Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jun 2025 23:04

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 45 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Der er mange "new-age" folk der taler om "energierne". Jeg taler selv om dem, men jeg ved egentligt ikke helt hvad de er. Altså efter min mening, så kan det meste forklares udfra en videnskabelig forklaring. Men jeg har på fornemmelsen af at "energierne" i new-age forstand ikke er elektriske spændinger.
Men hvad er de så?

Giv din forklaring, hvis du også mener de findes :wink:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Infected Cope skrev:
Der er mange "new-age" folk der taler om "energierne". Jeg taler selv om dem, men jeg ved egentligt ikke helt hvad de er. Altså efter min mening, så kan det meste forklares udfra en videnskabelig forklaring. Men jeg har på fornemmelsen af at "energierne" i new-age forstand ikke er elektriske spændinger.
Men hvad er de så?

Giv din forklaring, hvis du også mener de findes :wink:

Jeg vil mene, at det er et overvejende psykologisk og/eller religiøst begreb. Indtil dato har jeg aldrig set et succesfyldt forsøg på at kvantificere disse "energier". Mange new agere har til skiftende tider talt om alle mulige typer af kendte energier, men ofte har undersøgelser vist, at der ikke rigtig blev målt noget elektricitet, radiobølger eller hvad nu den konkrete påstand var.

Det betyder ikke, at termen "energi" er uanvendelig i psykologisk og åndelig forstand. Som mennesker er det langt hen ad vejen meningsløst at tale om atomer, celler eller enkelte neuroner og receptorer: de analytiske enkeltheder sammenfatter ikke altid den totale sum af en oplevelse. F.eks. er det i bund og grund nytteløst at tale om enkelte synapser i hjernen, men en mere malende beskrivelse af det at være "høj" er ofte mere gavnlig. Og hvordan kan du snitte 2 gram ud af et menneskes lever og så putte det under et mikroskp og sige, at du nu har "forstået leveren"? Nej vel :)

Men det at tale om "energier" kan lynhurtigt blive noget "fluff", og det kan misbruges af new agere, religiøse osv. Mest af alt dækker det efter min mening over følelser og kropslige tilstande, som vi er i stand til at erkende bevidst. Det kan forplumre en egentlig erkendelse, når man taler om et diffust, umålbart og i øvrigt dårligt defineret begreb som "energier". "Energier" har lidt den samme signatur som "Gud" og kan godt antage en slags "residual position": det virker lidt som om udtrykket bliver brugt, fordi vi egentlig ikke aner, hvad pokker vi taler om, men alligevel har brug for et eller andet til at sætte ord på det ukendte. I sådan noget som Feng Shui er det helt tåbeligt anvendt - som om indretningen af ens sofagruppe betyder noget for "energierne i rummet". Den slags er totalt fup, og den eneste grund til at det virker, er efter min mening, at det altid giver et frisk pust at 1. rydde op, 2. stille møblerne lidt anderledes. Men det er ikke en videnskab, sådan som Feng Shui guruerne påstår.

Det betyder dog ikke, at det er udelukket at videnskaben i morgen finder en hidtil ukendt, målbar energi. Det er blot - givet vores nuværende viden - relativt usandsynligt. Jeg sætter i hvert fald ikke mine penge på det :)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Laniakea Supercluster & The Surrounding Area
for mig er energierne ik kun fysisk energi, men også åndelig..

i stil med "the force" fra starwars, som de oprindeligt har fra shaolin munkene ;)

jeg mener bestemt der er noget om det, kig bare på hvordan de munke ka træne deres kroppe op..

ka ik beskrive det på andre måder, da det i bund og grund er en tros sag..

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Kbh
Når jeg bruger ordet "energier" mener jeg de signaler man udsender til hinanden eller som nogle mener de opfanger for "gud"..

