Pudsigt I siger sådan om Sokrates - nu har jeg ellers haft min romantiske forestilling om, at han var en af de mere betydningsfulde filosoffer i filosofiens historie, især på grund af den måde han omsatte den til praksis på ved at gå rundt på gaden og have filosofiske dialoger med folk i modsætning til at praktisere en slags eneboerlivstil jf. Nietzsche (selv om der sikkert også kan komme bemærkelsesmærdig filosofi ud af det). At han ikke nedskrev noget adskiller ham i hvert fald også fra en del andre filosoffer. Om han skulle have forgrebet sig på unge drenge, ved jeg ærlig talt ikke noget om. Men jeg kunne forestille mig, at det nok ikke var unormalt på den tid.
Om sofisterne var så slemme, som de bliver fremstillet, er heller ikke sikkert. De er vel ikke så forskellige fra de skolelærere, vi har i dag, hvis opgave jo også er at belære eleverne om noget på forhånd defineret stof.
Og ja, som jeg også har nævnt, så var kvindesynet jo langt fra vores idag, hvilket nok også har haft indflydelse på kvindernes manglende selvhævdelse inden for filosofien. Eller også tiltaler faget blot flere mænd end kvinder (det kunne også være en del af forklaringen).
Jeg mener ellers, at jeg har læst, at det var Sokrates, der sagde sådan. Forgive me, if I'm wrong