Frode skrev:
Heey, jeg har tænkt over hvad religion/filosofi betyder for mennesket, og i det ikke mindste for mig selv. Jeg er selv buddhist og går meget op i mit verdensbillede og hvordan jeg bliver påvirket af mit valg af religion.
Det får mig til at se anderledes på verden, mine medmennesker, andre religioner osv.
Hvad betyder religion for jer, eller bestemte filosofier?
Jeg mener ikke at religion er noget "man kan vælge". Det kommer lige til at lyde lidt kringlet, men jeg mener, at alle mennesker har en religion, dvs. er bundet til et mere eller mindre stabilt sæt "trossætninger" (eller forestillinger som i princippet kunne koges ned til sådanne), om sig selv, om mennesket, vores plads i universet, osv.. Og efterfølgende, hvordan man bør/skal opføre sig.
Jeg oplever ofte at folks bevidste forestillinger om, hvad de selv TROR, at de tror - eller rettere sagt, måske påstår at de tror, eller prøver at overbevise sig selv om, at de tror - ikke stemmer overens med en række af de dybere "trossætninger" i deres lille, personlige religion. Jeg synes den dybereliggende, fundamentale religion, som ligger og lurer bag vores "egne" tanker og forestillinger, er betydeligt mere interessant, end hvorvidt en person er erklæret muslim eller buddist (eller dansker vs. etiopier). Hvis den skulle have et navn, så er det vel nærmest fænomenologi!?
Når det så er sagt, så rummer hvert forsøg på bevidst at udstikke en retning for sit liv og bevidsthed, noget stort. Bare man husker at djævlen lurer i detaljen!

Bedste hilsner
Om Shanti