Åndsamøbe skrev:
Altså det underbevidste, er vel bare en betegnelse for alt det vi på nuværende tidspunkt, i vores sind ikke er bevidste om.
Man kunne vel også bare kalde det det ubevidste. Underbevidst insinuere godt nok at det er noget der ligger under bevidstheden, men det er vist bare et gammelt lævn fra Freud
Men Ubevidste ting ka' vel være hvad-som-helst. Hvad der foregår under isen på månen Europa er de fleste mennesker feks Ubevidste omkring.
Under-bevidsthed er, som jeg har forstået det (jeg har aldrig haft faget psykologi i skolen ska' jeg måske lige sige), noget der findes _inde_ i vores hjerne. Men mit problem med den definition er bare at jeg synes det virker underligt at man ka' tale om et begreb man ikke reelt ka' se (jeg uddyber det lidt længere nede)
Åndsamøbe skrev:
Jeg ved sku' ikke hvad bevidstheden er, men jeg ved at den kan flyttes, således at vi ser verden gennem andre dele af hjernen end normalt. Jeg tror somment at mange af disse processer stadigt finder sted, selvom vi ikke er bevidste om dem. Og derfor mener jeg godt at man kan tale om en underbevisthed, selvom selve ordet måske antyder noget det ikke er.
Måske er der ligefrem flere bevistheder til stede samtidigt, og så er det blot et spørgsmål om hvilken bevidsthed vi identifiserer os med.
Jeg ved heller ikke hvad bevidsthed er, men jeg er sikker på den findes (i og med vi jo tilsyneladende ka' tænke og opleve en eller anden form for eksistens)
Jeg tror at for at finde 'sandheden' om vores bevidsthed, og eksistens, må man 'debunke' gammeldags tænkning og også hvad der måske er in-korrekt tænkning. Og jeg har aldrig været den store tilhænger af den klassiske psykologi som lære-form eller forståelses-form for vores menneskelige bevidsthed og selv-forståelse. Jeg mener meget af det jeg har hørt 'gymnasie-psykologer' tale om, virker som noget nær det rene nonsens. _Jeg_ har ihvertfald svært ved at se logikken i meget af den traditionelle psykologi (men det betyder selvfølgelig ikke at jeg har ret)
Og for at 'debunke' ting mener jeg man må skrælle al 'troen' væk, så man kun har det der ka' ses, empirisk, tilbage. Min bevidsthed ka' jeg 'se', ergo er den empirisk. Min under-bevidsthed ka' jeg ikke 'se', ergo er den tro (dvs på linie med religion. Underbevidstheden ku' jo sagtens vise sig at være noget en eller anden gud podede os med, eller det ku' være ånder hvis man tror på den slags. Det ku' være aliens, eller forskere fra usa med scifi-teknologi vi ikke kender til. Det ka' være alt-muligt man ka' fantasere sig frem til, men i psykologi kaldes det underbevidsthed som om det var en sandhed, og det mener jeg ikke man ka' (i-og-med man ikke ka' bevise præcis hvad det er, eller hvordan den virker))
Jeg vil selvfølgelig ikke afvise at der sker en masse i hjernen vi ikke direkte er bevidste om, for det gør der sikkert. Jeg vil bare afvise den kategoriske moderne psykologi som værende en universel sandhed, for det mener jeg er over-drevet at påstå den er.
Åndsamøbe skrev:
Det underbevidste er altså virkeligt, og det betyder netop at vi kan blive bevidst om det.
Ting der påvirker os selvom vi ikke er bevidste om det, er jo virkelige. Og hvis man vil, og arbejder for det, eller ens bevidsthed er ude at flyde, ja så kan man blive bevidst om det.
Men problemet er at du ikke ka' _bevise_ empirisk at det under-bevidste er virkeligt. Du ka' kun _tro_ på det, eller ej, og dermed må det være på linie med religion. Jeg ka' ikke se hvordan det ka' være anderledes, med ting der ikke ka' bevises direkte.
'Ting der påvirker os selvom vi ikke er bevidste om det' ka' jo, som sagt, være hvad-som-helst. Det behøver ikke være noget der findes _inde_ i hjernen. Hvis jeg spiser en juicy burger bli'r jeg formentlig påvirket af det, uden at jeg bevidst tænker at nu påvirker burgeren mig. Men det gør jo ikke burgeren til noget under-bevidst

