Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 02 aug 2025 19:02

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 160 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

absence skrev:
Derfor tror jeg ikke på begreber som noget der er over- eller unaturligt, som fx fænomenet "Gud", men blot at der er en uendelig mængde "naturvidenskabelig" viden, hvis man vil kalde det det, som vi aldrig vil kunne graspe eller fatte helt

Jeg er meget enig.

Af samme grund tror jeg ikke på intelligent liv i rummet, det gør alle andre ellers.

Forestillingen om håndgribelige rumvæsner er for mig at se ligesom forestillingen af gud som en gammel mand på en sky, det er dybt forenklet.

Magien, gud og rumvæsner findes alt sammen i bevidsthedsændringen, men på et relativt plan ikke, hvis det giver nogen mening.

Senest rettet af Moonage Daydreamer 06 mar 2009 13:11, rettet i alt 2 gange.

Junior medlem
Brugeravatar

Skønt nogen forstå mine snørklede skriverier og endda er enige!

Moonage daydreamer skrev:
Magien, gud og rumvæsner findes alt sammen i bevisthedsændringen, men på et relativt plan ikke, hvis det giver nogen mening.

Jeg finder dog idéen om liv i rummet en del mere tiltaldende end en eksisterende gud - da disse væsner (eller hvad det er) ej heller ikke ville værende et centrum for vores eksistens, hvilket en eksisterende gud (det gudsbegreb jeg forholder mig til) ville være.

//Absence

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Jeg ser begrebet om en gud som bevis for menneskeracens grænseløse selvoptagelse.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vaikuntha
Citat:
Jeg ser mennesket som et produkt af evolution, hvor vores logik er en egenskab, der er tilegnet, og gennem mange år, skræddersyet til os. Det er skræddersyet til at forklare den fysiske verden vi kan forholde os til, og da jeg ikke mener mennesket er centrum for egen eksistens, ser jeg ikke vores fatteevne som udgangspunktet til universets væren.

På hvilken måde har faktumet at mennesket er blevet formet udfra nogle fysiske love at gøre med om der findes en gud eller ej?
Og nej mennesket er ikke centrum for verden, at tro dette som kristne gør er en logisk kortslutning der findes uendeligt liv og uendeligt antal universer.
Vores univers er sprunget udfra noget uendeligt og ufødt dette er et faktum.
Det spændene er bare hvad er dette ufødte? i mangel på bedre har mange mennesker valgt at kalde denne kilde til alt gud, og med god grund.
Vil hjælp af tilbedelse opnår utrolig mange mennesker kontakt med en virkelig der ikke er materiel, lige som når vi tripper.
Citat:
Jeg ser logik, fysik, kemi, naturvidenskab etc. værende sande* begreber, og skal ses som en indikator på det i universet, vi formår at forstå.

Ja mennesket har ved hjælp af vores guddomelige bevisthed formået at kortlægge nogle af vores regler for vores eksistens, men hvad beviser dette? Det modbeviser da ikke guds eksistens?
Citat:
Altså er den viden mennesket har tilegnet sig i dag, blot en ufattelig (bogstavelig talt) lille del af, hvad vores univers kan byde på.

Kan ikke være mere enig det er også derfor det er så uendeligt arrogant at drage konklusioner om guds eksistens udfra fysiske regler vi slet ikke kender noget til når det kommer til stykket?

Citat:
Derfor tror jeg ikke på begreber som noget der er over- eller unaturligt, som fx fænomenet "Gud", men blot at der er en uendelig mængde "naturvidenskabelig" viden, hvis man vil kalde det det, som vi aldrig vil kunne graspe eller fatte helt.

Hvis vi aldrig kan fatte disse regler i en større sammenhæng er det så ikke arrogant at drage forhastede konklusioner ud fra dem? som at universet er uden sjæl eller ånd. Hvordan kan du være sikker på dette?
Selvfølgelig består universet af uendeligt antal love, men forklar mig hvor er ophavet til disse love?
At disse love ikke skulle have noget ophav er jo ikke logisk! det er lige som ringenes herre! ONE RING TO RULE THEM ALL
Citat:
For eksempel mener jeg stadig, at vi kan opnå mentale stadier i fremtiden, der kunne være ubegribelige for os nu. Måske er nogle af de oplevelser og tanker et forum som dette er med til at frembringe, nøgleord i netop denne udvikling.

hvad mener du med at opnå mentale stadier i fremtiden?
Hvad er det for tanker du mener?

