Illusinoa skrev:
Zarathustra: Det var rart med nogle navne - jeg har nemlig også noglegange undret mig over manglen på kvindelige filosoffer! Men det er jo bare et område ud af mange, hvor kvindernes indflydelse desværre har været minimal. Det er bare sjovt, at jeg aldrig har hørt dem nævnt i de filosofibøger, jeg har læst (eller også har jeg bare læst de forkerte værker). Men måske har de ikke gjort sig bemærkede nok til at blive nævnt?
Jeg tror det handler om de emner de skriver om, deres sværhedsgrad og deres skrivestil.
Jeg vidste f.ex. intet om en filosof som Heidegger før jeg startede på universitetet, fordi hans stil og emnevalg er så ekstremt tungt at man ikke rigtig støder på ham i "begynder-bøgerne".
Jeg tror (med undtagelse af de Beauvoir) at dette er grunden til at der ikke er så mange der kender de kvindelige filosoffer jeg namedroppede.
Hannah Arendt er ret stor og har for nylig fået en revival i Danmark efter at hendes bøger er blevet (gen?)udgivet på dansk og Hans Jørgen-Schanz har skrevet en bog om hende.
Hun er - sammen med de Beauvoir - en af de største kvindelige filosoffer indenfor den kontinentale tradition.
Simone de Beauvoir er vist mest kendt som Sartres hangaround (ligesom Sartre er mere kendt som café-gæst og "kultur-personlighed" end som forfatter til "Væren og intet"), men hendes bog "Det andet køn" har vist været ret indflydelsesrig på feminismen, og jeg har hørt nogle rygter om, at det var hende der skrev/tænkte Sartres filosofi for ham.
F.ex. var det
hende, og ikke Sartre selv, der debatterede med Maurice Merleau-Ponty, da han havde kritiseret Sartres filosofi i et tidsskrift.
Churchland-parret (som Patricia er en del af) er mest kendt for "eliminativ materialisme" - en stærkt reduktionistisk metafysik, hvor alt reduceres til fysiske/materielle ting, og alle videnskaber kan føres tilbage til fysikken.
Nancy Cartwright er ret kendt indenfor nyere analytisk videnskabsteori, hvor hun argumenterer for, at fysikkens love er "ceteris paribus-love", dvs. love som kunder gælder under specielle og idealiserede omstændigheder.
Jeg kan faktisk ikke på stående fod huske hvor jeg har læst om Susan Haack, og jeg tror også hun er den mindst kendte af de ovenstående.