Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jun 2025 21:09

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 54 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Forleden aften da jeg gik ud for at ryge en smøg; så jeg op på tusmørkefarvede himmel, og så nogle flyvende ting deroppe... lang væk. De var hvide og svagt lysende, som små skyer, og forblev cirklende forholdsvis usystematisk rundt over det samme område på himlen. men fløj hurtigere end en fugl ville have kunnet gøre.

Oplevelsen fik mig til at dykke dybt ned i et spørgsmål som jeg har hørt debateret mange gange før, men som jeg altid selv har syntes var en smule fjollet: Er der liv uden for vores planet.

(Hmm where to begin :? )

Den menneskelige bevidsthed er en illusion; skabt af os selv på en eller anden måde, og vil på et tidspunkt komme til en ende. Når det sker bliver vi (igen) et med universet og universet bliver et med os. Det er udgangspunktet i stort set al religion og filosofisk tænkning, og jeg tror at de fleste kan tilslutte sig de tanker. (Ked af at kede jer med clicheer, men de skal bruges :P )

Hmm, men altså menneskebevidstheden er en illussion, hvor vi har reduceret uendeligheden til absolutte størrelser som vi kan arbejde med og leve ud fra. Dvs. at alt overnaturligt som på nogen måder kommer på tværs af hvor illusions love, simpelthen ikke eksisterer, da de hvis de virkelig eksisterede ville bryde illusionen og dermed dræbe "mennesket".

Disse tanker bakkes op af det faktum at ingen overnaturlig eller fantastisk gerning/hændelse nogen sinde er blevet videnskabeligt dokumenteret; selvom vi har prøvet i adskillige tusinde år. Det være sig ufo'er, åndemanerei, trolddom, evigt liv etc.

Jorden er vores planet, noget vi kan forholde os til som en del af os selv in a way, men når vi så rejser ud i rummet og ud i uendeligheden bogstaveligt talt, og ser hvordan planeter ligner store atomer osv, bevæger vi os samtidig uden for det vi kender, væk fra det forståelige.

Hvis vi mødte rummænd på fremmede planeter ville det være som at få en klump pi hånden, iden grad grænseoverskridende at det ville betyde enden for menneskelivet i dets nuværende form.

For lige at gøre tråden lidt nemmere at svare på får i her et par spørgsmål.

1) Findes der liv i rummet?

2) Hvis vi går ud fra at der virkelig findes rumvæsner i andre fjerne solsystemer; har de så samme gud som vi har her på jorden?

Titel:
Tidligere holdmedlem

er det vigtigste spørgsmål ikke: Findes der intelligent liv på dette board?

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Brian Damage skrev:

Nej, det kaldes Off Topic lort.

1. Hvis du spørg mig så Ja. Denne verden/ dette univers er så stort så jeg tror på det er sted findes liv som har en intelligens.

2. Jeg kan ikke se du stiller sådan et spørgsmål når ingen har den samme gud og ingen ved om der findes en, men jeg er sikker på de ikke har samme religion hvis der findes andet liv :)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Portuz skrev:
Brian Damage skrev:

Nej, det kaldes Off Topic lort.

1. Hvis du spørg mig så Ja. Denne verden/ dette univers er så stort så jeg tror på det er sted findes liv som har en intelligens.

2. Jeg kan ikke se du stiller sådan et spørgsmål når ingen har den samme gud og ingen ved om der findes en, men jeg er sikker på de ikke har samme religion hvis der findes andet liv :)

1) Ja, men sagen er jo at universet ikke bare er stort; det er uendeligt, og deraf burde gælde at der ligeledes er uendeligt mange intelligente væsner i rummet, ligesom der derfor også skulle være uendeligt mange rumvæsner på besøg på jorden. Det sker dog ikke og deraf kan man konkludere at rummets uendelighed ikke skal forstås som "et sted" med talløse aliens, men mere som en grænse for vores forståelse.

