Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 03 aug 2025 19:49

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 40 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Er paranormale evner virkelige?
Jeg ved, de er virkelige (har personligt oplevet dem) 24%  24%  [ 13 ]
Jeg tror, de er virkelige/ved det ikke 37%  37%  [ 20 ]
Jeg tror ikke, de er virkelige/ved det ikke 22%  22%  [ 12 ]
Jeg ved, de ikke er virkelige 17%  17%  [ 9 ]
Afgivne stemmer : 54
Forfatter besked
 Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Her
Godt indlæg Guardian. :)

Det er det 'dumme' ved sådanne telepati og intuitions oplevelser; hvornår er det tilfældighed, og hvonår er det 'noget andet'? Dét er ikke helt nemt at besvare...

Man kunne forsøge sig med "law of attraction" teorien (http://en.wikipedia.org/wiki/Law_of_Attraction): Intet sker tilfældigt, og alt er et resultat af, hvad du (bla.) tænker. Derfor oplevede du de ting, du gjorde.

Personligt forsøgte jeg bevidst at bruge "law of attraction" op til min fysikeksamen i 10. klasse. Jeg læste kun op på én ting og brugte meget tid på at tænke (ifl. teorien) 'rigtigt'. Da jeg så skulle til eksamen, trak jeg , ud af en 20 muligheder, den éne ting, jeg havde læst på! Men igen...måske var det bare 'held'? Måske er/var der en anden grund? Jeg ved det ikke.

Det ville være rart hvis nogle af jer, som har stemt, at i er overbeviste om (og har oplevet) de paranormale evners virkelighed, ville vægte ind i tråden.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

the-red-pill skrev:
seth skrev:
men zara, de paranormale faenomener er jo ubrydeligt bundet sammen med det neurologiske faenomen vi kalder virkelighed! saa hvis man vil diskutere dem maa man ogsaa diskutere virkelighedens natur!

Denne kritik skal forstås konstruktivt. Seth. Du irriterer mig meget, da du hele tiden skriver, som har du svaret på alt. Du har fundet svaret, så vi uvidende fæ forstår ingenting. Hvis du virkelig var oplyst ville du næppe sidde på dette forum! Ved at agere så "oplyst" som du gør, gør du dig selv til det stik modsatte.

Ingen sure miner, blot min mening :D

ideen om "den oplyste" som en evigt glad sultende hermit der bare tjiller og har det godt er en loegn opdigtet af diverse guruer, den sande oplyste er et menneske som alle andre, guds fylde er kun for en stund. han deltager saaledes aktivt i debatter for at faa andre ud i solen, for nu at bruge platons hulelignelse. at han agerer som om han har svaret kan da kun vaere provokerende eftersom du stadigvaek er bundet og fanget i hulen?

de paranormale feanomener er for det meste illusioner opstyltet af falske medier, de aegte medier er buret inde paa den lukkede, eller holder meget taet med deres oplevelser af frygt for det samme. alle modeller kan pilles ved, det vaere sig et modeltog vi maler miniaturegrafitti paa, et modelfly vi kaster ud fra et hoejhus for at se det splintres, eller en modelvirkelighed vi via stoffer eller andre teknikker aendrer natur paa. de "rigtige" overnaturlige faenomener er saaledes ikke mindre end det, pillen ved den, i sin grundvold, solypsistiske virkelighedsmodel.

ydermere saa resulterer en pillen ved virkelighedsmodellen (der er neurologisk funderet) altid resultere i en afvikling af den samme guddommelige oplevelse. denne guddommelige oplevelse er verdens grund og aarsag, det er ikke verden der er den guddommelige oplevelses grund og aarsag. altsaa er det tanken der skaber hjernen og ikke hjernen der skaber tanken. dette postulat resultere i et gnosticistisk verdensbillede med en guddommelig virkelighed og en materiel illusion. via stoffer eller andre teknikker kan vi besoege denne guddommelige virkelighed (astralplanet) og stifte bekendtskab med dens beboere (engle og demoner).

