Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 02 aug 2025 16:22

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Jeg var i de sidste par uger af sommerferien, på Helgenæs med nogle venner, for at slappe af inden jeg skulle igang med 3. g.

Jeg tog på ferien en masse billeder, bl.a. af den unikke natur, der findes på denne smukke og vilde halvø, og fik lyst til at dele nogle af billederne med jer!

Billede

Agersnerle (Convolvulus Arvensis)

Billede

Bittersød Natskygge (Solanum Dulcamara)

Billede

Hampplante, godt nok en han, men stadig et underholdende fund :)

Billede

Hyggeligt motiv, ikke så meget andet :wink:

Billede

Græshoppe-pron 8)

Billede

Grøn frø (Rana Esculenta) fanget af blitzen under et kærkomment skybrud

Billede

Samme frø, set forfra

Billede

Skrubtudse (Bufo Bufo) set samme aften. Prægtigt dyr :) Læste i en gammel flora- og fauna-bog, at dens kirtler indeholder bufotenin?! Troede i grunden kun at Bufo Alvarius besad denne evne?

Billede

Har ikke haft held med at identificere denne sommerfugl - har ikke kunnet finde den i nogle danske flora/fauna-opslagsbøger.

Billede

Har heller ikke kunnet finde denne har, og har heller aldrig set den før. Nok den største sommerfugl jeg har set i Danmark - dens samlede vingefang var ca. 7 cm.

Billede

Leg med ild og eksponeringstid

Billede

Lidt mere ild

Billede

Og til sidste leg med hjemmelavet poi, bestående af optændingsbriketter, gummislanger og gafler :D

En perfekt måde at afslutte en vild ferie. Helgenæs er det dejligste og fredligste sted i landet, fyldt med anderledes natur - ihvertfald i forhold til Århus' noget ensartede beplantning.
Fandt desuden Papaver Soniferum, som vi tilbrugte en del tid på at nyde :)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
Fantastiske billeder! :D

Jeg kommer helt i sommerstemning igen; det' er lige hvad jeg trænger til, da det er en våd nat med regn over Kbh!
(23/08-06 kl. 04:26)

Hvilket kamera har du brugt? Er det et digital spejlrefleks??

Også dine lang-eksponerings-billeder er fascinerende...
Jeg har sat 'ild'billedet på som desktop.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In the door, up the stairs.
Nr. 3, 4, 5, 6, 7 og 9 er meget. meget lækre billeder. Er billederne taget med et ordinært digitalkamera, eller?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

De er taget med et HP 945 digitalkamera med 8x optisk zoom og 5,3 mp. Det taget nogle ok nærbilleder, men det er desværre ikke optimalt til ordentlige makrobilleder.

Er glad for i kan lide dem :)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: København SV
De billeder med eksponeringstid ser godt nok for fedt ud..

Ja det er synd at dine makrobilleder ikke er blevet tydligere.. Ellers nogle flotte sommerfugle.. :)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Den sorte sommerfugl med de blå prikker er en "Sørgekåbe"-sommerfugl. Der har været usædvanligt mange i år, hvilket er sjælent med så stort et antal!

Så tillykke med de(t) fine billed(er)! :)

Mere information om Sørgekåbe-sommerfuglen til nørderne! :wink:
http://www.dmi.dk/dmi/soergekaabe-somme ... paa_vinden

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Nowhere land
Flotte billeder! Er især vild med din grønne frø! Har altid syntes frøer så nuttede ud. :)

Titel:
Dejlige sommerbilleder... hvis bare vi ku få samme vejr som i juli måned :( er lidt som om det kun har været rigtig sommer i en måned

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Mol skrev:
Den sorte sommerfugl med de blå prikker er en "Sørgekåbe"-sommerfugl. Der har været usædvanligt mange i år, hvilket er sjælent med så stort et antal!

