Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 jul 2025 02:49

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Hej alle sammen..
Jeg har gennem længere tid ønsket, at finde min egen udtryksform, for jeg føler, at jeg har noget på hjerte. Her under julehøjtiden sættes almindeligvis en masse tanker i gang, måske netop fordi den nihilistiske meningsløshed i denne måned er total. Jeg har dog aldrig rigtig tidligere gjort et forsøg, men i år kom en anledning. Jeg har derfor i en søvnløs nat skrevet en kort historie, som jeg gerne vil dele og have lidt feedback på, hvis nogen skulle tage sig tid, at læse det.. :lol: Så here we go;

Citat:
Den materielle elendighed..

”Voldtægt”! Sådan beskrev et familiemedlem hans oplevelse af sit job. Det er egentlig ikke fordi, at han ikke ønsker, at have sit job. Men som ved sex, så er det kun en nydelse når det er selvvalgt og på egne betingelser.
Kommentaren faldt da han spurgte mig, om hvad jeg ønskede, at ”lave”. Altså, hvilket fremtidige job jeg kunne tænke mig, når (hvis) jeg engang får gjort mit studie færdigt – for det er jo netop formålet.
(Jeg tænkte for mig selv at, at lære, rejse, spise, elske og sove åbenbart ikke et formål i sig selv)
Jeg svarede tøvende og småstammende, at jeg ikke rigtig vidste det, mens jeg foran familien forsøgte, at forklare hvorfor jeg droppede min filosofieksamen til fordel for et halvt års ”pjæk”.
Jeg fortæller dig denne historie, fordi dette spørgsmål ikke skal besvares. Nej, det skal stå ubesvaret. Du forstår måske allerede pointen..
Jeg svarede, at jeg elsker at lære, det er min passion. Men kunne ikke finde de passende ord for, hvorfor jeg ikke gad min eksamen for en ellers selvvalgt opgave, der i øvrigt aldrig blev skrevet. Jeg fik fremstammet, at jeg jo lærer bedst på egne betingelser, for; ”hvordan skulle jeg dog forstå, nyde og huske noget, hvis ikke min passion var drivkraften i værket”? Det lidt snagende spørgsmål blev omgående til hans svar; ”Voldtægt!” og her forstod vi hinanden. Ja, faktisk forstod hele familien omkring julefrokostbordet det. Hans arbejde havde hans selv valgt ud fra sine interesser, ligesom alle andre. Blev han arbejdsløs, ville han savne sit job, men på jobbet savnede han sin passion som drivkraft og ville egentlig bare gerne hjem til kone og børn. Voldtægten består således i, at hvad der skal være menneskeligt karakteropbyggende og en leg, bliver til pligtsommelig disciplin uden passion. Hans spørgsmål blev til en stille gensidighed midt i julehyggen, i frustrationen over regler og ønsker, fornuft og følelser, produkt og proces, venstre og højre.. For vi kan da vel ikke alle styre vores liv uden kontrollerende rammer, hvis vi altså ønsker et fungerende samfund? Men hvad skal vi med et fungerende samfund, hvis det i sin grundfold er umenneskeligt og grobund for afmagt? Kan vi have et samfund uden uddannelsesfordismens falske kasser, fagligt bestillingsarbejde og papirarbejdets endeløshed? Øjnene fór fra højre øjenkrog til venstre i den indre dialog.

Hans forstående svar gav mig mod på, at sige, at jeg jo havde lært en masse i løbet af halvåret, men ikke lige netop dét som var i pensum eller i min oprindelige opgavebeskrivelse, men det som min passion sneg sig over, i sin konstante udvikling. Jeg er trods alt på universitetet fordi det er min passions brødkurv, men også her skal man tvangsfodres. Så skide være med, at det ikke kommer på et diplom. På trods af vores forskellige udgangspunkt var vi helt enige, netop fordi vi ramte sømmet på hovedet i et koncentrationsløst øjeblik. Det sekund hvor kulturens skygge letter, så to mennesker kan se hinanden og verden uden det sædvanlige røgslør.

