Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 apr 2024 00:30


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 81 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 29 maj 2011 16:03 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 aug 2002 01:01
Indlæg: 2651
Geografisk sted: I mulmehulen
Ja.. så simpelt kan det siges. Jeg er enig. Men jeg kan nu også godt forstå konflikten er opstået, og mener ikke diskussionen har været helt irrevelant. Jeg mener ikke bare denne her, men den debat der har foregået siden videnskaben for alvor begyndte at udfordre kirken.

_________________
:roll:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 maj 2011 04:01 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 14 apr 2011 00:03
Indlæg: 1360
Odden skrev:
Nu sagde jeg godt nok ikke, at oplevelsen var uforklarlig :P. Hvad der interesserer mig ved lige præcis dette er, hvad er forståelse? Vi kan godt videnskabeligt forklare hvad der sker i hjernen, hvordan den bliver kildet. Men forstår vi så oplevelsen? Forståelse har altid noget med et individs forhold til virkeligheden at gøre.

Præcis, og derfor kan man ikke rigtig forklare et trip, det er 100% subjektivt og andre der prøver det vil ikke opleve det samme (ting går selvfølgelig igen, men ikke til et niveau hvor man vil kunne sig "dette er den garanterede oplevelse"), fordi de ikke har samme forudsætninger og state of mind. Og derfor bliver det for mig meningsløst at forsøge, da selv hvis du kan beskrive din oplevelse til mindste detalje, vil det stadig ikke være dét en anden person oplever.
Odden skrev:
Men anyway, pointen er mere, at måske er der ikke behov for religion. Men er der behov for reflekterende bevidsthed? Er der behov for videnskab? Er der behov for sprog? Er der behov for kærlighed når sex er nok til at føre arten videre? Er der overhovedet brug for noget som helst af det vi kalder civilisation, samfund, kultur? Egentlig ikke. Solen og de sorte huller er da skideligeglade. Men mennesket eksisterer, og mennesket har erfaringer, reflekterende bevidsthed, videnskab, sprog og kærlighed... Meget unødvendige ting for livet som sådan, men det er åbenbart en del af livet som det er. Problemet opstår når jeg tager mit billede, mit udsyn, og begynder at føre krig på alle de andre mennesker som jeg mener tager fejl.

Det jeg mener med behov er ikke på den basale måde at alt du har behov for at mad, drikke og forplantning, derimod hvorvidt religion er nødvendigt for at undre sig over disse ting? Man kan sagtens filosofere i baner der langt fra passer ind i noget man kan forklare naturvidenskabeligt uden at få behov for religion (jeg har ihvertfald ikke..). Det virker som om religion mere er et 'accessory' (a.k.a. chiuauaen i håndtasken) end et egentligt nødvendigt redskab.
Det bunder formodentligt i et meget forskelligt verdenssyn - selvom jeg ellers synes vi opnåede meget fin konsensus, odden - og jeg tror det ville være uoverskueligt for mig at skulle sætte mig så meget ind i din måde at opfatte verden på, til at jeg ville kunne forstå hvor religion bliver nødvendigt.
arpheus skrev:
Det giver jo ingen mening at sætte religion og videnskab op i mod hinanden. Det er som at sammenligne pærer og bananer.

For mig giver det fin mening, at du så finder det komplet irrelevant er en anden ting. :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 maj 2011 12:56 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 aug 2002 01:01
Indlæg: 2651
Geografisk sted: I mulmehulen
Jeg vil nu stadig mene, at videnskaben er lige så unødvendig som religionen, hvis man trækker din logik til sin ekstrem.
En anden ting jeg lige vil klargøre, inden jeg også lukker diskussionen, fordi vi netop er nået til et fint konsensus, er, at jeg altså ikke anskuer subjektet som noget der er helt adskilt en objektiv virkelighed. På det plan hvor en subjekt objekt adskillelse finder sted, er vi stadig altid i dialog med vores omgivelser, og derved vil en oplevelse aldrig ske i et vakuum. Man kan dog få den oplevelse at ens egen oplevelse, med det perspektiv den bibringer er det eneste rigtige, her kan man så, især igennem sproget, få nuanceret det, eller ikke, og gør man det ikke, så ender det i de problemer du med god grund reagerer kraftigt på.