Citat:
-Og da religion er 100 % subjektivt, synes jeg ikke det hører hjemme i vores almenmenneskelige samfund (specielt ikke opdragelsesintuitioner), men det er en anden historie.

Ægte relgion er ikke subjektivt. Ligesom den ufødte skaber af universet logisk er en realitet lige som 1+1 = 2 er en realitet.
Relgion er sjælens videnskab og må derfor bygge på noget fast. Der findes love for den materielle verden såvel som den imaterielle vores pligt som mennesker er at udforske disse og lære dem og kende med lige stor seriøsitet som vi har omkring videnskaben.
Prøv at følg mig:
Noget sætter big bang igang og pludslig er vores univers der som vi ser det idag, ovenikøbet har dette univers evnen til at betragte sig selv i form af bevisthed. Men hvad er "det" som sætter big bang igang en fysisk regel? hvor kommer denne fysiske regel fra og hvorfor? og hvor kommer den regel som har skabt den forgående regel fra? sådan kan man blive ved i uendelighed logisk hvis ikke man anderkender noget universelt hvor alt springer fra.

Heldigvis har mennesket tænkt over dets eksistens siden tidernes morgen og det er først sent i menneskets historie at vi har forladt gud tilfordel for materiel ufrugtløs adfær. Det er et faktum at denne spirituelle verden er blevet udforsket i årtusinder og det betyder at der er blevet fundet ud af meget præcise ting om universet og vores eksistens. Hvis vi blot magter at smide den nihilistiske opfattelse af at verden ingen menning har og liv/bevisthed ingen menning har væk.

Gud kan ikke ses med vores materielle sanser men kun gennem vores eneste imaterielle sans nemlig bevisthed.

Puha det var en meget lang tale, men den kom fra hjertet.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
En tro kan ikke bevises, men skal tros. Når den ikke kan bevises kan den heller ikke modbevises.

Både tro og viden er antagelser, antagelser bør følges af tvivl.

Mennesker vil gerne forklare og begrunde og det forventes at alle handlinger kan begrundes og forsvares rationelt. Kærligheden forsøges eksempelvis forklaret med henvisning til kemiske påvirkninger i hjernen.

Spørgsmålet er, om det ikke er bedre at leve og dø fuldt og helt, uden at vide hvorfor.

Most of the physical world is unseen.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Arpheus:
det du siger er vel at ingen ting til kan bevises 100% der vil altid være tvivl og viden vil altid være uperfekt? Det er jo sådan set rigtig nok idet at vores sanser er uperfekte og ikke er istand til at forstå ting 100% plus vi har et ego der også går ind og overskygger.

Men hvis man overføre sådan en uvidenskablig tilgang til det spirituelle roder man jo bare rundt i en suppe af ting men selv har fundet på udfra sit sandsynligvis uperfekte sind og vi ville aldrig finde ud af noget som helst om os selv. Ting kan sagtens bevises og modbevises når det gælder tro og der burde være større krav til at de skulle bevises.
Hvis vi havde samme tilgang til facts i videnskabensverden ville vi jo aldrig komme frem til noget som helst.

Jeg ser det mere som den vigtigeste opgave som mennesket at prøve at finde ud af hvorfor vi eksitere, tænk nu hvis man missede grunden og den lå foran en?

Junior medlem
Brugeravatar

Til KingOfBongbong

Jeg tror du misforstår mig. Jeg drager ikke nogen konklusioner, da vi på ingen måde med den viden vi er i stand til at fatte i dag, har mulighed for at begribe begrebet ”Gud”. Dette er netop min pointe.
Derfor har jeg bevidst brugt et subjektivt ordvalg, da alle disse spekulationer jeg har omkring dette emne, er ren hypotese og kan muligvis aldrig bevises for os.

Så nej. Guds eksistens kan ikke bevises eller modbevises - på nuværende basis.

