Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 02 aug 2025 17:36

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 45 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
Morten på 14 skrev:
Jeg synes også det virker som om der er en eller anden plan med evolutionen, at den går i en bestemt retning. Det virker underligt at der ikke skulle være "noget" derude til at styre evolutionen, der må være en eller anden kraft der styrer evolutionen i en bestemt retning. Det kan godt være den er foregået over flere millioner af år, men nogen af de ting som er blevet udviklet af evolution er simpelthen så geniale og avancerede at det ikke virker realistisk at det skulle være en masse tilfældigheder, og så ellers bare survival of the fittest. Jeg benægter overhovedet ikke evolutionen, og at vi stammer fra aberne, men det skulle ikke undre mig der var en kraft der styrede evolutionen. Jeg er dog ikke tilhænger af intelligent design, men en blanding af intelligent design og naturlig selektion :) Desværre så kan man ikke påvise sådan en kraft (endnu ihvertfald), hvorfor det bare er endnu en hypotese der er umulig at bevise :/

Argumentet med at det simpelthen er for fantastisk til at det kan ske "tilfældigt" holder ikke rigtig. Skulle der så også være nogen, der styrede de væsener, der styrer evolutionen? Osv. osv. Selvfølgelig kan så fantastiske ting ske "tilfældigt". Læs kapitlet: "Den urette linje" i bogen "Mærk Verden" af Tor Nørretranders. 28 sider og du vil stoppe med at bruge så mærkelige argumenter for, at der skulle være nogen der styrer evolutionen. Jeg siger ikke, at han har endegyldigt ret. Jeg siger bare, at et sådant argument, som du bruger, ikke holder.

Kom nu ind i kampen folkens. Brug nu jeres hoveder. Logik er et fantastisk værktøj. Alt for mange glemmer bare at bruge den, fordi de lige føler et eller andet: "Ej altså jeg tror på en gud, men altså min gud han sender ikke nogen i helvede, han er sød og tilgivende. Jeg tror også lidt på ham der Buddha, altså helt ærligt, det er totalt rigtigt meget af det han siger... Bortset fra det med at alt er lidelse for altså, jeg synes at verden er rigtig rar altså...." (ja jeg har et problem med folk der misbruger religioner ved at misforstå dem, blande dem sammen og vandære dem ved at tage det af dem, der lige passer ind i deres verdensbillede, som de i øvrigt har skabt (uden de selv er klar over det) for at holde humøret oppe i stedet for at prøve at finde ud af hvordan verden i virkeligheden hænger sammen)
Puha nogle aggressioner jeg kommer ud med. Brug nu hovedet.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Hippieville Freakston Downtown. Earth
Morten på 14 skrev:
Jeg synes også det virker som om der er en eller anden plan med evolutionen, at den går i en bestemt retning. Det virker underligt at der ikke skulle være "noget" derude til at styre evolutionen, der må være en eller anden kraft der styrer evolutionen i en bestemt retning. Det kan godt være den er foregået over flere millioner af år, men nogen af de ting som er blevet udviklet af evolution er simpelthen så geniale og avancerede at det ikke virker realistisk at det skulle være en masse tilfældigheder, og så ellers bare survival of the fittest. Jeg benægter overhovedet ikke evolutionen, og at vi stammer fra aberne, men det skulle ikke undre mig der var en kraft der styrede evolutionen. Jeg er dog ikke tilhænger af intelligent design, men en blanding af intelligent design og naturlig selektion :) Desværre så kan man ikke påvise sådan en kraft (endnu ihvertfald), hvorfor det bare er endnu en hypotese der er umulig at bevise :/

En kraft der styrer at levende organismer ultra langsomt tilpasser sig deres omgivelser.. .frøer gør det så rigtig hurtigt - da nogle er begyndt at mene at deres metamorphis er makro-evolution... Hvilket det jo også ligner... Så hvis der er en kraft der styrer det - så er det vel samme kraft som holder atomerne i bevægelse - universet..... altså livet... livet der går sin gang - sagt pænt - evolution... intet overdrevet fantastisk i det.

