Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 02 aug 2025 18:54

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 45 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Vil gerne høre jeres mening. Hvad er menneskerne sat på jorden til? Er det "bare" et tilfælde, eller er der en mening/mål/mission?

Alle dyr har jo en mission. Men hvad er menneskets? At "udvikle" os-/på jorden? Men.. til hvad?

Sidder der nogle over os som har et eksperiment, hvor vi er i et glas i bobbelform, og for at se hvor meget vi mennesker egentlig kan blive i stand til? Er vores filosofi om livet så en hel anden, hvis det er tilfældet? - måske blev "dem som overvåger os" skabt på en anden måde, men det ved vi jo ikke, da dem "over" os har sat os på prøve og vi endnu ikke har set livet udefor - vi ved kun "næsten" alting inden i boblen, men ikke udenfor for den? Menneskets laver eksperimenter med rotter, og dem udenfor laver ekspertimenter med os.

Nogle gange føler jeg altså bare at alting er aftalt, et spil - overvågning, et gennemtænkt eksperiment.

Hvorfor blev vi skabt? Hvorfor fik vi vores funktioner ved en evolution- hvorfor lige øjne, øre og mund? Hvordan kan evolutionen give os netop dette - når mennesket ikke selv er i stand til at lave et "menneske" fra bunden - uden elektronik eller andre muligheder - som er selv-tænkende - uden at være "kommet ud ad" en kvinde - det "første menneske" måtte jo komme et eller andet sted fra?

Hvor kommer tankerne så fra (dem som vi tænker)? Hmm...

Det virker absurd og mystisk at vi endnu ikke ved meningen med livet.

Dette er ikke en depressiv tekst som jeg bliver skør af, det blot min filosofi og vil gerne høre jeres.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
JesperKampmann skrev:
Alle dyr har jo en mission.

Den mission ville jeg godt lige høre lidt mere om, hvordan adskiller den sig fra vores?

Junior medlem

De rydder op på jorden :-)

Medlem
Brugeravatar

Rydder op på jorden...? Hvad mener du?

Junior medlem

Det jeg mener, er at dyr gør rent på jorden og rydder op. Spiser de andre osv. Men når alt kommer til alt, går det lige op ved dyrene. Svært at forklare hvad jeg mener, det er heller ikke det, som jeg vil diskutere

Medlem
Brugeravatar

thats a fucking darwin-award right there..

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: På sølvfadet med flag i
JesperKampmann skrev:
Det jeg mener, er at dyr gør rent på jorden og rydder op. Spiser de andre osv. Men når alt kommer til alt, går det lige op ved dyrene. Svært at forklare hvad jeg mener, det er heller ikke det, som jeg vil diskutere

Hvad vil du egentlig diskutere?
Dit emne er rodet og ikke specielt velovervejet, du mixer en masse forskellige begreber uden at vide det. Prøv at søg lidt på nettet og sæt dig ind i de forskellige emner, så kan måske få nogle svar. Nu er jeg jo ikke selv ekspert, men umiddelbart burde du læse noget filosofi (mange basale emner er lige til at finde på nettet, f.eks eksistentialisme), måske også noget psykologi.
Derudover også biologi, vi mennesker er altså også med til at "rydde op", vi er bestemt også en del af fødekæden. Vi er også dyr, eller dette diskuteres da vi har en videre udviklet intelligens. Der hvor vi brister "naturens balance" eller hvad det nu hedder, er hvor vi formere os til mere end der er kapasitet og resourcer til. Jeg ved dog ikke hvad dette fagområde hedder. Du også ind over en masse andet bla. overtro og religion.
Min pointe er at du griber fat i en masse begreber og for at ytre sig og blive taget seriøst, på et offentligt forum, må man have sin viden omkring emnet.

Medlem
Brugeravatar

Dyr formerer sig også alt for meget en gang imellem. :)

Junior medlem

Mit emne er ikke roddet, måske i dit hoved... Læs dog spørgsmålet og gæt dig til resten - det jeg vil diskutere er nok det med boblen inde i, og noget udenom. Ja, godt du kan bruge google, men nu er jeg på psychedelia.

"Min pointe er at du griber fat i en masse begreber og for at ytre sig og blive taget seriøst, på et offentligt forum, må man have sin viden omkring emnet."

- Og hvad så? Er et forum ikke til at diskutere en masse da?

Så undskyld hvis jeg prøvede at sætte en debat i gang, mr. klogesen. Jeg er out herfra..

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vaikuntha
Hans emne er ikke rodet. Det er det vigtigeste spørgsmål OVERHOVEDET imo.

