Odden skrev:
Før i fortaber jer i spørgsmålet om "Hvorfor er der væren, snarere end intet?" vil jeg blot påpege, at efter Kyoto-skolens intogt på den filosofiske scene, og især efter Nishitani Keijis værk "Religion and Nothingness" (Jap: 宗教とは何か?), som er et lidt subtilt opgør med Heideggers filosofi, så er spørgsmålet "Hvorfor er der væren snarere end intet?" i grund et lidt plat spørgsmål.
Dog vil jeg forsvare det ved, at det i den vestlige idéhistorie, efter kristendommens indtog, har været et vigtigt spørgsmål, for os.
Nishitanis kritik går på en kritik af Daseins status, med en større betoning af intet. Eller Absolut Intet (sunyata) ifht. Relativt Intet (nihilitet). Kan uddybe når jeg får noget mere tid, men det har jeg ikke før efter jul. Vil bare lige påpege dette.
Dette leder mig til at sige, at det at sidde her og dømme hvilket spørgsmål der er det vigtigste i filosofien er ret plat. For forskellige spørgsmål er forskellige til visse tider, og visse steder. Nogle steder er det i kalder grundspørgmålet en plathed, for os i den kristne kulturtradition er det vigtigt.
Derfor vil jeg egentlig foreslå, for at give topic'et til tråden et mere sympatisk twist, at ændre det til: Hvad er det vigtigste filosofiske spørgsmål for dig, lige nu. Og jeg vil gerne undgå at blive kaldt relativist. For det er det ikke, det er mere et ønske om en relativitet til sandheden, som aldrig bliver privat eje.
Jeg lånte bogen (Nishitani) for nogle måneder siden, men kom desværre aldrig rigtig i gang.
Tankerne om absolut- og relativt intet får mig til at tænke på Luigi Pareysons "Frihedens Filosofi", hvor han skelner mellem Aktiv og Passiv Ikke-væren i noget der virker ret Heidegger-inspireret.
Mht. spørgsmålet så er jeg ked af hvis mine indlæg har været for smagsdommer-agtige og underkuet folks lyst til at skrive/svare. Det var (selvfølgelig) ikke meningen.
Jeg tror det skyldes at jeg selv først for nylig virkelig fandt ud af, hvor vigtigt spørgsmålet "hvorfor er der noget, snarere end intet?" kunne opfattes, og derfor har været ret optaget af det på det sidste.
Jeg har forresten også fundet en slags svar på det, men det var i en mystisk/religiøs oplevelse, hvor jeg oplevede en dyb forening med alting, så det er svært at kommunikere.
Men det var noget med, at væren er overskud, og at dette "noget" der er, er en gave - et "ja". Som Søren Ulrik Thomsen så smukt skriver: "Alting er sit eget svar". Væren er ikke en gåde der er stillet os, eller et spørgsmål, men et land der er åbent for udforskning. Verden er hverken meningsløs eller meningsfuld som sådan, da den i princippet "ikke er noget", men vores bevidsthed tillægger den hele tiden altid-allerede mening, inden vi overhovedet når at tænke over det - og den bekæmper ikke disse forsøg. "Det værende er" - det er allerede et svar.