arpheus skrev:
Jeg så et interview i DR 2 udland den anden dag, med en repræsentant fra medicinalfirmaet Lundbeck. Han kunne fortælle at medicinalfirmaerne oplever et stigende antal forsøgspersoner, der reagerer på placebo medicin og at de derfor må udvide deres forsøg før lanceringen af nye produkter. Årsagen til den interessante stigning i placebo effekt mente han skyldes stigende forventninger fra forsøgspersonerne, altså en stigende tro på hvad piller kan udrette (videnskaben).
Ja, det er helt sygt - jeg læste om fænomenet i Ben Goldacre's "Bad Science". Placebo er mere weird end man kan forestille sig.
arpheus skrev:
Jeg opfatter ikke dit svar som en blind tro på videnskaben (som du selv skriver), men synes alligevel dit svar udstråler en arrogance overfor religionerne, som jeg også synes Richard Dawkins og ligesindede har.
Jeg kigger bare nøgternt på det og spørger mig selv, hvad disse religioner, hvor man påstår at kende til selves universets skabers plan, har at byde på?
Hvad har Gud givet os - om det er den kristne, jødiske eller arabiske? Kunne han i sin almægtighed give os noget anvendeligt? Nej, ingen bakterieteori og PI blev estimeret til et rundt 3 eller noget, selv om samtidige var kommet meget længere med PI.
Og hvorfor helvede vælger Gud altid at åbenbare sig for en flok uvidende farmere i noget så afsides som Mellemøsten, og på den måde? Så her har vi Universets Skaber - en omnipotent GUD - så hvordan viser han sig? Som en brændende busk. Og hvad trækker folk frem, når de skal pege på mirakler - små ubetydelige ting, som at de finder en parkeringsplads på bryllupsdagen, hvor de er presset for at finde en gave.
Man ku' da overveje det, hvis denneher Gud var klar på at visse sig for ALLE på én gang. Måske bygge et eller andet spektakulært som en stargate eller en evig, ren energikilde, en hyperspace motor eller lignende. Hvorfor skal det altid være så ... well ... småt? Hvorfor skal det absolut ligge op af noget, som svarer mistænkeligt til fantasien hos en kvægdriver og farmer i Mellemøsten for 2000 år siden? Hvorfor dukker Gud ikke op lidt oftere end én eneste gang? Om noget kunne vi jo have et clue i dag, så lad for hulen da den Second Coming finde sted snart.
Det er håbløst.
Derfor fæstner jeg ikke lid til religoner som dem, der har svaret på noget så uhyggeligt svært som en mulig eksistens efter døden.
Kald det arrogant. Men det er fandme også arrogant at påstå, at man kender Gud's Inderste Tanke og har en sikker viden om efterlivet, hvor man enten ryger i Himlen eller Helvede.
arpheus skrev:
Præsteskabet er erstattet af et nyt. Læger sidder som etiske overdommere over menneskers liv og ofte som villige instrumenter i hænderne på magthaverne (hvis de ikke ligefrem selv er magthaverne; om ikke andet så meningsdannere).
Kun i din endeløse misforståelse af, hvad videnskab er. Videnskab er en metode til at finde så sikker en viden, som man overhovedet kan med de foreliggende beviser, og videnskaben er i dens grundvold selvkorrigerende. Videnskaben er altså ikke fejlfri, men med tiden og med ny viden, nye måleinstrumenter og nye, paradigmeomstyrtende ideer, udvikler den videnskablige base af viden sig.
Stort set alle religioner er statiske, absolutistiske entiteter, der traditionelt har modsat sig envher udvikling. Naturligvis er der også videnskabsmænd af en ubærligt stædig natur, men igen: de dør på et tidspunkt og giver plads til nye ideer, og så korrigerer de videnskabelige sandheder sig selv ud fra den foreliggende viden.
