Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 02 aug 2025 18:54

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 31 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Heysa, jeg har tænkt en del over evolution det sidste stykke tid, og der er noget jeg ikke kan få til at give mening. Hvordan kan det være at nogle så komplekse ting som fx øjne og ører kan blive til, som en del af en evolution 1-cellede organismer har undergået? Hvordan kan det være der lige pludselig sker en mutation i en organisme, der giver den et øje så den kan se? Det virker for godt til at være sandt, at naturlig selektion og survival of the fittest samt tilfældige mutationer kan skabe sådan nogle vidundere.

Jeg sidder og tænker, om der måske er noget out there som måske har skabt nogle gener, som så vil udvikle sig og finde sammen vha. evolution, og dermed skabe så komplekse organismer som vi ser i dag. Jeg synes det lyder alt for usandsynligt at tilfældigheder, godt nok over millioner af år, men stadig tilfældigheder, kan skabe sindssygt komplicerede organer og organismer. Er jeg helt ude og skide når jeg sidder og tænker sådan noget, eller er der andre af jer der har gået med samme tanker? Jeg er ikke speciel tilhænger af intelligent design, da det modstrider med evolution som jeg stadig tror på. Med det mener jeg at jeg tror at gener der koder for visse komplekse organismer er delt ud til en stor pulje af organismer/arter, og så kan generne ellers samle sig vha evolution. Det er selvfølgelig bare en tanke, jeg tager absolut intet for givet.

Men hvordan tror i verden hænger sammen?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: NørrebronX
Der er andre der har haft de samme tanker som dig.

Første link på google :D

http://www.dr.dk/P1/Serier/Darwin/20090407164836.htm

Dedikeret medlem

Der er intet i vejen for at tænke på den måde. Det er ret normalt, når man kun har den meget overfladiske, popularvidenskabelige forståelse for evolution. Jeg vil foreslå at du sætter dig ordentligt ind i emnet.
F.eks., du er vel klar over at et øje ikke opstår ved én mutation, ikke? Som AÆAs link også nævner er det masser af eksempler på organismer, der har primitive former for øjne, f.eks. enkeltcellede alger, der ikke kan se, men godt kan sanse hvilken generelt retning lyset kommer fra, så de kan bevæge sig den vej.

Efter min mening er evolution den bedste forklaring vi har indtil videre. Den er ret velunderbygget, forklarer glimrende hvorfor organismer opfører sig som de gør og behøver hverken guder eller rumvæsener.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Kbh
Nej du er skam ikke den eneste der går med sådanne tanker..

HER kan ses en glimrende dokumentar
som omhandler netop dette spændende emne

go fornøjelse

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Jeg synes nu ikke at det giver mere mening at der er nogen form for intelligent design bag udviklingen. Eksistensen af hvad som helst (afhængigt af hvordan man definerer eksistens) er vel "utroligt".

Hvorfor er det mere realistisk at en form for kosmisk intelligens har drejet udviklingen i denne retning, end at det er mere eller mindre tilfældigt?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Hippieville Freakston Downtown. Earth
Måske nogle aliens kom og manipulerede de her aber engang for 10k år siden og de blev så til os

PLUR

Medlem

Geografisk sted: Bornholm
Jeg er tilhænger af videnskab og afskyr intelligent design og enhver form for organiseret religion.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

TheRagingPussy, hvis du læste længere end overskriften så ville du lægge mærke til det ikke er direkte intelligent design jeg er tilhænger af. Jeg mener bare at der er så meget uforklarligt som vi ikke aner hvad er endnu, så hvorfor kan det ikke være at opståen af liv også kan forklares med noget vi ikke ved endnu, kombineret med en teori som vi er sikre på er god nok? Dog synes jeg det er nogle gode argumenter for hvordan øjet er stået, men man skal tænke på at organismerne samtidig skal have en hjerne der skal udvikle sig parallelt med øjet, der skal kunne bearbejde de indtryk som de får fra øjet. Det vil sige der skal foregå en evolution af 2 faktisk vidt forskellige dele af organismen samtidigt, før det kan bruges til noget.