Her er mit take på eksistensen af liv og vores rolle.
Forstil dig selve uendeligheden som en sammenhængende ting/objekt. Som en levende organisme.
Denne levende organisme (også kaldet gud) har nogle egenskaber, disse egenskaber er blandt andet uafhængig bevidsthed.
Vores naturlige sindstilstand er altså i perfekt symbiose med gud. Man kan sammenligne vores bevidsthed med en dråbe i havet og gud selve havet, vi er ens og forskellige på samme tid.
Men i det at vores sjæl har fri vilje (nedarvet efter guds egen fri vilje) har vi også evnen til at falde under illusion og forlade symbiosen. Vores eksistens på jorden er sådan en illusion skabt af en masse sjæles lyst til at blive født.
Menneskets mission er altså at genopdage sin naturlige tilstand og bryde ud af fødsel og død igen.
Og vores nuværende krop er så skabt udfra bevidsthed der prøver at slippe fri fra liv/død ved at søge mod det oprindelige. På den måde har vi udviklet vores sanser fordi sjælen har ønsket det.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Hippieville Freakston Downtown. Earth
Jeg synes nu heller ikke hans, ehm, tekst er rodet...

Det er vel bare en anden udgave af den "berømte" The Matrix konspirations teori.... Der er nogen der har magten over os, vi ved det ikke, vi ved ikke hvad de vil, vi ved ikke hvorfor de vil det...

Tror mere at man skal grave ind i sig selv når man begynder at få sådanne ideer om verdenen - den hænger ikke sådan sammen - problemet her, vil mere være at personer som tror dette, har et problem inde i dem selv - der er noget ved dem selv de ikke er tilfreds med, men da det altid er lettere at sige man, altså projicere (psykologisk begreb) egne problemer ud af indret til den ydre verden - f.eks en situation, person, religion.. Mange religiøse mennesker giver deres gud skylden/æren for mange ting, hvor det egentligt intet har med en gud at gøre, men bare tilfældigheder der er styret af en subtil energi som vi ikke helt forstår, endnu.

Soma Juice: Vi deler lidt samme opfattelse - dog opfatter jeg ikke den fysiske verden som værende en illusion skabt af en subtil omnipotent energi - jeg ser den fysiske verden, som en del af eksistensen, det store hvide som vi kommer fra og det som vi ender i når vores fysiske krop dør - er varm, dejligt, stille og frygtelig ensformeligt dog i konstant udvikling, voksende. Dog er monotonien ikke sundt for energien, derfor findes den fysiske verden, se det som energien der overopladede fordi den ikke havde et sted at kanalisere overskydende energi ud, deraf måske THE BIG BANG - et sted skabt af noget ikke fysisk, en pludselig enorm energi udladning fra ingenting - i vores kroppe kan man måle elektriske signaler - alt er faktisk bygget op af ting, der har elektriske signaler for at holde sig sammen. +/- ioner, elektroner, positroner, protoner... Alt er i konstant bevægelse, i live - hele universet, eksistensene trækker energi ud af det store hvide og når ting ophører med at eksisterer her, forsvinder deres energi tilbage til det store hvide for at blive genopladet for igen at blive brugt til at genskabe ting, liv med.
To the point.

Hvordan kan du opfatte livet som værende en genopdagelses mission? Livet er en energiudladning hvor det handler om at få afløb for sin styrke (hvad end den måtte være) og brænde så meget energi af som det overhovedet er muligt - for at modvirke at vi igen overoplader hele universet i et nyt big bang... nogle mener at universet konstant udvider sig, andre mener det trækker sig sammen - måske gør det begge dele, alt efter hvor meget energi der er hvor.....
Synes du får det til at lyde lidt som et fængsel, eller opdragelsesanstalt - bryder jeg mig bestemt ikke om - nok skal man lære sig selv at kende, men at genopdage at man består af energi - logisk set burde det være grundlæggende viden for alle mennesker - vi indtager energi for at leve, for at yde - ligesom en radiostyretbil skal have batterier. Strøm er strøm, kilden er ligegyldig... Videnskabeligt set kunne man sige vi var biologiske robotter som bliver bruger strøm for at et kraftværk ikke skal sprænge i luften pga en subtil energiform som er meget ukontrollerbar(livet).

P.L.U.R

P.S ikke for at beskylde nogen for noget.... men måske er jesper kampmann slet ikke en han... personligt tror jeg det er opis.... men alle kan tage fejl.

Medlem

Hvorfor vi er her/meningen med livet kan evolutionsteorien svare på - evolution.