Jeg mener at nogle mennesker er mere følsomme overfor disse ting end andre. Vi opfanger eks. hurtigt hvis en af vores medmennesker er triste eller glade. Det kan ses på deres reaktioner eller væremåde. Men når jeg mener signaler så mener jeg den udstråling man udsender, eks kan jeg tænke på noget godt og udstråle selvtillid, men selvom jeg forholder mig kold udtryks mæssigt så kan jeg alligevel se at folk kan mærke det.. Eks vis damerne :P

Hvis man skal erstatte ordet energier vil jeg nærmere bruge d.6 sans..
Eller en evne. For mit vedkommende har det gavnet mig meget men også været mindre behagelig..

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
CosmicMind skrev:
Vi opfanger eks. hurtigt hvis en af vores medmennesker er triste eller glade. Det kan ses på deres reaktioner eller væremåde. Men når jeg mener signaler så mener jeg den udstråling man udsender, eks kan jeg tænke på noget godt og udstråle selvtillid, men selvom jeg forholder mig kold udtryks mæssigt så kan jeg alligevel se at folk kan mærke det..

Det har så nok også noget med vores kognitive skemaer at gøre.. Altså hvordan din opfattelse er af udtryk som du omtaler..

/Bluagh!!!

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Kan du uddybe det en smule.. :idea:

Det jeg mener med at være kold er at stråle uden at give udtryk for det..

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Orbit Earth
Min forestilling/overbevisning om det jeg kalder energier, er at det er 'gud' eller den livskraft som ligger bag alt. Jeg har forsøgt at beskrive det i denne rapport og også i en gammel 2c-b rapport. Jeg tror ikke den kan måles kvantitativt, da måleappearaturet vil være en og samme ting som det målte, men kun erkendes 'åndeligt'. Jeg betragter heller ikke de energier man ser på psykedelika som at være selve Energien, men kun en visuel afbildning. Jeg er dog enig i at 'energier' er et ret vagt begreb, men jeg mener ikke det er muligt at beskrive 'energien' tilfredsstillende med ord.

Citat:
The tao that can be described
is not the eternal Tao.
The name that can be spoken
is not the eternal Name.
-tilfældig oversættelse af intro'en til Tao Te Ching

Jeg faldt dog over denne MDMA & 2C-B rapport i Grof's 'Introduktion til den indre rejse' (s.327 i Lumbyes oversættelse) i dag som jeg synes beskriver min egen forestilling om energien ret godt, bedre end jeg selv kan formulere den i hvertfald.

Citat:
Det var, som om jeg svævede adskillige lag af forvirrende virkelighed over en stor, hylende lyskilde. Efterhånden som lag af misforståelser, fordrejninger, illusioner og samstemmighed spredte sig som en tåge, der letter, lød lyden højere og højere. Det var den stegende varme fra et buelys på milliarder af volt, det var et brøl fra tusinde sole, det var lyden af universet i lys lue. Efterhånden som det blev tydligere, var det en uhyre rund bold, som jeg nu kredsede omkring. At kalde det hvidt lys, ville være at gøre dette lys til et monokromatisk blegt klatmaleri. Det flammede med en urudstråling og med en intensitet, der var absolut.
Jeg fik at vide - ikke gennem sproget, men gennem medfødt erkendelse - at denne brølende eksplosion var selve livet. Den hylede og pulserede gennem alt levende, og den var kilden til livets krystallinske bevægelse. Det var forløberen for den oprindelige kugle af stjernesæd, der eksploderede og skabte alt, hvad der eksistere i vort "stor-bragende" eller - afhængig af vores kosmologi - pulserende univers. Og det flød gennem mig. Det var, som om jeg var forbundet med det med en umådelig skælvende optisk tråd af ikke bare lys, men energi.
Dette var en præreligøs oplevelse. Religion forekom nu overflødig ved siden af det at være i denne livskildes nærhed. Spiritualitet var blevet en svag repræsentation af livets raseri og kraft. Det var ikke ærefrygtindgydende, det var ærefrygt i sig selv. Det var ikke guddommeligt, men gudsprocessen gud-gørende. Det var ike god-ligt, men var på den måde, det var, det var det rene absolutte, der ikke var rigtig eller elskende eller venligsindet, men var lige på den måde, det var: levende liv.
Selvfølgelig elsker man alle andre levende væsener. Selvfølgelig føler man, at alt det skabte er helt i orden. Selvfølgelig er vi ikke alle forenede. Vi er simpelt hen alle sammen dele af livets ild. Hvis denne kilde af energi, der flyder igennem os, ikke eksisterede, ville vi heller ikke eksistere. Kærlighed, spiritualitet og fred følger af denne oplevelse lige så sikkert, som at ét åndedræt fører til et andet. Ingen store armbevægelser. Det er blot vores natur.