Det jeg dog tror på, er som sagt, at man ikke kan adskille vores bevidsthed (eller noget andet værende) fra de naturvidenskabelige teorier. Det er bare på et, måske for altid for os mennesker, ubegribeligt plan. Min konflikt omkring Gud er derfor blot, at Gud som fænomen skulle være overnaturlig – og derfor mener jeg ej heller vores bevidsthed er guddommelig.
Er det her vi er uenige, er det blot et spørgsmål om definition.

Og jo, jeg mener religion er subjektivt; jeg mener på baggrund af ovenstående, at man ved religion netop naivt drager konklusioner idet troen på det ubeviselige, er en fundamentale byggesten for både intrinsikal og ekstrinsikal religion.
Da jeg netop er enig med dig i, at det ville være arrogant at tro, at mennesket vil kunne forstå en ”sand religion”- eller hvad jeg vil kalde en form for komplet forståelse af vores væren, vil man altid i et forsøg på at forstå denne sandhed, supplerer op med egne forståelige livsanskuelser. Altså at danne et form for referencesystem der tilbyder netop dette unikke sind at fortolke ubegribelige tanker, oplevelser eller lign. Et referencesystem der helt subjektivt fungerer for netop dette sind, og hvis svar som regel ikke har en objektiv altomfattende forklaring.

Skal man studerer religion bliver man selvfølgelig nødt til at benytte en form for metodisk reduktionisme, men dette vil aldrig give en komplet forståelse. Og igen – al dette kan selvfølgelig diskuteres ud fra en definition af religion, men håber du kan følge min tankegang.

Ang. mentale stadier i fremtiden, er det et håb/tro på, at vi mennesker ikke har opnået vores fulde potentiale i forhold til udnyttelse af vores bevidsthed. Om dette skal ske i form af indsigt, ignorant lykkelig ligegyldighed eller andet, kan jeg ikke vide noget om, blot tro på menneskets konstante udvikling – også mentalt. Dette er formodentligt ikke noget der sker over night, og kræver en udforskning af sind og krop, og som du siger, har mennesket været i gang med denne søgen i evigheder, og jeg håber det vil fortsætte.

Derudover siger du, at du vil sætte krav til at trosbegreber skal bevises. Men du snakker om den spirituelle verden og den naturvidenskabelige verden som to forskellige ting – hvis dette er rigtig anskuet af mig, vil jeg bare spørge – hvad er for dig forskellen? Og hvad er forskellen når det kommer til at bevise - hvordan vil du bevise en sanhed i den spirituelle verden?

Blev en lidt snørklet, sjusket og lang forklaring – men håber det gav mening!

// Absence

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
KingOfBongbong skrev:
Arpheus:
det du siger er vel at ingen ting til kan bevises 100% der vil altid være tvivl og viden vil altid være uperfekt? Det er jo sådan set rigtig nok idet at vores sanser er uperfekte og ikke er istand til at forstå ting 100% plus vi har et ego der også går ind og overskygger.

Men hvis man overføre sådan en uvidenskablig tilgang til det spirituelle roder man jo bare rundt i en suppe af ting men selv har fundet på udfra sit sandsynligvis uperfekte sind og vi ville aldrig finde ud af noget som helst om os selv. Ting kan sagtens bevises og modbevises når det gælder tro og der burde være større krav til at de skulle bevises.
Hvis vi havde samme tilgang til facts i videnskabensverden ville vi jo aldrig komme frem til noget som helst.

Jeg ser det mere som den vigtigeste opgave som mennesket at prøve at finde ud af hvorfor vi eksitere, tænk nu hvis man missede grunden og den lå foran en?

Jeg er også lidt forvirret med hensyn til hvad du mener med en uvidenskabelig tilgang til det spirituelle. Det spirituelle definerer jeg som "det åndelige" (fra spirit). Eftersom ånd indtil videre netop ikke er et fysisk fænomen der objektivt kan beskrives, så giver det ingen mening for mig at tale om beviser for dets eksistens - jo, man kan kan forsøge at indfange "det", men jeg er overbevist om at det aldrig lader sig gøre. Det samme gælder gud(erne). Det er et spørgsmål om tro. Jesus sagde (efter sigende): Jeg er ikke af denne verden. Den sætning synes jeg siger meget.