PLUR

nåeh ja - godt sagt red-pill

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
Giv filosofien tilbage til mennesket, bryd eksperternes monopol på sandheden eller den rette lære.

For at gøre det meget konkret og uden brug af indviklede og svære termer, eller henvisninger til filosoffer og filosofiske retninger:

Det lader sig aldrig gøre at begribe eksistensen eller en højere mening fuldstændig, drop det. Det er ikke det samme som at man ikke kan blive klogere eller udvikle sig, man vil bare aldrig sprogligt begribe en højere mening eller fuldstændigt forstå et højere formål. Det man konkret kan gøre, er at finde sine særlige kvaliteter og bruge dem, hævet over enhver værdidom om rigtigt eller forkert. Find din egen mening, brug dine potentialer og arbejd med at udvikle dem.

Du er fri, gør hvad du vil.

Most of the physical world is unseen.

Insane psychedelia user!

Arphaus, har du egentligt forstået ideen med et diskussionsforum? Bliv dog teolog, hvis du bare vil prædike. Alle dine indlæg bærer prag af, at du kender den ultimative sandhed og du ikke har nogen intention om at forholde dig til andres argumenter.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Dr. Phibes skrev:
Arphaus, har du egentligt forstået ideen med et diskussionsforum? Bliv dog teolog, hvis du bare vil prædike.

"Dr. Phibes rises again"

Jeg går udfra det er meningen man kan komme med sine synspunkter, udfordre andres og blive udfordret. Mener du jeg tager fejl, eller det jeg skriver er forkert, så synes jeg du skal komme med nogle argumenter. Hvis det du opfatter som belæringer eller formaninger (prædikener) er forkert, så synes jeg du skal komme med dine holdninger. Mener du mennesket har et formål og i givet fald hvilket?

I øvrigt bør du være den sidste til at kalde andre for prædikanter, når man tænker på dine evige belæringer, som selvudnævnt politimand, højt hævet over de dumme individer, der ikke har en længere videregående uddannelse. Et godt eksempel på hvordan videnskaben er blevet din (og andres religion).

Det virker netop ikke som om du er her for at dele viden og blive klogere, men for at bruge din viden for at styrke dit ego. Jeg har aldrig læst dig (det skal så retfærdigvis siges, at jeg ikke har læst alle dine indlæg), skrive: God pointe, taget til eftertragtning, måske tager jeg fejl eller lign.

Tager jeg fejl? Eller er du igen hævet over at give et svar, når du endelig får modstand?

Senest rettet af Agathos D. 31 aug 2009 12:54, rettet i alt 2 gange.

Junior medlem
Brugeravatar

Kort sagt: Menneskets "mission" er at udvikle sig.....fysisk og metafysisk.

Og noget af det vigtigste at forstå er, at ord.....selvom du brugte alle de ord der findes og havde en evighed til at bruge dem i...... IKKE kan forklare fuldt ud hvad det vil sige. Derfor er det godt at vi har psykedeliske bevidsthedsudvidende stoffer, for ellers ville vi ikke havde en jordisk chance for at fatte bare den mest simple lille brik (fx os selv) i det store puslespil.

Soma somarium: menneskets "misssion" er at være på trip!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Arpheus jeg er ret ligeglad hvad du mener "man" kan gøre - det fint du kan snakke for "man" - jeg prøver på kun at snakke for mig - og jeg må indrømme at jeg har set en større mening med eksistensen.

Har du lagt mærke til hvor mange mennesker der siger man... hvor de egentligt burde sige dig eller jeg??
Når man snakker man, så snakker man generalisering - noget man skal passe frygtelig meget på med.

Hvorfor skal det være noget konkret man gør? Hvorfor skal det være håndgribeligt? Meningen med mit liv, er ikke håndgribelig - den er ikke materiel - men du snakker om noget konkret man kan gøre.... naaaah - du snakker og jeg forstår intet..... hvor vil du hen med det pis du lukker ud?

