Zarathustra skrev:
Jeg kigger nok lidt senere idag på de indlæg som hænger sammen med JEL's oprindelige. Jeg har pt. en intuitiv følelse af, at det INTET har at gøre med det spørgsmål jeg stiller og prøver at få besvaret, og at det heller ikke engang har nogen generel interesse, så hele lortet derfor bør slettes (det kan også nemt adskilles fra den anden del af tråden, da det er så ekstremt offtopic, så det kommer ikke til at fjerne noget fra den oprindelige diskussion). Men hvis jeg mod al forventning finder ud af det modsatte, så lader jeg være det være og prøver at få splittet op i en anden tråd.
Jeg syntes lige jeg ville advare JEL om at hans hjerteblod nok snart vil blive drænet som fra en grådig vampyr, og også lodde stemningen for om nogen af de andre der bidrager i diskussionen (Jim Fear, Halugenlampe) rent faktisk synes at det bør bevares, eller om det skal smides langt ud på det relativistiske båthorns evige dissonante jagtmarker.
Anyone?
Jeg ska' da lige love for du er i godt humør for tiden... og på ingen måder taler nedladende til mig

Er du i familie med "swedenborg's fly" eventuelt, du opfører dig ihvertfald ligesom du kritiserer ham for at gøre?
Jeg synes din opførsel er meget Usmagelig, men du har dog ret i at det ikke direkte er ren filosofi, den del jeg debaterer med jim fear, men mere en ren fysisk debat. Jeg troede bare der var plads til den slags, men det bestemmer du jo suverænt som mod. Så om det ska' slettes eller flyttes til andet forum er op til dig. Men Uanset hvad du vælger, som magt-udøver, så er din tone i den post jeg quoter under al kritik.
jim fear skrev:
Selvfølgelig har en virus metoder til at sikre sin egen overlevelse med, bare fordi du ikke kender dem er det ikke ensbetydende med at de ikke eksisterer.
Hvilke metoder har ebola-virusset til at sikre sin egen individuelle eksistens? Den dræber som bekendt sin vært, og dermed sig selv (individdet, ikke arten, læg mærke til den forskel)
Og nu vi er ved det, nogle edderkopper æder den mandlige part lige efter parrings-akten. Så overlevelse er et 2-delt emne; om det er arterne, eller invididderne indenfor arterne, vi taler om.
Hvis smerte er, og jeg taler om den fysiske, en evolutionær logik for overlevelse; hvorfor flygter den mandlige edderkop så ikke fra sin skæbne i det øjeblik hun-edderkoppen angriber? Er det fordi den IKKE føler smerte, eller er det andre årsager der spiller ind?
jim fear skrev:
Og jo, selvfølgelig er smerte en evolutionsmæssig adaption, der har gjort det muligt for en række arter at overleve. Hvis det ikke var det, ville den formentlig ikke eksistere.
Jeg udelukker ikke at smerte ka' være en faktor der evolutions-mæssigt er opstået fordi det gavner VISSE arter. Det jeg oprindeligt anfægtede, var det du sagde om at det er en universel logik (fordi jeg ikke viste du kun talte om patte-dyr):
jim fear skrev:
Hvis lidelse defineres som smerte og/eller en generel utilfredshed med tingene som de er, så synes jeg da det er ganske logisk hvorfor evolutionen har "indrettet universet" sådan.
Så la' os ikke skændes mere om det (i denne tråd ihvertfald

)
jim fear skrev:
Når du siger ting som "træer og bakterier kan ikke føle smerte" så har du jo ret, men de har altså stadig signalsystemer til at fortælle dem hvornår noget er galt, så de kan reagere på det. Hvis du snitter i barken på et træ, så vil du jo sætte gang i en række processer i træet, der skal sørge for at få repareret såret og lukket af så træet ikke rådner. En art der ikke havde sådanne mekanismer indbygget ville ikke have overlevet. Jeg forstår slet ikke hvordan du kan argumentere imod noget der er så åbenlyst.
Nu er det jo filosofi, og ikke videnskab's forummet, vi er i, og zara har allerede sagt han ikke ønsker denne del-debat, men hvor er træet's bevidsthed der fortæller det at der mangler noget bark på stammen? Hvor sidder logikken der sætter træet's anti-råd funktion i gang når barken bli'r skåret af? Et træ har jo ingen central hjerne, så den info må jo findes et andet sted, måske i atomerne/molekylerne selv?
Det du taler om her, mener jeg ikke ka' defineres som smerte. Hvis du brækker en knogle i dit skelet, så vokser den sammen igen. Knoglen 'ved' altså at den er istykker (jeg gætter på det er dna'et der er årsag til at den ka' 'vide' dette). Men knoglen er ikke årsagen til smerten, den kommer via nerver. Hvis der ingen nerver var, så ville du ikke føle knoglen var brækket, men selv i personer som dem prom nævner heler knogle-brug alligevel. Så smerten ka' ikke være driv-faktor i hele-processen. Hvis den var, så ville de personer prom taler om som ikke ka' føle smerte, ikke ku' hele når de fik sår eller knogle-brud. Og folk der lider af bløder-sygdommen, hvor sår ikke heler selvom de gør ondt, viser også at smerte ikke er driv-kraften i hele-processen (som er den vi taler om her pga bark-eksemplet med træet)
At smerte ka' være en faktor i forbindelse med bevidsthed er muligt, som åbenbart kun var det aspekt zara ville ha' med i denne tråd. Jeg beklager at jeg tillod mig at tale om et fysisk del-aspekt når det bli'r betragtet som værende FOR offtopic til denne tråd.
Det var ikke for at fornærme dig zara, og jeg trækker mig hermed fra denne tråd så jeg ikke ka' beskyldes for at trække den yderligere offtopic. Det fysiske emne vil jeg dog godt diskutere videre, da jeg synes det er interessant, men kun hvis tråden bli'r delt, eller en ny oprettet i feks videnskab.
Godt ord igen, forhåbentlig.