Jeg mener det er vigtigt at sondre klart mellem videnskab og religion, begge forsøger at forklare verden, men så holder lighederne vist også op (eller hvad?). Det er fint for mig, at bruge videnskabelige metoder i et forsøg på at be- eller afkræfte guds mulige eksistens eller religiøse og spirituelle fænomener, men jeg tror ikke det fører nogen vegne.

Vi vil gerne vide alt, men vi er ikke guder og kan kun indfange delene, ikke helheden (er min skråsikre overbevisning). Derfor har jeg også kun begrænset tiltro (men dog tiltro) til videnskaben, der for hvert problem de løser skaber adskillige nye. Vi kan ikke klare usikkerheden og tvivlen og vil derfor gerne vide (om det så er religioner, ideologier, videnskabelige teorier eller andet vi sætter vores lid til). Jeg mener, at det er både logisk og forståeligt.

Når vi ikke har noget sted at gå hen med vores usikkerhed og tvivl, så efterlades vi i det store tomme rum. Mørket, depressionen og angsten truer..

Most of the physical world is unseen.

Senest rettet af Agathos D. 10 mar 2009 21:17, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

"The moon is present in the sky, but when rising above a lake it becomes visible or manifest in the water. In the same way the origin of all things exists first in the eternal reality and then becomes manifest here below in the world of gross sensual objects."

Det er dette jeg mener med den spirituelle og materielle verden, alt hvad der er tilstæde er blot en falsk manifestation af den spirituelle verden som er ophavet til alt. Ved hjælp af spirituelle praksiser og renselse af ens matterielle sanser giver det en mulighed for at opnå viden omkring den materielle verden ved at gøre dig istand til opfatte og leve i den spirituelle virkelighed mens du er på jorden. Derfor er det masser grobund for at lære noget om vores plads her i universet. Det er jo netop også det man ser når indiske vismænd for flere tusind år siden har været i stand til at give mere eller mindre præcis cosmologisk information også på denne måde at andre sanheder er blevet uddraget fra den spirituelle verden.
Check den her video hvor selv den kendte atheist Carl Sagan og videnskabsmand godkender vedisk cosmology (han mener dog det er tilfældigt??)
http://www.youtube.com/watch?v=iUdFB9vqrT0

Kan så ikke helt se logik i at gud/kilden til universets opståen ikke skulle være personlig hvordan kan noget bare være tilstede uden nogen mening?
[quote]jeg er også lidt forvirret med hensyn til hvad du mener med en uvidenskabelig tilgang til det spirituelle. [/qoute]
Jeg mener selvfølgelig ikke at spirituel visdom skal bevises udfra materiel forsøg dette er umuligt, men bevises gennem erfaring og logik. Det er derfor utroligt dejligt at den "videnskabelig" måde at forstå relgion på har været dominerende i østen lige så længe der har været nedskrevnet tekst dernede, og ikke den følelsesmæssige måde at forstå relgion på (det er den jeg mener er uvidenskablig da man blot giver efter for følelser og det er den der dominere verden)
Faktummet at en god portion af benarbejdet allerede er lavet og det giver os nemlig muligheden for at undersøge og afprøve spirituelle sanheder på egen krop, så som fx sjælens ufødte og udødelig natur dette er ting der kan prøves på egen krop hvis man blot er villig til at undersøge det.

Jeg mener aldrig at mennesket kan få det fulde billed af gud og verden, dette ved kun gud.
Men vi kan dog opfatte en ting ting: Vores bevisthed er en del af guds krop og vi skal forenes med gud og det er det eneste et menneske behøver at vide om verden. Grunden til alle vores problemmer som mennesker er at vi netop ikke er forenet med gud, vi er uperfekte, vi har sanser og ego der forvirrer os og gør det umuligt for os at se klart. Hvis man fjerner de to faktorer er man fri og et med gud.

Abscene hvordan pokker definere du så overnatulig??

Medlem

Vi havde en idéhistorieforlæser på statskundskab som havde et meget godt citat imo i forhold til religiøs verdensopfattelse. Han mente at: "Det umiddelbare hvad, er den eneste ikke religiøse overvejelse vi har" Så snart vi skal ind og se på årsager og baggrund skal vi vedtage nogle religiøse primisser(her medtages det naturvidenskabentlige paradigme som religiøst)
Dvs at man kan opsætte primisser hvor man kan bevise gud, man kan opsætte primisser hvor man ikke kan bevise gud og hvor man kan modbevise gud. Alle 3 konklusioner er man nået frem til gennem filosofiens historie og objektivt set er de lige rigtige og det kommer ned til kriterier man har for et bevis.

