Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 jul 2025 01:33

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Relativistisk båthorn

Sommer-trafik og hede-bølge er på sin vis en smuk cocktail :) Ihvertfald visuelt, hvis ikke så meget miljø-mæssigt.

Denne d'n'b musik-video er ca 10 minutter lang, og hedder ganske enkelt: "traffic".

Den er forholds-vis melodiøs og ikke speciel hård eller dark.
Men som sædvanlig repetitiv og lang (da jeg ka' li' det sådan :) )

'Nuff said, play loud! 8)

JEL - "traffic" - (MySpace video)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Island of Wak-Wak
Fan freaking tastic.- som altid

Kan virkelig godt li den stemning du gir mig, næsten religiøst. Sæt jesus ind i stedet for traffic og du ville ku få et job i den lokale rundkirke herovre... Hvis jeg var præst :)

Har du selv lavet videoen og hvilket udstyr bruger du(præcist)? , kunne sådan lige se det på videoen men ikke mærke og lign. Lignede lidt et digitalt keyboard til højre for mixeren.

God sommer herfra
Mvh Mikkel

Psychedelia Sponsor

Geografisk sted: København
Er ret genre-alsidig, og holder mig normalt til rock og subgenrer, men synes sku at dit nummer er fedt.

...og så er det lidt sjovt at se billeder fra Næstved i videoen. Synes godt at der var noget jeg kunne genkende i starten, og da jeg spottede buslinje 2A til Parkvej og de karakteristiske busholdepladser ved stationen var jeg ret sikker. A-broen på Ringvejen gjorde udslaget, og Rampen, metalburet på sygehuset, ME1503 der kører ind på stationen, alt det bekræftede det bare...

Glimrende arbejde,

Sommerhilsner, RuneK (der er ex-Næstvedgenser)

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
Jeg har hakket lidt på dig før, men nu begynder det sgu at ligne noget. Specielt kan jeg godt lide den sløsede groovey funky ting du har kørende i starten af nummeret. Nummeret starter og slutter helt forskellige steder. Midt i nummeret er du tilbage i det gamle melodisk trance som jeg synes mindre om.

Relativistisk båthorn

DoYouSpeakWak?? skrev:
Fan freaking tastic.- som altid

Kan virkelig godt li den stemning du gir mig, næsten religiøst. Sæt jesus ind i stedet for traffic og du ville ku få et job i den lokale rundkirke herovre... Hvis jeg var præst :)

Har du selv lavet videoen og hvilket udstyr bruger du(præcist)? , kunne sådan lige se det på videoen men ikke mærke og lign. Lignede lidt et digitalt keyboard til højre for mixeren.

God sommer herfra
Mvh Mikkel

Mange tak for de fine ord og gode vibes du altid deler ud af :)
Den slags godt humør er altid dejlig læsning.

Jeg jager selv den ophøjede stemning så meget jeg kan i den musik jeg laver. Det har jeg faktisk altid forsøgt, og altid glædet mig over de gange hvor det lykkes. Når jeg hører på andre's musik, og hører et nummer der får mine egne klokker til at ringe, så er det stærke følelser der kommer i spil. Det er den slags øjeblikke der i det hele taget gør at jeg interesserer mig for at lave musik, og fik mig til at begynde i sin tid. God musik har altid virket stærkt på mig. Så de fleste af mine numre er forsøg på at ramme den magiske puls-åre. Sådan er det nok for de fleste musikere vil jeg tro, og sikkert også for de fleste af os når vi lytter til musik. Man vil jo gerne mærke man er i live, og musik er jo ofte en stærk faktor i stemnings-skabelse. Selv i kirken er en stor del af stemningen jo skabt af musikken og sangen. Et godt fyldigt kirke-orgel eller et harmonisk drenge/mande-kor ka' lyde så Utroligt fantastisk at det sagten's ka' fremkalde halv-religiøse tilstande :) Eller ihvertfald spirituelle tilstande. Sådan som du beskriver det vil jeg tro du selv har prøvet at mærke de små fine hår i nakken rejse sig, eller få gåsehud, når du hørte noget musik der virkelig rykkede dig, og det er det jeg taler om :)
Personligt synes jeg det tætteste på et sådan moment, i denne melodi, er i midten hvor man ser fuglen og flyet flyve 'sammen'. Det ka' godt være det ikke kun er musikken der virker lige der, men at det måske i ligeså høj grad er fordi jeg selv synes kontrasten mellem flyet og fuglen virker rigtig godt. Dét vækker ihvertfald noget spirituelt i mig. En form for samhørighed med naturen, uden at jeg ska' blive alt for dyb filosofisk her.
I det hele taget er jeg selv meget godt tilfreds med både nummeret og måden video'en komplementerer musikken på. Jeg tilskriver det 1 del held, 1 del erfaring, og 1 del mystisk inspiration fra Ukendt kilde :) (om det så er tilfældig kemi i hjernen, musik-udstyret, guderne, gaia, aliens, ånder, eller en universel bevidsthed, eller noget helt andet)

