Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 02 aug 2025 11:26

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Skitzofreni er at bryde grundreglerne for intradimensionel tänkning, hvilket indebärer at de er psykisk syge. Grundreglerne= tanker som er sammenhängende og giver mening for andre end en selv.
Hvis du trandencerer dette, så er du skitzo. Jeg synes det er meget god filosofi.

JEG FORESLÅR AT VI ALLE UNDSKYLDER OVERFOR TRÅDSATAN ?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vårhus
Emil87 skrev:
der findes faktisk ret mange i danmark som er blevet erklaret skizofrene i mere eller mindre grad.
ekstreme tilfælde af depresion eller/og tvanstanker(ocd) kan også føre til skizofreni..
er self depresiv og har super mange myldre tanker, tænker tit på om det er på grænsen til tvangstanker.
nej det ikk sjovt at være ramt af spykiske lidelser, det sucks big time.
så ville jeg sku hellere brække et par knogler eller 10, det er i det mindre noget man kan forholde sig til og reperare.
:)

Man kan ikke være skizofren i mere eller mindre grad; Hvis man får stillet diagnosen er man 100% skizofren - der gives selvfølgelig forskellige typer skizofreni, men det er alle kroniske sindslidelser. Det du tænker på kaldes skizoid, hvilket vi, rigtigt nok, alle er i mere eller mindre grad.
Ret mig endelig, hvis jeg tager fejl, men forbindes tvangstanker ikke med neurotiske tankemønstre, hvor skizofreni typisk ytrer sig i psykotiske vrangforestillinger?

Så er det i øvrigt noget komplet vrøvl, at skizofreni har været påskønnet i gamle dage, som én påstod. Der har aldrig eksisteret en kultur, hvor man har påskønnet mennesker, der befandt sig i et vedvarende og uhelbredeligt delirium.

med hensyn til intra- og inter-, så må man vel nødvendigvis ende i en interdimensionel tænkning, hvis man bryder grundreglerne for den intradimensionelle. Eller er det bare mig?

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
Swedenborgs fly skrev:
Emil87 skrev:
der findes faktisk ret mange i danmark som er blevet erklaret skizofrene i mere eller mindre grad.
ekstreme tilfælde af depresion eller/og tvanstanker(ocd) kan også føre til skizofreni..
er self depresiv og har super mange myldre tanker, tænker tit på om det er på grænsen til tvangstanker.
nej det ikk sjovt at være ramt af spykiske lidelser, det sucks big time.
så ville jeg sku hellere brække et par knogler eller 10, det er i det mindre noget man kan forholde sig til og reperare.
:)

Man kan ikke være skizofren i mere eller mindre grad; Hvis man får stillet diagnosen er man 100% skizofren - der gives selvfølgelig forskellige typer skizofreni, men det er alle kroniske sindslidelser. Det du tænker på kaldes skizoid, hvilket vi, rigtigt nok, alle er i mere eller mindre grad.
Ret mig endelig, hvis jeg tager fejl, men forbindes tvangstanker ikke med neurotiske tankemønstre, hvor skizofreni typisk ytrer sig i psykotiske vrangforestillinger?

Så er det i øvrigt noget komplet vrøvl, at skizofreni har været påskønnet i gamle dage, som én påstod. Der har aldrig eksisteret en kultur, hvor man har påskønnet mennesker, der befandt sig i et vedvarende og uhelbredeligt delirium.

med hensyn til intra- og inter-, så må man vel nødvendigvis ende i en interdimensionel tænkning, hvis man bryder grundreglerne for den intradimensionelle. Eller er det bare mig?

Jo, skizofrene er skizofrene i mere eller mindre grad. Der findes metoder (dem kan man så diskutere pålideligheden af), til at bestemme sværhedsgraden af symptomerne. Hvis man har arbejdet med skizofrene, så ved man at de er skizofrene i mere eller mindre grad, ingen tvivl om det. Hvor invaliderende sygdommen er, afhænger selvfølgelig også af den velvilje, den skizofrene møder i samfundet og hvilke krav samfundet stiller til sine medlemmer.

Uden på stående fod at kunne dokumentere påstanden, så har jeg mange gange læst, at skizofrene er blevet anset for at være "i kontakt med ånderne" og derfor som fredede i nogle kulturer såvel som hos enkeltindivider. En af årsagerne, er den fascination de fleste har af "dem der ser noget vi ikke gør" og også en slags ærefrygt, for det kunne jo være det var rigtigt. Derfor har nogle mennesker sat mad ud til dem og givet dem husly, for at være på den sikre side.

Meget interessant i øvrigt, at du bruger udtrykket "vedvarende og uhelbredeligt delirium". Kortvarige, men gentagne psykotiske gennembrud og vedvarende grandiose forestillinger har jo ført til dannelsen af mindst et par religioner. Hvem ved, måske overskrider de vores dimension og bevæger sig i et rum, vi kun aner gennem trip, drømme, meditation osv. Det er ikke for at idealisere tilstanden, for mange er meget forpinte af symptomerne, men jeg kunne godt forestille mig at de "har hul igennem", men ikke formår at håndtere informationerne. Dette "hul" kan måske både forårsages af forstyrrelser i miljøet eller af en direkte og måske medfødt biologisk forstyrrelse i hjernen.

Du har ret i, at tvangstanker kan betegnes som værende en "neurotisk" lidelse (betegnelsen "neurose" er forsøgt fjernet, men bruges stadig i både teori og praksis). Skizofreni ytrer sig altid i psykotisk retning, men der vil også ofte være flere følgelidelser som eksempelvis angst eller depression, der også er neurotiske tilstande. En neurose kan udvikle sig til psykose, selvom det er sjældent og da som regel kortvarigt.

Most of the physical world is unseen.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]