Åndsamøbe skrev:
F.eks kan man jo ubevidst afskære sin bevidsthed, fra nogle områder i hjernen man finder ubehagelige. Men det betyder ikke at man aldrig kan blive bevidst om dem igen, eller at de ikke påvirker en.
Det er jo b.l.a det terapi går ud på.... At blive bevidst om nogle negative mønstre, som man derved kan ændre.
Faktisk foregår de fleste ting vi gør jo ubevidst, og på den måde kan man sige at det er underbevidstheden der styre det.
Jeg er ikke enig med dig i at man ka' afskære sin bevidsthed Ubevidst, det tror jeg ikke man ka'.
Men selvom man måske ka', så løser det ikke problemet med; _hvad_ underbevidsthed er

Jeg tror du har ret i at vi går rundt og gør en masse uden at være specielt bevidste om det, feks vores daglige vaner og den slags, men jeg mener ikke man ka' sige noget konkret om _hvorfor_ vi gør det eller _hvad_ der egentlig styrer det. Jeg mener ihvertfald ikke man ka' sige det beviseligt skyldes et skjult sub-system i hjernen kaldet underbevidsthed. For mig at se ka' et menneske's vaner ligeså godt være styret af 'simpel' hjerne-kemi (hvis man feks har for vane at ryge skyldes det jo måske at hjernen er tilvænnet nikotin og når det stof er i underskud påvirker det dine tanker til at tænke 'nu er det tid til en smøg'. Men det ka' du jo, efter min mening, ikke 'terapi'es' ud af eller væk fra, det ka' du kun slippe for ved at tilføre den manglende nikotin. Og så er vi jo ovre i psykiatri og ikke længere psykologi)
Infected Cope skrev:
Hej JEL.. Jeg kan ikke helt forstå hvorfor du har quoted mig.. Kan ikke se sammenhængen..
Anyways.. Jeg ser underbevidsthed som det vi skal grave længe for at få en forklaring for - kort fortalt.
Jeg ser bevidstheden som værende det vi tænker til hverdag for at fungere socialt eller noget i den retning, mens underbevidstheden er den del af os der gør at vi er i stand til at være bevidste. Jeg tror alle valg starter dernede, og går igennem utrolige procceser før de tilsidst bliver bearbejdet af "bevidstheden/overjeg'et", før de tilsidst vælter ud i "praksis".
Det var denne quote af dig der fik mig til at tænke på det med underbevidstheden:
(den sagde du i tråden "Nogle tanker omkring videnskab",
http://www.psychedelia.dk/forum/viewto ... 4&start=25 )
Infected Cope skrev:
Det jeg mener er at hvis "hallucinationerne" ikke er en del af virkeligheden, så kan de vel ikke opleves?
Det er ikke fordi det i-sig-selv har noget med denne tråd at gøre, men det var det der fik mig til at tænke på det

Jeg er ikke Uenig i din definition af underbevidstheden (når du si'r at alle valg nok starter 'dernede'). Det jeg spekulerer på er bare _hvad_ der præcis styrer disse valg, altså _hvad_ underbevidstheden reelt er. Er det freudianske tanker feks, eller hjerne-kemi, eller gudernes drillen, eller ditten eller datten. Mit problem med den traditionelle psykologi er lige præcis at den virker som om den ved hvad underbevidsthed er, når man efter min mening ikke ka' bevise hvad underbevidsthed er.
Selvfølgelig betyder det næppe noget væsentligt i daglig-dagen, at vide præcis hvad underbevidsthed er for noget, men det betyder måske noget for dem der betaler dyre psykolog-regninger (og tror på psykologien som en slags sandhed om os mennesker)
De risikerer jo at blive fuppet af folk der _tror_ de kender sandheden, men som måske reelt taler mod bedre vidende.
Og selvom jeg personligt er ligeglad med om folk går til alternative behandlinger eller hekse-doktorer/kvak-salvere eller psykologer eller hvad-ved-jeg, så interesserer det mig at finde den mest 'rigtige' (den mest videnskabeligt rigtige, altså noget der ka' bevises empirisk) forklaring/forståelse af hvad bevidsthed er. Og på det punkt kom jeg så til at tænke på at underbevidsthed jo tit bli'r brugt som forklaring på alt-muligt, hvilket jeg selv mener er Umuligt at gøre hvis man vil kalde det rigtig videnskab og ikke religion. For mig er den traditionelle psykologi-lære's definition af underbevidsthed en tros-sag (alt det med over-jeg og under-jeg og id og hvad det nu hedder altsammen), og derfor ka' den være ligeså rigtig eller forkert som troen på gud eller hvad man nu ellers ka' tro på