Jeg er selv stor tilhænger af videnskab, og læser selv på en naturvidenskabelig uddannelse, og mener ikke man skal tro på noget bare fordi nogen siger at sådan er det, jeg tror som sådan heller ikke selv på det jeg har skrevet, men jeg undrer mig bare over hvordan det kan være at livet er som det er. Jeg har faktisk om evolution på universitetet i øjeblikket, men vi er ikke kommet så langt med det, og indtil videre så synes jeg det virker for utroligt at tilfældigheder skulle kunne skabe så komplicerede organismer som vi ser i dag. Men det kan være når jeg kommer længere med forløbet og lærer mere at jeg selv vil kunne se at evolution er det eneste svar.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Videnskaben SUCKS! Gud skabte os, vi skabte videnskab. Det svarer til at en abe lavede en lort, som blev muggen. Lorten skabte således mug. Er mug bedre end aben?

I rest my case!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Paul Muad Dib skrev:
Videnskaben SUCKS! Gud skabte os, vi skabte videnskab. Det svarer til at en abe lavede en lort, som blev muggen. Lorten skabte således mug. Er mug bedre end aben?

I rest my case!

Edit:

Nu kommer alle i videnskabsnörder til en konklusion, fejlagtig, men ikke desto mindre en konklusion: Muggen skabtes ikke af lorten, men inficerede den blot.

Well, hvis i synes at den forklaringsmodel underminerer mit eksempel så er det op til jer. Men overvej först dette:

Muggen (videnskaben) inficerede lorten (mennesket). Djävelen, Lucifer, betvivlede gud, og forvistes... hvad gör mennesket med videnskaben? Forholder sig kritisk! Hvad gjorde muggen med lorten? Inficerede! Hvad var muggen et symbol for? VIDENSKABEN! Hvad er djävelens kendetegn? KRITISK INDSTILNING TIL GUD! Djävelen er videnskaben er muggen som inficerer lorten - mennesket! Videnskaben er djävelen i forklädning, som inficerer mennesket, og fjerner mennesket fra gud.

I rest my case.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted få finder.
Haha :D
Så synes jeg sku det lød bedre før du lavede din edit ;)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det skal väre klart at jeg joker. Ville bare sätte skub i debatten, da den virker dödkort :oops: .

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted få finder.
Haha :D
Må ellers gi dig lidt kredit for den måde du har fået sammenkoblet djævlen, aber, mug og lort 8)

Edit: Er også selv af den opfattelse at der er "et eller andet" derude som vi ikke forstår eller kommer til at forstå, om det så er gud skal jeg ikke udtale mig om, men er sikker på at der er et eller andet.

Noget rigtig godt læsning på emnet intelligent design er det link som Dr. Phibes smed op.
http://www.skepticreport.com/download/KritikOrigo105.pdf

Senest rettet af Obama 09 sep 2009 13:21, rettet i alt 1 gang.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Valhalla
TTLY.... :mrgreen:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

hvis man holder op med at opfatte gud i kristen forstand - det samme med djævlen....

Men ser "gud" som det naturlige - det som altid har været her - også før os - og "djævlen" som alle de ting vi skaber der gør det naturlige unaturligt.... så er videnskaben faktiks "djævlen" og hold da kæft jeg elsker designer drugs..... er jeg så satanist?

Hold kæft en rant - hvis naturen ikke mente vi skulle ændre på den, var vi ikke blevet givet egenskaben - vi er det eneste dyr der omskaber vort miljø 100% og derefter sniger træer,buske, blomster og dyr ind i det, for at føle os tættere på os selv.

Vi er et underligt dyr - kraftedme - the human animal....... Vi har så travlt med at finde steder vi hører til, at vi glemmer vi alle sammen, bor på det samme jord.

Så deres intelligent design, eller hvad de vælger at kalde kristendommen idag - eller evolution koblet sammen med en almægtig kraft(kristendom:gud) - jeg tror de kan stikke det ret meget skråt op... altså... nej det simpelthen for stort at forklare uden at have lucy i kraniet.... Noget så enormt som eksistensen - hvis man kan give en skabning skylden for alt dette...... så man IMO et alt for simpelt menneske der ikke kan se hvor kompleks alting er....

Bare se på kroppen - vi har 2 hjerner - fordi 1 ikke kan styre det hele - jamen hvorfor har vi så ikke 2 bevidstheder? Det har vi også, vi har faktisk flere "bevidstheder", det gælder bare om at koble ind på deres energier - flere lag af os selv, som mange af os har glemt er der - fordi vi er blevet blændet af andre blinde mennesker - hvis alle kunne mærke disse lag, var i forbindelse med dem - så havde vi ikke religioner og sjældent konflikter med dødsfald....

