Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jun 2025 17:26

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tannhäuser Gate
Til at starte med vil jeg gerne understrege at dette er et rent tankeeksperiment som jeg aldrig kunne tænke på at drømme om at overveje at føre ud i livet!!

De fleste(alle?) tilfælde af negativt ladede trips sker p.g.a. man har skeletter i skabet og generelt uløste problemer der ligger og lurer under overfladen.
Men hvad hvis man tog en fx 4-årig, der ikke er underlagt dogmer og forventninger og som ikke har disse negative strømninger i underbevidstheden og gav det barn LSD. (selvfølgelig i så trygge og velkendte rammer som muligt)
Kunne barnet udnytte LSD'ens fulde potentiale til at åbne hidtil låste døre i sindet?
Hvad tror i der ville ske?

Og lad mig lige understrege at det er rent hypotetisk!!

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

jeg skal lige tænke lidt over den, men du har klart fat i noget

Titel:
Dedikeret medlem

Jeg vil tro at du som 4-årig stadigvæk har dine "problemer", dvs personlige kvaler allerede på det tidspunkt. Bare i mindre grad, men i den alder reagerer man dog også hårdere på de mindste problemer. Så jeg vil ikke tro at alderen kunne betyde noget.

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: det mørke jylland
jeg tror ikke barnet ville kunne udnytte oplevelserne til noget som helst, små børn har ikke en personlighed i samme grad som man får senere i livet. tror nu også det er lidt begrænset hvor dybe tanker små børn kan have, de ved praktisk talt ikke noget om livet, intet at relatere til.

vis man nu forestiller sig at deres hverdag igennem hele livet har været at de bliver kørt frem og tilbage fra børnehave eller hvad de nu gør, bliver hentet af mor og far som sørger for mad og hvad de ellers har behov for
som søren putte siger; så tror jeg også at små børn har deres "problemer" som nok højst sandsynligt virker meget simple for os, men et stort problem for dem at de ikke lige må få et eller andet stykke legetøj eller hvad de nu tror gør dem lykkelige i livet

det skal lige siges at jeg har endnu ikke selv nogle oplevelser med psykedelika, men det er det jeg med et gæt ville indføre i din hypotese ;D
men ellers syndes jeg egentligt at det er en lidt interessant tanke :P

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg burde have udtrykt mig tydeligere.
Os der er "voksne"(yeah right) bruger psykedelika til at fundere over ting, relatere til verdenen og sætte denne i perspektiv. Derfor er min tanke at vi måske går glip af psykedelika'ens fulde potentiale til at udforske hjernen og dens hemmeligheder på en måde som jeg tror vi ikke kan forestille os.
Hvis det giver mening...

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

ja jeg kan godt følge dig i hvor du vil hen, det er egentligt et meget spændene emne :)
hvis barnet ikke har noget at relatere til tror jeg blot at tankerne vil handle om noget som barnet i forvejen kender, jeg kan heller ikke rigtigt forestille mig hvorvidt børn er i stand til at filosofere særligt dybt
(de kender ikke til hele den del af vores tilværelse der handler om at formere os osv. måske kan man sammenligne det med at barnet endnu ikke har fundet den dør som psykedelika kan hjælpe med at åbne)

jeg tror ikke rigtigt på "eksperimentet" vil føre til bedre resultater end ved voksne men nu må nogle med børn eller andre der ved meget om børns tankegang komme på banen ^^

Måske vil det hele bare ende i pokémon og disney over alt? :lol:

Rettelse: tyrkfejl ;D

Senest rettet af cookie 21 jun 2007 19:17, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Junior medlem

Pudsig timing.

Min Santo Daime post fra et par uger tilbage beskrev min ayahuasca oplevelse i Brasilien. Hvad jeg ikke nævnte var at børn også tager det!

Eftersom Santo Daime/ayahuasca er lovligt i Brasilien bliver det jævnligt studeret og regeringen mener at det er sikkert at tage. Børn, selv spædbørn(!!) drikker denne yderst potente hallucinogerende drik uden nogen tilsyneladende negative effekter.

Jeg må indrømme at jeg var meget chokeret, men mit vennepar, som begge er 40 år gamle, tager deres 8 årige søn med hver gang (dvs. et par gange om måneden) og han drikker ayahuasca med de andre børn. Det skal siges at det er under meget beskyttede omstændigheder - børnene har deres eget "hus" hvor der er flere voksne til stede som tager sig af dem. De leger lege og nogle ser tegnefilm og måske mediterer nogle af de lidt ældre.

Min ven fortalte mig at når han vil have en "mano-a-mano" snak med sin søn, så tog de ayahuasca sammen og diskuterede hvad der nu skulle op og vende. Mit indtryk var at de kunne have en samtale som var helt fri af de "normale" facader både børn og voksne kan have. I stedet kunne de snakke helt frit fra leveren og begge vidste og forstod at det kom fra et sted af kærlighed. Alle på dette forum har sikkert prøvet at han sådan en samtale på stoffer... det må være befriende at kunne snakke sit barn på den måde.