Hvorfra har du retten til at påstå at din overbevisning er den korrekte?
Phibes har ret - bliv dog teolog.

PLUR

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Child of Aum skrev:
Arpheus jeg er ret ligeglad hvad du mener "man" kan gøre - det fint du kan snakke for "man" - jeg prøver på kun at snakke for mig - og jeg må indrømme at jeg har set en større mening med eksistensen.

Har du lagt mærke til hvor mange mennesker der siger man... hvor de egentligt burde sige dig eller jeg??
Når man snakker man, så snakker man generalisering - noget man skal passe frygtelig meget på med.

Hvorfor skal det være noget konkret man gør? Hvorfor skal det være håndgribeligt? Meningen med mit liv, er ikke håndgribelig - den er ikke materiel - men du snakker om noget konkret man kan gøre.... naaaah - du snakker og jeg forstår intet..... hvor vil du hen med det pis du lukker ud?

Hvorfra har du retten til at påstå at din overbevisning er den korrekte?
Phibes har ret - bliv dog teolog.

PLUR

Jeg glemte at indlede med: Jeg mener. For selvfølgelig udtaler jeg på mine egne vegne og giver udtryk for mine holdninger. Når jeg skriver "man", så MENER jeg "alle" og generaliserer bevidst, fordi det er "min" mening at det "kan" alle. Jeg skriver altså "kan" og ikke at det "skal" alle. Det kan jeg ikke bestemme og jeg vil heller ikke. Det er min måde at se det på og min måde er kun én ud af mange.

Jeg påstår ikke min måde at se tingene på er den korrekte. Tværtimod. Hvis du læser hvad jeg skriver, så skriver jeg: Find din egen mening, det vil altså i denne konkrete sammenhæng eksempelvis sige: Dig, COA. Og det gør du jo. Hvis din mening ikke er materiel, stiller det (måske?) spørgsmålet, hvad vil du med den materielle verden, der tilsyneladende omgiver os? (Bevidst brug af flertal). Derfor prøver jeg at gøre det konkret og ikke "bare til snak", følelser eller tanker.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

arpheus du er elendig til at argumentere...

Lige nu er du igang med at argumentere for at vi intet kan sige til dit argument fordi uanste hvad vi siger, så havde du jo skrevet det i en tidligere post ikke? det jo det som du skriver....

Hvad med du fik nogle argumenter der faktisk havde en mening og ikke en omni-mening - altså

Det lader sig aldrig gøre at begribe eksistensen eller en højere mening fuldstændig, drop det. Det er ikke det samme som at man ikke kan blive klogere eller udvikle sig, man vil bare aldrig sprogligt begribe en højere mening eller fuldstændigt forstå et højere formål. Det man konkret kan gøre, er at finde sine særlige kvaliteter og bruge dem, hævet over enhver værdidom om rigtigt eller forkert. Find din egen mening, brug dine potentialer og arbejd med at udvikle dem.

Hvis det der ikke er en konstatering og noget prædike pis - hvad er det så..?

Vil godt blankt indrømme at jeg synes du er en latterlig person, ikke på noget tidspunkt skal du sidde og gå udfra eller bestemme om mit energi kan klare at begribe eksistensen og om jeg skal droppe det - du kan skrive - det lader sig ikke gøre for DIG at begribe eksistensen eller den højrer mening fuldstændig..... Jeg er skideligeglad med hvad du mener DU ikke er istand til, DU skal aldrig tale i MAN form, DU skal kun tale i JEG form, det er dig du kan udtale dig om - du kan ikke udtale dig en skid om hvad MAN kan begribe fordi MAN dækker over flere mennesker end du begriber i dit sind - så luk røven med din MAN fortæller måde - hvad med ud begynder at sige JEG så man ved det er DIG det handler om.... DU skal nemlig ikke begynde at gøre dig klog på hvad jeg kan begribe af eksistensen - har fandme stået hvor det hele startede og sluttede på en gang - været i et med alt - så luk kajen - jeg har forstået min eksistens og da jeg er en del af alle andre - så er det også deres eksistens jeg har forstået... meningen med eksistensen er at få afløb for sin styrke... Hvis du ikke fatter hvad jeg mener med det, er du langt fra oplyst og kan komme med alle dine beskyldninger om folk der er kloge med uddannelse - det som phibes leger politimand med, der er rent faktisk en facitliste så den er ok at køre den stil.