Jeg har filmet og redigeret video'en selv. Alle optagelserne er lavet samme dag i Næstved i juli, under den varme-bølge vi lige har haft (sådan måtte vejret iøvrigt godt være meget mere)

Musik-udstyret er en Korg emx1 (det er den blå groovebox (kombineret synth/sequencer) der står tættest på kameraet der filmer fra siden), og en Roland mc808 (det er groovebox'en (kombineret sampler/synth/sequencer) i midten).
Effekt-enheden er en Korg kp3 (kaoss-pad kalder de den. Den har også en sampler indbygget).
Og jeg ka' varmt anbefale alle 3 dele (uden at være betalt for at sige det :P )
Personligt synes jeg de er skønne at arbejde med, fremfor at sidde med computer og mus. De er meget mere modtagelige for pludselig inspiration eller indfald man får undervejs, ihvertfald i forhold til den måde jeg tænker på. Det ka' godt være et effektivt midi-controller setup ka' gøre en computer ligeså sjov og intuitiv at bruge, men det har jeg ikke lige den store erfaring med.

Og nu starter august, så der er forhåbentlig en del varme uger i vente stadig, så god sommer til dig også :)

RuneK skrev:
Er ret genre-alsidig, og holder mig normalt til rock og subgenrer, men synes sku at dit nummer er fedt.

...og så er det lidt sjovt at se billeder fra Næstved i videoen. Synes godt at der var noget jeg kunne genkende i starten, og da jeg spottede buslinje 2A til Parkvej og de karakteristiske busholdepladser ved stationen var jeg ret sikker. A-broen på Ringvejen gjorde udslaget, og Rampen, metalburet på sygehuset, ME1503 der kører ind på stationen, alt det bekræftede det bare...

Glimrende arbejde,

Sommerhilsner, RuneK (der er ex-Næstvedgenser)

Mange tak :)
Jeg betragter også mig-selv som genre-alsidig, men dog med et særligt svagt punkt for elektroniske rytmer (lige fra 80'er newwave til 90'er indie/alternative til diverse former for techno og d'n'b)
En god gang beskidt rock-musik er fedt nok, men det har jeg bare ikke de store evner til selv at lave.

Og jep, det er udelukkende billeder fra næstved i video'en :) (en socialdemokratisk by)
Den er ret bakket og med en del plateau'er, som jeg synes virker ret godt visuelt i video'en. Det gi'r lidt mere spil i billedet, end når alt er fladt og i samme højde. Klippet med rampen feks, hvor husene ligger i forskellige højder i baggrunden. Og så selvfølgelig når det er badet i sol som det var den dag, så det hele flimrer og danser, så er det god dansk eye-candy synes jeg :)

Meget fede billeder af lokomotivet der. Jeg ved ikke om dsb gi'r deres lokomotiver navne, eller kun numre, men jeg var ikke klar over det lokomotiv var særligt for den strækning. Jeg havde mere travlt med at holde mig for ørene mens det kørte forbi og bremsede (jeg har i forvejen ringene ører, men at høre sådan et tog-sæt bremse hjælper ihvertfald ikke)

Du må også ha' en god sommer :)

Halugenlampe skrev:
Jeg har hakket lidt på dig før, men nu begynder det sgu at ligne noget. Specielt kan jeg godt lide den sløsede groovey funky ting du har kørende i starten af nummeret. Nummeret starter og slutter helt forskellige steder. Midt i nummeret er du tilbage i det gamle melodisk trance som jeg synes mindre om.

Mange tak :)
Det er squ ok at hakke hvis der er noget at hakke over. Og man må jo sige hvad man vil, så det er ok. Det ville også være mærkeligt hvis den musik jeg lavede faldt i alle's smag.
Godt nok ta'r jeg ikke negativ kritik af mit musik særlig alvorligt. Til det er jeg nok blevet for gammel. Eller også er jeg bare for selv-optaget. Jeg har lavet musik i over 20 år. En del skidt og en del udemærket, så jeg lytter mest til når folk si'r det har givet dem en eller anden god oplevelse :) Eller hvis nogen si'r noget der inspirerer mig på en god måde.
Det ka' godt være det lyder arrogant at sige, men der er en talemåde der går på noget i retning med at man kun ska' huske den gode kritik og bare glemme den dårlige, og det ka' man jo ligeså godt, for der vil altid være nogen der synes man er et dårligt fjols Uanset hvad man laver, si'r eller gør. Men selvfølgelig er god kritik da altid det rareste at høre.

Og du må da også ha' en god sommer :)

I ska' allesammen ha' tak for jeres kommentarer til nummeret. Jeg er glad for det virker :)

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Inde i pejsen.
Det jeg bedst kan lide er helt klart lige omkring 5.30, der hvor du har fanget flyet og den der fugl. Syntes virkelig at det lyder lækkert + det ser fantastisk ud :)

Flot arbejde! :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Astralt plan
Big up herfra!

