Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jun 2025 20:50

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 36 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neverland
Imp skrev:
@methmaster: Der er intet af det, du skriver, der endegyldigt viser, at det er det eneste der har indflyldelse på humøret. Der står bare, at hormonerne har infdlydelse på humøret. Og det er sgu et vidt begreb. For det indikerer samtidigt, at så meget andet har indflydelse. I øvrigt synes jeg lidt vi er kommet ud i en fluekenpper debat her.

Og husk lige at skrive kilder på. Enhver ku jo ha skrevet det du kommer med der :)

Ja fluer er de sidste jeg gider kneppe så lad os stoppe med det :lol:
Jeg søgte nu også mere en debat eller indput om emnet. Interesserer mig for det og ville sådan set bare gerne hører hvad andre menneskers holdning er. Især fra folk som nyder stoffer ind imellem. :wink:

Sorry, selvfølgelig skal du da ha kilden: http://www.neurogistics.com

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Euforiseret skrev:
Så har jeg en lille terori om at serotonin her er det der adskiller os fra dyr. Det er det der gør at vi kan nå længere i personligheden og i forståelsen af os selv, det er samtidig også det der står i forbindelse med kærlighed.

Serotonin findes i centralnervesystemet hos alle dyr med et nervesystem. Så det er nok næppe derfor. Hvis det endelig skulle være, så skulle det være fordi serotonin-receptorene har en anden funktion hos mennesker end hos dyr, men det tvivler jeg ærligt talt på.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Thank you guys!
Har lige siddet og læst alle jeres' post igennem, og alt det dopamin og serotonin snak fik mig lige til at rydde hele værelset op, for at få en dejlige lille dopamin-rus :D

Er forresten helt enig i tanken om at livet skulle være mere eller mindre styret af dopamin rusen, altså jagten på dopamin rusen, har tænkt den tanke mange gange før i en hash-rus, men godt forstå at det måske ikke lige er helt som så, efter at have læst "den anden side"'s version..

Medlem
Brugeravatar

Rellek skrev:
Thank you guys!
Har lige siddet og læst alle jeres' post igennem, og alt det dopamin og serotonin snak fik mig lige til at rydde hele værelset op, for at få en dejlige lille dopamin-rus :D

Er forresten helt enig i tanken om at livet skulle være mere eller mindre styret af dopamin rusen, altså jagten på dopamin rusen, har tænkt den tanke mange gange før i en hash-rus, men godt forstå at det måske ikke lige er helt som så, efter at have læst "den anden side"'s version..

Velbekommen -Det er skøøønt at rydde lidt op, ikk? :D
Så der er altså een ude i den store verden som deler min mening :wink: Uha, hash-rus og cardio træning er hvor jeg får mine dybeste tanker... 8)

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
Til trådstarter:

Lige et opklarende spørgsmål til refleksion: Hvem eller hvad er det, der oplever påvirkningen fra dopamin og andre signalstoffer? Jeg ved det ikke selv og så vidt jeg ved er det heller ikke forklaret, men ret mig gerne, hvis jeg tager fejl.

Jeg tror der er tale om så komplicerede cirkulære samspil, så det ikke kan reduceres til ét eller for den sags skyld 10 signalstoffer. Det er eksempelvis meget svært at udvikle wonderdrugs til psykisk syge. Signalstofferne har desuden bivirkninger i sig selv.

Most of the physical world is unseen.

Medlem
Brugeravatar

arpheus skrev:
Til trådstarter:

Lige et opklarende spørgsmål til refleksion: Hvem eller hvad er det, der oplever påvirkningen fra dopamin og andre signalstoffer? Jeg ved det ikke selv og så vidt jeg ved er det heller ikke forklaret, men ret mig gerne, hvis jeg tager fejl.

Jeg tror der er tale om så komplicerede cirkulære samspil, så det ikke kan reduceres til ét eller for den sags skyld 10 signalstoffer. Det er eksempelvis meget svært at udvikle wonderdrugs til psykisk syge. Signalstofferne har desuden bivirkninger i sig selv.

