Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 16 jun 2025 22:48

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 72 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste

Tror du at vi har en sjæl?
Ja 46%  46%  [ 52 ]
Nej 44%  44%  [ 50 ]
Andet: Forklar nærmere, tak ;-) 11%  11%  [ 12 ]
Afgivne stemmer : 114
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg kunne godt tænke mig at høre, om folk herinde tror vi har en sjæl? Hvorfor tror i at vi har det?
Hvad er en sjælen for jer? Ens personlighed som bliver ført videre til en anden person? Eller hvordan?

Jeg tror selv 100% udelukkende at vi er os selv i den krop som vi har nu, og alt er styret at noget som man i sidste ende kan "tage og føle på". Jeg tror ikke der eksistere noget spirituelt eller noget som så, men synes faktisk at ret mange mennesker er virkelig overbeviste om der er et mål med livet, og at vi
har en sjæl. (Ja, ved godt de to ting ikke helt hænger sammen, men synes altid det kommer op i sådanne nogle diskussioner.)

EDIT: Tvivler lidt på det er det rigtige forum jeg har postet det i, men prøver nu alligevel. :-) Synes ikke jeg kunne finde et lign. topic ved brug af søgefunktionen, kan det passe?

Senest rettet af Rellek 26 apr 2010 17:58, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: I centrum af solsystemmet.
Personlig tror jeg ikke på at vi har en sjæl... Var det ikke en ide og lave det som en afstemning?

Medlem
Brugeravatar

Ja vi har en sjæl. Den sidder oppe i frontallappen og kigger ud af vinduet. :shock:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

hehe skrev:
Personlig tror jeg ikke på at vi har en sjæl... Var det ikke en ide og lave det som en afstemning?

Done ;-)

Rellek skrev:
esben6 skrev:
Ja vi har en sjæl. Den sidder oppe i frontallappen og kigger ud af vinduet. :shock:

Når jeg siger sjæl, mener jeg ikke "psyke" som jeg kan se på wiki det egentlig betyder på græsk, men som wiki smukt beskriver
"Det kan f.eks. defineres som den åndelige essens af et menneske. "

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: bronx
nixen :)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neverland
Jeg er helt enig med Rellek. Jeg mener heller ikke vi har en sjæl. Jeg mener at alt der "rør" i os, har en eller anden kemisk årsag.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: helt væk og lige her.
Jeg tror på at vi.... ja...
Jeg tror på at vi er her for at dø... altså ikke at vi skal fokusere på vores død igennem livet, men vi er som en slags bakterie..
Der er ingen sjæl.. det er en dig.. et jeg.. noget inden i der gør dig til den du er, og for dig til at føle det du gør, men jeg tror ikke det er en sjæl.. det hele er kemisk.. " we are all made from star dust "

Ser man på universet... ser man på det hele - kan jeg næppe tro på noget.
Ser jeg på døden og ulykkerne og alt det forfærdelige der sker rundt omkring os kan jeg ikke tro på noget- heller ikke en sjæl, for så findes der jo pludselig onde og gode sjæle, og den slags bliver pludselig ( i min verden ) til noget religiøst, og det viger jeg langt bort fra.

uden at ville træde nogen over deres fine tæer, vil jeg vove at påstår at en tro på gud er i bund og grund en frygt for død.
man er bange for at miste, at alt dette ville ende, især hvis man har et godt liv, eller bare har et slemt et - og ber og håber til det bliver bedre snart, eller idetmindste i det "næste".

Inden jeg blev født husker jeg ingenting... der var ikke engang sort... der var ikke engang stilhed.. hvile... søvn... fred...
Der var intet.. sådan tror jeg også det bliver den dag jeg dør.
Der er ingenting, og min eksistens og mine tanker, min ( SJÆL ) er væk..
Så bliver jeg til muld og skal med eftertiden glemmes for alt tid, og en dag vil ingen huske mig...
En dag vil vi ikke engang huske hvem hitler var, måske få historikere vil vide det, men det hele forglemmes jo desværre, og bliver til " støv "

jeg kan ikke være optimistisk altid- når jeg næsten ved det er sådan.
Men jeg kan blive facineret over vores univers, og hvordan liv nærmest er en virus der spreder sig, som om vi bare ikke vil stoppe.

