Den indre verdens mange dimensioner er umådelig svær at eksplicificere fyldestgørende, da den i sin essens er absolut subjektiv.
Det kan til tider være svært nok at udtrykke hvad man præcis mener, tænker og føler i den ordinære bevidsthedstilstand, og denne vanskelighed bliver bestemt ikke mindre i forsøget på at beskrive fænomener fra ændrede bevidsthedstilstande / psykedeliske oplevelser, da man personligt kun har et ganske sporadisk kendskab til disse fænomener, og 'modtageren' måske intet kendskab har overhovedet (udover deres natlige ekskursioner i bevidsthedstilstanden hvor man drømmer).
Den mekanistiske opfattelse af mennesket som en maskine, som har haft stor medvind i Vesten, i kølvandet på naturvidenskaben og materialismens fremmarch, har ikke levnet megen plads til sindet, og udforskelsen af den og de niveauer der ligger under overfladen, så man kan sige at vi på den front, er håbløst bagefter de østlige filosofisk/religiøse traditioner, som struktureret har arbejdet med disse indre tilstande i årtusinder.
Helt så grelt, står det selvfølgelig ikke til, for kommunikation, meller 'de indviede', altså folk der har oplevet disse fænomener på egen krop/sind, og det burde være muligt at opbygge en vokabular, som rummer begreber for de mange fællestræk der trods alt er ved disse oplevelser. Og det er denne kortlægning bl.a. Grof har leveret et meget omfattende pionér-arbejde til. Visse transcenderende oplevelser er dog så meget
beyond words, at de, som kloge hoveder har sagt, måske bedst kommer til udtryk igennem kunst.
Citat:
Jeg leder derfor både efter debat og bøger, som forsøger at beskrive disse mentale fænomener på en anvendelig måde. Det kunne både være en stor hjælp overfor mig selv eller hvis jeg tripsitter andre, eller hvis man havde planer om at prøve psykedelisk terapi?
Grof's værker er selvsagt, anbefalelsesværdige, "Introduktion til den indre rejse" er den lettesttilgængelige, og ganske god at starte på IMO, ellers "Realms of the Human Unconscious" - som hedder "den Indre Rejse I" på dansk. Jeg synes et par danske forfattere bør nævnes også, Ole Vedfelt og Jes Bertelsen har skrevet en del om transpersonlig psykologi, holotropi osv. Jeg har ikke bogreolen i nærheden og kan på stående fod kun huske et par titler, Vedfelt's "Bevidsthed" og Bertelsen's "Selvets virkelighed" men der er flere gode. Af mere esoterisk karakter, skulle de gamle hinduistiske veda'er og upanishader skulle indeholde nogen af de smukkeste beskrivelser af transcenderende oplevelser, jeg har dog ikke fået taget mig sammen til at læse nogen af dem (eller lære sanskrit for den sags skyld

). Personligt synes jeg Aldous Huxley er/var en eminent formidler af beskrivelser af psykedeliske tilstande, og "The doors of perception" og "Heaven and Hell" kan varmt anbefales, de er dog skønlitterære, og indenfor rammerne af vores dagligdags terminologi.
Citat:
- MDMA har f.eks. et "rum" eller zone, hvor alt virker som en ren, stille, spejlblank vandflade, en slags ophøjet ro, hvor man ser stilheden bag de ting, der larmer. Her er det som om stilheden næsten er håndgribelig. Ikke at der ikke kan være lyde omkring sig - biler på vejen, en computers harddisk der snurrer og blæsere der brummer - men der er alligevel stilhed, en art "stilhed bag tingene".
Det lyder meget henaf begrebet Śūnyatā indenfor buddhismen, som betyder noget i retning af 'tingenes tomhed'. At fænomen-verdenen, vores hverdagsvirkelighed fuld af forgængelige, impermanente objekter, hviler på et fundament af tomhed. Tomhed i en radikal forstand dog.
Hvis vi siger at der ligger en tomhed bag alting, ser vi stadig på denne nihilisme som noget udenforstående i forhold til vores egen eksistens. En tomhed set i modsætning til det værende, altså en
relativ intethed. Men tomheden i Śūnyatā er ikke repræsenteret som en 'ting' udenfor det værende eller noget andet end væren. Det er ikke blot et 'tomt ingenting' men snarere en
absolut tomhed, tømt for endog disse repræsentationer af tomhed. Med andre ord har du været ved at løfte et af de illusoriske slør og kommet et skridt nærmere en sand forståelse af verdens beskaffenhed.

At MDMA var medvirkende til at skabe gunstige omstændigheder er relativt tilfældigt. Selvfølgelig ikke fuldstændigt, men min pointe er, at det ikke er et unikt karaktertræk ved MDMA som du lidt hentyder.
En del af ovenstående er parafrasering fra Keiji Nishitani's 'Religion and Nothingness', en særdeles spændende japansk tænker, og professor ved Kyoto School of Philosophy - som også varmt kan anbefales at læse.
Citat:
- Man kan ramme steder på svampe, hvor ego begynder at opløses, men opløser egoet sig "udad", altså smelter det sammen med omgivelserne, eller bliver ego fyldt ud indefra til det er et med omgivelserne?
Hehe, ja det er sgu et godt spørgsmål, for subjekt-objekt distinktionen begynder at være noget flydende i de øjeblikke. En Zen-mester ville nok svare noget i retning af "Hverken eller, og både og".
Dit sidste eksempel har jeg ikke noget bud på, men fedt topic!