solen (for nu igen at bruge platons hulelignelse) er hyper kompleks og ville kraeve en meget stor bog at beskrive i dybden. i maa noejes med det jeg gidder at skrive, eller bedre, selv gaa ud af hulen.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tannhäuser Gate
Jeg har svaret at jeg tror de er virkelige, men ikke ved det.
Jeg er sikker på at mennesket kan langt mere blot ved hjælp at hjernen end almindelige mennesker er i stand til, måske fordi den viden om hvordan man tapper sig ind på disse evner er gået tabt med tiden. Telepati, telekinese og måske endda teleportation ser jeg som reelle muligheder, og jeg er overbevist om at der findes nogle som mestrer disse ting, men jeg er så også overbevist om at dem der er i stand til det opnår en sådan indsigt og ro at de ikke behøver at gøre nogle opmærksomme på det.
Jeg har også oplevelser med fx at tænke på en sang og så begynder min kæreste at nynne den, men det vil jeg nok langt hen ad vejen tilskrive tilfældet, da vi ofte har hørt den sang tidligere eller snakket om den eller noget i den stil.
Men alt i alt er jeg sikker på at der er mere mellem himmel og jord end øjet kan se, men det kan være det skyldes et inderligt ønske om at det skal forholde sig sådan.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Guardian skrev:
pludseligt ud af det blå får jeg en tanke om at jeg snart skal i biografen og se Pirats of the caribbian, inden filmen stopper med at blive vist i biografen. Hvorefter en af mine venner 2 sekunder efter begynder at snakke om filmen osv uden jeg har sagt en lyd blot tanker.
Et andet eksempel er dette:
Jeg har ikke set en af mine venner et stykke tid, står og tænker på personen i metroen (masse tanker) pludseligt ringer min telefon og det er min ven i røret jeg ikke har snakket med i flere måneder som åbenbart også har tænkt på mig i samme øjeblik taget telefonen og ringet.

Disse oplevelser har jeg haft mange af. Hvilken kategori jeg vil placere dem under ved jeg ikke helt. Det kunne jo være tilfældighed, men syntes jeg har oplevet dem mange gange..

Hvis jeg skulle prøve at beskrive telepati, intuition whatever, vil jeg også tro at det har noget med det østelige perspektiv. Altså en slags energi der åbenbart på en eller anden måde er forbundet mellem mennsker. Tror denne energi er stærkest mellem folk der har stærke følelser for hinanden altså eks. familie, kæreste nære venner.

Just my point of view.. :idea:

Har du læst Science and the Akashic field? Hvis du er meget interesseret i netop dette fænomen og filosofi indenfor kvante fysiken, så læs denne bog!! Det er min personlige bibel hvis man kan sige det sådan.. Kan ikke anbefale den nok :D

Håber i alle har jer en super Torsdag :wink:

/IC

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: I centrum af solsystemmet.
Har endnu ikke svaret, tænker over det, var meget skeptisk i starten, men det skyldes min personlige indgang til emnet.
Jeg vil altid se ting bevist sådan vestlig vidensskab stil, men når jeg tænker ordentlig over det har jeg selv nogle oplevelser, som jeg har en videnskabelig forklaring på, men jeg er ikke sikker på at den holder.
Området det drejer sig om er dejá vú, jeg havde som barn/teenager mindst 3 oplevelser af dejá vú .
Den jeg husker tydeligst og som var decideret skræmmende var under en dobbelt lektion i hjemmekundskab,hvor dejá vú'et ramte det mig:
Jeg vidste alt hvad der skete i det meste af af timerne før det skete - meget freaky - det var både hvad der blev sagt, hvem der havde hældt godt med x-stra salt og peber i nabo gruppens mad og hvem der sladrede.
Jeg havde simpelt hen oplevet det før kom frem til at det logiske var at det var sket i under drøm, hvor hjernen afprøvede diverse mulige fremtids muligheder og det er faktisk den bedste forklaring, som jeg har fundet.
Men det var helt ned i bagateller ting som ikke kan udregnes udfra logik eller statistik. Det var heller ikke sådan, at jeg løbende fik "at vide" det næste som sker er det og det, nej jeg vidste hvad der ville ske nu, samtidig kunne jeg se hvad der ville ske i slutningen af timen, men krævede meget fokus og holde fast i hvad der ville ske nu, så jeg kiggede ikke særlig meget frem ad i tiden.
Jeg troede jeg var ved blive skør, fordi det var over så lang tid og så virkeligt at jeg havde været der før lidt ærgerligt jeg ville egentlig gerne have set længere mod fremtiden, men tror ikke jeg havde modet dertil, hvilket sikkert også var grunden til at jeg fokuserede meget på det næste som ville ske,. Samtidig bekræftigede evnen sig selv hver gang jeg havde ret.
Jeg kan ikke huske præcist hvornår men knips og jeg havde mistet mit syn.
Gad nok og vide hvad det var for noget?
Andre der har prøvet noget lignende?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

jeg har synet lidt nu. det kommer som smaa glimt af hvad der sker ligeom lidt.

