Den er til at få tårer i øjnene af. Den er skøn fra start til slut.
Det første jeg hørte om filmen, var da MTV (dengang de havde chillout zone, som de jo desværre ikke har mere) spillede klip fra den. Det var især det med "Dead can dance", som er det sted i filmen hvor man ser dem der går ved siden af maskinerne på lossepladsen, og også der hvor man ser de hjemløse (ham drengen der sidder og tigger blaa.) Det er så godt det nummer, og koblet med de billeder [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]
Dengang troede jeg kun det var en musik video, men så hørte jeg om _hele_ filmen og så den så (det var faktisk her i en anden tråd på psy, at jeg hørte der fandtes en hel film)
Jeg tænkte først det var en meget lang indledning (der hvor aberne sidder og bader, og der går en og fejer støv), indtil det gik op for mig hvordan filmen egentlig var skruet sammen. Og _så_ var jeg solgt [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]
Det var så overvældende på den måde den skred frem. De kontraster den viser mellem måder at leve på. Tag dem på cigaret-fabrikken feks, dem der bare sad og hev i rullemaskinen hele tiden. Det synes jeg var klamt at se. Og selvfølgelig "dead can dance" scenen med lossepladsen, der fik jeg squ tårer i øjnene. Den blander Ufattelig skønhed men Ufattelig grusomhed, synes jeg. Uden at den dog nogensinde begynder at moralisere. Den viser bare planeten som den ka' se ud, og det er nok det bedste ved den film. Nogle af de natur-skønheder der er med, er også helt Utrolige synes jeg.
Man har ihvertfald ikke noget hjerte, hvis man ikke bli'r berørt af den film, det er absolut sikkert [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]
Jeg synes den er meget stærk og ka' også kun anbefale enhver at opleve den. Men man ska' ikke se den hvis man kun er til claude van damme og hårdt-pumpet action og den slags, for så vil man sikkert synes den er noget lort. Man ska' se den med et åbent og fordomsfrit sind. Og så ska' man la' den 'arbejde' mens man ser den, og først bedømme den _bagefter_ og ikke _mens_ man ser den.
Satori <BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote
Citat:
Den er vist lidt gammel efterhånden
Den er fra 1992 (men den er tidløs at se [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img] )