Mvh
Anarkrig(som undskylder en smule for smide relativitets kortet)

Psychedelia Gay Overlord

Geografisk sted: Biløen
Anarkrig skrev:
(her medtages det naturvidenskabentlige paradigme som religiøst)

Men det er det ikke.

Medlem

Hvilke overvejelser har du der med i billedet?
Ved du hvad du snakker om?
Ved du at naturvidenskabens verdensbillede af naturvidenskabentlige forskere selv anses for opfundet og dermed bare en udgave af "sandheden", et paradigme med dertilhørende regler for rigtigt og forkert?
At give ting en sammenhæng er et religiøst træk som må siges at være ret udbredt i naturvidenskaben. Tilgang er alt, prøv at læse om positivisme og reaktionerne på den.

Det må være fedt at have så endegyldige sandheder i sit verdensbillede.

Mvh
Anarkrig

Psychedelia Gay Overlord

Anarkrig skrev:
Ved du at naturvidenskabens verdensbillede af naturvidenskabentlige forskere selv anses for opfundet og dermed bare en udgave af "sandheden", et paradigme med dertilhørende regler for rigtigt og forkert?
At give ting en sammenhæng er et religiøst træk som må siges at være ret udbredt i naturvidenskaben. Tilgang er alt, prøv at læse om positivisme og reaktionerne på den.

Mvh
Anarkrig

Det er ikke religion. Det er sjovt nok det samme enhver kristen missionær vil sige til dig, når han vil overbevise dig om kreationisme. Religioner er givet, åbenbaret. De er mere eller mindre statiske størrelser, og når de ændrer sig er det pga. magtkampe. F.eks. hvem der har magten til at lave den endegyldige version af biblen, etc. Det er sådan set også derfor vi har kreationisme. Man benægter de beviser videnskaben har fundet, for de er uden betydning. Det man mener at have fået åbenbaret er langt bedre.

Videnskaben derimod, er konstant i forandring. Når der kommer ny viden godtager folk den, hvis beviserne er gode nok. Videnskab bygger på observationer af verden omkring os, ikke blind tro. Derfor kan den ændres, når nogen opdager noget nyt.

Jeg ved ikke helt hvad du mener når du siger at give sammenhæng er et religiøst træk. Det må du nok uddybe.

Hvis der ikke er forskel på religion og naturvidenskab, mener du så at f.eks. bibelens skabelseshistorie og evolutionsteorien er lige sande, og det bare er et spørgsmål om smag eller temperament hvad man foretrækker?

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
dankdawg skrev:
Anarkrig skrev:

Mvh
Anarkrig

Videnskaben derimod, er konstant i forandring. Når der kommer ny viden godtager folk den, hvis beviserne er gode nok. Videnskab bygger på observationer af verden omkring os, ikke blind tro. Derfor kan den ændres, når nogen opdager noget nyt.

Hér modsiger du nogle af de største videnskabsteoretikere, som f.ex. Kuhn og Feyerabend. Det er ikke nødvendigvis et tegn på at det du skriver er forkert, men det er nok et meget godt tegn på, at tingene ikke er helt så enkle som du gerne vil fremstille dem.

Det lyder også som en lidt naiv Popper-agtig teori om videnskab når du skriver "Når der kommer ny viden godtager folk den, hvis beviserne er gode nok".
Det er IKKE altid rigtigt. Faktisk ret sjældent rigtigt. Selv idenfor "hardcore" videnskaber som fysik og matematik hvor der ikke er tale om forskellige fortolkninger af et digt eller en drøm, men af "virkeligheden" eller logisk veldefinerede størrelser med fastlagte egenskaber. Der er utroligt mange eksempler der "falsificerer" (for at bruge et Popper-udtryk) det du siger.

Psychedelia Gay Overlord

Zarathustra skrev:

Hér modsiger du nogle af de største videnskabsteoretikere, som f.ex. Kuhn og Feyerabend. Det er ikke nødvendigvis et tegn på at det du skriver er forkert, men det er nok et meget godt tegn på, at tingene ikke er helt så enkle som du gerne vil fremstille dem.

