Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 mar 2024 06:55


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Indlæg: 03 aug 2011 03:52 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 apr 2011 18:23
Indlæg: 68
Hvorfor skulle vi komme et bedere sted hen end dyr og insekter?
Vi er jo i grund og bund det samme. En organisme.

Dør vi, dør vi ligesom et insekt ville, vi går ud, som et lys der bliver slukket. Vores hjerne, hvilket jeg ville betragte som vores ånd, sjæl, personlighed og alt det dør ud.
Dvs vi ikke findes mere. Så går vi i forrådnelse, evt bliver ædt af et par pænt sultne orme, knogler bliver til jord osv osv.

Tror ikke på himlen og helvede, genfødsel og alt det andede pjat! Kæft en omgang pis på papir. Bare min mening.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 sep 2011 20:59 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 jan 2011 14:54
Indlæg: 447
Geografisk sted: ja
iSmoke skrev:
Siden jeg stillede mig selv dette spørgsmål første gang, er jeg nået frem til, at det der sker efter man dør, er det samme som før man bliver født, intet. Hvad med dig selv, hvad forestiller du dig, jeg er sikker på du forventede lidt mindre atheistiske meninger end dem du har fået indtil videre.

Hvordan kan du vide der ikke er noget før livet??? Det kan da godt være der sker en masse spas? Vi ved det jo ikke. Den kan være at der ligger en hel masse frø i en stor pose. Og så bliver frøene sat ned på jorden i form af et menneske eller dyr, og når frøet så dør på jorden, kommer det ned i posen igen??? Bare et forslag =)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 sep 2011 21:00 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 jan 2011 14:54
Indlæg: 447
Geografisk sted: ja
Brock Obama skrev:
Hvorfor skulle vi komme et bedere sted hen end dyr og insekter?
Vi er jo i grund og bund det samme. En organisme.

Dør vi, dør vi ligesom et insekt ville, vi går ud, som et lys der bliver slukket. Vores hjerne, hvilket jeg ville betragte som vores ånd, sjæl, personlighed og alt det dør ud.
Dvs vi ikke findes mere. Så går vi i forrådnelse, evt bliver ædt af et par pænt sultne orme, knogler bliver til jord osv osv.

Tror ikke på himlen og helvede, genfødsel og alt det andede pjat! Kæft en omgang pis på papir. Bare min mening.


Det kan godt være det lyder ånsvagt, at man kommer i himlen, helved eller bliver genfødt - men det er jo heller ikke logisk at alt bare bliver mørkt??


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 sep 2011 21:11 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jun 2007 21:49
Indlæg: 2185
Geografisk sted: up yours
regyr skrev:
men det er jo heller ikke logisk at alt bare bliver mørkt??

joooe, det ville da egtl. være meget logisk. men dem der har prøvet det snakker jo om at det bliver meget hvidt. :wink:

livet efter døden.. altså min død? det er sådan noget med bakterier og orme.

_________________
Corporations cannot commit treason, nor be outlawed, nor excommunicated, for they have no souls. ~ Sir Edward Coke


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 sep 2011 21:23 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 jan 2011 14:54
Indlæg: 447
Geografisk sted: ja
Jeg mener at det ikke er logik at det intet er efter livet. En eller anden skrev herinde (kan desværre ikke huske hvem) at vi mennesker ikke kan forestille os at noget er uendeligt - men vi kan heller ikke forestille os det modsatte.... Jeg tror mere på at vi "fortsætter" efter livet.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 sep 2011 17:31 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 apr 2007 11:55
Indlæg: 1272
Geografisk sted: hulen
Analogislutningen fra, at der intet liv er før døden, og altså heller ikke efter, holder ikke medmindre man går med på, at hukommelse af sig selv som person, er en nødvendig betingelse for, at man faktisk eksisterer som person. Videre skal man sætte lighedstegn mellem "sjæl" og "personlighed". Og for, at det ikke skal være løgn: hvad udelukker, at man opstod, som sjæl, et eller andet sted i ens biologiske udvikling, og at man siden ikke går til grunde igen? Hvis man først skabes ved undfangelsen eller lignende, så virker det måske betænkeligt, at hævde noget om en sjæl. Argumentet er bare ikke så stærkt, da analogien falder, hvis ikke man er fysikalist eller lignende. Så bør man hellere smide kortene på bordet og resonere der fra. For det andet viser intet, og er mindre overbevisende.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 sep 2011 18:57 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 jan 2011 14:54
Indlæg: 447
Geografisk sted: ja
Jeg forstår det ikke helt :/