Gravide kvinder tager også stoffet. Da jeg var med til "gudstjenesten" var der flere læger med, brødre i kirken. Ingen råbte vagt i gevær over at kvinder og børn tog stoffet. Jeg spurgte hvad deres mening var og de var helt sikre på at det var sikkert... og sundt.

Inden du sætter dette over i "jamen, det er jo indianere ude i junglen"-skuffen, så lad mig slå fast at vi snakker folk som er konservative. Almindelige mennesker, læger, arbejdere, studenter osv. Mænd og kvinder, unge og gamle. Der er absolut ikke tale om en totalt alternative sekt... daimister er helt "almindelig mennesker".

Min konklusion var at børn sagtens kan tage hallucinogerende stoffer, men, som altid, er det vigtigste setting! Det skal være i et miljø af kærlighed, forståelse, positivisme. Mit gæt er at børn har mindre tendens til at have et dårligt trips hvis miljøet omkring dem er positivt. (og hvis far freaker ud i hjørnet er det IKKE er godt miljø)

NB. Nu hvor jeg tænker over det så er det i det hele taget usædvanligt at daimister har dårligt trip. Det sker af og til med first-timers, men folk der kommer vanligt i kirken har gode trips. Det er altsammen setting!

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

SantoDaime: jeg har læst din tråd om hele din tur, og dette gør det ihvertfald ikke mindre spændene ! (det er jo praktisk talt emnet i tråden udført i praksis!) kan du ikke fortælle lidt om hvordan reagerede børnene, var det anderledes end voksne ? ved du noget om i hvilke baner de tænkte og lign.

det lyder som om at det næsten var en del af opdragelsen med denne "gudstjeneste" :P hvor stor en del af folket deltager i denne type kirke, som vores folkekirke? eller er det bare en ganske lille del af folket

rettelse:
ved godt at der ikke er nogen der bruger vores folkekirke men i ved hvad jeg mener :lol:

Titel:
Junior medlem

Hej Cookie,
cookie skrev:
SantoDaime: kan du ikke fortælle lidt om hvordan reagerede børnene, var det anderledes end voksne ? ved du noget om i hvilke baner de tænkte og lign.

Jeg ved desværre ikke så meget om hvordan børnene reagerer under indflydelse af ayahusca da de befandt sig lidt væk fra "de voksne". Mit indtryk er at det egentlig ikke er en "kæmpe" opevelse for børnene. På vejen hjem i bilen snakkede mine venners dreng om hvordan han havde leget med de andre børn og at det havde været sjovt. Det virkede som en ret normal legeopevelse.

Det er min opfattelse at børn simpelthen er mindre "bevidste". De befinder sig i en anden sindstilstand til dagligt. Jeg baserer dette på mine egne direkte erfaringer med børn og derudover på mit arbejde med hypnose. Jeg er certificeret hypnotist og indenfor dette område regnes børn generelt set ikke for værende "hypnotiserbare", ihvertfald ikke på samme måde som voksne er det, da deres sindstilstand allerede er meget modtagelig. Hallucinogerende stoffers styrke ligger i at de etablerer kontakt med det ubevidste - men hvis du til daglig lever i det ubevidste, vil stoffer jo ikke gøre en stor forskel. Det er min teori.
cookie skrev:
det lyder som om at det næsten var en del af opdragelsen med denne "gudstjeneste" :P hvor stor en del af folket deltager i denne type kirke, som vores folkekirke? eller er det bare en ganske lille del af folket

Jeg har prøvet at finde nogle tal, men det er svært. Efter sigende er der omkring 15.000 Santo Daime og Uniao do Vegetal tilhængere. Hver kirke har derudover et hav a "spirituelle turister", som mig selv. Jeg mødte flere besøgende i kirken som kom en gang om måneden (bl.a. min vens 70 årige mor) men som ikke regnes som værende medlemmer. Begge religioner er velkendt i Brasilien.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

DeHades skrev:
De fleste(alle?) tilfælde af negativt ladede trips sker p.g.a. man har skeletter i skabet og generelt uløste problemer der ligger og lurer under overfladen.
Men hvad hvis man tog en fx 4-årig, der ikke er underlagt dogmer og forventninger og som ikke har disse negative strømninger i underbevidstheden og gav det barn LSD. (selvfølgelig i så trygge og velkendte rammer som muligt)
Kunne barnet udnytte LSD'ens fulde potentiale til at åbne hidtil låste døre i sindet?
Hvad tror i der ville ske?

Børn, som du tydeligvis ikke selv har direkte erfaring med, kan sagtens blive bange for alle mulige ting. De ville også kunne få et bad trip og blive ekstremt angste. Ikke over skeletter i skabet, men over at virkeligheden som de kender den bliver trukket væk under dem.