New age enough for ya? :P

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Ja er enig med dig. Jeg mener også at energier er livskraften bag alt (gud), men også er overalt. Som han beskriver:

Citat:
Det var, som om jeg svævede adskillige lag af forvirrende virkelighed over en stor, hylende lyskilde. Efterhånden som lag af misforståelser, fordrejninger, illusioner og samstemmighed spredte sig som en tåge, der letter, lød lyden højere og højere. Det var den stegende varme fra et buelys på milliarder af volt, det var et brøl fra tusinde sole, det var lyden af universet i lys lue. Efterhånden som det blev tydligere, var det en uhyre rund bold, som jeg nu kredsede omkring. At kalde det hvidt lys, ville være at gøre dette lys til et monokromatisk blegt klatmaleri. Det flammede med en urudstråling og med en intensitet, der var absolut.

er energien synlig. Jeg mener bestemt også at der eksistere energi som ikke kan ses. Det er den jeg mener forgår mellem mennesker, men alt for få har opdaget da de ikke har åbnet op for deres sind eks via psykedelia. Eks hører man tit om mennekser der oplevet skræmmende fornemmelser hvis deres nærmeste er kommet ud for en ulykke eller død. Mener bestemt at man udsender signaler mellem hinanden og at man kan påvirke disse. Ligesom kemi mellem mennesker..

Har læst dine rapporter.. du beskriver aya-chakraet/det 3. øje..? Kan du uddybe?

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

CosmicMind skrev:
Har læst dine rapporter.. du beskriver aya-chakraet/det 3. øje..? Kan du uddybe?

Jeg kan prøve, aya-chakraet befinder sig i mellemrummet mellem øjenbrynene. Jeg har praktiseret flere former for chakra-meditation, en af dem går ud på at starte med at fokusere opmærksomheden på rod-chakraet som ligger et sted nederst på rygraden. Og visualisere farven rød, som tilhører dette chakra, man kan så fornemme at den nederste del af kroppen begynder at svinge med denne farve. Man forestiller sig så at der vokser nogen rødder, som forgrener sig ned gennem benene, ud gennem fødderne og langt ned i jorden, og så begynder man at suge/lade energi flyde op gennem rødderne til chakraet, det giver en varm følelse. Man flytter så opmærksomheden til det 2. chakra ved kønsorganerne og lader energi flyde derop og 'genfylde' det mens man visualiserer farven orange. På samme måde fortsætter man op gennem de resterende 5 hoved-chakras med deres dertilhørende farve. Jeg synes det er en udmærket øvelse og giver hurtigt en fornemmelse af hvor de forskellige chakras er placeret. En anden er at flytte opmærksomheden til et chakra, og forestille sig man kigger ud og perceperer verden gennem dette chakra. Eller man kan flytte energi rundt mellem chakraerne f.eks fra rod-chakraet til det 3. øje. Under disse meditationer har jeg tit følt en prikkende fornemmelse når jeg har fokuseret på det 3. øje, som om man så småt var ved at lave hul igennem ud til verden, men det lykkedes mig aldrig at 'presse' mig igennem. Ikke før mit 2c-b trip som er beskrevet i rapporten. Men ens synsoplevelse ændrer sig markant, og den normale synssans træder ud af kraft, og jeg oplever det som at se ud gennem et hul. I nogen uger efter trippet kunne jeg åbne det 3.øje gennem meditationen og havde deciderede hallucinationer/visioner, men det har ligesom lukket sig lidt igen siden. Jeg kan stadig delvis åbne det hvis jeg fokuserer på det, så sker der en ændring i min synsoplevelse, jeg kan let 'fremprovokere' visuals af energier i 'normal' tilstand, men det er i en blanding af mit normale syn og så det 3. øje, det er ikke lykkedes mig fuldstændig at overdøve de normale synssanser siden. Jeg har dog en ide om et blindfolded trip, altså et trip med åbne øjne men i total mørke har massivt potentiale, og jeg har bestilt en Mindfold ved alexgrey.com, som jeg glæder mig til at lege med.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Hvordan bruger du chakra systemet Third?
Som et maal i sig selv, som middelet til at opnaa noget, eller som et begyndende hjaelpemiddel til at gaa dybere ind i nogle meditative faenomener?
Det virker lidt som det andet jeg naevner, men jeg vil lige vente og se dit svar foer jeg gaar videre.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