Grunden til det er svært at udvikle "wonderdrugs" til psykisk syge, er at man ikke bare kan sætte folk på medicin der uløser dopamin da det skaber afhængighed i sidste ende.
Det tætteste jeg kan komme på svar til dit spørgsmål er at det er vores neuroner og vores belønnelses center der bliver påvirket og at det er vores dopamin udskillelse der får os til at komme "back for more". Jeg er jo godt klar over at alle de kemiske processer der sker i hjernen/kroppen er connected og går op i en højere enhed og vores dopamin udskillelse er en afgørene faktor for om det vi gør "føles" rigtigt.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
Methmaster skrev:
arpheus skrev:
Til trådstarter:

Grunden til det er svært at udvikle "wonderdrugs" til psykisk syge, er at man ikke bare kan sætte folk på medicin der uløser dopamin da det skaber afhængighed i sidste ende.
Det tætteste jeg kan komme på svar til dit spørgsmål er at det er vores neuroner og vores belønnelses center der bliver påvirket og at det er vores dopamin udskillelse der får os til at komme "back for more". Jeg er jo godt klar over at alle de kemiske processer der sker i hjernen/kroppen er connected og går op i en højere enhed og vores dopamin udskillelse er en afgørene faktor for om det vi gør "føles" rigtigt.

Afhængighed er ét problem. Selvom der blev udviklet en effektiv dopamin agonist, uden udvikling af tolerans, så ville det desværre ikke kurere alle psykisk syge. Der er rod med mange biologiske processer i hjernen på eksempelvis en skizofren og der er mange flere signalstoffer end dopamin, involveret i følelsen af om det vi gør føles rigtigt, om vi har tillid til andre, er i stand til at vise empati, osv. Det er meget komplekst. Men der er da ingen tvivl om, at dopamin er et livsnødvendigt og vigtigt signalstof...

Spørgsmålet om hvem eller hvad der mærker belønning er stadig uafklaret.

Most of the physical world is unseen.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Som jeg ser det kan du slet ikke reducere "meningen med livet" til release af hverken en eller flere neurotransmittere. Evolutionen har udstyret os med et velfungerende belønningssystem, som giver os et skulderklap når vi gør noget som er positivt for individets og artens overlevelse - sex, mad osv. Dopamin har en nøglerolle i det umiddelbare belønningssystem, men mange andre endogene stoffer har en betydning for hvad normalt vil betegnes som lykke / tilfredshed; serotonin, oxytocin, endorfiner, NPY osv.

Hvis du virkelig mener at dopamin er meningen med livet, skulle du tage at få indopereret stimuleringselektroder i nucleus accumbens. Deep brain stimulation i dette område giver et heftigt dopamin-boost, og rotter som har mulighed for at selvadministrere elektrisk stimulering af dette område ved tryk på en kontakt, dør af dehydrering og udmattelse fordi de mister interesse for alt andet. Hvis man bare er interesseret i øjeblikkelig tilfredsstillelse, er er dopaminboost måske ønskværdigt, men på længere sigt fremmer et konstant højt niveau af dopamin næppe overlevelsesevnen. Et for højt dopaminspejl menes at kunne være årsag til skizofreni, som typisk behandles med dopaminreceptor antagonister alá Haloperidol. Amfetamin- eller kokainpsykose har mange symptomer tilfælles med de positive symptomer for skizofreni - paranoia, hallucinationer, delusioner.

Medlem
Brugeravatar

arpheus skrev:
Methmaster skrev:
arpheus skrev:
Til trådstarter:

Afhængighed er ét problem. Selvom der blev udviklet en effektiv dopamin agonist, uden udvikling af tolerans, så ville det desværre ikke kurere alle psykisk syge. Der er rod med mange biologiske processer i hjernen på eksempelvis en skizofren og der er mange flere signalstoffer end dopamin, involveret i følelsen af om det vi gør føles rigtigt, om vi har tillid til andre, er i stand til at vise empati, osv. Det er meget komplekst. Men der er da ingen tvivl om, at dopamin er et livsnødvendigt og vigtigt signalstof...

Spørgsmålet om hvem eller hvad der mærker belønning er stadig uafklaret.