Så tillykke med de(t) fine billed(er)! :)

Mere information om Sørgekåbe-sommerfuglen til nørderne! :wink:
http://www.dmi.dk/dmi/soergekaabe-somme ... paa_vinden

Hmm, interessant! Så må vi be for endnu en varm sommer næste år, så vi kan se de pæne dyr igen.

Tror desuden at den anden uidentificerede sommerfugl er den her, violet perlemorsommerfugl:

Billede

Tak for linket

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Beebob - Bob-bob-bob-bee
Dejligt, elsker også selv at lege med kameraet når jeg nyder ferien, men også i det hele taget. Flotte billeder!

Bufo Bufo's giftkirtler indeholder også bufotenin (ifølge steen larris), hvilket er ret interessant, syntes jeg. At jeg aldrig kunne få mig selv til at slå den ihjel (det er desuden meget ulovligt og dybt svinsk da skrubtudsen er fredet og i tilbagegang antalsmæssigt) for at skrælle ryg-huden af den, er så en anden sag. bla. ræven og katte undgår dem med stor respekt :lol:

Det er forresten er god idé at læse om tudsens (og frøens for den sags skyld) optimale forhold, da man kan indgå et ret godt samarbejde med sådanne fætre.. de propper sig bogstaveligt talt med insekter, snegle og andet ledt kryb man gerne skulle holde på afstand af haven. (Tænk nu over det cannabisdyrkere.. I støtter også et godt formål samt at det er pisse hyggeligt)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

MaroK skrev:
Bufo Bufo's giftkirtler indeholder også bufotenin (ifølge steen larris), hvilket er ret interessant, syntes jeg. At jeg aldrig kunne få mig selv til at slå den ihjel (det er desuden meget ulovligt og dybt svinsk da skrubtudsen er fredet og i tilbagegang antalsmæssigt) for at skrælle ryg-huden af den, er så en anden sag. bla. ræven og katte undgår dem med stor respekt :lol:

Behøves man at dræbe kræet, for at få dens bufotenin? Kan man ikke prikke lidt til den med en pind indtil den udskiller stoffet, eller malke dens kirtler for de gyldne dråber og så tørre snasket?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Beebob - Bob-bob-bob-bee
Kunne man vel godt forestille sig, hvis man har den i et isoleret kammer, men man stresser den jo ved at gøre så plus at den tappes for sit naturlige forsvar.. imod min etik :evil:

Du kunne vel også dække den ind i en slags klud (altså fx gå på tudsetur og samle fra flere tudser, så man undgår at de hver i sær stresses for meget) hvorfra man let kan opløse stoffet (aner ikke med hvad).. måske en hel del mere hensigtsmæssigt..

Tænk nu på de stakkels kræ!

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

MaroK skrev:
Kunne man vel godt forestille sig, hvis man har den i et isoleret kammer, men man stresser den jo ved at gøre så plus at den tappes for sit naturlige forsvar.. imod min etik :evil:

Du kunne vel også dække den ind i en slags klud (altså fx gå på tudsetur og samle fra flere tudser, så man undgår at de hver i sær stresses for meget) hvorfra man let kan opløse stoffet (aner ikke med hvad).. måske en hel del mere hensigtsmæssigt..

Tænk nu på de stakkels kræ!

Ha ha, skal nok lade dem være :)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hvor der er ild
shinsou skrev:
Behøves man at dræbe kræet, for at få dens bufotenin? Kan man ikke prikke lidt til den med en pind indtil den udskiller stoffet, eller malke dens kirtler for de gyldne dråber og så tørre snasket?

Nej den behøves ikke lide nogen større overlast, dens kirtler sidder skårt bag øjnene ud til siden mener jeg. Læste en triprapport på erowid engang, hvor vedkomne spurgte en dyrehandler om han ikke kunne få noget saft ud af den. Så han holdte sit kreditkort et par centimeter fra frøen, hvorefter dyrehandleren pressede bagved kirtlerne, så det sprøjtede op på kortet. Det var en alvarius, og den må næsten være mere "potent" end bufo bufo.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]