Det er vores bevisthed, jeg syntes er det helt store spørgsmål :)

PS. Jeg er meget sikker på Jesper udgiver sig for den han er ;)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tror man skal lade være med at tænke over sin bevisthed, ligesom da man var barn og bare lade energien flyde frit - der ikke så meget at tænke over mht at leve, efter min mening.

PS. Fedt at vide man tog fejl

Dedikeret medlem

JesperKampmann skrev:
Hvorfor fik vi vores funktioner ved en evolution- hvorfor lige øjne, øre og mund? Hvordan kan evolutionen give os netop dette - når mennesket ikke selv er i stand til at lave et "menneske" fra bunden - uden elektronik eller andre muligheder - som er selv-tænkende - uden at være "kommet ud ad" en kvinde - det "første menneske" måtte jo komme et eller andet sted fra?

I må undskylde den følgende negativitet, men det er en personlig kæphest.
Hvis du ikke ved noget om evolution, så lad være med at bruge ordet. Luk røven, snak om noget andet, eller åben en fucking bog. Jeg er virkelig træt af folk der kæfter op om evolution når de tydeligvis ikke har det mindste begreb om emnet.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 1.347
ps. mennesker kan godt lave mennesker.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

LOL

Evolution - LOL

nej jeg siger bare ingenting... LOL

Snøft - det faktisk sørgeligt det der - LOL

Siger noget alligvel

[hsimg]http://massthink.files.wordpress.com/2008/06/evolution.jpg[/hsimg]
[hsimg]http://chnm.gmu.edu/resources/essays/images/EvolutionIntelligentDesignClimateChange/evolution1.jpg[/hsimg]
[hsimg]http://www.omniology.com/1Frog-Evolution.jpg[/hsimg]

Get the point kampmann - evolution er ikke noget der giver nogen noget - det er noget der bare sker.... Damn mand

PLUR

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
Hold kæft, hvor er folk kloge. At spørge andre om de mener mennesket har en funktion eller et højere formål, er ikke ligefrem et banalt spørgsmål at stille sig selv eller andre. Brug dog jeres hoveder og kom med jeres holdninger. Hvad mener i selv? For at være ligeså arrogant som i er, kan jeg jo spørge om i selv har tænkt en selvstændig tanke omkring formålet med jeres egen eller menneskets eksistens?

Jeg tænker mig lidt om for at svare ordentligt på dit spørgsmål Jesper og vender tilbage.

Most of the physical world is unseen.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
JesperKampmann skrev:
Dette er ikke en depressiv tekst som jeg bliver skør af, det blot min filosofi og vil gerne høre jeres.

Din filosofi er simpelthen en masse spørgsmål til forskellige ting?

At der skulle sidde nogle væsener et sted, der har skabt mennesket for derefter at holde øje med os af en eller anden årsag virker meget usandsynligt af rimelig åbenlyse årsager. Om en eller anden form for gud har skabt os og verden omkring os er svært at få nogen indsigt i.

Spørgsmålet om evolution forstår jeg ikke helt. Hvorfor lige ører, næse og mund? Tja, altså for at besvare det spørgsmål skal man vel forklare hvert enkelt ("tilfældige") udviklingstrin helt fra starten af. Det er en umulig opgave, men med vores forstand kan vi forestille os det gældende princip. Jeg forstår ikke spørgsmålet, da det ikke synes at hænge sammen med noget af det andet.

Der er også et rimelig åbenlyst svar på dit spørgsmål om, hvorfor mennesket ikke kan "skabe" et menneske når evolutionen kan. Brug lige hovedet en gang. Det er derfor du har fået det! :wink: :wink: :wink:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Jeg synes også det virker som om der er en eller anden plan med evolutionen, at den går i en bestemt retning. Det virker underligt at der ikke skulle være "noget" derude til at styre evolutionen, der må være en eller anden kraft der styrer evolutionen i en bestemt retning. Det kan godt være den er foregået over flere millioner af år, men nogen af de ting som er blevet udviklet af evolution er simpelthen så geniale og avancerede at det ikke virker realistisk at det skulle være en masse tilfældigheder, og så ellers bare survival of the fittest. Jeg benægter overhovedet ikke evolutionen, og at vi stammer fra aberne, men det skulle ikke undre mig der var en kraft der styrede evolutionen. Jeg er dog ikke tilhænger af intelligent design, men en blanding af intelligent design og naturlig selektion :) Desværre så kan man ikke påvise sådan en kraft (endnu ihvertfald), hvorfor det bare er endnu en hypotese der er umulig at bevise :/

Medlem
Brugeravatar

Er en blanding af intelligent design og evolution ikke bare intelligent design om igen?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 45 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]