:offtopic: Hov, hov.. Nu kommer du ind på noget helt tredje. Når vi snakker psykisk syge, snakker jeg KUN om depression. Vil slet ikke bevæge mig ind på dette "minefelt" da det omhandler helt andre processer. :wink:

Medlem
Brugeravatar

Prometheus skrev:
Som jeg ser det kan du slet ikke reducere "meningen med livet" til release af hverken en eller flere neurotransmittere. Evolutionen har udstyret os med et velfungerende belønningssystem, som giver os et skulderklap når vi gør noget som er positivt for individets og artens overlevelse - sex, mad osv. Dopamin har en nøglerolle i det umiddelbare belønningssystem, men mange andre endogene stoffer har en betydning for hvad normalt vil betegnes som lykke / tilfredshed; serotonin, oxytocin, endorfiner, NPY osv.

Hvis du virkelig mener at dopamin er meningen med livet, skulle du tage at få indopereret stimuleringselektroder i nucleus accumbens. Deep brain stimulation i dette område giver et heftigt dopamin-boost, og rotter som har mulighed for at selvadministrere elektrisk stimulering af dette område ved tryk på en kontakt, dør af dehydrering og udmattelse fordi de mister interesse for alt andet. Hvis man bare er interesseret i øjeblikkelig tilfredsstillelse, er er dopaminboost måske ønskværdigt, men på længere sigt fremmer et konstant højt niveau af dopamin næppe overlevelsesevnen. Et for højt dopaminspejl menes at kunne være årsag til skizofreni, som typisk behandles med dopaminreceptor antagonister alá Haloperidol. Amfetamin- eller kokainpsykose har mange symptomer tilfælles med de positive symptomer for skizofreni - paranoia, hallucinationer, delusioner.

Lækker post -now we're talking!
Jamen jeg er da enig i hvad du siger. Mange forskellige stoffer spiller ind på vores velbehag. Dopamin er bare hvad der udskilles promte når vi gør noget rart.
Interessant tanke du har omkring at få indopereret stimuleringselekstroder men jeg tror jeg springer fra, for som du selv siger, for meget af een ting, giver ubalance og lige netop dit svar er et godt eksempel på en fulblown afhængighed :wink: Som jeg hele tiden har sagt, befinder vi os best i homeostasis -selvom det er rart at "hjælpe" lykken lidt på vej, engang imellem.
Jeg er desuden helt med på at mani er årsag til en masse psykiske sygdomme.

Admin
Brugeravatar

Methmaster skrev:
Mange forskellige stoffer spiller ind på vores velbehag.

You said it...

:P

-Jimmy Carter

Medlem
Brugeravatar

Imp skrev:
Methmaster skrev:
Mange forskellige stoffer spiller ind på vores velbehag.

You said it...

:P

Why you little... :P

Selvfølgelig gør det, det MEN når vi snakker om hva der får os til at gøre ting, spiller dopamin den største rolle :wink:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Methman, du har jo ikke identificeret meningen med livet, men närmere noget som giver dig en oplevelse af mening, eller i hvertfald noget som fjerner din trang til at söge yderligere.

Selve spörgsmålet "hvad er meningen med livet" forudsätter i nogen grad at der faktisk findes en mening med livet. Du burde hellere spörge kan der findes en mening med livet, og derefter kunne du undersöge hvad en sådan kunne väre. Alle existentialistiske kriser, ser jeg, som et udtryk for et religiöst sögende. Du kan ikke forklare meningen med livet udfra en darwinistisk model. Med den kan du forklare årsagen til oplevelsen, og forklare hvordan den har spredt sig, og således findes representeret i de fleste individer, men du har ikke forklaret grunden til at der skulle findes en mening... årsagen til at jeg slår en anden, kan siges at väre en kemisk reaktion i hjernen, men det var ikke grunden. Grunden var at jeg var sur, for eksempel. Men det handler måske om perspektiv? Biologen spörger anderledes end psykologen, og får således et anderledes svar. I bund og grund handler det vel om hvad slags verdensbillede man har. Men meningen med livet, er nok ikke at få dopamin. Det kan måske väre resultatet af at finde mening? :cheers:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordkysten
Dagen efter en svamperus opstod der i skallen på mig, en teori om at livet handler om at fylde huller. Et dejligt metafor der passer på utrolig mange situation, den er dog ikke helt fejlfri desværre. (:

Men vi er jo også mennesker, vi fejler, lærer af det og vokser os stærkere mentalt og fysisk så vores overlevelse er bedre sikret. Det største vi mennesker kan præstere uden andet end vores eget legeme, må da klart være at skabe nyt liv.