Hvad giver dig ret til at køre den stil der hedder at du forbyder folk at vide hvad deres eksistens handler om? Jeg fandt ud af det for lidt over 1 år siden hvad det handlede om og synes sgu det langt ude du skal sidde og sige at den balance jeg har fundet, bare er løgn og jeg kan droppe det......

PLUR

PLUR

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

COA:

Jeg orker sgu ikke at tage mig af dine mindreværdskomplekser og deraf kommende ekstreme udbrud. Hvis du er ligeglad med hvad jeg mener, så lad dog være med at bruge tid på det. Jeg udtrykker min holdning og bliver ved med det, med mindre jeg bliver smidt ud af psy. Du skal i øvrigt ikke bestemme hvad jeg (eller man :D ) skriver.

Senest rettet af Agathos D. 31 aug 2009 12:59, rettet i alt 1 gang.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

jeg er ikke ligeglad med hvad du mener - jeg skrev jeg var ligeglad med hvad du mener MAN skal gøre... hader når folk skriver MAN når det er dem selv det handler - det ligger en distance fra ens jeg til man'et - deraf føles det ikke som en selv man snakker om - derfor jeg er ret ligeglad med hvad du mener man skal gøre - jeg går kun op i hvad jeg skal gøre og hvad du skal gøre..... er ligeglad med folk der gør sig kloge på man når det er noget personligt det handler om.

Ork hvad du vil, men dine argumenter stinker jo - nu kan du ikke længere finde et argument og begynder at snakke om mindreværdskomplekser - altså du mener at jeg giver udtryk for at jeg føler mig mindre værd end andre på et givent område... HVad mener du med det?

Du svarer ikke på nogle af spørgsmålene men gør som enhver god præst, angriber min person da du ikke længere kan angribe mine ord.... Dig om det pater arpheus... Dig om det.....

LOL

PLUR

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Child of Aum skrev:
jeg er ikke ligeglad med hvad du mener - jeg skrev jeg var ligeglad med hvad du mener MAN skal gøre... hader når folk skriver MAN når det er dem selv det handler - det ligger en distance fra ens jeg til man'et - deraf føles det ikke som en selv man snakker om - derfor jeg er ret ligeglad med hvad du mener man skal gøre - jeg går kun op i hvad jeg skal gøre og hvad du skal gøre..... er ligeglad med folk der gør sig kloge på man når det er noget personligt det handler om.

Ork hvad du vil, men dine argumenter stinker jo - nu kan du ikke længere finde et argument og begynder at snakke om mindreværdskomplekser - altså du mener at jeg giver udtryk for at jeg føler mig mindre værd end andre på et givent område... HVad mener du med det?

Du svarer ikke på nogle af spørgsmålene men gør som enhver god præst, angriber min person da du ikke længere kan angribe mine ord.... Dig om det pater arpheus... Dig om det.....

LOL

PLUR

Nu rettede jeg så lige på min tekst mens du skrev, bare så du ved, at jeg ikke rettede efter dit sidste indlæg.

Vi diskuterer om "mennesket" har et formål eller en mission. Mennesket er både det enkelte menneske, men også menneskeheden (flertal, man). Jeg kan godt ha en mening om hvad "mennesket" herunder dig, er i stand til at begribe. Det jeg ikke forstår er, at du tager det personligt, som om jeg ser ned på din evne til at forstå. Hvis jeg mener "man", så skriver jeg sgu "man". Det burde være implicit, at det er min egen holdning, hvis skulle det ellers være? (Du behøver ikke svare).

