totalt yndlingsdiskussion.... NOT!
jeg er enig med Zara indtil:
Zarathustra skrev:
Eller "kunst-værker" der syrer så meget ud, at de er SÅ tvetydige, at de bliver u-fortolkbare netop fordi de kan fortolkes som ALT. Og dermed er totalt tomme.
meget interessant det du siger her. du siger implicit at kunsten
skal være meningsfyldt eller meningsdannende. jeg mener det kan være meget forkert hele tiden at forcere mening ud af et grundlæggende meningsløst univers. hvad der giver mening er iøvrigt helt individuelt, baseret på den enkeltes erfaringsniveau, intelligens, kulturelle baggrund og 1000 andre faktorer. musik er for mig at se den ultimative kunstform, netop fordi den bypasser begrebsliggørelsen, som ellers er allestedsnærverende i den civiliserede mennesketilværelse. den har den herlige transcenderende egenskab som jeg hungrer efter i denne afmystificerede verden. det er endda muligt, at det jeg søger er en frigørelse fra noget jeg opfatter som en meningsbyrde, mod noget udefinerbart, ubegribeligt og mystisk. det kan også være meningen bare er så primal og simpel at vi har glemt hvordan man begriber den.
jeg er altså noget uenig i dit forsøg på at opstille grænser for "god kunst". jeg stiller mig tilfreds med en forklaring på hvorfor kunst kan være forskellige ting for forskellige mennesker. jeg ville nok definere det som noget som overstiger ens empiriske kapacitet. personer i forskellige samfundslag har varierende empirisk kapacitet alt efter hvor abstrakt deres begrebsverden er. derfor kan Nephews finurlige ordbrug opfattes af nogle(deriblandt en stor del af anmelderne, de såkaldte "eksperter" på området) som stor kunst, mens andre(mig selv inkluderet) synes det er tåkrummende pinligt. jeg er således enig i Schopenhauers opfattelse af kunst.
Edith:
@ Child of Aum..
Som andre også har påpeget, så synes jeg det er for simpelt at forklare kunst som noget der fremprovokerer følelser. for mit vedkommende har al god kunst en helt klar intellektuel dimension. hvor præcist grænsen ligger mellem det kropslige, instinktive og det intellektuelle er mig uklart. men god kunst skal gerne på en abstrakt måde tematisere denne konflikt.
Paul Muad Dib skrev:
Jeg sad lige og läste i tråden "Hvad er filosofi", og Zarathustra citerer på et tidspunkt denne sätning: "*Filosofi* er at forsøge at gribe det begrebsløse med begreberne uden at gøre dét til dem", hvilket jeg synes også passer som en definition af kunst. Her er det närliggende at tillägge at konstens begreber ikke nödvändigvis er skarpt definerede.
jeg er 100% enig! jeg synes endda at kunsten gør det filosofien forsøger på, langt bedre. hver gang jeg forsøger mig med filosofi sidder jeg altid tilbage med en fornemmelse af fail, både hvad angår mit eget udbytte, og ophavsmandens empiriske avancement. det forekommer mig at være endeløst retorisk pingpong op ad en mur, som hele tiden flytter sig og sender bolden tilbage i en ny vinkel. en æoner lang tørspiller, som driver folk til randen af fortvivlelse. som Beethoven sagde(og en nyere bruger skriver i sin signatur); "musik er en større åbenbaring end alverdens filosofi og lærdom". musik er lige som universet, set udenfor menneskets opfattelse, en begrebsløs, utæmmelig energi som konstant skifter form og udtryk.
jeg fandt lige nogle qoutes om kunst, hvoraf jeg plukkede nogle få ud som ressonerer med min egen
kunstopfattelse..
Citat:
A man's work is nothing but this slow trek to rediscover, through the detours of art, those two or three great and simple images in whose presence his heart first opened. ~Albert Camus
nok mit yndlingscitat. citatet er kunst i sig selv. så stort og svært begribeligt.
Citat:
The artist is the opposite of the politically minded individual, the opposite of the reformer, the opposite of the idealist. The artist does not tinker with the universe, he recreates it out of his own experience and understanding of life. ~Henry Miller

virkelig vigtigt i min egen kunstforståelse. det er bl.a. derfor kunst ikke altid skal være meningsdannende(politisk, humanistisk, idealistisk). der er jo ikke noget værre end kunst med et specifikt bredere formål; "få en oplevelse. se x-faktor Linda og støt ofrene på Haiti". ok, billigt eksempel, but you get the idea.
Citat:
No great artist ever sees things as they really are. If he did, he would cease to be an artist. ~Oscar Wilde
Citat:
An artist is someone who produces things that people don't need to have but that he - for some reason - thinks it would be a good idea to give them. ~Andy Warhol

flabet. igen, kunstens formål er ikke at være meningsdannende, men snarere at stille spørgsmål ved det andre finder meningsfuldt.
Citat:
Artistic growth is, more than it is anything else, a refining of the sense of truthfulness. The stupid believe that to be truthful is easy; only the artist, the great artist, knows how difficult it is. ~Willa Cather
poetisk sandhed, forstås. ikke universel sandhed.
Citat:
An artist cannot talk about his art any more than a plant can discuss horticulture. ~Jean Cocteau
her igen. modstanden mod for megen begrebsliggørelse. man kommer uvægerligt til at tænke på Trier i Cannes, som blev bedt om at retfærdiggøre sit værk, Antichrist.(mesterværk IMO) kunsten kan bedst begrebsliggøre sig selv gennem humor og poesi, som det også er tilfældet i mange af disse citater.
og så ikke mere begrebsonani. tilbage til kunsten!