Odden skrev:
De værker du nævner er af god grund meget populære og basale værker, men de er langt fra de eneste værker i Kinesisk filosofi. Ligesom Biblen har dannet tradition for senere og skarpere exegeser og kritik, så har de værker gjort det samme.
Jeg ved godt der er stor forskel på værkernes karakter når det kommer til det ontologiske grundlag og autoriteten der så drages ud fra de forskellige ontologier. Men pointen står stadig, at værkerne ikke er så spidsfindige som evt. senere kritikker etc. bliver i de forskellige filosofiers udvikling.
Tror gerne at den senere kinesiske filosofi skærper og udfordrer hovedværkernes grundtanker -denne del af sagen er jeg ikke kvalificeret til at udtale mig om, da jeg ikke har læst nok til at danne mig et overblik. Dog har jeg svært ved at forestille mig, at f.eks. senere taoistiske skoler skulle gribe kritikken af egen tradition an på samme måde, som den vestligt-kritiske tradition, der er meget 'historisk' vinklet -dvs. eksplicit forholder sig til en tradition, der
i hvert fald strækker sig tilbage til Augustins fusion af platonisme og kristendom. Denne var jo netop kendetegnet ved, at det absolutte begreb
ikke længere svævede over vandene som en bundløs, relativ abstraktion (tao), men havde inkarneret sig i mennesket Jesus Kristus. Dette barslede en ny måde at tænke på, da tænkerne derefter var tvunget til at forklare enten...
A. Hvad Jesu' himmelfart og snarlige genkomst kunne betyde: Her ville historien, at Gud som menneske blev til et abstrakt begreb, som kunne forklare/retfærdiggøre samfundets-, moralens- og tænkningens forandring som udtryk for en nødvendig udvikling frem mod en 'bedre verden'. Jesus forvandles til den menneskelige fornuft: På en gang relativ (menneskelig) og absolut (guddommelig). Fornuften har altid ret og vil derfor også
få ret i sidste instans. Vi kan med vores fornuft begribe, at historien er blevet formet af menneskets evne til abstrakt tankegang (rationalitet). Denne tankegang har grebet ind i menneskets konkrete levevis og formet dette i en mere fornuftig (dvs. bedre) retning. Som eksempel på fornuftige og gode forandringer fremhæves menneskerettigheder og demokrati ofte i moderne sammenhæng. Denne positive udvikling vil fortsætte, så længe mennesket er til, da fornuften netop fordrer et sådant fremskridt. Derfor vil vi til sidst nå den mest fornuftige, følgeligt mest retfærdige og moralsk forsvarlige samfundsorden. 'Kristus vender tilbage og dømmer verden, hvorefter paradis realiseres for de udvalgte' bliver til 'fornuften vil en dag gennemsyre samfundet på en sådan måde, at udviklingen har nået sit højeste mulige stadie. Ufornuftige og uretfærdige love, skikke og overbevisninger vil blive forkastet, til fordel for en levevis, der tillader mennesket at leve i den højeste grad af tilfredshed, samhørighed og retfærdighed'. Denne type tankegang er karakteristisk for, ikke blot Hegel, men også moderne tænkere som Fukuyama og Habermas.
...eller
B. Hvad Jesu himmelfart og snarlige genkomst
ikke betyder. At kristendommen var en
løgn så enorm, at den omfattede både himmel og jord. Hvis dette er tilfældet, er der ingen grund til at tage alle de filosofiske tanker alvorligt, der blev affødt af den kristne revolution: Der er
ikke givet nogen universalistisk moral ('alle er lige for Gud') og der er
ikke nogen absolut retfærdig verdensorden (dommedag).
Mennesket har ingen absolut formålsårsag. Hvis man anerkender disse idéer som rene tankegespenster fordufter enhver nødvendighed og dermed enhver 'udvikling'. I stedet må man spørge, hvorfor mennesket -selv de meste geniale eksemplarer -i så lang tid var villigt til at tro på noget, der sagtens kunne være det rene nonsens. Samtidig må filosofien forholde sig til, at det netop er
på grund af dette selvsamme nonsens, at spørgsmålet om filosofiens ufornuft overhovedet giver mening. Dvs. at den kritiske tænkning er historisk i sin grundvold, selvom den egentlig er skeptisk over for hele konceptet om historisk nødvendighed som sådan.
I Tao te ching går tao jo forud for himmel og jord, høj og lav osv., ligesom Gud gør det i Bibelen. Den afgørende forskel er, at tao ikke griber ind på samme konkrete måde som Gud. Hvor den kristent-jødiske Gud er væren/sandhed/det ene/absolut ånd osv., synes jeg det er mere nærliggende at sammenligne Tao med eudaimonia -lykken og forståelsen, der opstår via tilegnelsen af den perfekte dyd -i den antikke etiske tænkning... Selvom Tao naturligvis også er meget andet.
Dermed ikke sagt, at en kinesisk kritisk tradition ikke eksisterer. Denne må dog være så væsensforskellig fra den europæiske, at jeg ville vægrer mig ved at kalde dem ved samme navn (for slet ikke at tale om kinesiske 'svar' på Nietzsche, Marx, Schleiermacher osv.). Der er en vis forskel på en skærpelse af de grundlæggende begreber, med større spidsfindighed til følge (Kina) og en destruktion af metafysikkens historie (Heidegger). I sidste ende tror jeg egentlig at vi er enige, men snakker om to forskellige ting.
Jeg har for øvrigt intet kendskab til det kinesiske sprog og tror desværre heller aldrig at jeg får det. Selvom jeg vil tro, at det kunne være enormt givende for forståelsen af såvel den filosofiske, religiøse og kulturelle tradition i landet, har jeg også indtryk af, at udviklingen af et intimt forhold til det kinesiske sprog nærmest er et livstidsprojekt for en vesterlænding som jeg.
(Jeg undskylder for øvrigt mine laaange indlæg, men jeg finder dette emne meget morsomt at skrive om/tænke over).