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 sep 2011 18:59 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jun 2007 21:49
Indlæg: 2185
Geografisk sted: up yours
:| en masse ord side om side. men fuck, om jeg fatter et muk af hvad du prøver at sige. mumbojumbo shit.

_________________
Corporations cannot commit treason, nor be outlawed, nor excommunicated, for they have no souls. ~ Sir Edward Coke


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 sep 2011 19:16 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 04 dec 2004 14:22
Indlæg: 2447
Geografisk sted: Schwiez
//ryddet op - hold jer til topic

_________________
Magien, er dig selv.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 sep 2011 11:44 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 apr 2007 11:55
Indlæg: 1272
Geografisk sted: hulen
Er det min post, i ikke forstår eller hvad?

Pointen er bare, at argumentet hævder, at da man ikke kan huske, at man levede inden sin fødsel, så gjorde man det ikke. Hvis man ikke levede inden man blev skabt, så lever man heller ikke videre efter døden. Der ligger dog to antagelser (formentlig er der flere endnu) og lurer. For det første, så kan det jo være, at "man" kan have eksisteret, men ikke kan huske det. Den eneste gode grund til at udelukke dette er, hvis hukommelse af sig selv som person, er en nødvendig betingelse for, at man har eksisteret som person. Men det synes, at ens eksistens som person går forud for ens hukommelse om sig selv som person. Så hvis vi kan udelukke, at manglende hukommelse om sit liv, ikke er ensbetydende med, at man ikke har levet det, så kan vi også tage brodden af "jeg kan ikke huske at have levet inden min fødsel, ergo gjorde jeg det heller ikke". Det andet er, at det kan være, at selve ens personlighed ikke er alt, der er at sige om, hvad det vil sige at være en selv. Hvis jeg får en stroke, så er jeg ligevel mig selv i nogen forstand, selvom jeg er en forandret (eller anden) person. Kan der ikke være et minimalt "jeg", måske kvalitativt identisk for alle, som kan overleve døden? Jeg tror ikke selv på det, men det er ikke noget, der uden videre kan udelukkes ved at pege på ens manglende hukommelse af livmoderen eller what ever. Min sidste pointe var, at så skulle man hellere gå ad en sværere vej og forklare hvorfor vi ikke har hukommelse af liv før fødslen (jaja, eller hvornår vi bliver bevidste om os selv). F.eks. ved at knytte forståelse og selvforståelse til vores hjernefunktioner, og vise, at det er helt ubegrundet at postulere en ekstra entitet, som et minimalt jeg. Men så begynder vi stille og roligt at glide ned i en gammel diskussion om bevidsthed, selvbevidsthed, personlig identitet osv., og der er ingen lette løsninger. Men det er mindre arrogant end at afvise muligheden for et liv efter døden med udgangspunkt i ens oplevelse eller manglende oplevelse af et inden fødslen.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 sep 2011 13:35 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 jan 2011 14:54
Indlæg: 447
Geografisk sted: ja
ok :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 sep 2011 14:30 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 11 sep 2011 12:57
Indlæg: 3
Jeg tror heller ikke man kan bortforklare noget ved at man ikke kan huske det. Det kender en hver der har drukket for meget eller som en ryger en god gambianer en gang i mellem vel alt til. Jeg kan ikke huske hvad jeg lavede i går, men det betyder jo ikke at jeg ikke lavede noget. Blot at jeg var for stiv :) Folk med alzheimers ville jo så ikke eksisterer hvis hukommelse var et must for noget skulle være virkeligt.
Folk med nærdøds oplevelser syntes jeg altid har nogle interresante og opløftende beretninger. Sjæl og videnskab har bl.a. lavet en meget fed program serie.
Men der er ingen her der ved hvad der sker efter livet/døden, så vi skal jo sørge for at nyde hvad vi har mens vi har det :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 nov 2011 01:14 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 11 jun 2006 18:40
Indlæg: 427
Geografisk sted: hasselager
puha det er jo et stort begrab som er blive diskuteret i alt tid, og vil nok fremover blive diskuteret ... jeg har selv haft masse spirituelle oplevelse fra jeg var barn óg har stadigvæk..
jeg er meget overbevist om der er noget efter døden, hvad der er kan jeg ikke helt sikke min finger på, men der er et liv omrking os som vi ikke er så god til og få øje på...

