Citat:
Jeg tror at mennesker har opfundet de forskellige religioner, fordi at de ikke kunne lide tanken om at det hele slutter på et tidspunkt.
Jeg synes egentilg at ateister har det samme problem, og jeg tror i forlængelse af den pointe, at problemet mere ligger i at folk vil
vide hvad der sker. Og en ateist gør akkurat det samme som en religiøs. Sætter en fast viden op om hvad der sker efter døden. I ateistens tilfælde nemlig; ikke noget. Og det er nemmere at forholde sig til end selve mysteriet ved det.
Derfor er jeg hverken religiøs eller ateist. Jeg ved ikke hvad der sker når vi dør, jeg finder nok aldrig ud af det. For vil det være "mig" der er død? En ting jeg er sikker på, er dog at processen fortsætter. Altså "dynamikken" mellem liv og død som eksistensen indeholder, fortsætter.
En anden type spørgsmål er også, hvad er det der dør? Hvad er det selv der mistes? Hvornår adskiller selvet sig fra ikke-selvet? Der er mange spørgsmål at stille i denne sammenhæng, og der er skrevet mange gode filosofiske bøger der forsøger at reflektere over virkelighedens struktur på mange områder.
Døden er noget jeg selv tænker over dagligt, og mødet med hvad der kan kaldes et absolut Intet er noget der skaber problemer til tider, (og jeg taler her om Intet og mødet med det, som værende en "indad"skuen i øjeblikket, altså ikke en tanke om døden i fremtiden, men i min dagligdag) Dette kan være en drivkraft for at undersøge mere omkring virkeligheden, men desværre også gøre det hele kompliceret til tider.
Jeg har haft glimt af hvad der kan komme. Hvad jeg før har kaldt "ego-tabs oplevelser", men det ord finder jeg nu for tåbeligt til at forklare den egentlige oplevelse. Godtnok var oplevelsen "stor", og der var ikke noget "mig" tilbage, men dette betyder stadig ikke at JEG ved hvad der sker, når kroppen forfalder.
En god historie til at illustrere dette:
En novice spørger Zen Mesteren.
Novice: -Hvad sker der når vi dør?
Zen Mester: -Det ved jeg ikke?
Novice: -Hvorfor ved du ikke det, du er jo en Zen mester!
Zen Mester: -Ja, men ikke en død Zen-mester.
Vi ved ikke hvad der sker når vi dør, vi ved ikke engang 100% sikkert hvad der sker imorgen. Vi kan ikke søge et ultimativt svar, for alt i eksistensen ændrer sig hvert sekund.
Nok lommefilosofi fra mig nu

Godt emne Cope.
Mvh
Odden