Min kusine bryder ind; ”Eksamenen varer jo trods alt kun et øjeblik og så kan jeg ellers elske som jeg vil”, men tog sig selv i det paradoksale, at besvare dette ubesvarlige spørgsmål. For eksamenen er kulminationen på en lang forberedelsestid, som (kraftedeme) gentager sig efter voldtægten. Håbløshedens sekund er da det erkendes, at vi selv tigger vores voldtægtsmand om hans handling i hans accept af os som ofre! Ja, ak. At livet i den ”civiliserede” verden er én lang voldtægt!
(Og gengælder vi egentlig ikke også denne handling mod hinanden?)

Mine forældres generation virker slet ikke til, at have gjort sig den tanke og lever derfor i personlig benægtelse. De har med ét øje lukket tjent penge til tøj, Tv, charterferier og alt hvad der hører sig til, så jeg ikke har manglet noget. Men midt i al denne middelklassevelstand stråler den materielle elendighed. For hvad skal man da på charterferien, hvis vi alle er blevet fremmede for hinanden og ikke mindst os selv, når vores passion er knægtet allerede som barn? Man har arbejdet og sparet hele livet i håbet om Dagen hvor vores slid pludselig giver mening.. Sisyfos finder sig så sandelig mange beskæftigelser.

Mine forældre har da hørt om denne voldtægt i deres liv, i hvert fald om et sted bag en mur i Berlin, hvor man ikke længere ville voldtages. Muren viste sig, at skjule et bordel, så jeg bebrejder dem egentlig ikke for, at acceptere den velkendte voldtægt i stedet. Mine bedsteforældre forsøgte, at stoppe voldtægten, men lavede i stedet en kontrakt om det fornuftige ved en voldtægt med kondom. Uden at blinke, accepterede mine forældre det som fornuftigt, da følelser og impulser er uvæsentligt i jagten på velstand. Vi kan jo trods alt ikke være frie og spontane, hvis vi skal fungere.. Så risikerer vi jo, at de fremmede voldtægtsmænd vinder! (?)

Tilbage ved bordet kunne vi alle se svaret uden at besvare spørgsmålet. Det er nemlig ikke hvordan vi besvarer det, men hvordan vi finder et nyt spørgsmål. Et spørgsmål der ikke handler om hoved eller røv, men om frihed og passion. Ej heller om voldtægtsmand og -offer, men om et voldtægtssystem! Først når vi kan skelne elskoven fra voldtægten, kan vi begynde at forholde os til os selv og skabe sunde forhold. At skabe når man keder sig, snarere end at kede sig når man skaber. Det må være essensen af det der skal komme..

Hah, alene tanken om, at dette er på nettet, gør mig en smule nervøs :roll: Godt nytår derude
3, 2, 1.... Afsend!

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Simpelthen fantastisk!!! Intet mindre, elsker spændet mellem elskov og voldtægt, kunne nok ikke have fundet på et bedre billede end dét... Er det en anekdote fra det virkelige liv, eller er det ren fiktion?

Medlem
Brugeravatar

Mange tak.. Var nervøs for modtagelsen. Det er ganske autentisk, selvfølgelig med nogle små spidsfindigheder. Familiemedlemmet er den anden kusines mand, som har ét barn osv. Men samtalen er taget fra familiehyggen Anden juledag.

Medlem
Brugeravatar

Jeg syntes virkelig også det er godt skrevet! Det må jeg indrømme.. Kunne du ikke tænke dig at sende din email i en PM så kunne vi udveksle nogle tekster, jeg kan næsten se på den måde du skriver at du vil syntes om mine tekster (måske) :)

This song is magic. It beat its way into my brain and burrowed deep where the dopamine grows and it fertilizes it and it waters it and it harvests it. I am the dopamine king of my kingdom and i can knock a dragon out of the sky, 10000 feet high, by visualizing guitars.

Medlem
Brugeravatar

@ Masken. Tak, har sendt dig en PM.

Medlem

Jeg syntes det bliver ret metaforisk, og voldtægtssammenligningen virker for mig rimelig vulgær. Der er virkelig mange kommaer i starten af teksten, men det er personlig smag. Jeg kan ikke lide hele tiden at blive stoppet op. Ud over det syntes jeg tanken er smuk, og at du har en spændende idé her. Ikke altid lige tilgængeligt igen på grund af alle de metaforer, men skriv da bare noget mere. Jeg læser det gerne. :)
Skal selv til at læse filosofi til sommer på SDU. Har du en blog? Det er befriende at skrive uden en modtager, men med en modtager alligevel.

