Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 apr 2024 18:56


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 14 apr 2011 11:53 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 27 mar 2008 13:05
Indlæg: 48
Geografisk sted: Der, hvor tallene bor
Jeg faldt over følgende link på et andet forum og tænkte at det kunne være af interesse her:

The fallacy of mediocracy

Det er en blog-post, som faktisk er interessant (hvad den slags sjældent er) og ret relevant ifht. det, at læse/skrive på et internetforum.

For dem, der ikke gider at læse hele artiklen, kan jeg afsløre, at den handler om, hvad forfatteren kalder 'bare'-fejlslutningen, eller the fallacy of mediocrity.

Et eksempel: 'Kærlighed eksisterer ikke, kun dyriske drifter, fordi mennesket bare er et dyr'.

Ovenstående argument forudsætter den enkelte ting (mennesket) ikke kan besidde egenskaber, som ikke også tilfalder samtlige andre ting, der falder inden for samme klasse/kategori (dyr). Dvs. fordi mennesker er dyr, kan de nok opleve kønsdriften (det kan andre dyr nemlig også), men ikke kærlighed som noget der strækker sig ud over det dyriske.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 apr 2011 01:47 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 feb 2011 01:48
Indlæg: 109
Geografisk sted: Empty space
Not true .. ja seksuel tiltrækkelse er måske ikke kærlighed og bare dyriske drifter.. men når jeg vågner om morgenen og tænker "fuck det er nice at være i live igen igen..." , er det vil fordi jeg føler ubetinget kærlighed til det meste, og ikke er seksuelt tiltrukket af.... alt...? :)
vi ÉR kærlighed ...


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 apr 2011 13:45 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 apr 2007 11:55
Indlæg: 1272
Geografisk sted: hulen
Det er intet fejlslut, men et dårligt argument.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 apr 2011 17:09 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jun 2007 18:56
Indlæg: 3533
Geografisk sted: Outside
synes også det er lidt dristigt at kalde det for en logisk fejlslutning - hvis man hele tiden skulle tage sig i agt for "mediokrasi" ender vi vel i ren "idiosynkrasi"? Tror ikke det er mange der holder til en begrebsløs verden i længere tid ad gangen. Derudover tror jeg det er for svært, hvis ikke umuligt, at opdage og erkende fejlslutningen i en kontekst, især hvis den beror på erfaringer omkring en vis regelmæssighed... Men det kan være der er noget jeg har misforstået- enlighten me...!

_________________
"Inform yourself. What does inform yourself mean? It means transcend and mistrust ideology. Go for direct experience." - T. McKenna


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 apr 2011 12:01 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 apr 2007 11:55
Indlæg: 1272
Geografisk sted: hulen
Desuden er et af de argumenter han tager op, nemlig den, at "hvis mennesker "blot" er kemikalier, så kan de ikke tænke, da kemikalier ikke kan tænke.", et eksempel på fallacy of composition, og ikke en helt ny kategori, som han vil have det til at være. Og hvad værre er, så er det en forenkling af et argument for dualisme, nemlig at tanken om, at bevidstløs materie skulle kunne "udsondre" bevidsthed, er en uforståelige tanke, og da bevidsthed findes, må vi være mere og andet end blotte fysiske væsener. Argumentet går på, at der ud af en særlig ontologisk art, ikke kan komme andet end den særlige ontologiske art, og hvis det mentale er en egenart, og det fysiske er en egenart, så kan der ud af noget fysisk ikke opstå noget mentalt.

For at underminere argumentet skal man hen og pille ved støtteargumenterne. Det er intet fejlslut, sådan som jeg ser det, men måske (sandsynligvis) er der nogle falske falske præmisser, og medmindre man tager præmisserne for at være slutledningsregler, så er der altså intet fejlslut. Tager man dem som slutledningsregler, så har man en underlig logik.

Jeg vil lige tillægge, at det er rigtigt, at det måske er udtryk for fordomme (eller intuitioner), når man indskyder "just". F.eks. den der gik:

Hvis mennesker kun er dyr, så kan de ikke elske.
Mennesker elsker.
Ergo mennesker er ikke dyr.

