Levose skrev:
Well. Jeg er interesseret i, om I psy-folk tror på noget - en religion, that is.
...
Kan godt være, jeg står rimelig alene med den her slags tro på boardet, men jeg vil godt lige pointére, at der er milevidt fra det, jeg tror på, til Ruth Evensen og Paven. Jeg tror på evolutionen, jeg tror på big bang. Men samtidig er der, IMO, noget som ligger "over" det, som jeg så vælger at kalde Gud.
Ideelt så tror jeg ikke på noget. Når én eller anden ide, popper ind i mit hoved, eller når andre kommer med påstande om verdens tilstand, så kræver jeg én eller anden form for beviser for det. Tro er intet andet end at
føle sig overbevist om noget i fraværet af beviser.
Det er klart, at der er ting, jeg ganske enkelt ikke ved, men jeg har det faktisk godt med de fire åh-så-svære-ord: "det ved jeg ikke".
Jeg behøver ganske enkelt ikke postulere - på intet andet end en blind tro i fraværet af viden - at der ligger en "Gud" derude i det ukendte. Denne residuale Gud, denne God of the Gap (for at låne fra Dawkins) er endog nytteløs. Før det første er denne gud konceptuelt sårbar overfor viden, og vi har set viden og videnskab dræbe mange inkarnationer af The God of the Gaps. For det andet giver det mig ingen glæde, ingen viden, ingen magt og ingen nytte at kalde det ukendte for "Gud".
Enhver kan jo ganske enkelt spørge sig selv på et videnskabeligt ukendt område "hvilke fordele det giver at postulere, at det i så fald er Gud, der har gjort eller skabt denne ukendte ting"? Svaret er jo "ingen verdens ting". Tænk på slagsmålet mellem Intelligent Design og evolutionsteorien. For Satan da hvor var de kristne kry, dengang de kunne pege fingre af "the bacterial flagellum" og høre videnskabsmænd indrømme "det ved vi ikke". "HAH!", sagde de, "så må der ligge en intelligent designer bag". Det eneste vi skal bemærke her, er at idioten stopper sin hjerneaktivitet det øjeblik "beviset" for en designer er fundet. Så Gud lå i dette hulrum i vores viden, for blot et blive myrdet på det voldsomste, da videnskabsmænd 1-2 år senere knuste ID argumentet eftertrykkeligt.
Jeg ville være at klassificere som ateist, men igen, vi er ALLE ateister i én eller anden forstand. Selv de kristne er ateister. Og vil man til bunds i den sag, så er det nemt nok. Den kristne skal sådan set bare selv svare på, hvorfor han ikke tror på Poseidon, trolde, feer og Himmelske Te-potter, for så har han det præcise svar på, hvorfor vi "ateister" ikke tror på den Bibelske Gud. Vi er kun ateister i den forstand, at vi også tilføjer DERES Gud til listen af ting, som vi ikke tror på. I det hele taget er "ateisme" intet andet end de lyde, som enhver intellektuelt hæderlig person grynter, når han eller hun konfronteres med mystiske postulater.
Bevares, en "Q" entitet - som taget ud af Star Trek - kunne dukke op, og så ville man måske genoverveje sine positioner (selv om jeg satme ville være ked af, at Gud lignede John DeLancie!). Men indtil videre er der jo ikke skyggen af bevis for at Gud skulle eksistere i nogen form.
Endelig en kommentar til den der tanke om, at videnskab og tro jo er to helt vidt forskellige ting, der slet ikke udtaler sig om de samme ting, eller hvor man siger at videnskaben slet ikke kan udtale sig om åndelige spørgsmål, mens troens teologer er eminent udstyrede til at gøre dette.
I et ord: bullshit.
Religioner og tro udtaler sig i allerhøjeste grad om vores virkelighed og hvordan den er skruet sammen og formodes at virke. Det, der bare chokerer mig mest, er hvorledes disse trosbaserede dogmer altid bliver fremstillet som om de er gjort af klippefast stabilt materiale. Det er dobbelt ironisk, når man tænker på, at alle disse troende mennesker, alle teologerne og de skriftkloge ikke har givet menneskeheden én eneste fornuftig ting nogensinde. Alene Bibelens approximering af PI som 3 er jo en joke ud over alle grænser. Tænk at en "supreme being" kun havde held til at ramme dette tal med nul decimaler, mens samtidige matematiskere havde tallet defineret ud på ganske mange decimaler.
Hvad HAR denne tro at byde på, og hvorfor skulle en flok TROENDE mennesker havde de gyldne svar på livets mening og indhold, når de ikke i nogen andre sammenhænge kan producere viden og indsigt, der faktisk er anvendelig? Hvorfor skulle tros-artiklen i og af sig selv rumme nogen dyd eller nogen fortrinsmæssig kvalitet i forhold til videnskabelige resultater?
Folk, der blindt tror, er ganske enkelt intellektuelt uhæderlige og de omgås denne verdens kendsgerninger uhæderligt. Eller rettere: de er sgu ateistiske og beviskrævende nok i livets flertallige formål, men de har taget sig luksus-fri inde i hjernen på ét eneste område: religionen.
Derfor TROR jeg heller ikke på evolutionsteorien. Nej, jeg føler mig OVERBEVIST om at den er sand, og der er en helt uhyrlig, massiv mængde af beviser for teorien.
Sommetider vælger jeg at tro på andre mennesker, men så ved jeg, at det er tilfældet. Jeg har trods alt ikke altid tid til at kigge alt efter i sømmene personligt. Men jeg ved helt ind til mine knogler, at jeg TROR økonomer, når de siger, at at lempe topskatten vil lede til øget beskæftigelse. Samtidig er jeg klar over, at jeg kunne erhverve viden om emnet og gå fra tro til at vide det. Og jeg ved, at min tro på økonomer ikke er andet end det, og derfor er jeg parat til øjeblikkeligt at skifte mening.
I det hele taget er det praktisk, at vi mennesker generelt tror på hinanden. Men det er voldtægt og misbrug af vores menneskelige natur, når religiøse mennesker udnytter denne godtroende impuls til at fylde børn og unge op med endeløst bullshit fra tusindår gamle bøger.
Men igen, mine to seneste bøger har også været:
Sam Harris: Troens Fallit (The End of Faith)
Richard Dawkins: The God Delusion