Hér er nogle strøtanker:
Begrebet "filosofi" opstod i antikkens Grækenland for at beskrive en bestemt tradition/stil, og det rummer derfor nogle bestemte konnotationer, som jeg mener det kan være gavnligt at huske på:
Filosoffen er - i modsætning til mystikeren, fanatikeren eller galningen - en person der indgår i en dialog med andre om de tanker han/hun gør sig. Sokrates er godt eksempel på filosoffen der gør sig nogle tanker, men bruger meget tid på at teste og videreudvikle tankerne i samtale med andre.
Og Platon og Aristoteles - filosofiens godfathers - skrev begge i dialog-form (se
http://en.wikipedia.org/wiki/Aristotle# ... _his_works omkring tabet af de aristoteliske dialoger).
(alt for) Mange lægger efter min mening for stor vægt på "tænkningen" når de skal definere/forstå hvad "filosofi" og "en filosof" er.
Det er (selvfølgelig) helt centralt, at filosofi handler om refleksion, og den filosofiske tænkemåde, metode (eller mangel på samme), rækkevidde osv. er helt unikke i forhold til alle andre menneskelige aktiviteter.
Men... det er også vigtigt at forstå den rolle som formidligen (sprogliggørelsen) af tankerne spiller.
For at formulere det provokerende:
Man er først filosof, når man har debatteret sine tanker med andre eller skrevet dem ned. For begrebsliggørelsen/sprogliggørelsen af tankerne sikrer, at tankerne er "fornuftige" og ikke rene intuitive erkendelser.
Derfor er den kinesiske vismand der en gang om året går ned fra bjerget og griner hysterisk i landsbyen for derefter at vende tilbage til sin ophøjede isolation
ikke en filosof. Det forholder sig ikke bare sådan at "vi ikke kan vide om han er filosof" (fordi vi ikke har adgang til hans bevidsthed og kan "måle" hans tanker), men han er det slet ikke, da han ikke (kan?) begrebsliggør(e?) det han oplever/tænker.
Og man er først filosof, når man praktiserer filosofi, dvs. reflekterer og derefter sprogliggør.
Filosofferne skal dog samtidig forsøge at presse sproget til dets yderste, så virkelighedens natur kan gribes - det er nok derfor filosoffer altid opfinder/definerer nye begreber; for at rykke og udvide det rum der skal indeholde deres erkendelser. Nu gentager jeg vist mig selv (igen) fra tidligere post om hvad filosofi er.