Du har helt ret med hardwaremaskinerne. Det giver en mere intuitiv arbejdsgang, og det kan høres på musikkens flow. Jeg er selv just skiftet fra hardware til Reason og Cubase, og selvom mulighederne er uendelige, så bliver det hurtigt lidt stift i det, pga den langsomme arbejdsgang. En Electribe kan man sidde med i skødet søndag nat med en joint og høretelefoner, og lave små syrede skitser, der kan blive til fornuftig musik mandag eftermiddag.

Nå, nummeret: som en anden påpegede, starter og slutter nummeret vidt forskellige steder, akkurat som gammel jungle og psytrance. Det kan jeg meget godt lide, "tunes to get lost in", som Burial formulerede det i et interview. Jeg kan godt lide dine tørre trommer, klassisk hardware lyd, uden for megen overproduktion. God pumpet programering også! Programeret live?

Den der envelope-filter lead i midten er jeg ikke så pjattet med. For meget portamento måske? Eller også er riffet bare ikke catchy nok? (eller også har vi to bare forskellig smag på det område...)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Maryland State Senate
Jeg kan såmnæd godt se hvor du vil hen, men jeg synes aldrig rigtig jeg bliver sendt afsted. Finder at lyden generelt er for tør og tæt, synthen er for cheesy og trommerne gør ikke noget for mig. Det er ikke for at være sur eller på tværs, men jeg fortrækker klart mere gang i trommerne, også til atmosfærisk dnb. Der er jo heller ikke rigtig build-up/drop, men mere en gang uorganisk og amorft blip-blip.

Det er slet ikke det, synes dit happy-hardcore, selvom det ikke helt er min stil, var klasser bedre, eller bedre frmidlede den stemning du selv siger du prøver at fange.

Relativistisk båthorn

Sway skrev:
Det jeg bedst kan lide er helt klart lige omkring 5.30, der hvor du har fanget flyet og den der fugl. Syntes virkelig at det lyder lækkert + det ser fantastisk ud :)

Flot arbejde! :)

Mange tak :) Det var heller ikke helt let at holde flyet i billedet, og fuglen var endnu mere besværlig.

Bull Lee skrev:
Big up herfra!

Tak for det :)

Bull Lee skrev:
Jeg kan godt lide dine tørre trommer, klassisk hardware lyd, uden for megen overproduktion. God pumpet programering også! Programeret live?

Programmeret live? Tænker du på om jeg ændrer anslagene i den enkelte pattern under selve afspilningen? Hvis det er det du mener, så nej, men lyder som en ide jeg da må afprøve på et tidspunkt :)

Bull Lee skrev:
Den der envelope-filter lead i midten er jeg ikke så pjattet med. For meget portamento måske? Eller også er riffet bare ikke catchy nok? (eller også har vi to bare forskellig smag på det område...)

Portamento bruger jeg ret ofte på mono solo-synths og den slags. Indspireret af teraminen blaa, eller måden man ka' bevæge sin egen stemme på glidende hvis man 'synger' solo'en eller riff'et, og lyden af en finger der bevæger sig på et fret-board, altså at det er den samme lyd der bevæger sig op og ned fremfor nye anslag for hver tone. Det er nok en smags-sag :)

Psyklon-b skrev:
Det er ikke for at være sur eller på tværs, men jeg fortrækker klart mere gang i trommerne

Det ka' jeg også godt selv li', og jeg har også lavet andre d'n'b melodier tidligere hvor der var det, og laver formentlig også flere i fremtiden hvor der vil være det.

Psyklon-b skrev:
synes dit happy-hardcore, selvom det ikke helt er min stil, var klasser bedre, eller bedre frmidlede den stemning du selv siger du prøver at fange.

Happy-harcore er også skønt, ingen tvivl om det. Men det du er inde på her er jo altid et spørgsmål om personlig smag. Jeg ka' heller ikke selv altid li' alt fra en bestemt musiker bare fordi nogle enkelte numre måske er gode. Happy-hardcore er dog også noget jeg helt sikkert forventer at lave mere af med tiden :)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Kbh
Hej JEL,

Klasse video du har fået bakset sammen, hvis du spørger mig. Jeg er også vild med fuglen og hvad der er blevet nævnt tidligere. Men rent personligt er jeg ikke så vild med musikken, eftersom jeg savner en smule fylde og gerenelt mere lyd. Men objektivt fungere det rigtig godt med videoen. Der er kun to vinkler du ikke skulle have haft med, og det er mod slutningen, hvor det virker som om du er en stalker med et kamera og filmer ud fra en busk.

Men alt i alt en god oplevelse :)

Medlem
Brugeravatar

Der er ikke meget drum n bass over det, men det er værd at lytte til alligevel :wink:

Relativistisk båthorn

Tak begge :)

Rylle; ok, det var ikke lige det der var planen bag det billede :) Jeg gik efter at der var spil både i forgrunden og baggrunden af billedet, noget dybde. Der er jo ikke noget bakket materiale i det billede som ka' gi' den fornemmelse, som der er i mange af de andre sekvenser, og så måtte jeg jo finde på noget andet :) Men det ka' godt være det ville ha' virket bedre hvis jeg filmede bygningen mere direkte.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]