det er efterdoenningerne af et ketamintrip jeg havde hvor jeg saa de naeste ti aar af mit liv. kan ikke huske detaljer fra det, men faaar som sagt de her smaaglimt af hvad der kommer til at ske.

da jeg var lille skraemte jeg min far nogle gange ved at forudsige fremtiden. saanoget som "vores cykel er lige blevet stjaalet" paa vej hjem fra fritidshjemmet eller "mormor er doed" lige som han skal til at fortaelle mig det. kan dog ikke rigtigt huske situationerne.

det er som om en eller anden "evne", der er blevet undertrykt af at have spist af udsagnslogikkens trae, dvs. faaet stimuleret fronallapen i min hjerne, nu er vaagnet til live igen, efter et stort forbrug af MDMA og ketamin. du siger du gerne vil havde empiriske beviser for alting BBB, nuvel, men hvis du nogensinde faar interesse for at faa svar pa dine spoergsmaal uden for den naturvidenskabelige sfaere, er den magiske model ret god. den fungere ihvertfald.
den magiske model forholder sig til alle faenomener som et produkt af observatoeren, tingen, og det vigtigste, relationen mellem tingen og observatoeren. naar vi erfare noget skabes der ifoelge den magiske model et psykisk baand mellem erfaringen (det vaere sig en cigaretpakke, eller det at koebe cigaretpakken, eller det at ryge cigaretten) og observatoeren. da universet (cigaretpakken) er grundlaeggende psykisk for magikeren er dette baand ret vigtigt, det udgoer selve virkligheden paa en maade. dette baand kan vaere staerkt eller slapt og observatoeren kan derfor have nemt eller haardt ved at boeje det. man kan saaledes forklare dit eller mit dejavue trip ved at sige at observatoeren er staerk til at boeje den tidslige relation. altsaa at observatoeren har en medfoedt evne til at se inden for de kvantemuligheder hans skaebne indebaerer. hvad der rent biologisk konstatuere en saadan evne skal jeg ikke kunne sige, men jeg er overbevist om at man sagtens ville kunne finde en saadan biologisk tendens der disponere folk for synet, hvis bare man turde anerkende faenomenet og forske i hvor det kommer fra.

Titel:
Relativistisk båthorn

Jeg har ikke stemt endnu.

Jeg ved ikke hvordan man finder et svar på dette spørgsmål. Hver gang jeg forsøger, så ender jeg altid med flere mulige svar, og så er det jo lige-vidt.

Tilfældigheder, eller ikke-tilfældigheder, er for mig at se kernen i det. Er det tilfældigt er det jo tilfældigt (og tilfældigheder ka' man jo ikke lave meget videnskab på), men er det _ikke_ tilfældigt bli'r det interessant.

Jeg lavede et lille forsøg selv den anden dag, som måske er en tilfældighed, men måske ikke er. Som sagt; jeg ved det ikke.

Fredag aften, dvs for en uge siden, lavede jeg et lille tanke-eksperiment (ikke specielt seriøst, men jeg sad og kedede mig foran tv'et); jeg tænkte at jeg ville se en film med Phoebe Cates indenfor de næste 44 timer (jeg valgte at midnat mellem søndag (22. juli) og mandag (23. juli) sku' være deadline for eksperimentet, og det ga' 44 timer)

Jeg tænkte så; ok hvis der findes en gud eller noget tilsvarende (Som jeg forudsætter formentlig så ka' høre eller forstå hvad jeg tænker. Altså at meningen ka' overføres uden brug af verbale ord og lyd), så vis mig en film med Phoebe Cates inden de 44 timer er gået, og jeg vil tilslutte mig regeringen's ideer og opgi' kampen for en legalisering af narko (no shit, det tænkte jeg faktisk :) )

Heldigvis blev ingen film med Phoebe Cates vist indenfor de 44 timer :P

Godt så, så mit lille eksperiment førte ikke til at jeg sku' til at leve et nyt liv som regerings-slave, og det er selvfølgelig fint :)

Men så for et par timer siden skete der noget meget interessant; der kom en film med Phoebe Cates... ..... :shock: .........

