Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 jul 2025 05:39

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 31 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 08 dec 2007 18:46 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 aug 2002 01:01
Indlæg: 2651
Geografisk sted: I mulmehulen
Ah ja, det ser jeg nu... Titlen, sammen med de lidt for konkluderende svar, givet af hhv Zarathustra og psyklon-b, er bare lidt misvisende. ;)

_________________
:roll:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 dec 2007 19:12 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 sep 2006 14:50
Indlæg: 523
Geografisk sted: On top of myself i hope
Edit: ^^ Titlen ændret. (Kan ikke engang huske at jeg lavede den overskrift :S)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 dec 2007 19:18 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5100
Sayeh skrev:
Edit: ^^ Titlen ændret. (Kan ikke engang huske at jeg lavede den overskrift :S)

Gjorde du jo heller ikke :p


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 dec 2007 04:22 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 27 dec 2006 02:16
Indlæg: 783
Geografisk sted: I centrum af solsystemmet.
Hvorfor er jeg ikke mig når jeg er andre?
Hvor længe kan jeg gå i en cirkel?
Hvis uendeligheden skal skide hvordan finder det sit røvhul - og hvilken ende af det har det fat i?
Tænk hvor længe de tror de er, men ikke er og hvem var de?
Er tid?
Kan man være tid?
Er nul summen af ingenting?

Hm jeg cykler .. .. .. .. .. .. .. ..
Ganske langt .. .. .. .. .. .. .. ..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 dec 2007 01:33 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 20 okt 2001 01:01
Indlæg: 2694
Geografisk sted: Påskeland
Odden skrev:
Før i fortaber jer i spørgsmålet om "Hvorfor er der væren, snarere end intet?" vil jeg blot påpege, at efter Kyoto-skolens intogt på den filosofiske scene, og især efter Nishitani Keijis værk "Religion and Nothingness" (Jap: 宗教とは何か?), som er et lidt subtilt opgør med Heideggers filosofi, så er spørgsmålet "Hvorfor er der væren snarere end intet?" i grund et lidt plat spørgsmål.
Dog vil jeg forsvare det ved, at det i den vestlige idéhistorie, efter kristendommens indtog, har været et vigtigt spørgsmål, for os.
Nishitanis kritik går på en kritik af Daseins status, med en større betoning af intet. Eller Absolut Intet (sunyata) ifht. Relativt Intet (nihilitet). Kan uddybe når jeg får noget mere tid, men det har jeg ikke før efter jul. Vil bare lige påpege dette.

Dette leder mig til at sige, at det at sidde her og dømme hvilket spørgsmål der er det vigtigste i filosofien er ret plat. For forskellige spørgsmål er forskellige til visse tider, og visse steder. Nogle steder er det i kalder grundspørgmålet en plathed, for os i den kristne kulturtradition er det vigtigt.
Derfor vil jeg egentlig foreslå, for at give topic'et til tråden et mere sympatisk twist, at ændre det til: Hvad er det vigtigste filosofiske spørgsmål for dig, lige nu. Og jeg vil gerne undgå at blive kaldt relativist. For det er det ikke, det er mere et ønske om en relativitet til sandheden, som aldrig bliver privat eje.


Jeg lånte bogen (Nishitani) for nogle måneder siden, men kom desværre aldrig rigtig i gang.
Tankerne om absolut- og relativt intet får mig til at tænke på Luigi Pareysons "Frihedens Filosofi", hvor han skelner mellem Aktiv og Passiv Ikke-væren i noget der virker ret Heidegger-inspireret.

Mht. spørgsmålet så er jeg ked af hvis mine indlæg har været for smagsdommer-agtige og underkuet folks lyst til at skrive/svare. Det var (selvfølgelig) ikke meningen.
Jeg tror det skyldes at jeg selv først for nylig virkelig fandt ud af, hvor vigtigt spørgsmålet "hvorfor er der noget, snarere end intet?" kunne opfattes, og derfor har været ret optaget af det på det sidste.

Jeg har forresten også fundet en slags svar på det, men det var i en mystisk/religiøs oplevelse, hvor jeg oplevede en dyb forening med alting, så det er svært at kommunikere.
Men det var noget med, at væren er overskud, og at dette "noget" der er, er en gave - et "ja". Som Søren Ulrik Thomsen så smukt skriver: "Alting er sit eget svar". Væren er ikke en gåde der er stillet os, eller et spørgsmål, men et land der er åbent for udforskning. Verden er hverken meningsløs eller meningsfuld som sådan, da den i princippet "ikke er noget", men vores bevidsthed tillægger den hele tiden altid-allerede mening, inden vi overhovedet når at tænke over det - og den bekæmper ikke disse forsøg. "Det værende er" - det er allerede et svar.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 jan 2010 03:40 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jan 2010 03:32
Indlæg: 45
Hvad er tid, hvad består tid den af, hvordan ser tid ud,


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 feb 2010 17:11 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 03 sep 2009 23:38
Indlæg: 94
Geografisk sted: København
Tid er en menneskelig konstruktion, som er en måde hjernen erkender og optager verden på. Tid og rum er det som Kant kalder begreber som hjernen perciperer med. Ligeledes har han også udviklet 12 kategorier som mennesket tænker og forstår med, fx negation, bekræftende, benægtende etc etc.