Men hvis jeg kræver du er enig med mig 100%, så underkender jeg min egen pointe om subjektets oplevelses og erfaringsfrihed, så det vil jeg ikke. Hehe.. Ikke for at vise jeg har ret, for "ret" som sådan tror jeg ikke på eksisterer i ét menneske når spørgsmålene er så store, men gode betragtninger har vi begge, og, som sagt, et fint konsensus for nu ;-)

_________________
:roll:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 maj 2011 15:29 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 apr 2007 11:55
Indlæg: 1272
Geografisk sted: hulen
Nej, Odden, du har altså ret. Men så har du jo ikke ret. Men... men.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 maj 2011 17:19 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 aug 2002 01:01
Indlæg: 2651
Geografisk sted: I mulmehulen
I know.. I'm a walking paradox.

_________________
:roll:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 jun 2011 17:04 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 dec 2008 08:35
Indlæg: 1238
Geografisk sted: DK
Odden skrev:
I know.. I'm a walking paradox.


And so is the world.

Bare lige: Jeg finder det ikke irrelevant, men jeg finder det håbløst når der diskuteres om noget som parterne på forhånd har afklaret med sig selv.

En objektiv verden uden religion, myter og mærkelige mennesker finder jeg både overfladisk, tom, kedelig, ligegyldig og... urealistisk.

Videnskaben bør tvivle og være åben, ellers er den netop ikke en videnskab. Den videnskabsmand, der erklærer at han er "fuldstændig objektiv" mener jeg ikke er videnskabsmand og slet ikke objektiv.

_________________
The punishment of desire, is the agony of unfulfillment.

Most of the physical world is unseen.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 jun 2011 17:07 
Offline
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 maj 2003 01:01
Indlæg: 2754
arpheus skrev:
Videnskaben bør tvivle og være åben, ellers er den netop ikke en videnskab


qft! Det er netop også et kriterium for, at noget er videnskab. At det er fejlbarligt. Det er der, jeg selv mener videnskaben virkelig adskiller sig fra religion.

Sidetrack :mrgreen:

_________________
Penalties against possession of a drug should not be more damaging to an individual than the use of the drug itself.

-Jimmy Carter


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 jun 2011 17:34 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 aug 2002 01:01
Indlæg: 2651
Geografisk sted: I mulmehulen
Fra den "institutionaliserede" religion ja.

_________________
:roll:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 jun 2011 20:08 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 aug 2005 15:58
Indlæg: 449
Geografisk sted: honolulu
Igennem mine erfaringer er jeg kommet til at vi igennem vores hjerte og følelser kan få den reneste og mest sandfærdig forståelse af altet og meningen med vores eksistens. filosofiske teorier har til tider med at forvirre sindet og føre os længere ud væk fra sandheden. Jeg er aldrig ind til videre gået galt i byen ved at forbinde mig til kilden til alt skabelse som for mig er kærlighedens elektromagnetiske frekvenser som muliverset består af i sin grundfrekvens.

Men jeg er bestemt ikke ensporet


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 jun 2011 23:01 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 feb 2011 20:23
Indlæg: 1336
Tid er den fjerde dimension, afhængig af sted. Hvis ikke, er det et sort hul. :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 jun 2011 03:18 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 14 apr 2011 00:03
Indlæg: 1360
Alice skrev:
Tid er den fjerde dimension, afhængig af sted. Hvis ikke, er det et sort hul. :)

Nice opsummering 8)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 jul 2011 10:55 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 18 maj 2011 10:30
Indlæg: 40
Geografisk sted: Enkopderflyderover
Se hvad jeg lige faldt over:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=XjsgoXvnStY&feature=player_embedded[/youtube]