EternalWheel skrev:
Underbevidstheden er vel den del af hjernen som ikke behøves at rationaliseres på.
...
Det er ting man har lært tidligt, som man simpelthen bliver nødt til at forholde sig til, hvis man vil begå sig i samfundet. Viden og redskaber egnet til det formål at sikre overlevelse.
Du _tror_ det er sådan, ikke sandt? (hvilket selvfølgelig er helt iorden, det er ikke et angreb på din tro, men det er bare for at få slået det fast)
Så du er enig med mig i at underbevidsthed _ikke_ er en empirisk og videnskabelig bevist størrelse? (og at den derfor ka' side-stilles med religion)
Malkavian skrev:
Bevidstheden er de kropslige processer, som du har direkte adgang til at føle/sanse/se/erkende.
Enig. Bevidstheden er det jeg er _bevidst_ om.
Malkavian skrev:
Jeg vil tro, at grunden til at vi ved, at der er processer, der ligger under bevidsthedsniveauet og derved er usynlige for os, alligevel bliver anerkendt som reelle fordi du kan se virkningerne af dem. Det er som at stå inde i en oplyst silo, og så ser du en masse ting blive smidt over kanten højt oppe. Du teoretiserer derfor, at der er "noget" uden for siloen - dette kunne være underbevidste tanker. Havde du skizofreni eller havde taget stoffer, og tiden var Middelalderen, ville du måske tro, at du kommunikerede med dæmoner eller Satan selv (selv den dag i dag tror mange kristne på djævle(uddrivelse)).
Men ka' du bevise at det ikke præcis er det der foregår? Ka' du bevise at 'virkningerne', som du nævner, _ikke_ skyldes feks at der sidder en gud eller noget andet 'over-naturligt' og gør et eller andet?
Du ka' _tro_ at det ikke er sådan det forholder sig, men ka' du _bevise_ det?
Og hvis du ikke ka' bevise det faktiske forhold, er der så ikke per definition tale om religion?

Vi ka' sagten's blive enige om at der er synlige virkninger af ting vi ikke direkte er bevidste om, men det jeg vil frem til er en erkendelse af at man ikke reelt ka' bevise at disse virkninger skyldes det man traditionelt beskriver, i psykologi-læren, som underbevidsthed (og at traditionel psykologi altså derfor ikke er en videnskab, men istedet en religion)
Har jeg ikke ret?
Malkavian skrev:
Mere praktisk tror jeg neurologi er stedet at lede, hvis man skal have de mere håndfaste beviser på, at der findes underbevidste processer.
Det er jeg også mere inklineret til at tro. Mit problem er ikke læren om psykiatri, men læren om psykologi

(jeg mener freud og lignende er over-vurderede narre-hatte der ka' side-stilles med new-age religion, hvilket i sig selv ikke er noget problem. Problemet opstår først når deres new-age teorier bli'r brugt som sandheder der bli'r trukket ned-over hovedet på andre mennesker. Altså når det bli'r brugt som magt-instrument)
Malkavian skrev:
Neurologien har lavet utrolig mange interessante observationer af hjerneskadede personer gennem tiderne. Nogle hjerneskadede personer aner end ikke at de har en skade inde i hovedet, men virkningen af at disse ikke-bevidste processer er forstyrrede er målbare i de ting, som de bevidst foretager sig.
Ja det kender jeg godt, hehe, vi har en regering der lider af det syndrom du beskriver der

De aner heller ikke selv at de er dybt forstyrrede mennesker, selvom de med deres narko-krig inddirekte dræber adskillige mennesker hvert år (hvilket er empirisk målbart. Men hvad ka' man gøre

)
Malkavian skrev:
Bevidsthed ligger i vores kultur meget nært op af religiøse begreber som sjælen. Du ved... Descartes "jeg tænker, derfor er jeg" og al hele hans indkapsling af kristen doktrin i hele den teori. Han troede at sjælen levede i et "res cogitans", en slags tænkende "verden" af en art. Anyway, jeg tænker det kan være grunden til at man OVERORDNER bevidstheden i forhold til UNDERbevidstheden. I andre kulturer eller med andre teorier kunne man sagtens vende de to begreber helt, eller bruge ikke-hierarkiske beskrivelser af deres forhold: f.eks. bevidsthed og ekstra-bevidsthed, eller mørk-bevidsthed eller skjult-bevidsthed.
Ka' jeg tolke det som at du også er enig med mig i at underbevidstheden ikke er en empirisk beviselig størrelse, og derfor _må_ sidestilles med religion i sin natur?