Universet eller verden og alt dét der er i det, mener jeg er for stort til at vi som mennesker (man) kan begribe det (herunder mig selv). Det er ikke nogen ny tanke, du burde også blive meget vred på en del filosoffer, fordi de også taler om hvad du og jeg er i stand til at forstå.

Jeg mener du finder din egen mening, det mener jeg alle gør (man), men hvis du mener noget andet, så er jeg da spændt på at høre det.

I øvrigt har jeg ikke forbudt nogen at finde ud af deres egen eksistens, tværtimod. Prøv at læse hvad jeg skriver igen.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det jeg er ret irriteret over er at du ikke forstår at når man bruger MAN hentyder man ikke til nogen eller noget specielt - men omtaler noget ubestemt.... Du skal ikke omtale hvad jeg kan og ikke kan begribe - det ved kun jeg - du sidder og gør dig klog og prøver på at undskylde det med du snakker om menneskeheden som helhed, hvilket bare gør dig endnu mindre vidende om hvad hvem kan begribe - du har jo ingen ide om hvordan lille ali i kuwait opfatter og begriber sin virkelighed - eller ibrahim i kenya.... du begriber ikke hvad de begriber at begribe så derfor kan du ikke udtale dig om hvad MAN begriber, men kun om hvad DU begriber... Forstår du snart hvad jeg mener..'

PLUR

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Child of Aum skrev:
Det jeg er ret irriteret over er at du ikke forstår at når man bruger MAN hentyder man ikke til nogen eller noget specielt - men omtaler noget ubestemt.... Du skal ikke omtale hvad jeg kan og ikke kan begribe - det ved kun jeg - du sidder og gør dig klog og prøver på at undskylde det med du snakker om menneskeheden som helhed, hvilket bare gør dig endnu mindre vidende om hvad hvem kan begribe - du har jo ingen ide om hvordan lille ali i kuwait opfatter og begriber sin virkelighed - eller ibrahim i kenya.... du begriber ikke hvad de begriber at begribe så derfor kan du ikke udtale dig om hvad MAN begriber, men kun om hvad DU begriber... Forstår du snart hvad jeg mener..'

PLUR

Dæmp dig dog lidt, jeg kan næsten høre dig på Østerbro.

Man: "En ubestemt person eller gruppe" (Politikens store nydanske ordbog, 1996). "Man" kan være hvem som helst, men er i denne her forbindelse både menneskeheden og det enkelte menneske (herunder dig, beklager). Det burde fremgå implicit, eftersom vi her omtaler "menneskets mission" eller "formål".

Hvis du opfatter det som en undskyldning, så har du misforstået, jeg kan ikke se nogen grund til at undskylde. Hvis du mener jeg skal undskylde, fordi jeg udtaler mig om hvad du kan begribe, så skal du forlange undskyldninger fra en del filosoffer. Jeg prøver tværtimod tålmodigt at forklare dig hvad jeg mener og anstrenger mig for ikke at gengælde din nedladende "er du fatsvag" tone.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Tal pænt, ellers lukker jeg tråden.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tror mig og dig har en så forskellige fundamentale opfattelser af hvad mennesket er - jeg siger vi alle er samme store energi - vores mission er at få udløsning for vores styrke - hvorfor har jeg forklaret i et andet topic - så problemet her, ligger i at du, i din overbevisning tror at "mennesket" har en mission, når alle mennesker er af samme væsen, vi er ikke andet end en energi der er ved at blive brugt..... Derfor kan du INTET siger om hvad MAN begriber, fordi de her energier der bliver brugt - har opnået kortvarende individuel vilje - det er meget svært at forklare og hvis du ikke er det mindste spirituel er det en lost cause med de talegaver jeg har.