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 aug 2011 15:18 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 23 jul 2011 01:39
Indlæg: 11
Tid er RELATIV. Vi mennesker elsker at sætte tingene i system, for at simplificere de mest komplekse ting i verden, derfor har vi opfundet måleenheder som fx. minutter, sekunder, km, men sandheden er at tiden ikke er absolut. Når man siger at tiden er relativ betyder det altså at hastigheden er med til definere DIN opfattelse af tid, vi mennesker har EN opfattelse, men den samme tidsopfattelse er ikke generel, gældende og korrekt, altså er TIDEN en absurd men også yderst interessant at filosofere over. Tid afhænger af hastighed, og derfor kan vores opfattelse af tid ikke være absolut. For at skære det ud i pap vil den almene dansker syntes at 100 km er en stor distance at tilbagelægge med en gennemsnitsfart på 10 km/h, men den samme afstand vil syntes kort hvis din hastighed var på 200000000000 km/h (overdrivelse fremmer forståelsen). Altså er tiden relativ og fuldstændig absurd for mennesket. Tiden sprænger nemlig vores proportionale opfattelse af tingene, i og med du ikke kan generalisere tiden og putte den i system. Dette kan være vanskeligt at forstå i og med at tid er uhåndgribelig. Håber at jeg ikke gentager nogle forgående indlæg i denne tråd.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 aug 2011 00:30 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 feb 2011 20:23
Indlæg: 1336
Den er stadigvæk konstant. Kan godt være jeg opfatter den hurtigt eller langsomt, men den er konstant.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 aug 2011 14:54 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 14 apr 2011 00:03
Indlæg: 1360
Alice skrev:
Den er stadigvæk konstant. Kan godt være jeg opfatter den hurtigt eller langsomt, men den er konstant.

Nej.
SmokeyJoey skrev:
Tid er RELATIV. Vi mennesker elsker at sætte tingene i system, for at simplificere de mest komplekse ting i verden, derfor har vi opfundet måleenheder som fx. minutter, sekunder, km, men sandheden er at tiden ikke er absolut. Når man siger at tiden er relativ betyder det altså at hastigheden er med til definere DIN opfattelse af tid, vi mennesker har EN opfattelse, men den samme tidsopfattelse er ikke generel, gældende og korrekt, altså er TIDEN en absurd men også yderst interessant at filosofere over. Tid afhænger af hastighed, og derfor kan vores opfattelse af tid ikke være absolut. For at skære det ud i pap vil den almene dansker syntes at 100 km er en stor distance at tilbagelægge med en gennemsnitsfart på 10 km/h, men den samme afstand vil syntes kort hvis din hastighed var på 200000000000 km/h (overdrivelse fremmer forståelsen). Altså er tiden relativ og fuldstændig absurd for mennesket. Tiden sprænger nemlig vores proportionale opfattelse af tingene, i og med du ikke kan generalisere tiden og putte den i system. Dette kan være vanskeligt at forstå i og med at tid er uhåndgribelig. Håber at jeg ikke gentager nogle forgående indlæg i denne tråd.

om du bevæger dig med 200.000 meter i sekundet eller 200 meter om året, er et sekund stadig et sekund. Din opfattelse af tid ændre sig måske, men uden rotation om en stor masse eller en acceleration over ~300.000m/s er det en ganske fast måle enhed. Tanken om at inddele solens rotation om jorden i en fase på 24 timer, inddelt i timer/minutter/sekunder er jo ikke mere absurd end at opdele fx væske i ml/dl/L :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 aug 2011 16:18 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 23 jul 2011 01:39
Indlæg: 11
Randomname skrev:
Alice skrev:
Den er stadigvæk konstant. Kan godt være jeg opfatter den hurtigt eller langsomt, men den er konstant.

