Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 aug 2025 14:16

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
In our memories

25. okt 2005 kl. 22:01

Veteraner laver 'Cykelmyggen' som spillefilm

For første gang siden 'Bennys badekar' arbejder Jannik Hastrup og Flemming Quist Møller igen sammen på en ny tegnefilm. Arbejdstitlen er 'Cykelmyggen og dansemyggen'.

Af Søren Vinterberg

Det er veteranerne Jannik Hastrup og Flemming Quist Møller, der nu tager fat, hvor de slap efter deres fælles tv-tegnefilm om den forunderlige verden i 'Bennys Badekar' i 1971.

Cykelmyg og dansemyg
Grundlaget for deres ny tegnefilm kan allerede studeres på tryk. Forleden udgav Flemming Quist Møller nemlig billedbogen 'Cykelmyggen og dansemyggen', og dét er også arbejdstitlen på d'herrers tegnefilm, der desuden bygger på billedbogens forgænger, Quist Møllers billedbogsdebut fra 1967, 'Cykelmyggen Egon' der blev en øjeblikkelig børnelitterær klassiker.

I den ny bog kaster den snart 40-årige Egon sig med usvækket livslyst ud i ny eventyr med dansemyggen Dagmar.

Siden debuten har Quist Møller - ud over trommerne i bandet Bazar - blandt andet haft travlt med billedbøger og tegnefilm om 'Snuden' og 'Jungledyret Hugo'.

Jannik Hastrup blev selv landskendt i 1968 for de første seks korte tv-tegnefilm om 'Cirkeline' og har siden desuden tegnet sig for animerede spillefilmsucceser som 'Samson og Sally', 'Fuglekrigen i Kanøfleskoven', 'Aberne og det hemmelige våben' og 'Drengen der ville gøre det umulige'.

»Vi har modtaget filminstituttets støtte til forproduktion, der ligger et manuskript klar, og vi sidder nu et lille hold og arbejder med en storyboard.

Billig teknik
Filmen får spillefilmlængde på 90 minutter, og den skal laves i den ret billige teknik, vi brugte til 'Cirkeline og Verdens mindste superhelt' sidste år, dvs. en 2D-animation, hvor al grafik er håndtegnet, men figurerne flyttes ved hjælp af computerens mus«, siger Jannik Hastrup til Politiken.

Den ny tegnefilm fra de to veteraner, der slog deres første filmstreger hos Bent Barfod Film (der bl.a. stod for de legendariske reklamefilm for Bryggeriet Stjernens Star-pilsner), vil være ventet med spænding af både nuværende børneforældre og bedsteforældre, der har »elsket en hård spurt over alt andet« ligesom den cykelmyg, Quist Møller lod sig inspirere til af Lewis Carrolls fortryllede univers i bøgerne om Alice.

Men hverken premieredato eller produktionsplan er fastlagt endnu:

»Før vi går videre, skal vi have filmen finansieret«, siger Jannik Hastrup, som håber på dansk og nordisk filmstøtte plus aftaler med nordiske tv-stationer.

http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=404441

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Langeskov
Nogen der sagde postwhore :roll:

Titel:
In our memories

Magnum skrev:
Nogen der sagde postwhore :roll:

Kald mig hvad du vil,... jeg er sikker på, at jeg bliver kastreret fra højrer sted, hvis det skulle blive aktuelt...

Det er den mest syret tegne film lavet i den tid mand, luk da øjene op!!!

Og kald mig bare Mr Copy'n'Paste

Ha' en god dag magnum, fyr nogle furnutige skud af.... puff puff

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Langeskov
Det var mere efter alle dine indlæg i fuck, at jeg i morgengnavhed lige fik et øjeblik...

Titel:
In our memories

Magnum skrev:
Det var mere efter alle dine indlæg i fuck, at jeg i morgengnavhed lige fik et øjeblik...

Jow tak, du er nr. 2 der kalder mig det idag,.. jeg har haft dybe oplevelser med al den læsning jeg har copy'n'pastet her til morgen, og ville fejlagtigt dele det med Jer. Lam som man var.

Jeg holder mig en måneds pause fra psychedelia.dk, og vil derefter vende tilbage og skrive oplysende og dybe indlæg.

Go'nat

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
Wow, de gamle tegnefilms-gutter kan endnu! Respekt til dem...

Jeg kan stadig huske, at vi så "Bennys Badekar" i folkeskolen - det var noget, der satte sig fast i modsætning til ligninger og tabeller(!)

Titel:
Kaospilot

Geografisk sted: (Inaktiv)
Benny's badekar er et mesterværk, intet mindre. :)

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Ja, der er faktiskt også en hel del fed musik i Benny's Badekar.. Bukhi Yamaz hedder gruppen vist..

Titel:
Medlem

Bennys Badekar er super fed! Damn hvor kan jeg huske stemningnen i den film tydeligt. Ahhh det var tider.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
Stonez skrev:
Ja, der er faktiskt også en hel del fed musik i Benny's Badekar.. Bukhi Yamaz hedder gruppen vist..

Ja, vildt fed musik! :D
- Jeg husker især nogle rigtig funky ting, og nogle lange syrede guitarsoloer. Peter Belli deltog, er jeg sikker på.
Jeg mener faktisk de sang på dansk i alle sangene...men er ikke sikker - er der nogen der kan be- eller afkræfte det?

Man bliver jo helt nostalgisk; jeg kan huske vi så filmen på en gammeldags folkeskole-film-fremviser, i véd: Læreren tog en fyldt rulle med filmen på, og en tom rulle til at køre filmen over på og viste filmen til børnene.
Når så filmen var færdig, skreg man i munden på hinanden :"Vi vil se den baglæns", hvorefter læreren enten sagde nej, og bare pakkede sammen (til store protester), eller sagde 'ja så lad gå', blot for at se alle os unger skrige af grin til sekvenserne i afsindigt tempo baglæns.
Men det kan mange sikkert nikke genkendende til, i hvert fald dem som er mellem 25 og 35.
Jeg tror den yngre generation her på PsY var mere vant til video eller dvd fremvisninger i folkeskolen? *

Billede
-Benny som vi husker ham-

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]