Tvivl, nysgerrighed og åbenhed er klart følelser som bør prioriteres fremfor den fulde overbevisning imo, tror du fuldt og fast på en mand i skyerne og hans "ord" kan det let ende i vold og ødelæggelse af liv.

Den største gave er livet, men vi er stadig villige til at ofre liv for, at opnå magt, rigdom og tilfredsstillelse af vores behov.

Menneskelige følelser kan være eksistensen noget så forræderisk.

'Waking life' indeholder mange spændende teorier. (:

Medlem
Brugeravatar

Paul Muad Dib skrev:
Methman, du har jo ikke identificeret meningen med livet, men närmere noget som giver dig en oplevelse af mening, eller i hvertfald noget som fjerner din trang til at söge yderligere.

Selve spörgsmålet "hvad er meningen med livet" forudsätter i nogen grad at der faktisk findes en mening med livet. Du burde hellere spörge kan der findes en mening med livet, og derefter kunne du undersöge hvad en sådan kunne väre. Alle existentialistiske kriser, ser jeg, som et udtryk for et religiöst sögende. Du kan ikke forklare meningen med livet udfra en darwinistisk model. Med den kan du forklare årsagen til oplevelsen, og forklare hvordan den har spredt sig, og således findes representeret i de fleste individer, men du har ikke forklaret grunden til at der skulle findes en mening... årsagen til at jeg slår en anden, kan siges at väre en kemisk reaktion i hjernen, men det var ikke grunden. Grunden var at jeg var sur, for eksempel. Men det handler måske om perspektiv? Biologen spörger anderledes end psykologen, og får således et anderledes svar. I bund og grund handler det vel om hvad slags verdensbillede man har. Men meningen med livet, er nok ikke at få dopamin. Det kan måske väre resultatet af at finde mening? :cheers:

Jamen jeg er da helt enig i hvad du siger. Det er igen 100 kr spørgsmålet -hvad kom først; hønen eller ægget? Jeg mener jo netop også at der ingen større mening er med livet, andet end at vidergive vores afkom (selvom jeg ikke engang deler denne passion heller.) Religiøse mennesker ser ser livet med en større mening. Jeg ser os mennesker i et lidt mere simpelt lys. Jeg synes psykologi er interessant da det helt sikkert kan ændre vores måde at tænke på og derved ændre vores "kemi" i hjernen, hvilket kan føre os fra et mørkt sted, til et lyst.

Medlem
Brugeravatar

SunshineJunkie skrev:
Dagen efter en svamperus opstod der i skallen på mig, en teori om at livet handler om at fylde huller. Et dejligt metafor der passer på utrolig mange situation, den er dog ikke helt fejlfri desværre. (:

Men vi er jo også mennesker, vi fejler, lærer af det og vokser os stærkere mentalt og fysisk så vores overlevelse er bedre sikret. Det største vi mennesker kan præstere uden andet end vores eget legeme, må da klart være at skabe nyt liv.

Tvivl, nysgerrighed og åbenhed er klart følelser som bør prioriteres fremfor den fulde overbevisning imo, tror du fuldt og fast på en mand i skyerne og hans "ord" kan det let ende i vold og ødelæggelse af liv.

Den største gave er livet, men vi er stadig villige til at ofre liv for, at opnå magt, rigdom og tilfredsstillelse af vores behov.

Menneskelige følelser kan være eksistensen noget så forræderisk.

'Waking life' indeholder mange spændende teorier. (:

Hvad mener du med at "fylde huller"?
Jeg er enig i hvad du siger. Tro kan som sagt flytte bjerge. Om du tror på en mand i skyerne eller dig selv er underordnet. Hvis du tror fuldt og fast på noget kan det en magnetisk virkning! Udfaldet kan blive positivt, ligeså vel som det kan blive negativt.
Men er følelser kemi, eller kommer det fra noget andet?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 36 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]