Nej.
SmokeyJoey skrev:
Tid er RELATIV. Vi mennesker elsker at sætte tingene i system, for at simplificere de mest komplekse ting i verden, derfor har vi opfundet måleenheder som fx. minutter, sekunder, km, men sandheden er at tiden ikke er absolut. Når man siger at tiden er relativ betyder det altså at hastigheden er med til definere DIN opfattelse af tid, vi mennesker har EN opfattelse, men den samme tidsopfattelse er ikke generel, gældende og korrekt, altså er TIDEN en absurd men også yderst interessant at filosofere over. Tid afhænger af hastighed, og derfor kan vores opfattelse af tid ikke være absolut. For at skære det ud i pap vil den almene dansker syntes at 100 km er en stor distance at tilbagelægge med en gennemsnitsfart på 10 km/h, men den samme afstand vil syntes kort hvis din hastighed var på 200000000000 km/h (overdrivelse fremmer forståelsen). Altså er tiden relativ og fuldstændig absurd for mennesket. Tiden sprænger nemlig vores proportionale opfattelse af tingene, i og med du ikke kan generalisere tiden og putte den i system. Dette kan være vanskeligt at forstå i og med at tid er uhåndgribelig. Håber at jeg ikke gentager nogle forgående indlæg i denne tråd.

om du bevæger dig med 200.000 meter i sekundet eller 200 meter om året, er et sekund stadig et sekund. Din opfattelse af tid ændre sig måske, men uden rotation om en stor masse eller en acceleration over ~300.000m/s er det en ganske fast måle enhed. Tanken om at inddele solens rotation om jorden i en fase på 24 timer, inddelt i timer/minutter/sekunder er jo ikke mere absurd end at opdele fx væske i ml/dl/L :)


Har da ikke sagt at inddele i måleenheder er absurd? :) hehe. Det er derimod logisk. Ellers er det i hvertfld en fejl, jeg mener at tid er absurd at tale om, fordi tiden ikke kan gøres generel, din opfattelse af tid er ikke generel og gældende for alt og alle, den er derimod din opfattelse altså din egentid. Tid er afhænger jo netop af hastighed og er derfor ikke konstant som Alice siger det. Det jeg sagde med måleenhederne var at mennesket havde vedtaget at der til et kg går 1000 gram fx. altså enhederne er menneskeskabte.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 aug 2011 19:46 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 14 apr 2011 00:03
Indlæg: 1360
Du skrev at man ikke kunne generalisere tid og sætte den i system, men det er den. Vores år/måneder/uger/dage/timer er en generalisering af tiden på jorden da den forløber ens over hele planeten.
Et sekund er et sekund hvis du er på jorden, men jo længere væk jo hurtigere går den - MEGET simplificeret. Hvis du mener at et sekund for en person der keder sig føles længere end for en person der har det sjovt er det jo kun en subjektiv opfattelse.
Jeg ved ikke om du har læst de foregående sider, men det ville være en fordel for en eventuel videre diskussion. :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 aug 2011 19:47 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 feb 2011 20:23
Indlæg: 1336
Så tid går i bølger? Nogle gange hurtigt, andre gange langsomt, men at vores hjerne har tilpasset sig til at se den konstant?
Come on, efter hvilken funktion skulle disse bølger bevæge sig? Hvis jorden stopper rotation om solen men vores klodeside vendt med solen i et lille stykke tid, så kan jeg godt sige dig at det bliver hedt. Vil du så også sige at tyngdeloven ændes og den tid hvormed et objekt falder ikke er konstant med tyngdekonstant og faldhøjde?
Planeternes rotation må være konstant, ellers ville meget fucke helt op. Hvis deres rotation er konstant for "deres opfattelse af tid" må tiden også være konstant.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 aug 2011 20:05 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 14 apr 2011 00:03
Indlæg: 1360
Nej, tænk på tid som et ensartet lag, spredt ud over universet som en dug. Objekter trykker på denne dug - jo mere de vejer jo mere bøjer de tiden. Tiden går derfor langsommer jo tungere et objekt der bøjer den. Eventuelt læs de foregående sider, de rummer også lidt mere filosofi end hvad jeg udtrykker. :D

(Det er en meget kort forklaring og jeg er ret sikker på at jeg har uddybet den mere tidligere i dette emne.)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 aug 2011 20:16 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 feb 2011 20:23
Indlæg: 1336
True shit - det antydede jeg i min første post.
Om tiden pga. tyngdekraften går langsomt eller hurtigt er den alle steder sammenhørende med rum - så må det vel fungere som en dimension?


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 81 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team