Det er flere år siden jeg sidst har set en film med Phoebe Cates... :shock:

Hvad er odd'sne for at den slags sker? Og så indenfor 1 uge?!?
(men inden man bli'r hysterisk ska' man jo huske at det samme faktisk på sin vis sker omkring lotto uge efter uge. Odd'sne for at vinne i lotte er så små at det stort set er Umuligt, men alligevel er der folk der vinder næsten hver eneste uge. Så odd'sne for at nogen vinder er næsten helt sikre, sålænge vinderen bare er en variable. Dvs odd's er relative (farvel videnskab))

Jeg ved det ikke, måske en tilfældighed, måske noget 'guddommeligt', måske et hemmeligt våben usa afprøver, måske alien's, måske selv-induceret tanke, måske allah, måske noget hinduistisk eller budistisk, måske skjult kamera, hvem ved, men interessant er det :)

Interessant fordi det er en såkaldt Usandsynlig begivenhed. Altså en begivenhed hvor alle odds si'r at det _ikke_ vil ske. ligesom når den mest under-tippede hest vinder et derby-race feks. Så tænker man også; det var da helt Utroligt, tænk at det ku' la' sig gøre.

Så jeg ka' altså heller ikke bevise om det 'over-naturlige' er misforstået videnskab, endnu Ukendt virkelighed, mysticisme, åndelighed, hemmelig videnskab, eller noget andet. Men derfor ka' man jo godt nyde en go' skuespiller alligevel :)
Filmen, som altså mere eller mindre kom som bestilt (via blot at tænke på det), var iøvrigt gremlins-2 (en klassisk 80'er film)

En anden interessant vinkel er at så mange tilsyneladende oplever det samme (flere af jer skriver om tænkte ting der bli'r realiseret hurtigt der-efter), så det er ihvertfald ikke afgrænset til kun nogle få mennesker :)
Så det er åbenbart noget vi har tilfælles. Noget som måske hører til dét at være menneske?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tannhäuser Gate
Nu vil jeg ikke være fluen i citronfromagen(wtf?), men kan det tænkes at du dybt nede vidste at der ville komme en film med Phoebe Cates, men havde glemt det?
En sådan(-agtig) ting skete for mig for en del måneder siden.
Jeg sad på Fuglebakken St. og ventede på toget, da det slog mig at ordene 'I know' ville gøre sig godt som graf. Det havde ellers været en rum tid siden jeg sidst havde tænkt på graffiti.
Da jeg kommer op på Danshøj St. ser jeg netop de ord stå på støjværnet, og stort set langs hele linie B.
Jeg måtte erkende at jeg havde set det før, men ikke havde lagt bevidst mærke til det, og da mine tanker så drejede sig ind på graffiti, sneg det sig ubemærket ind i min bevidsthed.

Uanset hvad, så er 'I know' noget af det fedeste jeg har set i lang tid. Ikke teknisk, men mere filosofisk.
Som i en tunnel ikke langt fra hvor jeg bor, hvor der står "Har Danmark overhovedet plads til beduinere"
Okay, OT. Scratch that last part.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: On top of myself i hope
Jeg oplevede noget lignende JEL her for en uge siden, hvor der blev vidst "Suspect Zero" på tv 3 .. Filmen var lige godt startet, hvor jeg lige pludselig begyndte at tænke på trinity fra matrix, den der scene hvor hun og en ond falder ned fra bygningen og skyder på hinanden ..

I næste scene af suspect zero kommer "trinity" ind på en café :roll:

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Wonderland
Citat:
Har du læst Science and the Akashic field? Hvis du er meget interesseret i netop dette fænomen og filosofi indenfor kvante fysiken, så læs denne bog!! Det er min personlige bibel hvis man kan sige det sådan.. Kan ikke anbefale den nok

Nej har ikke læst bogen men mange andre. Men kunne være jeg lige skulle tage et kig på den bog hvis den altså ikke tager et år at læse :wink:

Nå men har også oplevet det med at tænke på noget, og så se det i fjernsynet kort efter eller senere på dagen.

som eks. kan jeg nævne dette:

Jeg har lige gået rundt og tænkt over hvilke dele der skal være i min nye computer. Senere på dagen ser jeg fjernsyn og opdager at de sender et program der netop handler om computer dele. Oveni købet på en kanal som ikke sender de programmer tit.