Den virkelige strid står mellem Tro og Viden, og det bliver smukt illustreret i den både sørgelige og opløftende video med Dawkins:
http://www.youtube.com/watch?v=mLeztJkhi4U (6m)
Her er et sødt eksempel på det sidst i videon med Katie Melua (dybeste respekt for hende!):
http://www.youtube.com/watch?v=8T_jwq9p ... dded#t=839 (14m)
arpheus skrev:
Alene det at objektet udsættes for undersøgelse af et subjekt, der bilder sig selv ind at han er i stand til at give objektive svar, mener jeg bør give anledning til agtpågivenhed. Der findes med sikkerhed matematikere der kan bevise, at mennesket ikke er i stand til at ramme en golfbold.
Den fejlkilde du her citerer, er netop blandt de problemer, som den videnskabelige metode forsøger at eliminere på bedste vis. Det er derfor der er så mange - for udenforstående - svært forståelige protokoller for at gennemføre undersøgelser og lave konklusioner. Religion er det modsatte, da de nærmest svælger i tro og alle de fejlkilder, som vi nu kender betydningen af.
Og så bringer du et decideret dumt eksempel. Det er jo tydeligt, at en matematiker kan postulere en sådan teori, men man skal jo være decideret psykotisk for ikke at forstå, at matematikerens model er forkert. Jeg har ikke hørt dette tåbelige postulat overfor golfbolde, men jeg har hørt det mht. kolibrier og humlebier, som ikke burde kunne flyve.
At sådanne bimmelim historier flyver rundt skyldes alene at folk ikke aner en kæft om, hvad videnskab er. Det er sikkert bare en fyr, der engang har sagt at med de nuværende modeller for aerodynamik, så kan vi ikke forklare ____________, men det er jo ALENE en pudsig bemærkning der siger, at den nuværende model er enten forkert eller mangelfuld, og at den bør udbygges for bedre at forklare og forudsige.
Alt andet er ordkløveri, der ikke beviser noget som helst.
arpheus skrev:
Naturvidenskaben har absolut ikke andet end medicin at tilbyde den døende, bortset fra antagelser. Indenfor humaniora kan videnskaben tilbyde en psykologi, der ofte må henvise patienter i terminalstadiet til præster (sjælesørgere). Det ved jeg både fra mennesker der har arbejdet med døende patienter og fra litteraturen.
Jeg er overbevist om at mennesket stadig ved forsvindende lidt og at vi må lære at leve med den usikkerhed.
Jeg kunne ikke være mere uenig. Jeg er selv blevet beriget på nogle få minutters YouTube videoer af videnskabelige opdagelser og deres filosofiske implikationer end jeg er af nogen religiøs tekst. Indlæringskurven er måske stejl, men der er emner, hvis storhed og kompleksitet er så mange gange mere tilfredsstillende, og var det ikke for videnskaben ville jeg næppe have så afslappet et forhold til livet, døden, universet og alt det der.
Hvis du virkelig mener, at det er vigtigt, at vi lærer at leve med vores usikkerhed, så er det nærmere videnkskaben, du skal vende dig imod. Religionerne griber modsat videnskaben panisk ud efter alle mulige ufunderede konklusioner. De er jo nærmest trigger happy. Et klasissk eksempel er f.eks. de her Intelligent Design typer (kreationister), der spørger og spørger og spørger, og på et eller andet tidspunkt er der altid en videnskabsmand, som indrømmer, at "det ved jeg ikke". Hvorefter ID'eren udbryder "HA, der kan du se, så må Gud have skabt den" (kig f.eks. på den pinlige episode med det såkaldte "bacterial flagellum").
OK, topic glider lidt, men det er igen et spørgsmål om, hvor man tør satse sine penge: på de religiøse, der ikke kan slå et søm gennem en lort uden at ødelægge begge dele, eller på en videnskab, der er nøgtern, omhyggelig, tvivls-tolelerant og åben overfor forandring.