Medlem
Brugeravatar

@ Dullface.. Tak for kommentaren. Jeg kan sige så meget, at samtlige medlemmer af tidligere læsegrupper, vil give dig fuldstændig ret omkring kommaerne. Jeg har et eller andet for indskudte sætninger :) Og for den sags skyld også metaforer. Jeg føler dog, at man "indirekte" kan sige mere, end hvad der kan lade sig gøre med konkrete ord. Ord er begrænsende, mens fantasien er uendelig.. Right? ;)

Jeg har ikke nogen blog, nej. Tanken har strejfet mig, men pga. usikkerhed om folks interesse mm. har jeg ikke drevet det så langt. Jeg vil helt sikkert overveje det fremover. Kan du evt. anbefale et site?
Jeg håber, at du vil nyde studiet. Forhåbentligt er det ikke så vulgært, som jeg får det til at lyde :)

Medlem

http://www.blogger.com/

Den er hamrende nem at sætte op, og kan gøres alle mulige slags anonym med både kodeord og invite-only.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Voldtægtsanalogien fungerer fint. Jeg kunne ikke lade være med at tænke på det her citat (fra en anden tråd)

Citat:
Jeg synes det er dumt at bruge ordet "forpligtigelse" om noget som helst. "Pligt" - lyder det rart? Nej, vel?

Hvis du er forpligtiget til at holde dig clean, besøge din mor, stå op og tage på arbejde - så er det ikke sjovt.
Hvis man drejer tingene 180 grader til "ønsker" eller "mål" - så bliver ens mindset ændret.

Der er masser af sådan noget i vores samfund, og hvis du kunne indrage det ville det kunne blive rigtig godt. Måske også indrage moderne ledelsesformer osv.
Ovenstående citat lyder jo næsten som at gå en i et "happy place" under en voldtægt :| :mrgreen:

Medlem

helveg: fed tekst, det satte en masse tanker igang!!

Junior medlem

Geografisk sted: Somewhere,Somehow
Tankevækkende historie intet mindre.

Medlem
Brugeravatar

Tak for kommentarerne. Det er rart med respons, også hvis den er skidt. Bare det, at få andres bedømmelse.

@Luftkaptajn.. Jeg faldt over samme tråd og så sammenligningen tydeligt. Kunne dog ikke lige greje mit svar, når det var formuleret sådan, så undlod da, at svare.
Pligtfølelsen tror jeg altid vil forekomme, men at, det "voldtagede foretagende" ofte har en karakter af pligt, da den er ufri (eller med trussel om fattigdom og i sidste ende fængsel). Jeg mener bestemt, at jeg er forpligtet over for mine medmennesker. Den forpligtigelse er dog nok desværre nemmere, at forsømme end det "voldtagede foretagende", da konsekvenserne er nogle andre og at det er svært eller lettere pinligt, at rase ud på et system :)

Jeg er ikke så meget inde i ledelsesstile, men er det forstået rigtigt, at med moderne, så taler man om en fladere struktur med individuel ansvar? Altså, medindflydelse?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jo, og hele det her aspekt, at din chef i højere grad er din ven end fjende. Det har gjort røgsløret tykkere, men udbytningen er grundlæggende, præcis den samme som den var for 100 år siden.

Citat:
Pligtfølelsen tror jeg altid vil forekomme, men at, det "voldtagede foretagende" ofte har en karakter af pligt, da den er ufri (eller med trussel om fattigdom og i sidste ende fængsel).

Ja, det er i sidste ende grov tvang

Medlem
Brugeravatar

Jeg må indrømme, at når jeg har hørt medstuderende tale om moderne ledelsesform, så har min umiddelbare tanke været, at det var lidt af stunt. Men det er da et skridt i den rigtige retning, no doubt. Man er stadig under tvang OG udbytning, så at chefen leger BFF med sine undersåtter kan virke lidt komisk ;)

EDIT:
Det er befriende at skrive uden en modtager, men med en modtager alligevel.

:idea: Det slog mig lige hvor ret du har :o

Medlem
Brugeravatar

Har smidt en "efterfølger" her; viewtopic.php?f=12&t=39422

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]