aliaarhus skrev:
Vi har vores instinkter... det er det eneste vi kan være sikre på, det er det eneste naturlige.
Vi kan også være sikre på at vi har noget som er højere end hvores instikter, som er et levn fra hvores fortid, udviklingen skrider frem og det samme gør mennesket
Vi har ikke blot instikter, vi har også drifter, drift efter livet f.eks.
Vi har begær, efter mad og efter sex, vi vil gerne nyde tilværelsen
Vi har noget som hedder ønske, om en mere tryg verden f.eks. eller at vi får en gave vi længe har ønsket os
Det er f.eks. højere med ønsker end instikter
Et instikt kan f.eks. være hvis der lynhurtigt kommer en person for at banke os ned og vi så reagere promte og smækker ham ned med et slag i ansigtet....
Men et ønske om f.eks. at være bedre til at hjælpe andre, det kan vi også være sikre på....
Hvis vi går endnu højere, en slags metamorfose af begær, så kan vi sige at vi har fortsæt, dvs. ønsket om at gøre en handling bedre, at blive bedre til at håndtere situationer med andre, at blive til mere hjælp for hvores omgivelser og os selv... Det er højere end begær f.eks.
Ud over disse findes to trin og det sidste er den aktuelle handling udfra fortsættet
Vi kan altså kultivere hvores begær, vi kan sublimere dem så vi kan forbedre os...
Det kan dyr ikke...
aliaarhus skrev:
Du må acceptere at verden ikke er perfekt. Ligesom der findes betænksomme mennesker, findes der også voldelige mennesker. Den cocktail kan du ikke undgå, lige meget hvor du søger hen.
Du har ret...
aliaarhus skrev:
Livet er som det er. Selvfølgelig kan du synes det er forkert at gøre det, og det synes jeg også, men det er ikke ensbetydende med at andre mennesker skal påtvinges den holdning. Det er især langt ude, hvis man begynder at straffe mennesker, fordi de har gjort noget der ifølge andre er umoralsk, uetisk, imod loven eller syndigt.
Naturligvis skal de ikke tvinges, men hvis de dog bare friviligt ville forstå det

Men altså jeg går heller ik ind for straf, jeg er imod dødsstraf
Men samtidig gør jeg ind for at vi er nød til at beskytte mennesker imod f.eks. folk som Peter Lundin og andre psykopatiske massemordere
De skal ikke straffes, de skal bare bures inde
Færdig arbejde...
F.eks. ville du sikkert selv synes at en person som havde tævet en af dine venner ihjel skulle i spjældent right?
Det nytter sq ik rigtig at hævne sig, for så går det bare ud over vedkommendes familie og ens egen hvis det blir opdaget...
Der er alt for meget blodshævn hvilket blandt andet har ført til den situation vi har i mange krigshærgede lande...
Hævn bliver til mere hævn..
aliaarhus skrev:
Jeg skal have lov til at have mine egne unikke holdninger... måske har jeg slet ikke lyst til at dele holdninger med andre mennesker, og dømme hvad der er rigtigt og hvad der er forkert.
Naturligvis er det din egen sag
Citat:
For mig er moral f.eks. at hjælpe en person som er kommet til skade og kalder på hjælp
Jeg er enig, men du kan, igen, ikke påtvinge andre til at gøre det.
aliaarhus skrev:
I nogle lande bliver man straffet (hårdt endda!), hvis man ikke hjælper en person i nød (forskellige regler til forskellige situationer) - jeg kan godt følge dig i at man bør hjælpe vedkommende, men det er igen forkert at påtvinge andre den holdning.
Ja, men samfundet skal også fungere, vi er afhængige af hinanden og hvis ingen gider at hjælpe så er vi fucked som samfund
Det er helt pragmatisk, vi er nød til at have visse leve regler når vi er flere sammen, det er ikke til at komme udenom, det kan ikke undgås, der vil altid være skrevne eller uskrevne regler i ethvert fællesskab
aliaarhus skrev:
Jeg kan sagtens følge dine pointer, og jeg kan være enig med dig i mange ting, men moral, etik, religion og politik er menneskeskabte. Det må vi erkende.
Ja det er de måske, men mennesket er ikke skabt af mennesket, men af højere magter...
Derfor er vi også afhængige af disse og hvores beslutninger vil tage farve af andre magter som står på et andet trin og det hvadenten vi erkender dem eller ej...
Ånder findes...
Venlige og mindre venlige...
Det er sq ik noget jeg finder på...
Måske er jeg tosset vil nogen mene men jeg har set bevis nok til at være helt overbevist
aliaarhus skrev:
Mennesket skal have frihed til at gøre hvad det vil... mennesket skal have frihed til selv at finde sin spiritualitet og ikke blive påtvunget en religion, som det sker med så mange jøder, kristne og muslimer. Det skal være op til den enkelte at tolke verden og dens opbygning, og dermed hvad der er rigtigt og forkert.
Der er jeg helt enig....
De skal ikke tvinges, men de skal oplyses
Hvis ingen fortæller dem sandheden, så lære de den ikke at kende medmindre de aktivt opsøger den og hvis de ikke kender den så kan de heller ikke opsøge den, for de ved ikke hvor de skal lede
Jeg går ind for religionsfrihed, men vi skal have lov til at kunne debatere hvores forskellige synspunkter uden fare for at blive straffet
aliaarhus skrev:
Dette kan muligvis betyde en total opløsning af samfundet, men sådan er det... andet ville ikke være frihed, som vi snakker så meget om i vesten. Vi fejlfortolker friheden. For mange er frihed at tjene penge og eje ting.
Det kommer an på folk
Gør de det rigtige så er der ikke så mange problemer
Men mister de værdierne og respekten så står det for fald...
En nu kultur vil rejse op af asken..
Alle kulture har en opgang og en nedgang...
Sådan er det nu engang
Men jeg står stadig fast på at en kulturs holdepunkt og styrke er den fælles åndelige begejstring for de ædle og moralske normer som holder det pågældende folk sammen.
Idag er der mange impulser som skiller folk fra hinanden og desperat forsøger samfundet at holde sammen, trods koruption, magtmisbrug og skandaler...
Lad os se hvordan det udvikler sig de næste 10 år...
JEg har allerede en profeti at der vil ske meget de næste par år som vil skabe store omvæltninger, brikkerne er ved at blive sat på plads, nu må vi se hvordan dronningen bliver flyttet hen
Måske vi skal gå tilbage til Monarkiet
Måske noget helt andet
En ting er ihvertfald sikkert, det repræsentative demokrati udvikler sig ikke hen imod mere demokrati men mere aristokrati og klassedeling...
Klassekampen er også en misfortåelse, fordi de gamle klasser er ikke aktuelle selv om de virker, systemet køre videre, indtil det bliver afbrudt og det vil koste blod sved og tåre for at få hjulene til at dreje igen og helst den rigtige vej...
Fremskridtet må ske uanset hvad, de gamle stivnede former må gøre plads for de nye