Jeg låner lige din opsætning, til at smide et par kommentare. Jeg har ikke haft tid til at kigge forbi psychedelia på det seneste, så er lidt sat af på diskussionen. Men jeg kaster mig friskt ind..
Bismann skrev:
Citat:
There are many conceivable lines of evidence that could falsify evolution. For example:
a static fossil record;
Der er mange eksempler på organismer som ikke har udviklet sig igennem hundredevis af år, det har man i biologien forklaret med at de har været veltilpassede og ikke har været udfordret ift. miljø og naturlige fjender mm. Jeg kan ikke se hvorfor det skulle falsificere evolutionsteorien at det tidsmæssige perspektiv forskydes, 'den ideele' tilpasning kan være sket forud for de fosiler man finder.
Hvad der menes med en statisk "fossil record", er ikke at nogle få arter har kunne eksistere millioner af år uden nævneværdig forandring, men at ingen arter udvikler sig. Altså en slags bibelsk tilgang hvor alle organismer sameksistere. Hvilket vi nok alle kan blive enige om, absolut ingen mening giver.
Bismann skrev:
Citat:
true chimeras, that is, organisms that combined parts from several different and diverse lineages (such as mermaids and centaurs) and which are not explained by lateral gene transfer, which transfers relatively small amounts of DNA between lineages, or symbiosis, where two whole organisms come together;
Altså direkte fabeldyr finder vi jo nok ikke, men det er også et urimeligt krav at stille en falsifikation. Men som vi allerede har været inde på, mener det var randomname, så kan dyr i forskellige familier udvikle ensartede træk da de tilpasser sig samme problemstilling. Desuden er slægtslinjer varigt under udvikling, så det kunne også bare være en falsifikation af en bestemt arts slægtsmæssige placering.
Hvis man mener evolutionsteorien er forkert, betyder det samtidig at der ikke er nogen logisk sekvens der leder fra A til B til C, men at alle muligheder burde være tilgængelige. Derfor kan man vel godt argumentere, at uden evolution burde der ikke være nogen hindring for div. underlige fabeldyr. Disse er jo netop et eksempel på, hvordan dyr kunne se ud, hvis de ikke byggede på deres forgængere.
Bismann skrev:
Citat:
a mechanism that would prevent mutations from accumulating;
Nedfrysning til det absolutte nulpunkt, ultra stabile gener, og ideel tilpasning til sine omgivelser. Vi er vel enige om at ingen af disse falsificere evolutionsteorien?
Nedfrysning er jo ikke et realistisk argument, det svare til at trykke på pause knappen og er derfor ikke relevant. Så snart den organisme begynder at leve igen, vil mutationer ophobes.
Ultra stabile gener findes ikke, alle organismer oplever mutationer. Det ville heller ikke være nogen fordel at have ultra stabile gener, så det er nok derfor de aldrig er opstået (eller overlevede).
Selv den mest veltilpasset organisme oplever mutationer. Hvis man antager en hypotetisk organisme der er så perfekt tilpasset til sit habitat som overhovedet muligt, vil der stadig være mutationer. Nogle mutationer udtrykkes og betyder at et individ er dårligere tilpasset end andre i populationen - der vil altså selekteres imod den. Andre mutationer er stumme og kommer måske meget sjældent til udtryk.
Bismann skrev:
Citat:
observations of organisms being created
Må indrømme jeg er lidt i tvivl om hvad der specifikt menes her. Som i guddommelig indgriben, forplantning, Frankensteins monster, eller hvordan menes der at skabe liv? Hvis det lykkes at replikere hvordan det første liv på jorden blev skabt, så mener jeg bestemt ikke at det falsificere evolutionsteorien, jeg vil kun mene at den ville stå stærkere.
Pointen er, at hvis liv IKKE udvikler sig (og dermed følger evolutionsteorien) er det ikke opstået fra kemikalier, det er blot opstået. Hvis du accepterer at nogle grundlæggende stoffer kan opstå under givne betingelser, tilfældigt samle sig til en struktur der kan replikere og over millioner af år blive til en primitiv celle, acceptere du også at evolutionsteorien er korrekt.
Derfor menes med "organisms being created", at de vitterlig bliver skabt. En bakterie ud af ingenting - middelalder tanken, at fluer og maddiker spontant opstår i rådne ting.
Edit:
Faldt tilfældigt over denne udmærkede lille artikel omkring evolution.
http://www.fromquarkstoquasars.com/thre ... evolution/