Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 14:58


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 205 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 11  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 25 maj 2008 01:55 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 14 aug 2006 01:37
Indlæg: 301
Geografisk sted: Maryland State Senate
fingrer skrev:
dankdawg skrev:
Det handler ikke om at dele den i to som jeg ser det. For mig er der ikke nogen "spirituel" verden. Spirituelle og religiøse tanker er for mig at se ikke anderledes end alle andre tanker, dvs. underlagt de fysiske rammer vi befinder os i.

Du erkender vel, at bevidsthed er et metafysisk fænomen?

Bevidsthed må nødvendigvis være enten et fænomen, der er en del af universets grundlæggende natur eller et fænomen, der opstår som resultat af bestemte fysiske aktiviteter.

Hvis du hælder til den sidste forklaring, hvad får dig så til at afvise andre metafysiske fænomener som resultat af aktivitet i den fysiske materie?



Hvad er det du mener med metafysik?


Det ser ud til at der må udarbejdes en tråd/sticky omkring begrebet metafysik, for sådan som det bliver brugt her er simplethen non-kognitivt


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 maj 2008 21:52 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 maj 2008 02:03
Indlæg: 75
Psyklon-b skrev:
Hvad er det du mener med metafysik?

Jeg mener, helt kort, "ikke fysisk".
Psyklon-b skrev:
Det ser ud til at der må udarbejdes en tråd/sticky omkring begrebet metafysik, for sådan som det bliver brugt her er simplethen non-kognitivt

Ikke for at returnere et spørgsmål med et spørgsmål, men hvad mener du med "non-kognitivt"? Jeg er bekendt med de filosofiske retninger inden for non-kognitivisme og kender til begrebet kognition, men kan ikke regne ud, hvad du mener med "non-kognitivt"! Du mener vel ikke bare "tanke-løst", hehe, for så havde det været et bedre ord!

forstår du ellers min tankerække og det spørgsmål jeg stiller? Hvis ikke, vil jeg gerne høre hvor kæden falder af.

...

Jeg er enig i, at en tråd om fysik/metafysik kunne være på sin plads - og rigtig interessant. Måske vi er ved at være lidt off-topic her i solipsisme-tråden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 maj 2008 00:05 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 14 aug 2006 01:37
Indlæg: 301
Geografisk sted: Maryland State Senate
Problemet, som jeg ser det, er at der er en tendens til at blande "det spirituelle" og begrebet metafysik, hvilket har ret forvirrende konsekvenser, når der diskuteres bevidsthed/legme oa.

Og jo jeg mener faktisk "tankeløst" for det du skriver manifesterer sig ikke som tankeslutninger i mit kranie. Ja, det er ikke for at være grov, kan også sagtens bare være mig, der lige er blevet sat lidt af :P


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 maj 2008 12:06 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 maj 2008 02:03
Indlæg: 75
Det jeg pointerer, er, at vi har at gøre med et fænomen, der fuldstændig bryder med ideen om et udelukkende mekanisk univers.

Jeg forholder mig så til de to muligheder, der er. Enten, at det vi kalder ånd eller bevidsthed(ikke forvekslet med selv-bevidsthed), er en grundlæggende egenskab ved universet eller at fænomenet opstår på baggrund af aktivitet i materien.

Første antagelse kan umiddelbart lede til en masse tanker, som vil blive betegnet som "spirituelle" og per automatik afvist af hard-core empirister - ind til videre.

Anden antagelse kan ligesåvel stille én overfor "spirituelle" spørgsmål, som: Kan myrer have fællesbevidsthed? Kan mennesker? Hvordan forholder ånd sig til materie? Kan ånd tænkes at have fysiske egenskaber? osv...

"Religiøse" tanker er fuldt berettiget ind til vi ser en model, som forholder sig til det faktum, at der er nogen eller noget, der "oplever"(jeg taler ikke om intelligens, selv-bevidsthed eller andre begreber, som kan forvirre folks forståelse af hvordan bevidsthed helt grundlæggende udpeges) og at denne oplevende egenskab ikke bare er et filter som slører vores forståelse af universet, som værende dødt og mekanisk, men faktisk er the real deal og åbner op for en vifte af muligheder for metafysiske fænomener. Altså fænomener, der på samme multi-dimensionelle måde som vores bevidsthed, forholder sig til det fysiske.

Hvis man havde lyst til at være lidt våget, kunne man eksempelvis bringe ideer om fri tanke, Gud og sådan nogle far out koncepter på banen.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 jun 2008 01:30 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 apr 2007 21:59
Indlæg: 57
Prøv at forestille jer at det er en flydende overgang fra Subjektivt til objektivt. Hvor der midtpå er en uidentificerbar grænse som vi prøver at finde. Og det eneste vi finder er nuancer.

fingrer skrev:
Det jeg pointerer, er, at vi har at gøre med et fænomen, der fuldstændig bryder med ideen om et udelukkende mekanisk univers.