Oplever også tit at musik passer ind i det følelsesmæssige stadie man er i(radio, mtv the voice tv) men ja det kan stadig være tilfældigheder.

Føler også ofte at folk kan læse mig som en åben bog.. Specielt når jeg har røget. Jeg har sku mange grunde til at tro på "parapsykologien" eller hvad man nu kalder det.. :)

Go weekend folkens

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Jeg sad forleden dag hjemme hos en kammerat og gamede lidt Cs scoutknives 8) Da der så bliver sagt et eller andet i tv'et, hvorefter jeg begynder at tænke på min hund og i samme øjeblik siger min kammerat " Hold kæft hvor jeg savner min hund, jeg savner ikke min mor, men min hund savner jeg sgu" :lol:

Titel:
Relativistisk båthorn

DeHades skrev:
Nu vil jeg ikke være fluen i citronfromagen(wtf?), men kan det tænkes at du dybt nede vidste at der ville komme en film med Phoebe Cates, men havde glemt det?

Nej :)

Jeg kender godt det fænomen du taler om, hvor man, når man ser tingen, husker at man så noget om den tidligere. Det har jeg også oplevet, og det virker ikke specielt mystisk eller para-normalt.

Men jeg checker stort set aldrig tv-programmerne i forvejen, men zapper bare indtil jeg finder noget interessant. Jeg har ikke læst nogle steder at filmen sku' komme, eller set teaser's for den i ugerne inden, så det var en af de mere sjove oplevelser i denne kategori (men derfor ka' det jo sagten's stadig bare være et rent tilfælde :) )

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Rodnet
Jeg har haft flere oplevelser der har været i den dimension, meget som guardian, beskriver. det med at tænke på en person f.eks også møder man personen senere i løbet af den gældende dag. somregl er det kun gamle bekendtskaber man ikke har kontakt til mere.

jeg kan huske en oplevelse der var "bekræftende" om at det ligesom om er lidt mærkeligt.

sidder i toget har haft intaget en enkelt kiks, sidder og krøller en joint med min ven, den bliver færdig, men jeg for lavet mig et ekstra filter. nok fordi jeg var ramt og rastløs. nå toget standser ved den rigtige perron, og vi stiger ud. imod os kommer der 4 drenge. og jeg i min lammert står og råber et eller andet efter dem. går så hen i mod dem og vælger at række hånden, frem mod en af dem og siger her. han tager sin hånd frem og åbner den. jeg ligger mit filter ned i hans hånd og ser at der i forvejen ligger en sammen rullet papir ting, samme størrelse som det filter jeg lavde.

hehe syntes at situationen var rimelig sej, fordi hvorfor lige ham der skulle have mit filter, ud af 4? tror sku ikke de andre gik rundt med et filter i hånden os og ventede på at jeg skulle vælge dem. ???

både mig og min ven der var med syntes det var lidt sjovt, at det var et "tilfælde" men hvor var det det?

tror egentlig at der mange der har sådan oplevelser. nogle ligger måske mere vægt i at de sker end andre. og ser det som noget "overnatuligt".

har egentlig haft rimeligt mange heldige episoder hvor der har været lidt magisk over det.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg burde måske have stemt i den mest benægtende kategori, men jeg kan ikke som trænet i videnskaberne få mig til at bryde med det fundamentale princip, at det er umuligt at påvise, at noget ikke eksisterer (ud over de mest banale tilfælde).

Jeg er dog yderst skeptisk overfor de paranormale påstande. Langt flertallet adskiller sig ikke en tøddel fra de påstande, som den ene religion efter den anden kommer med. For det meste er påstandene umulige at undersøge med fornuften, fordi tilhængerne altid har én eller anden patetisk undskyldning, når tingene ikke lige går deres vej.

Det ville være fedt, hvis det var rigtigt, men det gør det jo ikke rigtigt af den grund.