Det er sjovt at du først siger "For at gøre det meget konkret og uden brug af indviklede og svære termer, eller henvisninger til filosoffer og filosofiske retninger:" og nu snakker du om filosoffer... kan du bestemme dig for hvilken retning du vil argumentere i. Det eneste du kan sige MAN om, er ting hvor det er sikkert at ingen kan andet end andre..... fordi så snart en har gjort det MAN ikke kan gøre, hvilket er sket tit i menneskets historie - så blev grænsen for hvad MAN kan rykket - derfor kan du ikke udtale dig på den måde, da ordet MAN, i visse sammenhænge virker begrænsende på ens frihed - ligefrem nogle gange begrænsende på ens tankevirksomhed.

Filosoffer - skriver så vidt jeg ved, ud fra deres egen opfattelse af hvordan deres filosofiske emne er skruet sammen - ikke om hvad MAN mener om det, uanset hvad det er de har undersøgt/undersøger, så kommer de med deres egen konklusioner ud fra hvad de har tænkt eller opfattet - det er ikke en MAN handling de udfører, men en JEG handling. Ligeledes er det ikke alle filosoffer der er for alle mennesker - nok er vi samme energi - dog med hver vores vilje og ønsker om ting, men alle med samme destination - at sige at alle filosofferne har ret, kan man jo heller ikke - nu har jeg ikke læst forfærdelig meget filosofi - går næsten kun op i metafysiskfilosofi - hvilket visse mennesker nok kan tyde ud fra min tankegang.

Så menneskets mission hører vel ikke under PSYKEDELISK FILOSOFI - da psykedelisk jo betyder bevisthedsudvidende og filosofi betyder kærlighed for visdom - så Psykedelisk filosofi betyder altså kærlighed for bevisthedsudvidende visdom.... Hvordan kan man sidde og diskutere menneskets mission, altså et levende væsens opgave med at være levende - hvis der var en fast veldefineret opgave - var der er ikke særlig meget bevidsthedsudvidende over det... aight.. hvis du skal til at quote mig for at sige "menneskets mission er at finde udløsning for sin styrke" og kalde det for fast veldefineret, så er dit næste move at få dine skolepenge tilbage.

PLUR

EDIT: er det pænt nok?

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Jeg tror også, at vi er af det samme, at det hele dybest set er ét, at vi så at sige strømmer fra samme kilde. Jeg mener også, at der indenfor denne ene kilde er dele, der forholder sig til hinanden, derfor er der ikke kun én bevægelse men dynamikker der trækker i alle mulige retninger. Dynamikkerne er komplekse og cirkulære, selvom de også kan være lineære, men så oftest indbyrdes forbunde. Det er derfor sjældent at der er tale om én simpel bevægelse, fra A-B.

Jeg tror også at vi som mennesker består af en masse dele, både fysisk og mentalt og at vi får problemer når vi ikke kan få delene til at spille sammen (kommunikere, relatere), på en måde så delene styrker hinanden, men i stedet er i konflikt. Alligevel er jeg af den overbevisning, at det netop er disse konflikter, der skaber bevægelser og cyklusser og at de derfor er nødvendige. Delene søger mod balance, men en fuldstændig balance ville betyde status quo, så ligesnå snart vi nærmer os equilibrium, skubbes balancen og ny bevægelse opstår. Et eksempel er døden, som jeg anser for at være forudsætningen for nyt liv. Det lader sig ikke gøre at undgå menneskelig lidelse eller død, det er tværtimod en nødvendig del af livsprocessen og det at være menneske. Jeg tror ikke på nogen evig lykketilstand i den fysiske verden, fordi det ville medføre status qou.

Jeg kan på ingen måde bevise det, ligesom jeg heller ikke kan redegøre fuldstændigt for det sprogligt. Jeg er faktisk 100% sikker på jeg ikke har forstået det fuldstændig, så langt rækker min forståelse simpelthen ikke og det tror jeg heller ikke andre menneskers gør.

