 03:09 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 aug 2002 01:01
Indlæg: 2651
Geografisk sted: I mulmehulen
Jeg kan ikke helt forstå logikken i det du vil. Du vil gerne have en diskussion og kritisk gennemgang af nogle typer filosofier du ikke gider læse originalværker fra?
Eller er det du spørger om bare en introduktion til filosofi og filosofiske positioner?

Jeg synes det er fedt du vil kæmpe dig igennem svær tekst, men hvorfor ikke tage skridtet helt ud, og så dl'e originalværker, evt. efter du har læst nogle intro'er til emner du er interesseret i? (eller låne en bog fra bib, jaja , jeg ved godt du ikke gider det, men dit ræssonement for ikke at gøre det giver ingen mening for mig. Der kan findes kliniske tilgange til et emne på et bibliotek, som der kan findes ukliniske tilgange til det i e-bøger...?)

Anyway, der er også denne her side: http://www.gutenberg.org/

Ellers kan man dl'e rigtig mange bøger på torrents-sites etc.

_________________
:roll:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 aug 2011 11:46 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jan 2008 14:54
Indlæg: 187
http://plato.stanford.edu

Den er pænt god.

EDIT: I øvrigt, for lige at istemme Odden en smule: Jeg tror sgu at det kræver pænt meget tid at blive sat ind ordentligt ind i en filosofisk problemstilling. Først kunne du starte med en introducerende tekst (Introduction to Philosophy-lignende ting eller Introducing Philosophy Through Pop Culture hvis det skal være meget nede på jorden) og så følge dens anbefalinger til alle de primære værker. Alternativt så gør mit link, SEP, noget i den retning, se fx en entry om deontologisk etik: http://plato.stanford.edu/entries/ethics-deontological/

EDIT2: Nu er altruisme og Kants imperativer jo relativt store emner. Altruisme kan belyses fra mange vinkler: biologisk, moralsk, mikroøkonomisk osv. Hvis du er frisk på noget lidt tungere læsning vil jeg anbefale Parfits Reasons & Persons (1984) og On What Matters (2011). Han kommer delvist ind på forskellige retfærdiggørelser for altruisme i begge bøger og i sidstenævnte tager han Kant ved hornene. Ej at forglemme, så er de to bøger kun udtryk for en enkelt mands holdninger, selvom jeg synes at de kan være udemærkede at tage ved lære af.
Solipsisme tvivler jeg på at du kan finde så meget seriøs filosofi omkring. Måske får det en bemærkning i nogle af de der Philosophy Through Pop Culture-bøger.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 aug 2011 12:11 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
Jeg vil gerne læse originalværkerne fra dem, bare ikke til at starte med. For som brohan siger: Jeg tror sgu at det kræver pænt meget tid at blive sat ind ordentligt ind i en filosofisk problemstilling.
Der ville jeg formode, at jeg skulle have en lærer til at hjælpe mig med at forstå det. Jeg er ikke den skarpeste kniv i skuffen, så jeg føler dette ville være en god tilgang.

Odden, det er mest bare en introduktion til filosofi og filosofiske positioner. Jeg har simpelthen ikke tid til at tage skridtet helt ud for tiden, så i de næste par måneder, ville jeg gerne læse sådan "overordnet" om diverse emner, for så der, når jeg får mere tid, evt. låne bøgerne omkring et givent emne.

Tusind tak for linksne alle, tror jeg vil starte med at læse herfra: http://www.iep.utm.edu/category/history/16th-cen/

Ydermere var dette også lidt ment, som at vi kunne lave en sticky: "Introduktion til diverse filosofiske emner" og så proppe de her links i. Jeg har nemlig tit gerne ville snakke om et emne herinde, men har så ikke helt forstået, hvad det i bund og grund gik ud på - der håber jeg ikke, at jeg er den eneste, og tror dette ville kunne hjælpe andre i samme position... :)

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 aug 2011 20:31 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
Rigtig gode links. Har lige læst om Francis Bacon, hold da op en interessant person (og værker).

Man kunne snildt lave en sticky med de her links.

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team