Her kan man sige at præmissen, at dyr ikke kan elske, er falsk, og derfor kan mennesker godt elske og være dyr. Men det er intet fejlslut. Det er forkert at kalde det for det, synes jeg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 maj 2011 21:58 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 20 okt 2001 01:01
Indlæg: 2694
Geografisk sted: Påskeland
Paul Muad Dib skrev:
Hvis mennesker kun er dyr, så kan de ikke elske.
Mennesker elsker.
Ergo mennesker er ikke dyr.

Her kan man sige at præmissen, at dyr ikke kan elske, er falsk, og derfor kan mennesker godt elske og være dyr. Men det er intet fejlslut. Det er forkert at kalde det for det, synes jeg.


Snakker I ikke forbi hinanden? Eksemplet var jo "Mennesket ER DYR...", hvorimod du reducerer det til "Mennesket KUN ER DYR".
Der er en væsentlig (logisk/begrebslig) forskel.

Hvis argumentationen lyder:
1) Mennesker er dyr
2) Dyr kan ikke elske
3) Ergo kan mennesker ikke elske
... vil jeg da mene, at der er tale om en logisk fejlslutning. Idet der mangler det "KUN", som du selv så fint indsætter i 1).

Så er fejlslutningen jo netop, at man fraskriver nogle egenskaber fra en bestemt ting, fordi den tilhører en bestemt klasse/gruppe, der ikke besidder disse egenskaber, SELVOM den omtalte ting ("mennesker") måske samtidig er medlem af andre klasser/grupper, der giver den egenskaber udover/imod dem, der er karakteristiske for den gruppe, der fremhæves i argumentet ("dyr").

Det blev vist ret kringlet, men jeg regner med, at I forstår min drift :D


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 maj 2011 00:40 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 feb 2011 01:48
Indlæg: 109
Geografisk sted: Empty space
Dyr kan da elske..


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 maj 2011 08:14 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jun 2007 18:56
Indlæg: 3533
Geografisk sted: Outside
og træerne kan tale..

_________________
"Inform yourself. What does inform yourself mean? It means transcend and mistrust ideology. Go for direct experience." - T. McKenna


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 maj 2011 10:18 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 aug 2002 01:01
Indlæg: 2651
Geografisk sted: I mulmehulen
og blomsterne kan spises...

_________________
:roll:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 maj 2011 12:47 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 aug 2005 09:17
Indlæg: 1752
Zarathustra skrev:
Så er fejlslutningen jo netop, at man fraskriver nogle egenskaber fra en bestemt ting, fordi den tilhører en bestemt klasse/gruppe, der ikke besidder disse egenskaber, SELVOM den omtalte ting ("mennesker") måske samtidig er medlem af andre klasser/grupper, der giver den egenskaber udover/imod dem, der er karakteristiske for den gruppe, der fremhæves i argumentet ("dyr").

Jeg hælder til at du får indsnævret feltet til det, der er fejlslutningen.

Dog mener jeg ikke som i bloggen at denne fejlslutning nødvendigvis er så ukendt endda (som altså korrekt kaldes fallacy of mediocRITY og ikke mediocracy, der ville være en politisk ledelsesform).

Her er en anden kilde om fejlslutninger, som jeg har nydt meget siden 90'erne, og jeg mistænker at Fallacy of Mediocrity kunne være en variant af Fallacy of Composition (den med "...law of the jungle" minder meget om kærlighedsargumentet ovenfor):
Citat:
Composition

The Fallacy of Composition is to conclude that a property shared by a number of individual items, is also shared by a collection of those items; or that a property of the parts of an object, must also be a property of the whole thing. Examples:

"The bicycle is made entirely of low mass components, and is therefore very lightweight."

"A car uses less petrochemicals and causes less pollution than a bus. Therefore cars are less environmentally damaging than buses."

A related form of fallacy of composition is the "just" fallacy, or fallacy of mediocrity. This is the fallacy that assumes that any given member of a set must be limited to the attributes that are held in common with all the other members of the set. Example:

"Humans are just animals, so we should not concern ourselves with justice; we should just obey the law of the jungle."

Here the fallacy is to reason that because we are animals, we can have only properties which animals have; that nothing can distinguish us as a special case.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 maj 2011 15:15 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 apr 2007 11:55
Indlæg: 1272
Geografisk sted: hulen
Zarathustra skrev:
Snakker I ikke forbi hinanden? Eksemplet var jo "Mennesket ER DYR...", hvorimod du reducerer det til "Mennesket KUN ER DYR".
Der er en væsentlig (logisk/begrebslig) forskel.