Det lyder også som en lidt naiv Popper-agtig teori om videnskab når du skriver "Når der kommer ny viden godtager folk den, hvis beviserne er gode nok".
Det er IKKE altid rigtigt. Faktisk ret sjældent rigtigt. Selv idenfor "hardcore" videnskaber som fysik og matematik hvor der ikke er tale om forskellige fortolkninger af et digt eller en drøm, men af "virkeligheden" eller logisk veldefinerede størrelser med fastlagte egenskaber. Der er utroligt mange eksempler der "falsificerer" (for at bruge et Popper-udtryk) det du siger.

Det var klart idealiseret og forenklet, det medgiver jeg. Ideelt set bør det være sådan, men det er ikke nødvendigvis altid sådan. Jeg vil nu mene, at det som regel er sådan og ikke er så sjældent som du antyder. Videnskabsfolk er dog kun mennesker, og derfor kan det hænde, at de er stædige på trods af beviser.

Jeg vil nu stadigvæk ikke mene, at man kan sidestille religion og videnskab på den måde, som Anarkrig gør. Er du enig i den fremstilling? Sorry for de korte svar i et emne, der fortjener mere. Jeg har ikke så meget tid.

Insane psychedelia user!

Nej, jeg er ikke enig i hans fremstilling og det burde jeg nok også have skrevet i mit svar til dig. Jeg syntes bare din kritik var lidt for ensidig.

Såvidt jeg kan se, kan man adskille videnskab fra religion/pseudo-videnskab enten ved at henvise til at videnskaben virker (altså at den lader os forudsige konkrete hændelser i modsætning til tarotlæsning osv. der ikke kan komme med "dristige gæt") eller også ved at henvise til at den adskiller sig ved den videnskabelige metode overfor mere "subjektive metoder".

Problemet er, at selvom den første adskilning måske fungerer meget godt, vil vi gerne have noget stærkere end en instrumentalistisk opfattelse af videnskaben hvor vi ikke rigtig kan forklare hvad den beskriver eller hvorfor den virker. Vi vil gerne have, at teorierne handler om Virkeligheden og Sandheden.
Men den anden adskilning er meget svær at lave, da man nemt kommer til at tegne et alt for idealiseret billede af videnskaben, som let kan tilbagevises med konkrete eksempler fra videnskabens historie.

Medlem

Geografisk sted: Bornholm
Illusinoa skrev:
Hey.
Jeg syntes lige, at der var blevet lidt stille herinde, og det er da synd, når vi har sådan et godt forum for filosofi!

Nu er jeg flere gange stødt på de forskellige gudsbeviser (det teleologiske, det kosmologiske og det ontologiske), og jeg må sige, at ingen har dem har virket særlig fyldestgørende. I hvert fald ikke ud fra den kritik af dem, som jeg har læst. Endvidere har jeg også set et modbevis her for nylig, som vist synede rimelig overbevisende. Men stadigvæk - det kan man vel også afslå ved at komme med den påstand, at gud ikke er til at beskrive med vores utilstrækkelige begreber, og at det ikke er muligt at påvise guds eksistens, fordi han simpelthen ligger uden for vores fatteevne. Så det har efterladt mig lidt i vildrede, om det overhovedet er muligt at nå frem til en sand erkendelse af dette spørgsmål via. logisk argumentation.

Så vil jeg spørge jer - ud fra jeres overbevisning/eventuelle viden er det så muligt at modbevise/bevise Guds eksistens?

Den laver et eller andet underligt hvor den ikke gider skille mit svar fra spørgsmål så jeg må gøre det for den. Mit indlæg starter her: :D

