MainManMike:
Først og fremmest:
MainManMike skrev:
Som jeg ser det, står vi alle, metaforisk set, rundt om en bygning; hver af os på hvert sit sted; livet er bygningen; hver vores synspunkt og hvordan vi derfor oplever bygningen, vil være forskellig, så det nytter ikke meget at diskutere hvordan bygningen ser ud, for den måde du ser bygningen, vil være fra en anden vinkel end min.
Jeg er fundamentalt enig. Så vidt jeg har forstået ham, er dette også hvad Nietzsche mener, når han snakker om perspektivisme: Livet er som det hvid lys, der møder prismen. Den enkelte bevidsthed kan forstås analogt med et unikt punkt i farveskalaen, der qua sin placering i et bestemt frekvensområde af det brudte lys oplever livet i sin egen nuance. Denne besidder per definition en unik kvalitet, der dog er nærmere beslægtet med nogle frekvensområder end andre: Der er, for eksempel, uendeligt mange nuancer af rød, men disse deler alle en egenskab, der gør dem distinkt røde, i stedet for blå eller gule (spørg mig ikke hvad denne kvalitet er. Jeg kender intet til fysik).
Det du siger er, at den der oplever verden badet i rødt lys aldrig vil kunne kommunikere oplevelsen af den røde farve til en, der altid har set verden gennem grønne briller, så vidt jeg forstår?
Citat:
Jeg forstår godt, du gerne vil have mig til at diskutere og forklare mig selv, men det vælger jeg ikke at gøre - jeg ved godt det virker fjollet, når jeg nu skriver på et forum.
Det er nu ikke så meget fordi jeg gerne vil have dig til at
gøre noget, men snarere at gøre dig opmærksom på, at du
allerede gør det. Du skriver herinde, altså du
kommunikerer, i stedet for at nøjes med at læse min post, eller at undlade at spendere tid på forummet overhovedet. Metaforisk deltager du i krigen, ved at gøre opmærksom på, at du ikke kan se pointen i den. Her skal det naturligvis bemærkes, at nogle krige er mere subtile end andre.
Citat:
De indsigter jeg er nået frem til, er mine og giver derfor kun mening for mig på baggrund af mine oplevelser igennem livet. At forklare dem til en anden og derefter begynde at diskutere dem, er for mit vedkommende vanvid.
Hermed afsiger du jo også en kategorisk dom: Mine indsigter lader sig ikke kommunikere qua
mine egne. Dertil vil jeg så spørge, om du mener at dette gælder
alle indsigter, som per definition altid opnås af en unik bevidsthed, eller kun nogle bestemte indsigter, eksempelvis dem af spirituel karakter?
Det bør også bemærkes, at du underspillet anvender dine uudsagte indsigters autoritet som grundlag for, at dømme om diskussionen af selvsamme indsigters iboende lødighed -eller mangel på samme. At den i en vis forstand er
meningsløs at deltage i for dig. Derved er din post imidlertid en indirekte udfordring til mig og andre, der kunne finde på at imødegå eller spørge ind til din pointe. Allerede i det, at jeg svarer på din post, har du bidraget til, at den overordnede tråd tager en bestemt drejning -om du så svarer tilbage på min post eller ej. Dette kan eventuelt forstås parallelt (og en smule bombastisk) med individets forhold til historien: Såfremt man
eksisterer er man med til at skabe verdenshistorie, omend i større eller (snarere) mindre grad. Du har med din kommentar præget slagets gang, på trods af alle forsikringer om dine pacifistiske intentioner.
Citat:
Jeg kan godt se at det er rart at høre andres synspunkt, så man derved kan have en idé om hvordan livet ser ud fra deres synsvinkel, men at forholde sig kritisk til deres synspunkt og forsvare sin egen og ligefrem gå ind i en diskussion, er at hævde der kun er én side på bygningen - den side man kan se fra hvor man selv står.
Her universaliserer du den dom, som du i første omgang kun afsagde om din
egen rolle ifht. selve diskussionen, hvorved du
retfærdiggør -og dermed fremhæver -et bestemt perspektiv på den løbende debat, som du finder særligt fornuftigt, eller gældende. Du giver mao. en
begrundelse for din egen position og voilá: Du rationaliserer.
Min påstand er, at rationaliseringen per definition er indeholdt i den sproglige kommunikation, selvom den ofte forbliver implicit. At kommunikere sprogligt er, at etablere et fælles referencepunkt via abstrakte begreber, som gør det muligt at udveksle den indsigt vi kalder for vores egen med andre. Ved at fremstille denne indsigt, påvirker vi derved andres måde at fremstille deres egen på og snakken går...