Hvis argumentationen lyder:
1) Mennesker er dyr
2) Dyr kan ikke elske
3) Ergo kan mennesker ikke elske
... vil jeg da mene, at der er tale om en logisk fejlslutning. Idet der mangler det "KUN", som du selv så fint indsætter i 1).

Så er fejlslutningen jo netop, at man fraskriver nogle egenskaber fra en bestemt ting, fordi den tilhører en bestemt klasse/gruppe, der ikke besidder disse egenskaber, SELVOM den omtalte ting ("mennesker") måske samtidig er medlem af andre klasser/grupper, der giver den egenskaber udover/imod dem, der er karakteristiske for den gruppe, der fremhæves i argumentet ("dyr").

Det blev vist ret kringlet, men jeg regner med, at I forstår min drift :D


Jo, korrekt, men jeg holder altså stadig på, at det ikke er et logisk fejlslut. Det eksempel du formulerer, er ikke det han anvender. Altså, vi er jo nødt til at skrive noget lignende:

Alle mennesker er dyr
Hvis du er et dyr, så kan du ikke elske
ergo: mennesker kan ikke elske

For kritikken i bloggen går på, at det er alt for ad hoc, og at mennesker kan være et dyr, der har en unik egenskab, uden at eksludere hende fra gruppen af dyr. Men så er det jo blot en afviselse af, at egenskaben "dyr" er uforeneligt med egenskaben "elske".

Og det er forresten et gyldigt argument du lister op, for der står "dyr kan ikke elske, hvilket ikke betyder, at man ikke kan slutte fra at noget er et dyr, til at det elsker, men at de to kategorier ikke går sammen overhovedet. For den med at sige, at mennesket ikke bare er et dyr, det er jo ikke noget en kristen ville tillade. I hvert fald har jeg ofte set, at dyr kategoriseres som noget mindreværdigt, og at målet er at hæve mennesket over dyret, og ikke blot gøre hende til et særligt dyr, eller et dyr og noget andet og mere. Jeg ser præmisset, at dyr ikke kan elske, som om man tilskriver dyr den mangel som noget essentielt, sådan at hvis det kan elske, så er det ikke et dyr.

Hvis man indsætter "kun", som i min formulering, så åbner man da netop op for, at mennesket kan være et dyr inkl. noget andet og mere. Men det er vel mest fordi der er nogle uklarheder der ligger og rumsterer. Og det er nok derfor, jeg ikke ser det som et logisk fejlslut, da argumentet formentligt præsenteres ufuldkomment. Tag bare formuleringen fra bloggen:

Citat:
the fallacy is the assumption that any given member of a set must be limited to the attributes that are held in common with all other members of the set.


Den karakterisering af argumentet holder ikke nødvendigvis. For argumentet vil jo sige, at det netop er en karakteriserende egenskab for dyrene, at de ikke kan elske, og da mennesket er dyr, kan det ikke elske.

Altså skulle antagelsen (som jeg tolker den) være: Hvis X er medlem af mængde Z, og egenskab Y er bestemmende for medlemskab i Z, så har X egenskab Y.

Og det holder jo, IMO.

Men hvis det skal drages ind som bevis, så bliver argumentet cirkulært, da spørgsmålet for det første er, om egenskaben er essentiel for mængden, og for det andet, om mennesket er eller ikke er et medlem. Medlemskabet bestemmes jo af egenskaben, og derfor er spørgsmålet om mennesket er dyr eller ikke, om mennesket føler kærlighed.

Men det kan godt være jeg tager fejl, for det hele er lidt uklart for mig nu, i lyset af de seneste posts. Og jeg har ærligt talt ikke tænkt det særligt godt igennem. Så jeg tager forbehold for mundlort.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 jun 2011 10:36 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 14 jan 2008 23:21
Indlæg: 639
Geografisk sted: Vaikuntha
At dyr ikke kan elske er en helt aandsvag paastand til at starte.
Hvis dette her ikke er kaerlighed mellem dyr, hvad er kaerlighed saa?


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team