Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 apr 2024 17:26


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 05 jul 2011 15:42 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 22 jun 2009 07:34
Indlæg: 27
Den franske filosof Lucien Lévy-Bruhl har fremsat et begreb som han kalder "primitiv mentalitet". Hos såkaldte naturfolk er religion ofte kendetegnet ved denne primitive metalitet eller "præ-logiske tanke" som han også kaldte den. Fx skelnes der ikke ml årsag og virkning, ligesom virkeligheden synes at være "associativt forbundet", når verden opleves i overensstemmelse med denne tankegang.

Dette ses fx ved magi, hvor fx det at øse vand på jorden, tænkes at føre til, at det vil begynde at regne, fordi de to handlinger er forbundet associativt. At stikke knive i en dukke der repræsenterer et givent menneske, tænkes også at føre til konkrete skader, på den person som dukken "ligner". Også her er hændelserne altså forbundet associativt.

Denne besynderlige tankegang synes, at være den samme som den man kender fra småbørn - den tankegang (eller "bevidsthedstilstand") som hænger sammen med det, man i psykologien kalder for primærprocesserne. Også her opfattes virkeligheden som forbundet af mystiske associative sammenhænge. Fx kan barnet opleve at en fremmed kvinde er "mor", fordi hun ligesom barnets moder har rødt hår, og dermed er "associativt forbundet" i barnets sind med moderen.

Denne tankegang er vi så at sige født med, men den aftager i løbet af fornuftens udvikling, hvorved der opstår det man kalder for sekundærprocesserne, hvor tingene ikke længere opleves som associativt forbundne, men derimod som kausalt forbundne.

Kunne man forestille sig at den psykedeliske rus skyldes, at disse sekundærprocesser så at sige nedbrydes, hvorved primærprocesserne atter tager over, og den påvirkede derfor oplever verden gennem disse oprindelige mentale processer? Er der eksempler på at ting kan opleves som associativt forbundne i forbindelse med den psykedeliske rus?

Mvh Jakob


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 jul 2011 07:14 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 aug 2002 01:01
Indlæg: 2651
Geografisk sted: I mulmehulen
Nej. Der er meget mere i en psykedelisk oplevelse end en tilbagevenden til overtro.

_________________
:roll:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 jul 2011 07:18 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 aug 2002 01:01
Indlæg: 2651
Geografisk sted: I mulmehulen
Nu skriver jeg "meget mere..." etc. Men jeg tror det er forkert formuleret. Den psykedeliske oplevelse er af en helt anden karakter end det du spørger efter.
Har du egentlig selv prøvet en psykedelisk oplevelse?

_________________
:roll:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 jul 2011 20:32 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 apr 2007 11:55
Indlæg: 1272
Geografisk sted: hulen
Men der er en del af dem, der tager psykedelika, der lader til at have en "primitiv mentalitet". Jeg har nu ikke selv oplevet, at en psykedelisk oplevelse fik mig til at tænke associativt i den forstand, du taler om. Jeg plejer at opleve det som et totalt "semantisk overload". Som om min oplevelsessfære emmer over af mening, som så ikke rigtigt kan formidles. Og den ene tanke griber den næste, og så er den foregående glemt. Det kan måske bedst beskrives som forvirring.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 16 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team