Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jun 2025 03:47

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 66 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4
Forfatter besked
 Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Jeg synes emnet fik en ret glidende overgang til det der er fokus på nu her. Og det overrasker mig heller ikke at det er dette fokus der kommer, for det er jo den yderste konsekvens for hvad Ali påpeger han har oplevet som konsekvens af sin oplevelse. Det er jo netop spørgsmålet om rigtigheden af at dræbe, og her er især spørgsmålet om rigtigheden af at slå ihjel for at at kunne spise. Og disse spørgsmål opstår tit for folk der sætter spørgsmålstegn, og møder disse spørgsmål om liv og død på psykedelika. Så emnet forbliver udelt

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: jydelandet
altså... har ikk noget med trip at gøre, men får sq tit dårlig samvittighed hvis jeg slår en sølvfisk eller myg eller sådan noget ihjel.... :?

kan godt være det er sært.... det største dyr jeg nogensinde har kørt over, er en frø.... tudede i et kvarter over det.... :roll: er lidt sensitiv nogengange... MEN tror det er hvad vi gør det til...

bildte engang min x (ikk en jeg-tror-på-karma-fyr, men en smartass prettyboy af kaliber), ind at hans vhs-maskine ville blive ked af det hvis han smed den ud.... gav den følelser... det ligner ham ikk, men han gemte den i et skab fordi han var så flov over ikk at kunne smide den ud.... skal nok nævnes at han ikk var uintelligent eller noget... fik bare tricket den onde skyldfølelse i ham....

er det ikk lidt det samme med fluer osv? selvom det er på et lidt andet plan...

håber ikk at det er alt for sort snak...

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
DR-D skrev:
Mere spændene syntes jeg ville være om din nye tankegang er permanent eller blot forbigående?

Ali keep us posted :D

Lige for at holde folk updated:

Jeg har det stadig på fuldstændig samme måde. Det interessante er, at jeg ikke reagerer på samme måde mere, men det er mere tankemæssigt nu.

Jeg har siden da ikke slået et eneste dyr ihjel (ikke bevidst ihvertvald), men igår så jeg en lille flue ved mit vindue på toilettet. Jeg kom jo selvfølgelig til at tænke på min oplevelse, for jeg ved at jeg i sådan en situation ville ha slået den ihjel. Jeg pustede let til den, da jeg troede den var død, men så begyndte den at bevæge sig med besvær. Dens ene vinge så rimelig fucked up, og jeg kunne straks regne ud at den led voldsomt pga. kulden udenfor. Med god samvittighed og en følelse af at jeg gjorde en god gerning, slog jeg den ihjel.

Her kan man tale om en grund til at gøre det. Hvis der ikke var nogen grund, tror jeg at jeg ville få det ret dårligt med at gøre det. Måske min reaktion (som nævnt i første post) blot var en reminder, som bankede nogle definitive tanker på plads. Men det er kun ren og skær spekulation.

Jeg er ikke blevet vegetar... endnu (dobbeltmoralen længe leve), men jeg har dog gået og tænkt meget over det. Min kæreste har selv været vegetar i 2 år for nogle år tilbage, og overvejer nu igen at blive det - hvis hun gør, så er det 100% sikkert at jeg hopper med på vognen, hvis jeg ikke handler før hende.

Det eneste der lige står i vejen er, at alle har sagt at det er meget dyrt at være vegetar... problemet er, at jeg i forvejen lever af et lavbudget, så økonomien skal der ikke skubbes særlig meget til, før den bliver belastet.

Jeg kender også et hippiepar der var vegetarer i deres gamle hippiedag, i hele 20 år. Nu er det gået tilbage til kødet (de undgår det så vidt muligt), men når det hænder at de spiser kød, så er det helt sikkert at de har købt det med tanken om at det er økologisk kød/fritgående dyr der er tale om.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus C
TimeKiller skrev:
Vil det sige at man godt må slå ensomme mennesker ihjel?
Hvis jeg nu finder en hjemløs alkoholiker som hverken har familie eller venner, er der så ikke noget i vejen med at jeg nakker ham?

Hehe, det gode gamle spørgsmål. Der er flere aspekter i det, synes jeg.

For det første må man forudsætte, at du kan løsgøre dig fra den naturlige empati, man skulle håbe, du har.
For det andet, skal det ske lynhurtigt og uden forvarsel, så han ikke opdager det og mærker nogen form for smerte, da vi på forhånd har defineret smerte som ikke-ønskeligt.
På den måde ville han (eller jeg, hvis det var mig) være fuldkommen ligeglad, simpelthen fordi han ikke eksisterer mere.
Men det gør resten af samfundet, og hvordan ville det reagere - hvis der ikke var nogen pårørende overhovedet, ville det så ikke have nogen konsekvenser? Det mener jeg bestemt, det ville.

Mennesker har en form for overlevelsesdrift, og derfor vil den slags "tilfældige" mord fylde de fleste med frygt for at de selv kunne lide samme skæbne engang. Hele princippet ville give anledning til en enorm utryghed eller angst i livet, som må defineres som skidt ifølge princippet om at undgå smerte (og i det hele taget ville det få folk til at stille sig selv spørgsmålet, om livet overhovedet er værd at leve i en sådan verden).

Men jeg mener bestemt ikke, man kan opstille noget absolut etisk princip, der siger, at man ikke må slå ihjel simpelthen fordi man ikke må. Så hvis sandsynligheden for at nogen som helst finder ud af mordet er nul, og manden ikke når at opdage det, og du selv er psykopat nok til at leve med din gerning, så ser jeg ikke flere forhindringer for din handling :? :)

Og så vil jeg i øvrigt henlede opmærksomhed på de andre nyere filosofi-tråde, som også handler om videnskab <> pseudovidenskab...

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Nowhere land
Jeg synes du modsiger dig selv lidt. Hvis der ikke ville være noget etisk forkert i det, behøver man vel ikke være psykopat for at gøre det?
Hvis du mener, at du selv er for god til at udføre handlingen, må det vel også betyde at du selv mener der er noget forkert i det?
Du siger at man er nød til at løsgøre sig fra sin naturlige empati, men hvis det ikke er ens naturlige empati eller morale (som måske ikke er så naturlig, men mere samfundsskabt) der bestemmer hvad der er rigtigt eller forkert, hvad gør så?
Hvis jeg nu fik fat i en form for masseødelæggelsesvåben som kunne slå alt på vores klode ihjel på samme tid, og brugte det, ville der heller ikke være nogen pårørende tilbage til at have det skidt over det. Så det er der vel heller ikke noget forkert i? Faktisk ville det måske endda være en god gerning, set fra dit synspunkt, da det ville stoppe alt lidelse!

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Nowhere land
Men diskussionen kan vel koges ned til følgende:
Hvem bestemmer hvad der er rigtigt og forkert?
Kan en handling være forkert hvis der ikke er nogen til fordømme den?

Dette er mere eller mindre off topic, så hvis det skal diskuteres videre, synes jeg vi skal fortsætte i en anden tråd..
---
Citat:
Det eneste der lige står i vejen er, at alle har sagt at det er meget dyrt at være vegetar... problemet er, at jeg i forvejen lever af et lavbudget, så økonomien skal der ikke skubbes særlig meget til, før den bliver belastet.

Det lyder underligt, det er da netop kødet der koster meget?
Jeg tror ihvertfald ikke jeg bruger nær så mange penge på mad som gennemsnittet.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 66 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]