Snoezel skrev:
Nostalghia skrev:
Michelangelos "David" vil besidde en æstetisk skønhed, selv hvis ingen mennesker fandtes til at vurdere værket (eller hvis alle fandt det grimt).
Det giver jo ikke mening det der, vil der ikke altid være mennesker til at vurdere det?
Det var et hypotetisk eksempel.
Vi kan groft inddele beskuerne i to grupper: realisterne (eller objektivisterne), hos hvem kunsten besidder en uafhængig skønhed, og anti-realisterne (eller subjektivisterne), der mener æstetisk værdi er forbundet med individets respons og vurdering.
Grækerne opfattede kunsten som en repræsentation af naturen. Platon mente, at kunsten var en uklar refleksion af naturen, en utilstrækkelig vej til sandhed, hvorfor digtere og andre kunstnere ikke hørte til i hans
politeia. Aristoteles mente derimod, at kunsten fuldendte naturen, resulterende i en universel essens af hele vor væren. Denne opfattelse var direkte eller indirekte delt (i det bredde perspektiv naturligvis) helt op til det det 20. århundrede, hvor abstraktionen af kunsten fandt sted. Form dominerede nu det substantielle, og ekspressionismen var velsagtens en reaktion mod repræsentationalismen fra oldtiden, da den gav afkald på observation af den ydre verden, af naturen.
Pga. ovenstående refererer jeg også til Wittgenstein i mit debuterende indlæg. Hvis vi forsøger at give kunsten en funktion, som alle værker besidder (om det være intuition, vekselvirkning eller noget tredje), vil vi fejle. Derfor kan begreber ikke definere, hvad kunst er, men kun hvad det delagtige i kunsten er.