Tror nærmere at din pointe skulle have været, at vi har at gøre med et fænomen der fuldstændig bryder med ideen om et udelukkende objektivt univers.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 jun 2008 22:57 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 20 okt 2001 01:01
Indlæg: 2694
Geografisk sted: Påskeland
Lecabra skrev:
Prøv at forestille jer at det er en flydende overgang fra Subjektivt til objektivt. Hvor der midtpå er en uidentificerbar grænse som vi prøver at finde. Og det eneste vi finder er nuancer.


Jeg vil - igen igen igen - anbefale ALLE at læse noget Merleau-Ponty.

Hans filosofi er netop et forsøg på at formulere en slags radikalt ny metafysik der hverken lægger virkeligheden/sandheden i subjektet (idealisme) eller i objektet (materialisme), men som viser, at virkeligheden opstår i mødet/overgangen mellem de to.

Jeg har selv kun læst hans "Phénoménologie de la perception" (i engelsk oversættelse som "Phenomenology of Perception"), der var MEGET bevidstheds-udvidende for mig (han er sammen med Nietzsche og Kant en af de eneste filosoffer der har givet mig tanker/idéer som jeg er i tvivl om jeg nogensinde selv ville kunne finde på).
Her beskriver han bl.a. hvordan vi har et umiddelbart før-bevidst forhold til vores omverden vha. kroppen, der netop er bindeled mellem subjekt og objekt.
Hans filosofi beskrives flere steder som en "krops-tænkning", fordi han kobler kroppen sammen med bevidstheden og subjektet, og dermed overvinder skellet mellem subjekt/objekt, bevidsthed/krop og bevidsthed/omverden.

Jeg har læst, at han i de senere værker som f.ex. "L’Œil et l’esprit" forsøger at rykke grænserne for metafysikken/sproget/tanken endnu længere og ikke længere vil tale om "et subjekt der sanser", men bare skriver, at "sansningen finder sted". Dermed er sansningen fjernet fuldstændig fra (det bevidste) subjekt og rykket ud i grænselandet mellem subjekt og objekt hvor de kropslige relationer til omverdenen også er.

Jeg synes det lyder utroligt interessant, idet det nærmer sig en slags mysticisme/religion/poesi, fordi det ligger så langt fra den (naive?) common-sense-realisme/materialisme som de fleste af os vader rundt i til daglig.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 jun 2008 13:33 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 apr 2007 21:59
Indlæg: 57
Zarathustra skrev:
Jeg synes det lyder utroligt interessant, idet det nærmer sig en slags mysticisme/religion/poesi, fordi det ligger så langt fra den (naive?) common-sense-realisme/materialisme som de fleste af os vader rundt i til daglig.

Lyder meget intresant, men kan ikke se hvordan du kan linker det sammen med hverken mysticisme, religion eller poesi. Selvom det dog er langt fra det du kalder den naive common-sense-realisme/materialisme.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 aug 2008 14:00 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 11 aug 2008 11:53
Indlæg: 14
Geografisk sted: InterZone
at sætte sig i andres sted, uden at tage sig selv i betragtning? hvorledes kan man opnå Ydre bevidstheder? ... en bevidsthed slettet for selvbevidsthed.
Flest mennesker udgiver sig for at leve sammen med andre, i virkeligheden lever de kun for sig selv. Der er Solipsisme i os alle.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 nov 2008 04:07 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 dec 2004 10:01
Indlæg: 2016
I tvivl om eksistensen af andre bevidstheder en én selv? Er du overhovedet sikker på at "du selv" eksisterer? Hvad nu hvis det hele bare er bevidsthed der observerer bevidstheders bevidsthed osv?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 nov 2008 05:16 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 20 okt 2001 01:01
Indlæg: 2694
Geografisk sted: Påskeland
InnerNetExplorer skrev:
I tvivl om eksistensen af andre bevidstheder en én selv? Er du overhovedet sikker på at "du selv" eksisterer? Hvad nu hvis det hele bare er bevidsthed der observerer bevidstheders bevidsthed osv?


Prøv at læse noget Descartes. Det var ham med "Jeg tænker, derfor er jeg".