2) Som jeg skrev i min oprindelige tråd, er min teori at alle mennesker på jorden dybest set godt ved at de skal det samme sted hen og opleve en åndelig genforening. Det har mange navne (nirvana, paradis, etc), men det er det samme der er tale om. Derfor føler vi også en tilknytning til andre mennesker, lever med andre menesker og lærer af andre mennesker, fordi vi ved at vi er i samme båd og er en del af den samme eksistens. Det er ikke tilfældet med rumvæsner og derfor findes de ikke.

In my opinion selvfølgelig.

Titel:
Tidligere holdmedlem

Nej, universet er ikke uendeligt..........det er endeligt, dog kan kanten aldrigt nås, pga. jo tættere man kommer på kanten jo mere vil tiden blive langsommere.

Der er et endeligt antal masse i universet, og du kan ikke konkludere at fordi universet er uendeligt findes alting, så skal vi ud i teorier om at hvert kvantespring resulterer i en parallel dimension, og det er ikke i vores univers.

og please, lad nu være med at rode gud ind i astronomi.............

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Brian Damage skrev:
Nej, universet er ikke uendeligt..........det er endeligt, dog kan kanten aldrigt nås, pga. jo tættere man kommer på kanten jo mere vil tiden blive langsommere.

Der er et endeligt antal masse i universet, og du kan ikke konkludere at fordi universet er uendeligt findes alting, så skal vi ud i teorier om at hvert kvantespring resulterer i en parallel dimension, og det er ikke i vores univers.

Desuden kan andre intelligente væsner befinde sig milimetre fra vores egen eksistens, i et andet univers. Så igen kan det også bare være et spejlbillede, eller en anden tid vi ser os selv i. Derudover er det ikke engang sikkert, at vi eksisterer, men blot er illusioner!

Eksistentialisme er så kroget, kringlet og omfattende.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Op i dig... HÆHÆHÆ
And skrev:
Brian Damage skrev:

Desuden kan andre intelligente væsner befinde sig milimetre fra vores egen eksistens, i et andet univers. Så igen kan det også bare være et spejlbillede, eller en anden tid vi ser os selv i. Derudover er det ikke engang sikkert, at vi eksisterer, men blot er illusioner!

Haha, det' sku sjovt du siger det, for netop nu sidder jeg og prøver at overbevise arto om preæcis det samme, det' sgu sjovt!

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Moonage daydreamer skrev:
2) Som jeg skrev i min oprindelige tråd, er min teori at alle mennesker på jorden dybest set godt ved at de skal det samme sted hen og opleve en åndelig genforening. Det har mange navne (nirvana, paradis, etc), men det er det samme der er tale om. Derfor føler vi også en tilknytning til andre mennesker, lever med andre menesker og lærer af andre mennesker, fordi vi ved at vi er i samme båd og er en del af den samme eksistens. Det er ikke tilfældet med rumvæsner og derfor findes de ikke.

Dybest set må man da gå ud fra, at vi alle er totalt ikke-eksisterende, når vi dør. Det er da det eneste, der er nogenlunde fornuftigt og giver mening i henhold til resten af universet. Vi omgås andre mennesker for at udvikle os til at gå igennem livet og føre slægten videre og opnå gode fornemmelser, som vores hjerne signalerer til os, når vi registrerer anerkendelse, påskønnelse, forståelse, glæde osv. Hvad i alverden skulle vi bruge en bevidsthed til, når vi ikke har en krop? Bevidstheden er et produkt af noget fysisk, og vi har den for at kunne handle fysisk. Vi er som alle andre dyr, vores hjerner har bare en større fysisk kapacitet og evne, så alle vores sanseindtryk og erfaringer skaber en så avanceret bevidsthed, at nogle af os tror, at de skal leve videre efter døden.

