Jeg har syv Morning Glory planter stående ved vinduet. For nogle uger siden, da jeg rettede lidt på dem, kom jeg til at brække 2 af planternes ender. Der hvor enderne er brækkede af, har planten repareret sig selv ved at lukke helt for hullet.
Jeg delte mit problem i et topic (Show Me Your Garden, tror jeg det var), hvor Fenriz fortalte, at der ville komme et sideskud som vil overtage endernes arbejde - altså vokse videre.
Dette lettede mig en del, da jeg tænkte at den nok ville vokse yderligere. Men her de sidste par dage er de nederste blade begyndt at blive gule - ret meget endda. To af de nederste sideskud er faldet af, da de simpelthen blev knastørre. Og nu er der flere af de nederste sideskud og blade som er blevet gule, og de er ved at dø. Stilken er også langsomt ved at blive gul hos begge planter, og det ser ikke alt for godt ud - det var det jeg frygtede lige siden den dag jeg kom til at knække enderne af.
Jeg kan ikke umiddelbart se hvilke to planter der er ved at dø, da alle syv er placeret i samme potte og fået lov til at kravle op ad noget sejlgarn, som jeg har sat op ved vinduet. Jeg har dog en mistanke om, at det er de to planter jeg har knækket enderne af på. Grunden til at jeg tror det er dem er, at den ene af planterne som knækkede af er meget tyk, og den anden er tynd. Dem der er ved at dø (symptomerne kan man se nederst på stilken) er nemlig også to lignende: En tyk og en tynd.
De andre 5 planter klarer sig helt fint. Men nu er mit spørgsmål:
Er de ved at dø fordi jeg knækkede enderne af (5-6cm)?
Kan jeg redde dem på nogen måde? Det ser nemlig ret sort ud

De andre 5 planter er omkring 2-3 meter høje, vil jeg tro. De to døende er omkring 2 meter, og de er for længst stoppet med at vokse (kun bladene har udviklet sig).
Planterne har for nyelig fået gødning. Det har gjort at de andre 5 planter er vokset helt kolosalt, mens de to døende blot har stået stille og udviklet deres blade - som nu er på vej til at blive gule nedfra og længere op ad for hver dag.
Håber at nogen kan hjælpe mig.