Den uomgængelige sandhed er, at hvis en person besidder paranormale evner, der i et kontrolleret, videnskabeligt forsøg kan påvises, så kan vedkommende tjene en million dollars kvit og frit:

http://skepdic.com/randi.html

Til dato har ingen været i stand til at hente præmien. Personligt vil jeg være a-paranormalist (ligesom jeg er ateist) indtil nogen hæver præmien hos Randi.

Udmærket lille snas med Randi, der meget godt viser min skepsis:
http://www.youtube.com/watch?v=M9w7jHYriFo

Titel:
Relativistisk båthorn

Jeg ved ikke om der overhovedet laves nogle saglige forsøg med den slags, eller hvordan sådanne forsøg overhovedet sku' udformes for at være 'korrekte' (afhængig af hvordan man nu vil gribe den slags fænomener an)

Hvis man ku' finde en rød tråd i det hele ku' det måske være en vej frem til at få bekræftet visse dele og afkræftet andre?

Jeg havde selv endnu en lille sjov episode ala det vi snakker om i denne tråd (og i samme stil som min Phoebe Cates episode) i går :)

Jeg var til tandlægen igår, hvilket ikke sker ret ofte.
Og aftenen før var der en komedie-serie på disney-channel ('Raven') hvor hun også var til tandlæge :)
Normalt ser jeg ikke 'raven'-serien, men netop aftenen før sad jeg og så den, og netop dén aften handlede den om tandlæge-besøg (den var iøvrigt hylende morsom faktisk)

Måske sku' vi lave et indrapportering's site hvor man ku' samle noget statistik på en eller anden neutral objektiv måde (hvis det overhovedet ka' la' sig gøre inden for dette felt). Om ikke andet, så for at få et slags procent-tal over hvor tit "når man snakker om solen"-fænomenet faktisk optræder for folk.

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Wonderland
hehe :yeah:

Til Malkavian kan jeg sige det er ikke noget man kan kontrollere.

clairvoyante kan nok men tror desværre ikke disse evner egner sig specielt godt til forsøg. Lige som gætning af terninger osv.

For mit eget vedkommende kommer det, når man mindst venter det eller ønsker det. Det kunne være ting man ser i fjernsynet som JEL nævner, læsning af andres tanker til at ændre en stemning i et rum lyn hurtigt.

når jeg oplever det er der altid mennesker indblandet aldrig ting uden sjæl..

Kan godt se hvor meget det ville hjælpe hvis det blev bevist igennem et forsøg men det kræver at man har kontrol.

Jeg tænker også meget på hvorfor mener så mange mennesker at besidde disse evner. Hvis det bare er pure opspind løgn og bedrag skulle det være meget underligt at de netop har samme former for evner og tror på det. Og hvem bedrager de dem selv? Det er jo ikke noget man bliver superstjerne på..
[/quote]

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hvor der er ild
Guardian skrev:
Citat:
Jeg sidder og ryger en go pind sammen med et par af mine venner pludseligt ud af det blå får jeg en tanke om at jeg snart skal i biografen og se Pirats of the caribbian, inden filmen stopper med at blive vist i biografen. Hvorefter en af mine venner 2 sekunder efter begynder at snakke om filmen osv uden jeg har sagt en lyd blot tanker. Et andet eksempel er dette:
Jeg har ikke set en af mine venner et stykke tid, står og tænker på personen i metroen (masse tanker) pludseligt ringer min telefon og det er min ven i røret jeg ikke har snakket med i flere måneder som åbenbart også har tænkt på mig i samme øjeblik taget telefonen og ringet.

Tror de fleste af os har oplevet sådan nogle ting, og jeg er overbevist om at det bare er tilfældigheder.
Det aller hyppigste tegn på at man er ved at udvikle en skizofren personlighed eller en psykose, er netop følelsen af at alting går op i en højere enhed omkring en selv, og jeg tror det har noget at gøre med en kemisk ubalance der gør at man ligger mere mærke til hvornår man sidst oplevede noget der relaterer til det man nu har hørt.
Har sku oplevet rigtig mange af sådan nogle syrede ting, venner der ringer op 1 sekund inden man ringer til dem. En af mine gamle venner fra folkeskolen, vi havde det sådan i perioder hvor vi var rigtig meget sammen, at vi kunne gå i 5 minutter uden at sige noget, og så sige præcis det samme på samme tid... Kan huske en gang vi gik en tur om sommeren, "Skal vi have en is?" "Lol vi sagde det samme" "Haha, igen"
Som var det en og samme person der sagde det.

