Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jun 2025 12:09

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Er vi styret?
Medlem

Lyder sikkert dumt. Men er jeg den eneste der tror vi på en måde er 'styret', agtigt. Ligesom programmeret? Hvis nogle kender til programmering på computeren, så f.eks

<?php
if ( $Health['amount'] < 1)
{
die();
reset();
wakeup();
} else {
Life();
exit;
}
?>

Lyder herre skørt, sidder selv og tænker, hvordan jeg kan få den latterlige tanke ud, men syntes lige jeg ville sige, at det faktisk ikke er første gang, jeg får den meningen omkring 'det bagerste'.

Hvad med jer? Læste et andet sted i forummet, at en skrev "vi er computer styret", hvorefter andre folk kommenterere det lign.

Har i spekuleret over det?

Titel:
Dedikeret medlem

Jeg er ret sikker på vi bare er selvstyrede organismer eller hvad man skal sige..

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Selvfølgelig er vi styret. Spørg bare astral.

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: i gryden
Undervurdér aldrig et reptil.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Da vi til dels er et produkt af vores omgivelser, synes jeg ikke det er helt forkert at sige at vi er 'styret'.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Vi er da helt klart "styret" af forudprogrammerede gener. Men tror ikke vi er programmeret i php eller c++ ;)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Her
Jeg håber, at jeg har forstået dit sp. rigtigt.

Kender du computer spillet "Sims"?
Jeg fik selv den samme følelsen af, at vi er 'programmerede' efter at have spillet det. I virkeligheden har vi jo også bare nogle behovs-barometre (mad, hygiejne, socialt samvær osv.), der daler, og som vi så vil forsøge at forbedre, når de er dalet langt nok.

} else {
Life();
exit;
}
?>

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Det er et gammelt filosofisk spørgsmål: Om vi har fri vilje eller ej ("at være styret" bliver i filosofisk jargon kaldt "at være determineret").
Altså om vi er styret af arv, miljø, Gud, The Matrix el.l., eller om vi kan handle frit.

Min egen holdning er for tiden "både og".

Jeg tror, at vi en stor del af tiden "bare flyder med", og lader kombinationen af arv&miljø determinere vores handlinger. Og jeg tror ikke at vi ville nå til væsentligt andre beslutninger end dem vi træffer pr. refleks, hvis vi stoppede op og prøvede at tænke over dem.
Men jeg synes også, at følelsen af at blive bevidst om noget, og refleksivt ændre adfærd, er så stærk, at jeg ikke kan lade være med at tro, at vi er "potentielt frie". I afgørende øjeblikke i vores liv bliver vi revet ud af strømmen af begivenheder, og svæver fuldstændigt frie udenfor resten af verden, indtil vi træffer et valg og igen "falder ind i" dagligdagen.

Det er forresten derfor jeg mener, at filosofi er utroligt vigtigt: Filosofisk tankegang er kendetegnet ved at man "tænker ud af boxen", tænker bagom tingene, ser sagen fra nye vinkler, forholder sig kritisk til det man normalt accepterer som indlysende, osv..
Filosofi gør os en smule mere frie, og gør det muligt for os at forholde os til vores omverden og træde et skridt tilbage og tænke over den, i stedet for bare at opføre os som dyr/robotter.

Sartre har beskrevet det ret godt, men jeg synes nu han overdriver den menneskelige frihed og rationalitet - bl.a. mener jeg at huske, at han ikke anerkendte underbevidsthedens eksistens.

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: I centrum af solsystemmet.
Før i tiden ville jeg også have ment både og, men jeg hælder efterhånden mere til at vi er styret af de påvirkninger vi bliver udsat for.
For selvom man bryder et mønster og går fra getto til supersjerne, og det er rent held, så vil der stadigt være nogle udløser i ens tænkning, som har gjort at det rigtige valg blev truffet.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Århus
Well.. min mening:
Selvfølgelig er vi "styrede"? Vi er styrede af begær, lyster, behov osv.. Alt hvad vi foretager os, er styret af en eller anden form for behov. Det ligger i alle levende væsener! (i langt de fleste tilfælde er det blot at formere sig..)
Et mennesker foretager sig ikke noget, hvis ikke det var for at opnå et eller andet. Enten er det selvrealisering, respekt, accept eller nogen helt andet. Men man gør aldrig noget uden at ville opnå et eller andet..

Kristne mennesker kan påstå, at de gør noget 100% for at være et godt menneske. Men jeg tvivler, på at der ikke ligger en eller anden form for motiv bag.!

Ergo, alt hvad vi foretager os, er styret..!
Styret af evolutionen!

Men at der skal være en enkelt "højere" magt der styrer os, som i simple ASP eller PHP programmering.. Det tvivler jeg på :)

Puha.. offtopic,

well... Stiv og skæv, bær over med mig:)

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Mere eller mindre med mindre (alt efter folks evne til at tæpnk og leve 'outside the box' so to speak..) de har forstået 'the system of control' the "sheeple" har stort set altid været styret af broderskaber med en særlig viden og er det stadig... af the 'corporate elite'

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fælledparken :P
LeSeiD skrev:
Vi er styrede af begær, lyster, behov osv.. Alt hvad vi foretager os, er styret af en eller anden form for behov. Det ligger i alle levende væsener!

Her er det så man som menneske burde spørge sig selv af og til om disse behov er nogle man selv har valgt, eller det er det jo..
Men hvor meget har vi selv styret beslutningsprocessen, hvor meget er vi påvirket udefra af f.eks. 'the corporate elite' :D ...
Jeg skønner at en stor del af ens behov er skabt af ydre omstændigheder, især når behovet for 20 gigabyte mp3plads popper op selvom det fungerer fint med 4.. Eller kvindens pludselige 'behov' for det 18ende par sko !?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]