yeti skrev:
Zarathustra skrev:
Psyklon-b skrev:
Hvorfor er der noget og ikke intet?

Selvfølgelig! Det er det allervigtigste filosofiske spørgsmål.
Ikke enig.
Zarathustra skrev:
Det geniale ved "grund-spørgsmålet" "Hvorfor er der noget snarere end intet?" er, at det lægger op til stortset alle andre filosofiske spørgsmål.
Først og fremmest "hvem/hvad skabte dette noget?", "hvordan blev dette noget skabt? Hvis det overhovedet blev skabt?", "hvad ER dette noget?", "hvad er meningen med, at det eksisterer noget?", "hvad er meningen med min egen eksistens?" og "hvem er jeg?".
Det geniale ved spørgsmålet "Hvem er jeg?" er at svaret på det giver svaret på alle de andre spørgsmål også

Hvordan giver svaret på spørgsmålet "hvem er jeg?" svaret på spørgsmålet "hvorfor er der noget, snarere end intet?".
Du må have en eller anden ekstra antagelse om, at der er sammenhæng mellem jeget/subjektet/menneskeheden og så omverdenen. Men det kan du jo ikke være sikker på.
Jeg kan udmærket forestille mig at man (sådan nogenlunde) kan besvare "hvem er jeg?" men ikke "hvorfor er der noget snarere end intet?".
F.ex. kunne man sige:
"Jeg er et menneske, dvs. et (fysisk) biologisk væsen der har udviklet sig som art gennem årtusinder.
Desuden er jeg et kulturelt væsen, idet jeg er i stand til at bruge sprog, lave ritualer osv..
Jeg sanser omverdenen, dvs. jeg modtager påvirkning fra omverdnenen i et forfinet samspil mellem den fysiske virkelighed, mit sanseapparat og min bevidsthed.
Jeg besidder en bevidsthed, idet sansninger, følelser osv. ledsages af et bevidsthedsmæssigt indhold for mig.
Jeg er et produkt af min (genetiske) arv og mit (sociale) miljø, men jeg er hverken fuldstændig determineret eller fuldstændig fri og selvbevidst. Jeg er altid-allerede tilstede som krop og historisk/socialt væsen i enhver situation "
før jeg er bevidst. Men jeg er i stand til at gøre mig bevidst om mine forudsætninger og forholde mig kritisk til dem. For det meste handler jeg nærmest "af mig selv" i en dialog med omverdenen, men i nogle få situationer rives jeg ud af denne sammenhæng med verden, og
valget står klart for mig.
Mine oplevelser er unikke, idet de opleves som
mine, og jeg har en klar følelse af at være "et jeg/selv".
Jeg besidder empati, hvilket gør mig i stand til at sætte mig i andres sted, og fantasi, hvilket giver mig evnen til at forestille mig at tingene kunne være anderledes end de er."
Hvordan kan dette være et svar på spørgsmålet "hvorfor er der noget snarere end intet"?