I denne anledning kan jeg også spørge jer om I ikke også har det sådan at når i ryger joints, så kan i altid lige mærke på vedkomne i ryger med at han skal til at passe den? Jeg plejer at blive bevidst om det sådan 3-4 sug inden han sender jointen videre, og kan lige rejse mig op af sofaen inden.
Er ret overbevist om det skyldes spejlneuroner i hjernen. Og jeg tror det er her vi kan finde mange naturlige forklaringer på overnaturlige fænomener. Telepati bl.a... det er nogle meget subtile små handlinger som at klø sig bag øret o.lign, en masse forskellige træk der gør os bevidste om hinanden, uden at vi rigtig tænker over det.

Lidt om spejlneuroner:
http://www.peterlundmadsen.dk/hjernemad/hjernedannelse/empati.html

Iøvrigt
Jel skrev:
Citat:
En anden interessant vinkel er at så mange tilsyneladende oplever det samme (flere af jer skriver om tænkte ting der bli'r realiseret hurtigt der-efter), så det er ihvertfald ikke afgrænset til kun nogle få mennesker Smile
Så det er åbenbart noget vi har tilfælles. Noget som måske hører til dét at være menneske?

Vi er bare alle ved at tabe jordforbindelsen :D, refererende til at det er et symptom på begyndene skizofreni

Quote fra netpsykiater.dk om skizofreni:
Lægen spørger f.eks. om man nogle gange kan høre, se eller mærke ting, som andre mennesker ikke kan, og om man føler sig forfulgt, eller om man føler at der foregår mærkelige eller usædvanlige ting.
Har læst det beskrevet bedre et sted, men kunne ikke finde det.

Titel:
Relativistisk båthorn

ZlazkeDågge skrev:
Tror de fleste af os har oplevet sådan nogle ting, og jeg er overbevist om at det bare er tilfældigheder.

Ligesom præsten er overbevist om at gud lytter :)

Det jeg vil sige med dén kommentar er at _tro_ er Ubrugeligt i denne forbindelse :) (for alle ka' tro hvad-som-helst, og lade sig overbevise af deres tro, men dét har intet med sandhed at gøre. Når det kommer til at basere sin viden på tro, er både psykiateren og præsten lige Ubrugelige og spild af tid)

ZlazkeDågge skrev:
Det aller hyppigste tegn på at man er ved at udvikle en skizofren personlighed eller en psykose, er netop følelsen af at alting går op i en højere enhed omkring en selv, og jeg tror det har noget at gøre med en kemisk ubalance der gør at man ligger mere mærke til hvornår man sidst oplevede noget der relaterer til det man nu har hørt.

Heldigvis må man tro hvad man vil, men at kalde alle der er mere eller mindre religiøse for 'skizofrene', er altså en fornærmelse. Sålænge du ikke ka' bevise at der _ikke_ findes noget højere-stående, så ska' du ikke kalde folk der _ikke_ afviser muligheden for den slags, for 'syge'.

Vi lever på en stor underlig kugle, oplyst af en anden stor underlig selv-lysende kugle, der svæver rundt midt i et enormt sort mystisk hul hvor man ikke ka' skelne op fra ned... hvor rationelt er dét? (til sammenligning)

ZlazkeDågge skrev:
Vi er bare alle ved at tabe jordforbindelsen :D, refererende til at det er et symptom på begyndene skizofreni

Måske ville det være sundt hvis folk vitterlig tabte jord-forbindelsen lidt mere. Det ville måske få dem til at være lidt mindre selv-ophøjede og selv-højtidelige, samt aggresive og fordømmende overfor alternative kulturer. Just a thought :)

Husk følgende: i universet findes der hverken op eller ned, eller dag og nat (op og ned og dag og nat er illusioner der kun findes her på jorden. Og før man ka' sætte sig udover disse illusioner, er man en fange af dem)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

kan man saette sig ud over illusionerne? er den materielle verden ikke yderst paatraengende?

vil gud ikke vaere menneske? vil menneske ikke vaere gud? er det ikke den evige cycklus?

balance maa vaere the secret word.

bah, ramblings of a madman.

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: I centrum af solsystemmet.
nah sund fornuft skrevet på Sethsk

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 40 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]