Selv hvis "det hele bare er bevidsthed der observerer bevidstheders bevidsthed", så må det som vi til daglig opfatter som vores egen bevidsthed jo eksistere på en eller anden måde (jf. Descartes' "jeg tænker derfor er jeg"). At den (måske) er del af en større bevidsthed ændrer jo ikke på at den tænker og dermed eksisterer.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 nov 2008 03:01 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 dec 2004 10:01
Indlæg: 2016
Nej men det er også egoets opstilte grænser jeg prøver at gøre opmærksom på. Er der overhovedet en forskel på du og jeg? Alt er et produkt af din bevidsthed og din bevidsthed er altings bevidsthed. Kvantefysikken er lidt inde på det også. At afstand i tid og rum er illusoriske og at ting kun er hvad de er fordi de observeres. O, du skønne underlige univers! :D Sov godt!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 feb 2009 16:00 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jan 2009 23:28
Indlæg: 7
Geografisk sted: in da club
Tanker er sjove at lege med.
Har du tænkt over at dit eget sind måske heller ikke er virkeligt?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 feb 2009 00:42 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 feb 2009 23:49
Indlæg: 59
Geografisk sted: Bunden af en Lyseblå SweetChiliSauce Flaske
Til dit spørgsmål lecabra...Øhmm, Jeg ved lidt om hvad du mener, for ca. et år siden, efter et forhold med sativa Skunk som min partner, var jeg meget sikker på at vores verden var virtuel, og at det enlig bare var min verden skabt til mig af "Andre Mennesker"(Super Magten), Altså jeg følte at der var andre mennesker, bare ikke i min virtuel verden. Sådan så hvis du forstiller dig af du enlig bare er i en verden skabt til dig, intet andet findes, kun en fortid som du kan huske og fået fortalt, men du ikke har deltaget i, kun lidt af det, og en fremtid som du selv bestemmer ved de ting du gør i nutiden, men det hele er bare en "verden" programmeret til din hjerne og underholdning...Nærmest som et computer spil. Tænk på at der er ting du kan lide og ting du hader, og så tænk på de ting du hader er "forhindringer" i dit liv, men hvorfor er de der? og at de ting du nyder og syntes er rare er underholding... og hvad er meningen i dit liv? ... at du skal leve det, men hvorfor? man kunne næsten godt forstille sig, eller jeg kan i hvertfald forstille mig, at mennesker og verdnen er lavet af... Mennesker. faktisk af at skrive det her er jeg begyndt at tro på det igen, lidt... men sidste gang jeg kom ud i den tanke gang gik det væk efter et par måneder... Men det vel en del af THCisme... :)


Top
 Profil  
 
 Titel: eXistenZ
Indlæg: 08 feb 2009 02:00 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 apr 2007 21:59
Indlæg: 57
Jeg vil foreslå jer alle at der finder solipsisme intresant lige at kaste et glimt på filmen eXistenZ da jeg finder relavant :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 feb 2009 02:06 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 apr 2007 21:59
Indlæg: 57
AlmostSalty skrev:
Til dit spørgsmål lecabra...Øhmm, Jeg ved lidt om hvad du mener..


Det minder meget om de tanker jeg har haft. Men da jeg ikke kan bevise det ene frem for det andet, vælger jeg at opfører mig som om jeg tror på eksistensen af den matrealistiske verden, da det virker meget bedre for mig i dagligdagen.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 feb 2009 14:17 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 feb 2009 23:49
Indlæg: 59
Geografisk sted: Bunden af en Lyseblå SweetChiliSauce Flaske
Det er fuldstændig det samme, som jeg gør. Der er ikke nogen grund til at gå at undre sig over ens eksistens, man skal bare nyde og leve livet. Jeg tror ikke, der er et svar på livet.. Man kan prøve at finde det, men det er ligesom viden; der er ikke et svar, man udvider bare sin intelligens, lidt ligesom med vores univers.

Mere er der ikke i det, altså ifølge min mening - jeg vil selfølgelig ikke forhindre nogle andre i, at finde svaret på livet :)

Og husk,
Vi ved mere om det ydre rum, end vi ved om vores egen hjerne,


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 feb 2009 03:03 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 apr 2007 10:46
Indlæg: 455
Geografisk sted: Ama'r
Hmm er det ikke mere en egoistisk dreven opfattelse som lyder lokkende af natur, med at være en del af alt, mennesker normalt har høje tanker om sig selv. Desuden går livet vel ud på at give det dybe og mening som Zara sagde det, tage i tivoli, lære noget, udvikle os, få børn, have en skøn dag osv. Så får man da noget ud af tiden, der er til at tag og føle på, i stedet for at diskutere noget hvor det egentlige svar ikke bør kendes af jer og derfor heller aldrig kommer til det?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 feb 2009 18:04 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 feb 2009 23:49
Indlæg: 59
Geografisk sted: Bunden af en Lyseblå SweetChiliSauce Flaske
Det er fucking skræmmene Solipsism, fordi nu'mere du tænker over det nu'mere tror du på det. Din hjerne prøve at finde et logisk svar og omsætter ting som f. eks
Blæste Nico skrev:
Hmm er det ikke mere en egoistisk dreven opfattelse som lyder lokkende af natur, med at være en del af alt, mennesker normalt har høje tanker om sig selv. Desuden går livet vel ud på at give det dybe og mening som Zara sagde det, tage i tivoli, lære noget, udvikle os, få børn, have en skøn dag osv. Så får man da noget ud af tiden, der er til at tag og føle på, i stedet for at diskutere noget hvor det egentlige svar ikke bør kendes af jer og derfor heller aldrig kommer til det?