@Kerfuffle
Tjaeh, godt spørgsmål :)
Jeg betragter det ikke som et mål i sig selv, men som et værktøj til selvdiagnosticering/healing og yderligere fordybelse. Jeg har som sådan ingen fastlagte mål jeg stræber efter med min meditative praksis. Jeg går derfor også ret usystematisk til værks og chakra-meditation er kun en ud af mange jeg har arbejdet lidt med. Ovenstående var ment som en slags n00b-guide til at bekendtgøre chakraerne og særligt aya-chakraet som CosmicMind bad om en uddybelse af. Men jeg tror det kan være middel til at opnå en permanent åbning af det 3. øje, eller i hvertfald så det kan åbnes 'at will', så jeg ligger nok et sted mellem din 2. og 3. mulighed.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Ok.
For chakra systemet er netop bare til en begyndelse til meditering. Derfor er det imo en farlig ting at fiksere sig for meget paa, men som guide til at komme igang kan det vaere godt.
Jeg vil saa igen spoerge om hvad du mener en 3. oeje aabning indebaerer. For det er et faenomen som er ret omstridt nemlig. Imo indebaerer det et "egotab", og derved bliver det viljesbegreb du snakker om til et problem, da den vilje typisk ligger til ego'et.

Titel:
Relativistisk båthorn

ThirdEyeFlood skrev:
New age enough for ya? :P

Go' quote du kom med der :) (den fra bogen)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

@Kerfuffle
Jeg ser det 3. øje som en indgangsdør til det kollektivt bevidste/ubevidste, men må give dig medhold i at det nødvendigvis indebærer et egotab, så min 'at will' formulering skynder jeg mig lige at trække tilbage. Men æh så har jeg sgu ikke lige nogen bud på hvad man konkret kan opnå med chakra systemet :? Men det var sikkert også pointen ;)