Og det er også bare min mening.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Brain Damage:

Ingen kender til universets udstrækning. Der findes forskellige teorier, ingen endelige svar i den retning. Det virker som om du ar læst lidt i en bog og nu tror du ved det hele. Hvis mit spørgsmål var en smule vrøvlet formuleret skal jeg ellers lige love for at jeg fik tilbage af samme skuffe.

Hvis du ikke kan se nogen sammenhæng mellem Astronomi og tanken om gud er du først et rigtigt fjols.

And:

Prøv at læs min post først.

Mnimal:

Totalt ikke eksisterende eller totalt eksisterende; det er i bund og grund det samme.

Titel:
Tidligere holdmedlem

hvor gammel er du lige?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Gammel nok til at gekende et fjols når jeg støder på et.

Du gør fejl i at forholde dig matematisk til eksistentielle spørgsmål. Matematik bruges til at håndgribeliggøre abstrakte tanker, men når det kommer til det uhåndgribelige er det ubrugeligt.

Titel:
Tidligere holdmedlem

og du gør fejl i at skrive fuldstændigt uforståelige ting og regne med at blive taget seriøst.

"Hvis vi mødte rummænd på fremmede planeter ville det være som at få en klump pi hånden, iden grad grænseoverskridende at det ville betyde enden for menneskelivet i dets nuværende form."

Bare fordi at emnerne er abstrakte og uhåndgribelige er det ikke en undskyldning for at man kan plapre ud med løse tanker, der ingen mening giver, og så dække sig ind bag at det ikke kan bevises matematisk.

Du strør bare lidt omkring med fine ord, og mener at fordi vi aldrigt har bevist "ufo'er, åndemanerei, trolddom, evigt liv" så bakker det dig op...WTF?

Senest rettet af Rex Mundi 11 feb 2008 19:37, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Medlem

Køl lige ned ikke? Ingen grund til at gå amok på hinanden på den her måde.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Mudderkast kan ske i PMs.

Derudover - Moonage - vil jeg da se denne tråd som eksistentialistisk?

Men det ville også være utroligt trist hvis vi var de eneste i rummet, samt meget usandsynligt. Derudover er der faktisk en ret tæt forbindelse mellem tanken om intelligent liv, og tanken om en gud. Det baseres ligeledes begge på håb og tanker - fremfor håndterbare beviser.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Totalt ikke eksisterende eller totalt eksisterende; det er i bund og grund det samme.

Okay. Jamen så har vi da det på plads.

Titel:
Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside the animal
Så vil jeg gerne betale min gæld i totalt ikke eksisterende penge, tak

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Frugthat skrev:
Så vil jeg gerne betale min gæld i totalt ikke eksisterende penge, tak

Hvis de varer du fik for dine ikkeeksisterende penge også var ikkeeksisterende, så gik det op ;) Du ka' ikke blande eksistens og ikkeeksistens; du må vælge :)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
fe_faqet skrev:
And skrev:
Brian Damage skrev:

Haha, det' sku sjovt du siger det, for netop nu sidder jeg og prøver at overbevise arto om preæcis det samme, det' sgu sjovt!

Off topic:
Jeg tror ikke at du kan overbevise folk på arto om andet, end at nick og jay styrer.

On topic:
Universet har en ende men er dog stadig så stort, at jeg er overbevist om, at der eksisterer "inteligent" liv på andetsteds end på jorden. At dette inteligente liv skulle minde så meget om os mennesker, at de ville have opdigtet samme gudeforestilling ved jeg ikke. Da vi ikke kender nogen af omstændighederne i andre solstystemers planeter, er det svært at gætte sig til om deres liv skulle kunne komme til at ligne vores i så høj grad.
Tanken om at når vi dør bliver vi genforenet med alt og er alteksisterende, tilslutter jeg mig. Men jeg ser det nærmere som at vi også nu er alteksisterende. Det er bare vores ego, der gør at vi ikke kan fatte det. Budhhister prøver at ophæve denne illusion om et ego igennem meditation men kan dog først nå den helt, når de dør (nirvana). Min omskrivning ville være at uanset hvad bliver illusionen ophævet når vi dør, da jeg ikke tror på reinkarnation.

