Jeg ved ikke hvor godt kendte i er med syd deltaets blues. Ham her er den første vi kender til som introducerede blues som den genre vi kender idag. Mange når de først hører de her optagelser, bliver skuffet over den elendige lydkvalitet og grove indspilning. Men jeg elsker hans teknik og stemmeføring som forekommer mig at være 100% ægte. Han sang bluesen fordi at han havde den indeni, det var ikke sjovt at være sort i hvor han befandt sig.
Tilgengæld var der mange andre som fangede hvad han var ude på som f.eks Tommy og Robert Johnson, Robert som Clapton dedikerede et helt album til fulgte Patton som en lille hund. Han var efter sigende også en forrygende showman, der kunne spille guitar bag nakken og på ryggen.
Charley Patton

Her er han, og
HER er en tegneserie om hans liv af ingen mindre end R.CRUMB i kan læse imens i lytter.
Down the dirt road bluesA spoonfull of bluesEfter min mening det bedste blues nummer nogensinde. Efter sigende skrevet i frustration over hans venners heroin misbrug. That spoonfull.
Stone pony18-34High water part 1green riverHer kommer et par Robert Johnson numre. I kender ham nok bedst som den der skrev "sweet home chicago" der blev udødeliggjort i bluesbrothers. Men intet slår hans version, som jeg desværre ikke kan finde online.
phonograph bluescrossroadssangen om hvordan han solgte sin sjæl til djævlen for at kunne spille som han gjorde. Sødt gengivet i brother where are thou, i characteren Tommy
Jeg fylder mere i som jeg finder det online. Men indtil videre så nyd det her tilbageblik på en musiker der om nogen kan få credit for at have formet musik som vi kender de fra hele det sidste århundrede.