Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 20:14

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Det
Medlem

Ved ikke om denne her digt-agtige lille ting skal være her eller i psychedelisk filosofi. Men here goes:
---------------------------------------------------------------------------

Jeg kan ikke leve med det
Jeg kan ikke sove uden det.
Uden det føler jeg mig som et halvt menneske, med det som et kvart.
Det giver mig ro, det giver mig fordybelse og forståelse for mine egne tanker. Forståelse for at problemer er til for at blive bearbejdet.
Det giver mig rastløshed, mindsker min forbindelse til omverdenen.
En omverden som tror at rom skal bygges på en dag.
En omverden som ikke kan forstå hvad det vil sige bare gerne at ville have ro. Ro til at være sig selv.

At være sig selv bevidst.
Bevidst om at mennesker er forskellige og har forskellige synsvinkler til livet.
Bevidst om at man er samfundets tabu.
Bevidst om at man ikke gør noget forkert.
At det bare er en uskyldig plante.

En omverden der synes at mene at føglende er meget vigtigt:
At udtømme jordens ressourcer inden de andre gør det.
At udnytte alt hvad der udnyttes kan, lige fra elektroner og gener til dyr og mennesker.
Og begge dele skal helst ske i en fart! Hvad er det vi skal nå?!?
En omverden der proriterer hinanden lavere end egoismen. Kærlighed lavere end penge. Frihed lavere end våben. Livet lavere end døden...
Det giver mig rastløshed, mindsker min forbindelse til denne omverden.
Det giver mig ro og får mig til at tænke at det hele nok skal gå. Til at tænke på at livet er hvad man gør det til.
Uden det føler jeg mig som et halvt menneske, med det som et helt.
Jeg kan ikke sove uden det.
Jeg kan ikke leve uden det.

God ryger!

/edit struktur og rettelser

Senest rettet af D|(@ 22 okt 2004 17:07, rettet i alt 4 gange.

Titel:
Administrerende Direktør
Brugeravatar

Hmm... jeg synes faktisk det er rigtig godt!

Hvis jeg må komme med lidt kritik, synes jeg måske at du kommer til at skifte fokus midt i digtet... dette behøver ikke nødvendigvis at være en dårlig ting, men eftersom digtet jo er relativt kort er verdenssituationen IMO meget at gabe over.

Det være sagt, er der masser af glimrende pointer gemt i denne tanke/følelsesstrøm. En linje der virkelig rammer er:

En omverden som tror at rom skal bygges på en dag, nemlig dagen i dag. - Måske ville jeg slette "nemlig dagen i dag" ... I mit hovede bliver det en måske unødvendig cementering af din ellers gode pointe, som ødelægger flowet.

Men ellers skal du have stor ros fra min side! :)

Titel:
Medlem

Godt nok skrevet :) Måske ville jeg foretrække lidt flere linieskift her og der (men det er jo fuldt op til dig!). God idé med at spejlvende digtet i slutningen ;)

Titel:
Medlem

Tusind tak for rosen, og også for kritikken. Jeg er enig i at pointen i denne denne tekst kan virke noget flydende. Det jeg egentlig ville beskrive, var det tvetydige forhold til cannabis som jeg har, og som jeg kunne forestille mig at andre også havde, nemlig at jeg gerne vil holde op samtidig med at jeg overhovedet ikke har lyst til at holde op. Og når jeg ryger alene kommer der tit en masse kaotiske tanker op i mit hovede, som umiddelbart virker ubehagelige, men når de endelig stilner af er det meget rart at fornemme, at man har fået et mere afklaret forhold til de problemer. Det kan i og for sig være alle mulige problemer, men her var det altså lige verdenssituationen der fik en tur hehe... Men man har selvfølgelig lov til at fortolke det som man vil. Men tak for den gode modtagelse :) var ærlig talt lidt nervøs for om det var for direkte og/eller for underligt. Men vil lige rette strukturen for jeres skyld :wink:

Hygge!

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Et sted i omegnen af KBH.
Rigtig godt skrevet, jeg kan relatere til meget af det du skriver.
Jeg vil også give Andreas ret i at det måske er lidt for stor en mundfuld at trække verdensituationen ind i det, men ellers fungerer det rigtig godt.
Jeg ville ønske jeg selv kunne udtrykke mig sådan, det kunne være man skulle begynde at prøve.

Mvh Jonas!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]