Jeg opfordrer andre til at blive klogere, til at udvikle sig og se om de kan finde en mening med deres egen eksistens. Jeg siger det ikke fordi jeg tror det er for planetens bedste, men fordi jeg tror det er for folks eget bedste. Jeg tror ikke mennesket er nødvendigt i denne fysiske verden, tværtimod kunne det måske være en fordel, hvis der døde et par milliarder mennesker.

Med konkret mener jeg, at MAN spørger sig selv (jeg må hellere understrege, at det kun er en opfordring og at ingen skal føle sig tvunget til det :) ): Hvad betyder den mening jeg tillægger mig selv og verden for mig i min dagligdag. Hvordan vil jeg agere fysisk i verden? En måde at gøre det på er at finde ens egne særlige kvaliteter og at udnytte ens eget potentiale i forhold til de værdier, den moral og den livsopfattelse man (selv) har. Jeg opfordrer også til at MAN gør op med det moralske filter, der er blevet trukket end over os af religioner, ideologier, nationer mm. Jeg opfatter det filter som en hæmsko for vores erkendelsesevne og muligheder for at udvikle os og bevæge os friere, både i og udenfor os selv.

Derfor mener JEG: Gør dig fri, gør hvad du vil. Planeten skal nok klare sig.

Senest rettet af Agathos D. 31 aug 2009 19:49, rettet i alt 1 gang.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

i bund og grund er det vel det samme som

Mennesket lever kun for at få udløsning for sin styrke!

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Child of Aum skrev:

i bund og grund er det vel det samme som

Mennesket lever kun for at få udløsning for sin styrke!

Ja, okay. Jeg mener dog processen indtil da er afgørende for resultatet:

"At finde ens egne særlige kvaliteter og at udnytte ens eget potentiale i forhold til de værdier, den moral og den livsopfattelse man (selv) har". Og videre: At finde ud af hvem man er (såvidt det kan lade sig gøre) og hvad man vil (som regel og forhåbentlig en længere og gennemarbejdet proces) og bruge sin vilje til at nå det eller de mål. Og det kan vel godt sammenlignes med "få udløsning for sin styrke". Jeg synes også det giver mening i forhold til en biologisk, evolutionær proces.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Child of Aum skrev:
Tror mig og dig har en så forskellige fundamentale opfattelser af hvad mennesket er - jeg siger vi alle er samme store energi - vores mission er at få udløsning for vores styrke - hvorfor har jeg forklaret i et andet topic - så problemet her, ligger i at du, i din overbevisning tror at "mennesket" har en mission, når alle mennesker er af samme væsen, vi er ikke andet end en energi der er ved at blive brugt..... Derfor kan du INTET siger om hvad MAN begriber, fordi de her energier der bliver brugt - har opnået kortvarende individuel vilje - det er meget svært at forklare og hvis du ikke er det mindste spirituel er det en lost cause med de talegaver jeg har.

Det er sjovt at du først siger "For at gøre det meget konkret og uden brug af indviklede og svære termer, eller henvisninger til filosoffer og filosofiske retninger:" og nu snakker du om filosoffer... kan du bestemme dig for hvilken retning du vil argumentere i. Det eneste du kan sige MAN om, er ting hvor det er sikkert at ingen kan andet end andre..... fordi så snart en har gjort det MAN ikke kan gøre, hvilket er sket tit i menneskets historie - så blev grænsen for hvad MAN kan rykket - derfor kan du ikke udtale dig på den måde, da ordet MAN, i visse sammenhænge virker begrænsende på ens frihed - ligefrem nogle gange begrænsende på ens tankevirksomhed.

Filosoffer - skriver så vidt jeg ved, ud fra deres egen opfattelse af hvordan deres filosofiske emne er skruet sammen - ikke om hvad MAN mener om det, uanset hvad det er de har undersøgt/undersøger, så kommer de med deres egen konklusioner ud fra hvad de har tænkt eller opfattet - det er ikke en MAN handling de udfører, men en JEG handling. Ligeledes er det ikke alle filosoffer der er for alle mennesker - nok er vi samme energi - dog med hver vores vilje og ønsker om ting, men alle med samme destination - at sige at alle filosofferne har ret, kan man jo heller ikke - nu har jeg ikke læst forfærdelig meget filosofi - går næsten kun op i metafysiskfilosofi - hvilket visse mennesker nok kan tyde ud fra min tankegang.