Vi er virussen.. / svampen............ moderjord er værten/ træet...
Vi ødeligger værten langsomt, æder den op, prøver at redde den så lang tid vi kan alievelle så vi kan leve så lang tid som muligt...
men en dag går det op for virussen at den vil dø her, og den må udvikle sig.. den må blive luftbåren og flyve videre til andre værter ( planeter ) som vi så vil smitte igen og igen... forhåbentlig en dag vil vi lære at leve sammen med værten, vi giver den lidt og den giver os lidt tilbage.. men jeg tvivler.. indtet vare for evigt - ikke engang vore smukke univers .....

Undskyld off topic.. jeg gik i selvsving...

google -
documentary-log og gå ind under astronomy...
gå ind på youtube og skriv spacerip og gå ind på hans uploads og se hans documentare...
Hvis i har det lidt ligesom mig, vil det kilde i buksen på jer ;)

peace

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
GINGERS ARE SOULLES!! ONLY NIGGAS HAS SOULS!!!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Der er så meget, som vi ikke forstår, og som vi formentligt aldrig kommer til at forstå. Dog vil jeg mene, at der må være et eller andet, som gør at man kan adskille sig fra andre individer, som ikke bare kan forklares kemisk. Det vil være naivt, at udelukke muligheden for at der er en sjæl (eller noget der minder om en sjæl), da det aldrig er blevet videnskabeligt modbevist, og formentligt aldrig kan modbevises. Dog kan det heller ikke bevises at der er en sjæl. Derfor vil jeg mene at chancen for vi har en sjæl er 50% ;)

Medlem
Brugeravatar

Morten på 14 skrev:
Der er så meget, som vi ikke forstår, og som vi formentligt aldrig kommer til at forstå. Dog vil jeg mene, at der må være et eller andet, som gør at man kan adskille sig fra andre individer, som ikke bare kan forklares kemisk. Det vil være naivt, at udelukke muligheden for at der er en sjæl (eller noget der minder om en sjæl), da det aldrig er blevet videnskabeligt modbevist, og formentligt aldrig kan modbevises. Dog kan det heller ikke bevises at der er en sjæl. Derfor vil jeg mene at chancen for vi har en sjæl er 50% ;)

Undskyld men... jeg vil mene det er langt mere naivt at tro på vi har en sjæl, frem for at tro på vi ikke har... jeg tror ikke på noget før jeg har set det...
Nogle vil måske sige mærke, men kan du mærke din sjæl ?

ja ville alle jo svare.... men det vi mærker er jo kemi... hjernen der giver os følser.
Jeg tror nu mere - at det er vores hjerne vær især der er unik, istedet for vores " sjæl "

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neverland
Morten på 14 skrev:

Så det du siger er at det er lige så naivt at tro vi har en sjæl?

Medlem
Brugeravatar

Jeg syndes ihvertfald at man er ligeså naiv hvis man tror på sin sjæl og gud, som man er hvis man tror på at man bliver til en flue i sit næste liv hvis man jokker på den ;)

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: reefstail island
Videnskab er også en religion. Såkaldte "beviser" eller ej, så kræver videnskab tillid og tro.
SUBJEKTIVISME HERSKER.

Medlem
Brugeravatar

fourD skrev:
Videnskab er også en religion. Såkaldte "beviser" eller ej, så kræver videnskab tillid og tro.
SUBJEKTIVISME HERSKER.

Du har faktisk så meget ret :)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Berlin
fourD skrev:
SUBJEKTIVISME HERSKER.