Det ville jeg kunne omformelere til at det er "programmet" eller "universet" prøver at overtale mig til at det ikke er en "Verden skabt til mig"...


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 feb 2009 19:31 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2009 16:30
Indlæg: 25
Geografisk sted: Den frådige dal
Jeg kan virkelig ikke se pointen i solipsisme, da det virker fuldstændig ulogisk at gå ud fra at du teknisk set er den eneste der er bevidst om noget, tænker, lever og har et ægte liv, hvad skulle alle andre så være, hvis de ikke var som dig, skulle de være en slags dyr uden evne til at opfatte noget. i så fald hvad lever man så for, hvis man det var meningen at man skulle gå igennem livet uden at kunne påvirke og blive påvvirket af andre undtagen på et fysisk plan så var der sgu ikke meget at leve for. Jeg har også svært ved at forstå den del med, at en samtale er overflødig idet at man allerede ved hvad det andet såkaldte individ har at sige, så burde man vel ikke kunne blive overrasket af andres påfund, da det jo egentligt ikke er noget nyt for ens sind. og uanset hvad så må andre personer værre i stand til at påvirke en ''solipsist'' i en voldsom grad da solipsisten må have fået idéen/tanken om at værre solipsist fra en anden persons bevidsthed, derfor hvis man skulle værre 100% solipsist skulle man ikke selv være klar over det, men bare have en stærk over bevisning om at man var den enste med en bevidsthed.

Jeg ved ikke hvor meget af det jeg har skrevet giver mening :?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 feb 2009 02:12 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 20 okt 2001 01:01
Indlæg: 2694
Geografisk sted: Påskeland
Dovne gøgler skrev:
Jeg kan virkelig ikke se pointen i solipsisme, da det virker fuldstændig ulogisk at gå ud fra at du teknisk set er den eneste der er bevidst om noget, tænker, lever og har et ægte liv, hvad skulle alle andre så være, hvis de ikke var som dig, skulle de være en slags dyr uden evne til at opfatte noget. i så fald hvad lever man så for, hvis man det var meningen at man skulle gå igennem livet uden at kunne påvirke og blive påvvirket af andre undtagen på et fysisk plan så var der sgu ikke meget at leve for. Jeg har også svært ved at forstå den del med, at en samtale er overflødig idet at man allerede ved hvad det andet såkaldte individ har at sige, så burde man vel ikke kunne blive overrasket af andres påfund, da det jo egentligt ikke er noget nyt for ens sind. og uanset hvad så må andre personer værre i stand til at påvirke en ''solipsist'' i en voldsom grad da solipsisten må have fået idéen/tanken om at værre solipsist fra en anden persons bevidsthed, derfor hvis man skulle værre 100% solipsist skulle man ikke selv være klar over det, men bare have en stærk over bevisning om at man var den enste med en bevidsthed.

Jeg ved ikke hvor meget af det jeg har skrevet giver mening :?


Det er ikke som sådan "ulogisk" at være solipsist, da det "i princippet" lige så godt kunne være tilfældet at ens egen bevidsthed var den eneste eksisterende som det kunne være tilfældet at der eksisterede andre bevidstheder. Det er ikke en nødvendig sandhed at der eksisterer andre bevidstheder, og det er ikke en logisk selvmodsigelse (en kontradiktion) at benægte eksistensen af andre bevidstheder.
Det er en central pointe i diskussionen - du kan ikke bruge logik hverken til at argumentere for eller imod solipsismen.
Du kan bruge argumenter som "det virker mere naturligt at tro at der findes andre bevidstheder", men det er jo ikke et særligt stærkt argument for at det er sandt. Folk har også engang syntes det virkede mest "naturligt"/"fornuftigt" at jorden var flad.

Mht. dit argument om at man ikke burde kunne overraskes af "andres" påfund hvis man var den eneste bevidsthed der eksisterede, så kunne jeg forestille mig at solipsisten vil sige noget i stil med: "Jamen du kan jo også blive overrasket når du husker ting du har glemt. Og du kan blive overrasket når du gennem samtaler med en terapeut lige pludselig indser at du har fortrængt minder eller tanker til din underbevidsthed. Så i princippet kunne de ting andre mennesker siger være ting der foregår i din underbevidsthed".
Ligesom den måde personen i "Fight Club" bliver overrasket over alle de ting han selv har gjort "som" Tyler Durden.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 205 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 11  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team