bl.a da min far død i 2007, og den vil jeg da godt dele med jer så må i gøre med den hvad i vil,
skal siges mit forhold til min far har altid være godt, har set ham som far og læremester og ven og jeg var hans eneste rigtig søn og ved han elsket mig høj selvom han aldrig fik sagt det..

om aften dagen før han døde, snakke jeg med ham for sidste gang og fik sagt det der skulle siges, også to jeg hjem til mine forældre og gik kold på min fars seng, have sagt jeg ikke kunne klare og skulle se min far dø, var så nedslid af det forløb, så have fået lov af hele familien til og blive hjemme, jeg vågnet så kl 9 om morgen, og fik en enorm lyst til og bede til min far, og satte mig på knæ foran hans seng og som jeg sad der kunne jeg hører min far tydelig sige ind i mig, ( det er okay det her morten det er okay ) også fik jeg en enorm ro pg lage mig til og sove igen, også bleve jeg vække kl12 af min mor, hvor hun fortalte af min far var erklæret død kl 9,15, i det tidrum jeg have sidde og bede..
også da jeg kom op for og se ham, det have min mor sagt hun virkelig syns jeg skulle for og få en afslutning på det,da jeg kom der ind sad jeg lidt ved ham og snakke med ham, også satte jeg mig ned forende i lokalet til min mor og sad bare og kigge tomt ud i luften, også kunne jeg se der ligesom var en røg der steg ud fra hans navle og ud i luften igennem vindue. meget mystisk tænkte jeg, så da jeg kom hjem undersøgte jeg det, og søgte på døds ritualer på nettet, og fandt ud af at den sidste chakra slipper igennem navlen når man dør..


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 nov 2011 20:05 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 29 maj 2011 18:48
Indlæg: 72
Jeg har ikke rigtig nogle forventninger til, hvad der sker, når vi dør, da jeg ikke mener, at vi er i stand til at udtale os om det; vi kan kun gisne om det, men vi vil aldrig kunne udtale os med vished. Til gengæld leverer religionen og metafysikken nogle svar, da de netop beskæftiger sig med de områder, der ligger uden for videnskabens felt. Selv om jeg ikke bekender mig til nogen bestemt religion, så tror jeg på, at der er noget mystisk og uforklarligt ved tilværelsen, som vi ikke kan begribe, men kun tro på. Hvori dette består, tør jeg ikke sige noget om, men jeg er ikke tilhænger af den den rene fysikalisme, hvor alt kan beskrives ved hjælp af fysikken, og hvor døden blot bliver opfattet som et ophør af de biologiske livsprocesser. Men det er blot min indre overbevisning, der siger mig, at alt ikke kan reduceres til fysiske fænomener, og at der er mere i tilværelsen end som sådan - ja, det er måske ikke fornuftigt, men ikke desto mindre er det min holdning.

Jeg beundrer også Kierkegaard og hans syn på tro, der jo for ham er forbundet med det absurde, som strider i mod fornuften, hvor han sammenligner det at tro med at kaste sig ud på 70.000 favne vand. Det er netop, hvad vi gør, når vi forsøger at udtale os om, hvad der sker efter døden. Her bliver underlaget trukket væk under os - og vi har kun troen at klynge os til. Og med tro mener jeg ikke kun tro på Gud i en snæver forstand, men også på andre åndelige fænomener.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team