Tid er således din hjerne, den består af din hjerne og den ser ud som din hjerne.

Det vigtigste spørgsmål for mig længe har været, hvor vidt mennesket har en frie vilje.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 feb 2010 17:46 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 aug 2002 01:01
Indlæg: 2651
Geografisk sted: I mulmehulen
Hvis man tager den til sin ekstrem bliver hele virkeligheden reduceret til at være en menneskelig konstruktion. Den køber jeg ikke. Selv Kant ville sige der må være en ding an sich som vi kan erfare med ding-für-uns - eller tingens fænomen. Men jeg er nu ikke enig i, at vi ikke kan erkende tingens "væsen" eller inderste om man vil. Men det er en anden diskussion.

_________________
:roll:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 feb 2010 17:58 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 03 sep 2009 23:38
Indlæg: 94
Geografisk sted: København
Det er sådan set ikke det Kant mener, at du skal. Du skal ikke tage den til ekstremen. Tid og rum er redskaber for mennesket til at erkende tingens fænomen.

"Men jeg er nu ikke enig i, at vi ikke kan erkende tingens "væsen" eller inderste om man vil. Men det er en anden diskussion."

Jeg har ikke sagt, at jeg relativist Odden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 feb 2010 15:33 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 20 okt 2001 01:01
Indlæg: 2694
Geografisk sted: Påskeland
Sugarplum-fairy skrev:
Tid er en menneskelig konstruktion, som er en måde hjernen erkender og optager verden på. Tid og rum er det som Kant kalder begreber som hjernen perciperer med. Ligeledes har han også udviklet 12 kategorier som mennesket tænker og forstår med, fx negation, bekræftende, benægtende etc etc.

Tid er således din hjerne, den består af din hjerne og den ser ud som din hjerne.

Det vigtigste spørgsmål for mig længe har været, hvor vidt mennesket har en frie vilje.


Der skal måske lige knyttes en hurtig kommentar til din meget skråsikre citation af Kants filosofi, hvor du får det til at se ud som om, at debatten om erkendelse af omverdenen mere eller mindre stoppede med Kant. Det er jo snarere omvendt: Den startede først for alvor med Kant.

Der er siden Kant kommet MANGE teorier og svar, som er i direkte modstrid med Kants teori.

Så det er på ingen måde "det endelige svar" (som Peter Kjær ville sige), at Tid&rum er menneskelige konstruktioner sammen med 12 andre ting (som f.ex. "kausalitet").
Mange store filosoffer - som bl.a. Hegel, Husserl, Heidegger, Merleau-Ponty og Wittgenstein gør på ét eller flere vigtige områder op med Kants tænkning.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 feb 2010 15:42 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 20 okt 2001 01:01
Indlæg: 2694
Geografisk sted: Påskeland
Jeg har på det sidste været ret interesseret i Videnskabsteori og specielt i Matematisk Videnskabsteori.

Så nogle af de filosofiske spørgsmål som jeg for tiden finder vigtige er:
- Hvad er forskellen på videnskab og religion/mysticisme?
- Er videnskaben den eneste måde vi kan opnå viden på?
- Er det muligt at give en præcis beskrivelse af hvad videnskab er, og skelne mellem videnskabelig og ikke-videnskabelig tænkning?

- Er matematik absolut sikker viden?
- Hvorfor virker matematik som redskab til beskrivelse af den fysiske virkelighed (indenfor f.ex. fysik)?

Desuden er jeg lige startet på Filosofi-delen af min overbygning, og er vendt tilbage til noget af dét, som også optog mig mest lige inden jeg stoppede med Filosofi-delen af min bachelor-uddannelse, nemlig spørgsmål om Bevidsthed.
Nogle vigtige spørgsmål i denne kategori er:
- Hvad er bevidsthed(en)?
- Er det muligt at give en korrekt og fuldstændig udtømmende beskrivelse af bevidsthed vha. naturvidenskabelige videnskaber som f.ex. fysik? Eller er vi nødt til at benytte os af andre metoder og genstands-felter?
- Hvad er sammenhængen mellem min egen bevidsthed og min krop?
- Hvordan kan jeg vide, om der eksisterer andre bevidstheder? (dette er solipsisme-problemet, som diskuteres en del i dette forum)

... Hvis nogen mener at have fundet et endegyldigt svar på et eller flere af mine spørgsmål, så skriv endelig en Privat Besked til mig :D


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 31 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team