Så menneskets mission hører vel ikke under PSYKEDELISK FILOSOFI - da psykedelisk jo betyder bevisthedsudvidende og filosofi betyder kærlighed for visdom - så Psykedelisk filosofi betyder altså kærlighed for bevisthedsudvidende visdom.... Hvordan kan man sidde og diskutere menneskets mission, altså et levende væsens opgave med at være levende - hvis der var en fast veldefineret opgave - var der er ikke særlig meget bevidsthedsudvidende over det... aight.. hvis du skal til at quote mig for at sige "menneskets mission er at finde udløsning for sin styrke" og kalde det for fast veldefineret, så er dit næste move at få dine skolepenge tilbage.

PLUR

EDIT: er det pænt nok?

Jeg forsøger lige at få den her konflikt løst:

Jeg taler selvfølgelig om hvad jeg mener. Altså, jeg mener, at mennesket kan begribe sådan og sådan. Jeg skriver selvfølgelig ikke om hvad andre mener eller hvad andre skal. Jeg forstår simpelthen ikke at du kan misforstå min tekst så meget. Jeg skriver selvfølgelig om hvad jeg mener mennesket kan gøre, ikke hvad det skal skal gøre, eller hvordan andre skal tænke eller føle...

Jeg skrev, at man ligså godt kan droppe at forstå tilværelsen fuldstændigt sprogligt, det er ikke det samme som at sige at mennesket ikke skal prøve at forstå. Tværtimod skriver jeg netop at mennesket ikke skal lade sig begrænse af sprog eller normer i dets søgen efter mening. Jeg mener, at individets søgen og spirituelle proces går forud for det jeg foreslår "man" kan gøre i den fysiske verden.

Jeg har måske ikke forklaret mig ordentligt, eller også har du draget forhastede konklusioner. Det ærger mig sgu lidt, at det jeg skriver bliver misforstået så voldsomt.

Jeg håber det fremgår, at jeg ikke mener vi har en veldefineret opgave, men at jeg tværtimod netop opfordrer mennesket til at gøre sig fri af veldefinerede opgaver stillet af andre. Det var derfor jeg lavede mit andet indlæg der bar præg af "kampagneslogan" og som dr. phibes og dig reagerede kraftigt på. Hvis du prøver at se bort fra stilen og vægter indholdet, så var mit budskab, at jeg mener filosofien skal kunne bruges af almindelige mennesker uden særlige forudsætninger og derfor prøvede jeg at være meget konkret og fysisk og ikke "højtsvævende".
Jeg henviste til filosoffer efterfølgende, for at forklare dig, at filosofien netop også beskæftiger sig med hvor langt menneskets erkendelsesevne rækker. Min mening er, at den ikke rækker særlig langt og at mennesket kun er i stand til at begribe meget lidt og aldrig fuldstændig kan forstå helheden, uanset hvor meget vi begriber. Jeg tror alle mennesker har en fornemmelse for helheden, men jeg tror ikke vi kan erkende den fuldstændigt (måske i dødsøjeblikket).

Vi er enige om, at vi er af samme væsen. Jeg er ikke sikker på jeg er enig med dig i, at vi er energi der er ved at blive brugt. For mig at se kan energien også flyde uendeligt, men ændre fysisk form. Jeg kan dog af gode grunde kun have fornemmelser eller tanker om det og kan ikke vide det.

Jeg kan også vende den om og spørge: Mener du virkelig, at du er i stand forstå tilværelsens mening fuldstændigt?

Jeg synes det er lidt ærgeligt med de her misforståelser og jeg synes heller ikke du læser det jeg skriver ordentligt.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 45 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]