Hvordan kan man modbevise at gud eksistere? det er jo det samme som at modbevise smølfernes eksistens. Man kan altså ikke modbevise et fænomen som ikke kan bevises. Jeg er stærkt ateistisk og mener at religion er en hindring for al sund fornuft og logik. Folk har ganske enkelt ikke brug for en gud, da de bør kende sandheden før de beskæftiger sig med ubeviselige teorier. Jeg mener at det burde forbydes at opdrage børn til at blive religiøse, muslimer, kristne, whatever. Når man kommer med argumenter imod f.eks. biblen til kristne, siger de ofte at det er fordi det skal fortolkes anderledes, eller i det hele taget fortolkes. Hvordan har de så tænkt sig at børn skal fortolke noget? De tager det jo selvfølgelig for gode vare hvis man fortæller dem at det er sandheden. Et barn skal lære hvad livet er og kende til videnskaben, at forgifte børn med religion inden disse basale ting er på plads er simpelthn så hyklerisk. Kirke og stat skal også skilles ad, da religion ikke høre hjemme iblandt listen over offentlige ydelser. Så kan vi jo lige så godt financiere scientology, pinsekirken og jehovas vidner, da disse i mine øjne grundlæggende er ligeså skadelige og usande som kristendommen. Hvis folk ikke blev opfostret til at være religiøse tror jeg personligt at religion som fænomen ville næsten uddø på nogle få generationer. Se bare hvor dårlige og meningsløse tilstande i lande hvis værdier stortset kun bygger på religion, såsom afganistan, pakistan, soudi arabien, iran, syrien, israel og mange flere.

Endvidere er det også pudsigt at tænke på, hvor (forholdsvis) lidt religion fylder i dag i forhold til før i tiden, hvor det jo var en af de mere dominerende magter i samfundet. Dengang var det vel nogle gange helt utænkeligt ikke at tro. Det har godt nok ændret sig siden. Jeg har på en måde lidt forbehold over for at forkaste tanken om en gud helt, idet jeg synes, at det virker som om, at ateister måske kommer lidt let om det nogle gange. Dog opfatter jeg ikke mig selv som værende specielt religiøs, nærmere en forvirret tvivler.

Mvh. Illusinoa

Dedikeret medlem
Brugeravatar

TheRagingPussy:
Du tager jo kun udgangspunkt i hvor menningsløs folkekirken er i danmark? Folkekirken bygger på et så lavt bevisthedsplan at den er selvmodsigende og ikke presterre at give noget indhold i de fleste danskeres liv.
Hvordan ved du at gud ikke findes og man ikke kan opleve "vedkommende" , har du prøvet at undersøge om man rent faktisk kunne eller har du bare smidt muligheden væk? du skal tænke på at alle menensker før i tiden mente at de havde en eller form for kontakt med noget større end dem selv, og mange stadig har. Er universet bare sprunget ud af ikke-eksistens i såfald er dette ikke selvmodsigende?

Insane psychedelia user!

KingOfBongbong skrev:
Hvordan ved du at gud ikke findes og man ikke kan opleve "vedkommende" , har du prøvet at undersøge om man rent faktisk kunne eller har du bare smidt muligheden væk? du skal tænke på at alle menensker før i tiden mente at de havde en eller form for kontakt med noget større end dem selv, og mange stadig har.

Din argumentation virker lidt svag. Det er snarere en udtalelse om masse-psykologi end det er et metafysisk argument.

Mange mennekser mente også før i tiden at jorden var flad, og nogle mener det stadig. Så det at mange mennesker har ment noget er ikke ligefrem en garanti for at det er sandt.

Og mange mennesker har IKKE følelsen af at være i kontakt med noget større end dem selv. Så hvilken stor gruppe af mennesker skal man stole på? Dem der er flest?

KingOfBongbong skrev:
Er universet bare sprunget ud af ikke-eksistens i såfald er dette ikke selvmodsigende?

Det er da lige så selvmodsigende at universet skulle være skabt af en gud der selv var sprunget ud af ikke-eksistens.

Eller at universet/guddommen skulle "have eksisteret altid".

Medlem

Zarathustra: Ved godt at du selv lidt punktere den, men hvordan er det lige at den videnskabentlige metode adskiller sig fra (andre) subjektive metoder?
Og er det ikke grundlæggende for ethvert paradigme at dets regler virker, når først der fremkommer udbredt tvivl om paradigmets rigtighed er de vel allerede ved at falde bort?

dankdawg: Så snart man går ind og siger fx hvorfor det regner, er man igang med at kreere en subjektiv sandhed. Om man ser det som guds vilje/vrede eller klimatiske ændringer er sådan set underordnet, hvis man kan se ud over det det paradigme man er underlagt. Det er det at man tillægger alle begivenheder en forklaring og en sammenhæng der er religiøst.

Mvh
Anarkrig

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 160 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]