Det er langt fra kun skeletter i skabet, der kan skabe et bad trip. Et barn ville f.eks. kunne blive ekstremt angst, hvis stoffet gjorde at det troede, at "far og mor er blevet væk". Et barn ville blive bange, hvis velkendte ting morfede under LSD trippet og kom til at se truende ud: fjernsyn, der ligger på lur, højtalere, der truer med det unævnelige.

Frygten for kontroltab er ikke nødvendigvis et spørgsmål om gamle traumer og skeletter i skabet.

De fleste børn ville blive bange for at trippe. De har ingen referenceramme eller viden om stoffer, og det ville være uforståeligt og skræmmende for dem. Og ser de noget, så tror jeg ikke at deres begrebsapparat ville være udviklet nok til at de ville kunne sætte ord på deres oplevelser.

Jeg har et barn på 4½.

Dedikeret medlem

Malkavian skrev:
De fleste børn ville blive bange for at trippe. De har ingen referenceramme eller viden om stoffer, og det ville være uforståeligt og skræmmende for dem. Og ser de noget, så tror jeg ikke at deres begrebsapparat ville være udviklet nok til at de ville kunne sætte ord på deres oplevelser.

Dette er må i mine øjne være det mest centrale.

Jeg vil tilføje at min lillebror har haft hallucinationer mens han var indlagt på hospitalet hvor han fik noget medicin som var en form for opiat. Drengen panikkede sindssygt og forstod jo ikke hvad der skete og ville have sin mor. Det var vidst noget med at han troede der var varulve - han var på dette tidspunkt 14 tror jeg, tror ikke han var bevidst om disse kraftige sideeffekter.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Laniakea Supercluster & The Surrounding Area
mener bestemt der ligger en video eller et lydklip om nogen der har ladet en 4 årig trippe..

ka ik huske hvem og hvad, men nogen her inde fra burde vide hvad jeg snakker om ;)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Orbit Earth
ConfusioN skrev:
mener bestemt der ligger en video eller et lydklip om nogen der har ladet en 4 årig trippe..

ka ik huske hvem og hvad, men nogen her inde fra burde vide hvad jeg snakker om ;)

Tænker du ikke på Courtney Love?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

@Malkavian:
Jeg har faktisk en del erfaring med børn, der er dig der ikke følger med på abstraktionsniveauet.
Jeg vender tilbage med en mere uddybende forklaring, tiden er ikke min ven lige nu.

Titel:
Dedikeret medlem

ThirdEyeFlood skrev:
ConfusioN skrev:

Tænker du ikke på Courtney Love?

Jeg ved i og for sig godt hvad confusion snakker om, der var en youtube video med nogle unge (16-17 år eller sådan) der fodrer nogle små børn med narko. En af dem røg vidst også, og det lignede at ungen havde prøvet det før.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Søren Putte skrev:
Jeg vil tro at du som 4-årig stadigvæk har dine "problemer", dvs personlige kvaler allerede på det tidspunkt. Bare i mindre grad, men i den alder reagerer man dog også hårdere på de mindste problemer. Så jeg vil ikke tro at alderen kunne betyde noget.

Nu har jeg en lillebror som snart fylder fem og har derudover også to lillesøstre så har observeret en del børn i den alder, og sådan fungerer de altså ikke. Et barn i den alder har næppe "kvaler" som sådan, problemet i at trippe tror jeg meget ville ligge i lige netop det Malkavian så fint beskriver.

Titel:
Junior medlem

Var det denne video:
http://youtube.com/watch?v=kjSoFCj-t5I

Dårlig kvali, ikke uddybende. Nogen der har den fulde version, hvis den altså eksisterer?

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

filmklippet kan også ses her i bedre kvalitet: http://youtube.com/watch?v=UxJLWZ9kO0o

men jeg syndes virkeligt ikke det drengen siger virker naturligt, det lyder meget mere som det er noget han har lært uden ad (!?)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In a green suit
Malkavian skrev:

Det er da ikke sikkert, at børn nødvendigvis ville blive bange for at trippe. Jeg synes netop at den psykedeliske bevidsthedstilstand minder en del om "den barnlige bevidsthed" hvor formerne/materien endnu synes at have sit eget liv og fantasien ofte overmander den spæde rationelle tankegang.

Jeg tror faktisk, at det typisk vil være en mere fremmed og skræmmende oplevelse for voksne.

Om det tjener noget formål at lade børnene få ayahuasca i stedet for saftevand er så en anden diskussion. Synes det lyder usundt det med at man lige må have noget ayah. hver gang man skal tale alvorligt med sine børn.

Som en del af et højtideligt ritual, en indtræden i "voksen-verdenen" f.eks. kan jeg bedre få det til at give mening.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Har faktisk tænkt tanken at netop børn, skal behandles som var de på lsd, da den verden de lever i - ku jeg forestille mig lignede verden på et vellykket trip.. Ikke fordi jeg præcis kan huske hvordan det var at være barn, men har da ku sætte mig ind i det ved specielle lejligheder hvis i forstår...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]