Minder mig om at i afrika inden den hvide mand ramte jorden dernede - der havde de jo de her stammer - masser af dem - sjovt nok ikke - og de var jo også nogle gange i konflikt....... altså de tæskede hinanden ret kraftigt.... men i tilfælde af dødsfald, kom den stamme der var skyld i det med gaver til den anden stamme, fordi man ikke tog hinandens liv, bare fordi man var uvenner..... det altså afrikanere vi snakker om, dem der som mange tror er skide dumme og alt muligt.... hvis de er det, så det vores skyld - de havde ret meget styr på at leve fredligt med hinanden inden vi kom - noget vi kunne lære af... hold kæft jeg bavler derudaf - helt offtopic eller måske ikke.

Tilbage til den røde tråd som jeg selv kan se, håber i også kan, ellers er jeg mere skæv end jeg lige regnede med - hvis GUD altså ham der bossen for de kristne - nu er ham der skabte det hele.... hvorfor skaber han så noget som smadrer noget som egentligt fungere som det selv siger gud siger det skal fungere - altså med kærlighed uden mord og sådan noget aka afrika inden vi ramte det... Stop nu det der pis med det kristendom der - den hvide mand har snart smadret alt i guds navn - selvom gud siger han ikke må slå ihjel... og han skal elske sin næste - dobbelmoralens højborg - kristendommen - bla bla bla.... Altså se det nu...... Det kan ikke være så svært at forstå at gud ikke findes og aldrig har gjort det - medmindre "gud" skal referere til den energi der løber igennem universet og ikke som en skabende/dømmende/straffende skabning der styrer da shit og har en meget sur undersåt (som han selv har skabt) som hedder lucifer og er ond (men han har ikke uskabt lucifer fordi hvad, det kan han ikke - jamen han jo gud) vågn nu op - altså biblen er selvmodsigelsens bog - og så ideen altså ikke særlig gammel, noget der også skal huskes på ikke.... Damn.. Nå det ikke ondt ment eller antikristeligt.... måske ret antireligiøst ja - men ikke direkte mod kristendommen...

PLUR

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg forstår ikke lige din rant mod kristendom Child of Aum, der er ingen der har nævnt kristendom eller andre religioner i denne tråd, udover en enkelt, men det var ret tydeligt at han ikke mente det seriøst. Men det var da altid noget du kom af med nogle aggresioner :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

men ikke direkte mod kristendommen... :)

Og det er det heller ikke - men imod alle religioner med en "gud" karakter....

PLUR - men misforstod åbenbart - synes bestemt jeg så noget med at noget skulle styre evolutionen.... lyd i mine ører som noget gudhalløj...

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
HAHAHA. Han er så træls ham der. Han mener også, at da man fjernede kristendomsundervisningen fra skemaet i folkeskolen, eller hvad det nu ligepræcis var man gjorde i 60'erne og 70'erne, så var det Satans direkte indtræden i folkeskolerne. Hvilket så har ført til at eleverne er gået fra at være små barylere der måske snakker og skriver breve i timerne, til de små monstre de er nu, der begår voldtægter, tager narko og slåsser. :D

"Vi stammer fra spidsmus, eller de flyvende egern fra Asien.. som man har fundet ud af..." AAAHAHAHAHA "hvorfor så meget fokus på aberne!" AAAHAHAHAHAHA.

I øvrigt, grundspørgsmålet i dette topic, lugter af at ville forklare hvad man ikke kan forstå ud fra et meget begrænset menneskesyn med noget metafysisk eller religiøst. Folk herinde burde nu vide, at jeg ikke er religionsforskrækket, men jeg mener, at når det bliver til sådan noget som "Det er da så smukt, at det ikke KAN forklares med videnskaben.. så må der være noget såsom intelligent design". Den slags letkøbte konklusioner er imo farlige, og bør undgås.
Den materielle virkelighed er kompleks og smuk, ja, og det er sikkert svært at forklare med menneskelige rationaler alt hvad der foregår i virkeligheden, meneh, derfra og så til at lade sig indfange i et andet slags dogme der klandrer at kunne gøre det, er dumt. Bedre lade virkelighedens mystik stå som uforklarlig og noget som man må erfare.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

det landede på noget sten...

Minder om erasmus montanus.

"moder du er en sten, fordi sten kan ikke flyve, ergo er du en sten moder"

jamen, vågn da nu op.....

Der ALT for meget fokus på aberne , der en verden til forskel på os og aber - de i bur, det vi ikke.

Minder mig om noget andet der bliver fortalt igen og igen hver søndag......... jepperdi... bare man siger løgnen nok gange sagde den ene barbar til den anden, så tror de sgu vi er korsriddere........

PLUR

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 31 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]