Titel:
Medlem

Chakra-meditation går i princippet ikke så meget ud på at meditere, men er mere et udviklingsværktøj til udrensning af evt. ubalancer og til at afstemme chakraerne efter hinanden. En permanent åbning af Ayna chakraet som det rigtigt hedder, kan opnås ved at løfte den energi der løber i den æteriske genpart af rygraden, nemlig Sushumna kanalen og ved vedvarende energiarbejde og meditation rejse Kundalini-energien der fra start af ligger slumrende i rodcenteret. Det er så meningen at den søgende aspirant herfra søger at rejse energien op igennem chakrasystemet hvor den brænder ubalancer væk ofte under store kvaler hvis man ikke ved hvad man gør. Derfor er det vigtigt med kendskab til rette teknikker og med en mester at rådføre sig med. Jeg mener nu ikke at man skal lade sig skræmme af alle de skrækhistorier der er omkring ufrivillige Kundalinirejsninger og kundalinirejsninger i forbindelse med uhensigtsmæssigt meditation. Frygt er den værste modstander man kan stå overfor og det er bedre at væbne sig med viden og således mane frygten i jorden. Selv har jeg i en årrække praktiseret som healer og det er jo i høj grad energiarbejde som du snakker om Cope. Det menneskelige energisystem består ligesom et elektrisk kredsløb af en minus og en pluspol. Den negative, feminine energi(gudinden), trækkes op fra jorden igennem fødderne, via de store meridianer( lidt ligesom energi pulsårer) op gennem benene og trækkes ind i rodcentret, der da også repræsenterer aspekter såsom jordforbindelse og evnen til at overleve. Jeg vil ikke her komme nærmere ind på hvad de forskellige chakraer repræsenterer, da der findes masser af udemærket tilgængelig viden om emnet. Men ihvertfald så løber den negative energi op igennem rygsøjlen og energien forfines. Der er i den åndelige litteratur delte meninger om hvoledes kredsløbet ser ud, men jo mindre modstand der er på vej op igennem chakraerne, jo mere energi når igennem systemet hele vejen op til kronechakraet og ud igennem issen og op til et stort chakra beliggende et godt stykke over hovedet. Herover ligger hvad jeg for nemhedens skyld betegner som pluspolen. Plus polen er den maskuline energi(guddommen) og den bringes ind i systemet når man arbejder med sig selv ved f.eks lysmeditation, der jo går ud på at trække lys ned igennem kronecentret og føre det ned igennem energisystemet(chakraerne) og ned i jordens midte(minuspolen) for derefter at bringe den op igennem systemet igen. Når man således forfiner energien og bringer stadigt større mængder energi ind i kredsløbet, og samtidigt tænker og handler rent, så tilføres hele ens energikredsløb stadig større mængde energi i højere og højere frekvenser og dette medfører med tiden åndelig vækst. Hvilket bedst kan beskrives som at man udskifter en 20 watts pære med en 100 watts pære eller lignende. Man får mere lys! Forstår man at holde sit kredsløb, sine chakraer med dertil hørende aspekter, rene og ikke bruger sin energi negativt( frygt, vrede eller sorg og bekymringer mm.) så vil den øgede energimængde til rådighed i kredsløbet kunne vække og drive latente evner i de forskellige chakraer eks. Clairvoyance af forskellig art, telepati, telekinese mm. siger den esoteriske videnskab, og man er på vej imod oplysning, selvom vejen er lang. Det er mere kompliceret end som så, men jeg har prøvet at koge det ned og stadig få essensen med. Dette var bare to overordnede typer energier. Der findes jo mange andre da alt jo rent faktisk er energi. Men alle andre typer energier er aspekter af dette feminine/maskuline, plus/minus kredsløb, der er ånden der manifesterer sig i stoffet. Vi er således alle ånd(en del af det guddommelige) der ved at bringes ned i frekvens manifesteres fysisk og således har muligheden for at opleve sig selv som værende adskilt fra altet og at være et individ. Igennem mange liv vokser man så indtil man til sidst når tilbage til sin guddommelige natur, nu med større erfaring, hvorefter man trækker sig tilbage til de højere åndelige planer hvor en ny udviklingscyklus påbegyndes. Universet der udvider sig og vokser, er ånden der manifesteres fysisk, fra de indre planer(astral,mental og Buddhistiske planer) og udefter indtil maksimal vækst på dette stadie er nået. Herefter kollapser universet og trækkes fra det fysiske plan udefra og indefter igen. Dette er selve universets natur og man kan kalde det guds ind og udånding. Alt følger dets eksempel og foregår i cyklusser på denne måde. Dette er ihvertfald den esoteriske model af verden og universets opbygning, som jeg finder rigtig og som passer udemærket til min model af verden :D . Andre har naturligvis ret til at have anderledes meninger om dette. Vi skaber selv vores egen virkelighed! og dette er i virkeligheden det vigtigste energiarbejde efter min mening, nemlig om vi vælger at udfolde vores højeste talenter og evner. Om vi tænker, taler og handler rent og derfor manifesterer positive energier i vores liv. Eller om vi skaber nedadgående udviklingsspiraler hvor den tilgængelige energi i vores kredsløb og i vores liv, bliver mindre og mindre og lavere og mere grumset i sin natur. Man kan vælge at skabe eller at skabe sig!
Men husk..

