Hey Halugenlampe... kom igen når du ka' tale ordentligt.
jim fear skrev:
JEL > Nu selekterer evolutionen ikke den der bedst overlever, men den der bedst reproducerer sig. Overlevelsen er kun nødvendig indil en art har reproduceret sig, derefter er den ligegyldig. Set fra evolutionens perspektiv gør det altså ikke noget at Ebola dræber sin vært EFTER den har smittet. Man ser jo også at vira der er meget dødelige sjældent overlever særlig længe, da ofrene simpelthen kradser af inden de smitter andre.
Det ka' godt være du synes det er flue-knepperi, eller det ved jeg ikke om du gør, men bare for at vi lige ka' blive enige om hvad vi taler om, du sagde:
jim fear skrev:
alle levende organismer har metoder til at undgå deres egen udslettelse.
De enkelte organismer har ikke i alle tilfælde metoder til at undgå deres egen udslettelse. Ebola-virusset er et eksempel på en organisme der IKKE har nogen kendt metode til at sikre sin EGEN overlevelse (altså som individuel organisme)
Som ART, hvor jeg er enig med dig, gør den det ved at re-producere og sprede sig så effektivt som muligt (luft-båren)
Og selvfølgelig har du også ret i at det adskiller sig fra pattedyr. Men for god orden's skyld synes jeg bare det er relevant, når man snakker om evolution, at vi ikke betragter de metoder der eventuelt virker for pattedyr som universelle for alle levende væsner.
Du må undskylde hvis det virker som om jeg hakker på dig, men jeg synes bare præcision er meget vigtig

Diverse arter eksisterer, nogle ka' føle smerte, andre ka' ikke, men det har ikke ført til at den ene art har udryddet den anden, eller at arter der ikke ka' føle smerte er uddøde. Altså ka' man ikke konkludere at smerte er en evolutionær logisk indretning af universet, som du mere eller mindre oprindeligt hentydede til.
Jeg si'r det bare, det er ikke for at komme op at slås med nogen

Måske hvis man kombinerer det med andre faktorer, som livs-længe for individderne indenfor de enkelte arter, ka' man sige noget om at kun individder der har en tilpas lang livs-længde synes at ku' føle smerte. Men alligevel ikke, for træer ka' leve længere end noget 'dyr' og ka' formentlig ikke føle smerte.
Det er komplekst. Det er min pointe. Og det kommer også an på hvor man trækker dele-linien. Er det feks ved alle væsner der har dna, for det har både træer og mennesker. Eller er det kun ved væsner der fødes, som feks pattedyr. Evolution er et enormt emne, så jeg mener ikke man ka' konkludere at smerte er noget mere logisk end ikke-smerte.