Titel:
Medlem

the-red-pill skrev:
fe_faqet skrev:
And skrev:
Brian Damage skrev:

Off topic:
Jeg tror ikke at du kan overbevise folk på arto om andet, end at nick og jay styrer.

On topic:
Universet har en ende men er dog stadig så stort, at jeg er overbevist om, at der eksisterer "inteligent" liv på andetsteds end på jorden. At dette inteligente liv skulle minde så meget om os mennesker, at de ville have opdigtet samme gudeforestilling ved jeg ikke. Da vi ikke kender nogen af omstændighederne i andre solstystemers planeter, er det svært at gætte sig til om deres liv skulle kunne komme til at ligne vores i så høj grad.
Tanken om at når vi dør bliver vi genforenet med alt og er alteksisterende, tilslutter jeg mig. Men jeg ser det nærmere som at vi også nu er alteksisterende. Det er bare vores ego, der gør at vi ikke kan fatte det. Budhhister prøver at ophæve denne illusion om et ego igennem meditation men kan dog først nå den helt, når de dør (nirvana). Min omskrivning ville være at uanset hvad bliver illusionen ophævet når vi dør, da jeg ikke tror på reinkarnation.

Off-topic: Det endte også med at de blev sure på mig fordi jeg "ikke kom med noget konstruktivt" imens de blev ved med at sige ting som "det er ikke os der har bevisbyrden" og "verden er virkelig fordi jeg kan se den"

On-topic: Det ville være temmelig mærkeligt hvis der IKKE gjorde, men sansynligheden for at vi nogensinde kommer i kontakt med dem er minimal. Men tanken er ellers sjov, forestil jer en handel vil ville få, ny teknologi, immigranter og nye drugs :P Hvis de da er venligtsindede.

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
Jeg forstår ikke så meget af det du skriver, eller hvor du får det fra Moonage, så lad mig lige tage fat i et par ting.

1) Ja, men sagen er jo at universet ikke bare er stort; det er uendeligt, og deraf burde gælde at der ligeledes er uendeligt mange intelligente væsner i rummet, ligesom der derfor også skulle være uendeligt mange rumvæsner på besøg på jorden. Det sker dog ikke og deraf kan man konkludere at rummets uendelighed ikke skal forstås som "et sted" med talløse aliens, men mere som en grænse for vores forståelse.

Du kalder universet uendeligt. Er det bare en udtryksform du bruger for koloenormt stort, eller antager du virkelig at det er uendeligt? Som det allerede er blevet sagt, så har vi ikke rigtig nogen idé om hvor stort det er, men vi har dog en idé om at det er endeligt.

Din fremgangsmåde med at sige; uendeligt univers = uendeligt mange intelligente væsner = uendeligt mange rumvæsner der besøger jorden forstår jeg heller ikke en skid af. Du betegner vist selv mennesket, som værende et intelligent væsen, men vi har da aldrig besøgt fremmede eksistenser??

Her mister du mig fuldstændigt! Du antager, at det er af åndelige grunde, at mennesket står sammen? Mennesket er et socialt væsen, det lever i grupper med andre mennesker. Det kunne ikke bare være derfor?

Har du nogensinde mødt et rumvæsen? Ellers så vil jeg godt have, at du forklarer mig hvordan, at du kan vide, at ovenstående sociale, eller åndelige værdier (ud fra din mening), ikke skulle gælde for andre væsner/eksistenser ude i rummet. Og at de ikke skulle eksistere fordi de ikke har en tro på en gud, eller ikke har samme sociale behov som os, giver jo slet ingen mening??

Tager jeg dine ord for bogstaveligt, eller hvor glipper den henne?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 54 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]