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Jeg har indtil videre ikke mødt nogen mennesker der har givet mig en overbevisende forklaring på- eller beskrivelse af "energierne".

For mig er det bare pseudo-religiøst new age-vrøvl, der benyttes af folk, der er for tågede eller dårligt formulerede, til at beskrive ting som empati, underbevidst aflæsning af kropssprog osv..
Begrebet er så tåget, at det kan bruges om hvad som helst. Tit bruges det i efterrationalisering, der minder mig om folk der siger "jeg vidste du ville sige dét", når man har fortalt sit stjerne-tegn. Eller samtaler mellem folk der forløber: Person1: "Tænker du på dét jeg tænker på?" Person2: "Jaaa" Person1: "Wow!"

Jeg anser mig selv for at være spirituel på nogle punkter, og mener ikke, bevidstheden kan reduceres til fysiologiske processer, men når jeg hører ord som "energier", får jeg lyst til at kronrage mig, købe et haglgevær og begynde at nedskyde tilfældige gøglere på Nørrebrogade.
Jeg synes, det er sørgeligt, at der tit er en uløselig forbindelse mellem tågede syrevrag og "spiritualitet". Hvorfor kan man ikke være velformuleret i sine beskrivelser som William Blake eller Aldous Huxley?

Titel:
Medlem

Alt er energi! :D

Titel:
Dedikeret medlem

Zarathustra skrev:
Jeg synes, det er sørgeligt, at der tit er en uløselig forbindelse mellem tågede syrevrag og "spiritualitet".

Jvf. tråden "Hvad er din filosofi om døden?" vil jeg bevæge mig til et plan, hvor det er nok at sige: "word up, bro!" 8)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Zarathustra: Man kan bruge energierne i forskellige sammenhængen, i tilfældet jeg skrev om før bruger jeg ordet for at beskrive den kontakt der er knyttet mellem mennesker. Ikke bare empati men en kraftigere evne til at leve sig ind i folk. Jeg mener at jeg via psychedeliske trips har styrket denne evne, i sådan en grad at jeg har egnormt let ved at læse folk.. Dog er dette aftaget med tiden, på godt og ondt da det til tider også kunne være en smule skræmmende. (og jeg ikke har trippet længe)

Det lyder til at du har et meget firkantet billede af verden. Måske lidt ateist over dig :?: Nu ved jeg ikke om du har trippet før hvis ikke vil jeg med glæde brygge en kop the med lidt guf i. Så skal du se energier.. :mrgreen:

Istedet for at for at brokke dig over at folk ikke skriver som William Blake eller Aldous Huxley, syntes jeg du skulle bidrage med din mening om netop dette så vi kunne hører lidt fra masteren selv..
Man skulle næsten tro du var min dansk lærer :roll: Det er ikke dig lena vel?

mht energier så tror jeg ingen rigtigt kan give et præcist svar, da der findes mange forskellige former. Men når det handler om spirituel energi, så er jeg overbevidst..

Titel:
Medlem

alt det der fis er jo også bare ord og gøgl!
Hvad mener du/i energierne Cope snakker om er?
Hold jer dog for f.... til emnet!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 45 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]