Well said. Jeg tror fuldt og fast på at der er flere galakser med flere sole og planeter med mere en én måne. Men det er udelukkende noget jeg har fået fortalt fra andre, at sådan er det bare. Derfor er det jo blot en tro

Medlem
Brugeravatar

Kvart skrev:
fourD skrev:
SUBJEKTIVISME HERSKER.

Well said. Jeg tror fuldt og fast på at der er flere galakser med flere sole og planeter med mere en én måne. Men det er udelukkende noget jeg har fået fortalt fra andre, at sådan er det bare. Derfor er det jo blot en tro

Jeg har set det i et teleskop ;)
Eller... jeg har set på en del stjerner og planeter, og lidt ind i vores smukke mælkevej, men har aldrig kunne se ud til diverse galaxer, de er kun lysene pletter desværre...

Men vi har heldigvis hubble teleskopet som desværre snart går på pension.. da det også snart ikke kommer til at virke mere, og heldigvis bliver erstattet med et bedre et :)

Af galaxer er min yndlings nok Sombrero Galaxy (M104)
http://hubblesite.org/newscenter/archiv ... rmat/zoom/
Se et foto af den her hvor der kan zoomes :)
Holder især af at zoome ud i de mørke felter hvor lyset ikke forstyrre så meget...
Der er en stor stjerne nede til højre, sol, eller hvad det er, prøv lige at zoome ind på den :)
Syndes det er mindblowing.... men igen.. det er jo en tro.. det må jeg gi dig

for alle der vil vide mere om denne " tro " ;) så gå ind på feks
http://heritage.stsci.edu/
http://www.youtube.com/user/SpaceRip
http://www.documentary-log.com/dcategor ... omy-space/
http://www.nasa.gov/news/index.html

Nu overvejer jeg jo helt at oprette en tråd om astronomi :D

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Berlin
Det var jo sådan set blot ment som et eksempel.. men go for it :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
Methmaster skrev:
Jeg er helt enig med Rellek. Jeg mener heller ikke vi har en sjæl. Jeg mener at alt der "rør" i os, har en eller anden kemisk årsag.

Jeg forstår ikke at videnskabstilhængere ikke kan forestille sig, at der fx kunne findes flere dimensioner end vi mennesker kan sanse og forstå. Jeg forstår ikke blind tro. Det er meget nemt bare at tænke: "tja altså, jeg har hørt at hjerneaktivitet er kemiske processer. Det giver meget god mening i mit hoved, at alt bare er en kemisk reaktion, den køber jeg." Det gør det, desværre bare ikke rigtigt at en masse mennesker ikke gider at tænke længere over det eller prøve at bryde deres normale forestillingsverden, når de prøver at finde ud af, hvad verden er for en størrelse.

Videnskaben kan give os en idé om mange ting og udvikle vores måde at tænke på. At ophøje den til sandhed er bare dumt.

Medlem
Brugeravatar

the-red-pill skrev:
Methmaster skrev:

Jeg forstår ikke at videnskabstilhængere ikke kan forestille sig, at der fx kunne findes flere dimensioner end vi mennesker kan sanse og forstå. Jeg forstår ikke blind tro. Det er meget nemt bare at tænke: "tja altså, jeg har hørt at hjerneaktivitet er kemiske processer. Det giver meget god mening i mit hoved, at alt bare er en kemisk reaktion, den køber jeg." Det gør det, desværre bare ikke rigtigt at en masse mennesker ikke gider at tænke længere over det eller prøve at bryde deres normale forestillingsverden, når de prøver at finde ud af, hvad verden er for en størrelse.

Videnskaben kan give os en idé om mange ting og udvikle vores måde at tænke på. At ophøje den til sandhed er bare dumt.

hvem gør da det ?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

the-red-pill skrev:
Methmaster skrev:

Den tanke har jeg også tænkt, altså med flere dimensioner osv.. Men hvorfor skulle "den anden dimension" have nogensom helst indflydelse på vores dimension?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 72 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]